Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Aseksueel en verloofd

Gestart door Mazzel, oktober 13, 2023, 08:09:59 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mazzel

Hoi allemaal!

Ik ben Mazzel, 33 jaar jong en al sinds jaar en dag worstel ik met mijn seksualiteit begrijpen. Ik weet dat ik biromantisch ben en dat aantrekkingskracht voor mij komt vanuit persoonlijkheid en connectie. Mensen grappen altijd dat ik "op iedereen verliefd kan worden" en dat is waar, haha.

Ik zit nu al 9 jaar in een toegewijde relatie en mijn partner en ik gaan binnenkort zelfs trouwen. Het voelt voor mij als mijn verantwoordelijkheid naar ons beiden om mezelf beter te leren begrijpen.

Hij is namelijk wel seksueel, sterker nog: enorm seksueel. En dat is een beste achtbaan geweest. De eerste twee jaar van onze relatie deed ik eigenlijk "gewoon" mee met de seksuele kant ervan. Sterker nog, we hebben flink geëxperimenteerd tot bedpartners delen aan toe. Al heb ik alle bijkomende emoties altijd geacteerd want zelf ervaarde ik ze niet (:

Hoe dieper onze band werd, hoe moeilijker ik het vond om seks te blijven hebben. Het voelde namelijk als liegen en heel eerlijk: het staat me tegen. Mijn behoefte is precies 0. Dit heb ik met exen ook ervaren en is altijd het begin van het einde van de relatie geweest. Maar nu dus niet. Hij heeft het hebben van seks opzij gezet... Voor mij. We zijn al zeker 4 jaar niet meer seksueel actief. Ik heb gezegd dat hij het buiten de deur mag zoeken maar dat wil hij niet.

We proberen er nu een weg in te vinden. Ik vind het heerlijk om "het met mezelf te doen" en weet precies wat ik moer doen om iets fijns te voelen. Orgasmes zijn ontzettend fijn, er komen alleen totaal geen seksuele fantasieën aan te pas en ook geen tweede persoon. Ik krijg ze ook alleen voor elkaar als ik het zelf doe.

Ik weet niet wat of waar mijn seksualiteit is en afgezien van mijn handelen praat ik er nooit over met mijn partner want ik weet dat het moeilijk is voor hem. Ik ben een paar keer naar de huisarts geweest maar die geeft me het gevoel dat er iets mis is met mij... Daardoor wordt erover praten moeilijker. Ik heb nu (en al langer) wel het vermoeden dat ik aseksueel ben en zo kwam ik hier terecht. Ik hoop dat ik, via jullie ervaringen, mezelf beter kan leren kennen. En dit meenemen in mijn aankomend huwelijk zodat we er allebei gelukkig van worden!

Dit was een heel verhaal vol zaken die ik nog nooit met iemand besproken heb. Dus bedankt voor het lezen. Ik hoop dat dit forum gaat helpen in mijn zoektocht naar mezelf.

Lieve groetjes van Mazzel

AceVentura

Welkom op het forum Mazzel,  :cake:  :cake:  :cake:  :cake:

Jezelf beter leren kennen is altijd goed en je hebt er nu een mooie aanleiding voor.

Je kan hier op het forum ervaringen vinden tussen seksuele en aseksuele partners, sommigen beschrijven ook hun oplossingen. Mogelijk kunnen die dienen als inspiratie om jullie oplossing te vinden, maar wees vooral creatief. Het gaat er niet om wat een ander er mogelijk van zou kunnen vinden maar het gaat erom dat jullie gelukkig zijn en blijven in jullie relatie.

Hoe moeilijk of ongemakkelijk het misschien ook is, praten is wel de weg vooruit. Het is niet jouw probleem, het is niet zijn probleem, het is een verschil tussen jullie waarvoor jullie samen een oplossing hebben te vinden en dat lukt alleen door erover te praten. Mocht dat toch te moeilijk zijn dan kan mogelijk een hulpverlener (bijvoorbeeld een seksuoloog) daarbij helpen. Let wel op: Niet alle hulpverleners gaan goed om met aseksualiteit, we hebben ergens een lijstje staan met hulpverleners die dat wel doen.

Sowieso wens ik je veel moois toe in deze ontdekkingsreis. Lees vooral de verhalen die hier staan en stel je vragen als je die hebt, zolang het respectvol gaat mag hier alles gevraagd worden.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Welkom! Allereerst jammer dat je huisarts nog niet bekend is met aseksualiteit, kennelijk. Het maakt je heel kwetsbaar, je deelde dit met deze persoon en die kon het niet in de juiste context plaatsen.
Overigens is dat geen uitzondering, en veel mensen kunnen zich als ze zich niet een klein beetje hebben verdiept in het bestaan van aseksualiteit, ook echt niet voorstellen dat het echt bestaat. Sterker nog, we leren dat het niet bestaat, door uitspraken als: Iedereen is seksueel, en iedereen wil seks.

Ook ik denk dat het belangrijk is om wel met je partner te praten over je aseksualiteit. Het is duidelijk dat hij heel veel van je houdt en zelfs iets wat voor hem zo belangrijk is, niet doet, omdat hij de relatie niet kwijt wil. Sterker nog, hij wil met je trouwen. Seks is voor hem een belangrijk middel in het vinden van verbinding in jullie relatie, en ik weet nog van mezelf dat een gevoel van intimiteit gewoon stopte op het moment dat er seks en erotiek in betrokken raakte. Dan kon ik grofweg 2 dingen doen: acteren, of vluchten. Op dat moment ga je als partners uit elkaar lopen, het 'spoort' niet.
Ik hoop dat er andere vormen zijn van intimiteit die jullie binden.

En ik denk dat het voor hem ook zinvol is om te weten wat daaraan ten grondslag ligt,zodat ook hij het een context kan geven en ook echt begrijpt dat het niet aan hem ligt, of aan jullie liefde, en dat het ook iets is dat bij jou hoort en bij je blijft. Het gaat niet over.

Dus ja het is een zoektocht, voor jullie samen en elk van jullie individueel.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Jaap

Hoi Mazzel,

Welkom op dit forum!  :cake:  :cake: