Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Tabletop RPG, kaartspellen en bordspellen

Gestart door Dwaze Sterveling, januari 18, 2015, 07:03:06 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dwaze Sterveling

Hoi allemaal!

Hierbij een onderwerp over tabletop role-playing games, kaartspellen, en bordspellen. Maar het mag eventueel ook gaan om videogames of augmented reality games. Mocht je interesse hebben in dergelijke spellen of wil je juist anderen informeren over de spellen die jij hebt gespeeld, laat de reacties maar komen. :)

Zelf ben ik Dungeon Master (spelleider) in Pathfinder, een rollenspel waarbij ik een interactief fantasieverhaal vertel aan vier of vijf spelers. Deze spelers spelen hierbij een karakter in het verhaal en hebben elk hun eigen functie in het team, eigen achtergrond en persoonlijkheid. Het doel is vaak om een groot kwaad uit te schakelen of om een bepaald gebied te beschermen. Zij spelen doorgaans in de rol van avonturier.

Ook speel ik Pathfinder Adventure Card Game; een versimpelde versie van het spel en dan met kaarten.

Verder speel ik op dit moment een bordspel waarbij je precies het tegenovergestelde moet doen, namelijk Dungeon lords. Hierbij ben je de slechterik die een dungeon moet bouwen om avonturiers tegen te houden.

Hebben jullie ook leuke verhalen over een spel wat jullie hebben gespeeld? Of willen jullie hier juist meer over weten? Ik lees het graag! :D

Veel speelplezier.

MarquiseCarabas

Ik speel wekelijks in een Pathfindercampaign die al 5 jaar loopt, en ben relatief kort geleden begonnen met een andere waarin ik DM ben. Ik heb eerder voor die groep geDMd; toen bedacht ik een eigen wereld en verhaal, maar achteraf gezien had ik veel te weinig vooraf uitgewerkt waardoor ik zelf amper een idee had waar het naartoe moest. Dus nu gebruik ik een Adventure Path (Reign of Winter). Een eigen verhaal is leuk, maar het is ook gaaf om zo'n vooraf geschreven verhaal toch in de details net weer op de personages van de spelers aan te passen en er een eigen draai aan te geven (en zo kan ik mijn verhaal-verzin-energie tenminste in mijn boek steken).

Heb jij wel eens zelfbedachte verhalen geDMd?

En als het hier ook over bordspellen gaat: kent iemand Battlestar Galactica: the board game? Dat is al een tijdje mijn favoriete bordspel. Je bent er even mee bezig, maar elke keer weer slaagt het erin om de volle 4-5 uur lang écht spannend te blijven. Het is een spel waarin je in principe samen speelt en met zijn allen van het bord probeert te winnen (wat al moeilijk genoeg is), maar er zijn spelers die stiekem proberen tegen te werken...

Dwaze Sterveling

Leuk hè, om de DM te zijn? :D

Ik heb één keer een eigen verhaal geschreven. Een horror campaign in de setting van Eberron (uit Dungeons & Dragons 3e en 3.5). Daarbij zaten de avonturiers vast in een verlaten dorp, omringd door Ghouls. De tijd tikte lekker door, want het eten raakte op, hout voor vuur (het was winter) raakte op en één speler dreigde zelf in een Ghoul te veranderen. Dus dat was spannend.  :P

Ook ooit eens geprobeerd om een eigen wereld te verzinnen, maar daar gaat zoveel tijd in zitten dat het niet echt een succes werd.

Ook zal ik eens op boardgamegeek.com kijken naar dat Battlestar Galactica spel. Klinkt wel leuk. Ook in Pathfinder the Adventure Card Game speel je tegen de kaarten, en samenwerken geeft toch een hele andere draai aan een gezelschapsspel. Dat aspect zal mij dus ook wel bevallen in Battlestar Galactica. :)

Dwaze Sterveling

Voor wie allemaal interesse hebben in tabletop RPG's:

Heb je een leuke vriendengroep gevonden waarmee je Pathfinder (of een andere RPG) wilt spelen, en je weet niet precies waar je moet beginnen? Kom gezellig langs bij dit topic onder het genot van een Dwarven lichen ale of een Absalom herbal tea, en deze herbergier is klaar om je dat piekfijn uit te leggen! :D

Het gaat hier om tabletop (dus aan tafel). Tijdens het vertellen van de campaig zijn geen computers gewond geraakt. Die mogen vaak niet eens meedoen. Wel dobbelstenen, maar niets wat 'Mend' niet kan repareren. :P

MarquiseCarabas

Misschien is dit topic eigenlijk wel beter op zijn plaats bij 'Buiten-A-ards'... (Mods?  :ange: )

Klinkt spannend, die horrorcampaign! Het klinkt ook als een wat compacter verhaal dan waar ik mee bezig was (dat moet een complete epische reis worden, achteraf gezien een slecht idee!)

Ik heb een keer de Pathfinder Adventure Card Game gespeeld. Was wel leuk, al wordt zoiets altijd leuker als je de regels eenmaal kent.

Het samenwerken in Battlestar Galactica werkt inderdaad erg leuk! Je zit je ook zelden te vervelen: elke speler heeft weliswaar een beurt, maar zodra je iets hebt gedaan, wordt er een crisiskaart getrokken die door alle spelers samen moet worden opgelost. Daarvoor leg je kaartjes ondersteboven bij elkaar (plus een paar willekeurige kaartjes) die allemaal een kleur en een waarde hebben; bij elke crisis moet je een bepaald getal bereiken om hem op te lossen, waarbij sommige kleuren positief tellen en andere negatief. Lukt het, dan gebeurt er meestal niets, lukt het niet, dan gaan er allerlei dingen mis... Dit is het punt waarop de undercover evil spelers (de cylons) kunnen saboteren, door bijvoorbeeld kaartjes van de verkeerde kleur op te leggen, maar doe je dat teveel dan gaat het opvallen...
En ondertussen word je ook regelmatig aangevallen door vijandige ruimteschepen. Er is één manier om het spel te winnen (de eindbestemming bereiken) en... in elk geval 6 om te verliezen, misschien mis ik nog iets.

Hoe vaak zijn jouw dobbelstenen gewond geraakt? :P

Briggy

Ik weet nu al dat ik te weinig fantasie heb om met dit soort spellen mee te doen hihi  :)
12-1-2015 <3 MarkA

Dwaze Sterveling

Citaat van: MarquiseCarabas op januari 19, 2015, 05:03:02 PM
Misschien is dit topic eigenlijk wel beter op zijn plaats bij 'Buiten-A-ards'... (Mods?  :ange: )

Klopt. Ik had helemaal niet door dat die categorie eigenlijk meer bedoeld was voor dit soort zaken. Mocht er een hele lieve mod komen die dit topic zou willen verplaatsen, dan weet ik zeker dat hij/zij level up zou gaan. :)

Citaat van: MarquiseCarabas op januari 19, 2015, 05:03:02 PM
Hoe vaak zijn jouw dobbelstenen gewond geraakt? :P

Vaak genoeg dat ze sidderen van angst als ik mijn Dungeon Master screen plaats. :P

Citaat van: Briggy op januari 19, 2015, 05:11:53 PM
Ik weet nu al dat ik te weinig fantasie heb om met dit soort spellen mee te doen hihi  :)

Dat zal vast wel meevallen. Ik heb vaak genoeg gezien dat spelers zich hebben verbaasd over hun eigen verbeelding. :D

AceVentura

Laat de  :cake: maar komen, ik heb het topic zojuist hier naartoe verplaatst  ;D
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Dwaze Sterveling

Taart, XP en goudstukken voor jou! :D

In het spel dan... :P

AceVentura

Zolang dat niets te maken heeft met die software die XP heet vind ik alles prima  ;D
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Dwaze Sterveling

Citaat van: AceVentura op januari 19, 2015, 07:03:49 PM
Zolang dat niets te maken heeft met die software die XP heet vind ik alles prima  ;D

Een beetje wel. Het staat voor 'Experience Points'. Als je er genoeg van hebt dan word je sterker.

De software die je bedoelt gebruikt XP als afkorting voor 'Experience'. :)

Verder dus niet gerelateerd hoor. :P

Dwaze Sterveling

Misschien is het leuk om voor diegene die geïnteresseerd zijn eens een Pathfinder introductiedag te houden? Er is namelijk een introductieset waarbij spelers met versimpelde regels kunnen kennismaken met het spel. En gezien ik toch wel enkele berichten hoorde van mensen die het leuk zouden vinden om tabletop roleplaying games te proberen, kan dit misschien helpen?

En als Game Master ken ik de regels en kan overal direct bij helpen.

En het is natuurlijk ook gewoon gezellig! :D