Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Tumblr, Twitter en andere microblogs

Gestart door AniMeshorer, september 26, 2014, 03:49:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AniMeshorer

Ik heb al twee blogs beiden bij wordpress.com en zeer tevreden met hun service  :) Het is alleen zo dat het daar steeds om relatief lange artikels gaat.

Nu heb ik soms van die gedachten die door mijn hoofd flitsen, vragen of ideeën die even in me opkomen, kleine opmerken, een opinie die ik wil delen, een foto van een mooie graffiti of mooi gebouw onderweg, ... Ik vrees echter dat die kleine bijdrages in mijn Wordpress blog zouden verzuipen tussen de lange artikels door.

Twitter lijkt dan een aantrekkelijke extra blog, gezien het op opinies, aankondigingen en kleine berichtjes gericht is. Met de @username zorg je er voor dat de betrokken persoon weet dat je hem/haar vernoemd hebt in een tweet (in principe kan je zo je mening spuien aan Obama himself, al heeft die allicht te weinig tijd om te lezen, laat staan te reageren) en met de hashtags kan je mensen met dezelfde interesse op een bepaalde tweet wijzen waarvan de kernwoorden overeenkomen met de interesses van die ander persoon.

Lijkt handig maar ik hoor soms wel eens dat Twitter qua data mining even erg of erger dan Facebook is.

Tumblr lijkt dan een andere optie maar ik begrijp die site nog altijd niet goed. Is dat nu in feite een blog waar je korte opinies, aankondigingen, toevallige bedenkingen of foto's etc kwijt kan, of is dat eerder een soort online wall waar je vanalles op kan posten? Anderzijds merk ik dat sommigen ook hashtags of @ gebruiken op Tumblr, en dan vraag ik me af waar het verschil nu zit met Twitter. Richten ze zich niet beiden op aankondigingen, korte opinie uitingen, korte ideeën en bedenkingen, foto's die je even wil delen, en andere ideeën die niet echt in een bepaalde categorie passen?
"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.

hobbitscones

Twitter zou ik echter geen blog noemen, maar ik vind het een erg leuk iets om te gebruiken via de telefoon. De website raak ik echter nooit aan op de PC, voelt een beetje doelloos met die 140 leestekens.

Tumblr is waar ik het meeste kennis van heb. Daar kan je ook @username typen als je wilt dat ze weten dat je ze benoemd hebt, dan komt het in hun "activity" tabblad te staan.
Je kan er zowel lange als korte opinies op kwijt en er tags aan toevoegen, maar houd er rekening mee met dat je niet altijd commentaar zult krijgen. Als je niet tags gebruikt mag je er vanuit gaan dat helemaal niemand reageert, want dan kan niemand je opinie vinden. ;)

Het is ook wel een beetje een wall waarop je van alles post, maar ik zie dat meer als een "het ligt eraan hoe je jouw blog behandelt". Ik heb verschillende blogs, meerdere die een wall zijn, en dan een meer persoonlijke blog dat dus meer voor blogging is.

Die hashtags zijn dus tags. Je hoeft die hashtag niet uit te typen, je typt voor het hiervoor bedoelde balkje (als je dus bezig bent met je text- of photo post) en dan druk je de komma of enter knop in om er een tag van te maken. Bijvoorbeeld, als ik 'asexuality' en 'opinion' zou willen taggen, typ ik dit: asexuality, opinion. Hij maakt er automatisch #asexuality #opinion van.

Twitter en Tumblr vind ik persoonlijk echter niet op elkaar lijken. Tumblr is veel meer blogging en kan je zo lang maken als je wilt, en Twitter is echt korte (140 tekens) aankondigingen. Dat vind ik geen blog, maar gewoon een social media website. Een beetje meer zoals Facebook statussen, maar dan kort.

AniMeshorer

Citaat van: hobbitscones op september 27, 2014, 09:38:42 AM
Twitter zou ik echter geen blog noemen, maar ik vind het een erg leuk iets om te gebruiken via de telefoon. De website raak ik echter nooit aan op de PC, voelt een beetje doelloos met die 140 leestekens.

Tumblr is waar ik het meeste kennis van heb. Daar kan je ook @username typen als je wilt dat ze weten dat je ze benoemd hebt, dan komt het in hun "activity" tabblad te staan.
Je kan er zowel lange als korte opinies op kwijt en er tags aan toevoegen, maar houd er rekening mee met dat je niet altijd commentaar zult krijgen. Als je niet tags gebruikt mag je er vanuit gaan dat helemaal niemand reageert, want dan kan niemand je opinie vinden. ;)

Het is ook wel een beetje een wall waarop je van alles post, maar ik zie dat meer als een "het ligt eraan hoe je jouw blog behandelt". Ik heb verschillende blogs, meerdere die een wall zijn, en dan een meer persoonlijke blog dat dus meer voor blogging is.

Die hashtags zijn dus tags. Je hoeft die hashtag niet uit te typen, je typt voor het hiervoor bedoelde balkje (als je dus bezig bent met je text- of photo post) en dan druk je de komma of enter knop in om er een tag van te maken. Bijvoorbeeld, als ik 'asexuality' en 'opinion' zou willen taggen, typ ik dit: asexuality, opinion. Hij maakt er automatisch #asexuality #opinion van.

Twitter en Tumblr vind ik persoonlijk echter niet op elkaar lijken. Tumblr is veel meer blogging en kan je zo lang maken als je wilt, en Twitter is echt korte (140 tekens) aankondigingen. Dat vind ik geen blog, maar gewoon een social media website. Een beetje meer zoals Facebook statussen, maar dan kort.

Bedankt voor de info. Voor gewone gedachten of vragen die door je hoofd flitsen, toevallige foto's die je onderweg in de stad maakt met je GSM, korte opinies en aankondigingen, filosofische gedachten die door je hoofd flitsen, ... Zou je Twitter aanraden vanwege het feit dat meer bekende mensen (ook journalisten dus) je berichten oppikken en dat je een breder bereik/doelpubliek hebt, of zou je eerder voor Tumblr opteren (houd in het achterhoofd wat ik vooral zou willen posten ; en welk doelpubliek beide sites hebben -- dat laatste weet ik niet precies en is 1 van de redenen waarom ik twijfel)

je hebt trouwens nog identi.ca dat een beetje een microblog is, maar ik weet niet of die site echt een bereik heeft.
"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.

hobbitscones

Voor zulke korte dingen raad ik Twitter wel aan, voor de echt korte dingen is Twitter nou eenmaal wel het beste.

Tumblr raad ik aan als je iets langers erbij wilt zetten en er dus echt meer een blog van wilt maken. De Tumblr gebruikers zijn te verschillend om hierover te oordelen, moet ik zeggen.

identi.ca heb ik nog nooit van gehoord...

AniMeshorer

Citaat van: hobbitscones op september 28, 2014, 12:09:49 PM
Voor zulke korte dingen raad ik Twitter wel aan, voor de echt korte dingen is Twitter nou eenmaal wel het beste.

Tumblr raad ik aan als je iets langers erbij wilt zetten en er dus echt meer een blog van wilt maken. De Tumblr gebruikers zijn te verschillend om hierover te oordelen, moet ik zeggen.

identi.ca heb ik nog nooit van gehoord...
Maar voor lange posts heb ik m'n Wordpress blog al. Ik weet alleen niet goed waar ik lukrake gedachten of vragen diie door m'n hoofd spoken, aankondigingen, foto's die ik spontaan maak, ... best neerzet. Tumblr lijkt op dat vlak wel net iets meer mogelijkheden te hebben, maar als je bv kijkt dat zelfs beroemde journaliesten, artiesten, politici etc op Twitter zitten geeft dat onbewust het gevoel dat je misschien een beter bereik hebt dan op Tumblr (maar ik wil ook niet gissen dat op Tumblr je een kleinere doelgroep of minder gespecifiëerde doelgroep hebt). Goh, ik weet het niet, het lijkt beiden zo zijn voordelen en nadelen te hebben.


Identi.ca is een soort Twitter-achtige tool maar dan gebaseerd op de software van Status.net, en zij worden meer als een non-profit gerund dus zonder reclame, informatie van gebruikers verzamelen, ...

Je hebt dan nog dingen als Badoo, Xing, LiveJournal, ... maar die zijn vooral gericht op 1 enkel land of taalgroep, dus daar ben je niet veel mee als je, zoals ik, (penne)vrienden hebt van Israel tot Noorwegen, van Spanje tot Rusland, ...
"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.

hobbitscones

Dan behoud je Wordpress gewoon. ;)

Uiteindelijk maakt het niet veel uit denk ik, ik vind Tumblr wel fijner op een pc/laptop, maar Twitter juist op de telefoon als je buiten opeens iets door je hoofd hebt vliegen of even snel een foto maak. Qua bereik... ze hebben verschillende publieken denk ik. Twitter heeft wel meer gebruikers dan Tumblr denk ik, omdat Twitter gewoon een stuk bekender is.

Ik zou zeggen... zijn het alleen korte dingen, dan is Twitter handig. Als je meer dan 140 leestekens nodig hebt (net niet klein genoeg), dan Tumblr. Vergeet niet dat Twitter echt een limiet heeft aan wat je kunt zeggen.

AniMeshorer

Ik las ergens dat je kan instellen dat Tumblr automatisch je post ook naar je Twitter account stuurt en je dus in feite op beiden simultaan dezelfde post zet. Dat zou wel erg handig zijn ; maar ik weet niet of het wel klopt. Uiteindelijk, in een website die verschillende internetservices vergelijkt, heb je geen garantie dat alle info correct en up-to-date is...
"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.

hobbitscones

Twitter probeert je dan wel door te sturen naar Tumblr. Het is mogelijk. :)

AniMeshorer

Iemand suggereerde me om gewoon een extra Wordpress.com te maken gezien ik die al gewend ben, en die als microblog te gebruiken. Maar ik denk dat Wordpress niet echt voor korte berichtjes, foto's, citaten, links etc bedoeld is.

OOk heb je vaak artikels in kranten of zo met dan een "share" of "deel artikel" optie, maar doorgaans zie je daar Wordpress niet bij staan (enkel Tumblr, Facebook, Twitter, Pinterest en heel soms Instagram)
"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.

hobbitscones

Dus je wilt per se die share knop? Dan werkt Wordpress inderdaad niet. Dat het niet voor korte berichtjes is, is namelijk slechts het gevoel dat jij erbij hebt. Uiteindelijk kun je dan overal doen natuurlijk.

AniMeshorer

Citaat van: hobbitscones op oktober 05, 2014, 10:28:50 AM
Dus je wilt per se die share knop? Dan werkt Wordpress inderdaad niet. Dat het niet voor korte berichtjes is, is namelijk slechts het gevoel dat jij erbij hebt. Uiteindelijk kun je dan overal doen natuurlijk.

Die share knop is enkel belangrijk als je dan het artikel aan je blog kan toevoegen. Als het enkel een link naar het artikel of naar de YouTube video is, dan kan je het inderdaad net zo goed manueel doen via Wordpress.
"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.