Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

broer-zus-relatie

Gestart door Ereinion, november 10, 2007, 06:46:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ereinion

Dit onderwerp naar aanleiding van een opmerking die ging over een platonische relatie. Vaak worden deze relaties broer-zus-relaties genoemd en het is een beetje een algemene term geworden. Mij hebben ze wel eens gevraagd of de relatie die ik heb dan geen broer-zus-relatie was, maar ik vind dat helemaal niet zo.

Een broer-zus-relatie is toch geen liefdesrelatie? Ik kan het heel goed vinden met mijn broers, maar dat is iets heel anders dan wat ik met mijn vriend heb. Ik hou van mijn broers, omdat ze familie zijn, niet persé om wie ze zijn (hoewel ik ze allebei heel bijzonder vind), ik houd van mijn vriend om wie hij is, wat hij doet en wat zijn dromen zijn.

Ik vraag me eigenlijk af waarom deze vergelijking genomen is voor een platonische relatie...  :-\
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Ienepien

Waarschijnlijk omdat je naast elkaar en met elkaar leeft als een broer en zus, dus zonder sex.
En inderdaad klopt het dan ook niet.
Broer en zus slapen toch niet in één bed?  (misschien vroeger, tot een jaar of 10)
En broer en zus gaan toch ook niet met elkaar onder de douche? ;)

Verzin jij eens iets beters?

Ereinion

 :) Nee, inderdaad, ik ga nooit met mijn broer onder de douche na het hardlopen.  :D
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

loganmanticore

post verwijderd op vraag van gebruiker

Ienepien

Een PEL-relatie, dan?
Platonisch-Emotionele-Liefdesrelatie.

Kan mooi naast LAT. :D

pinky

Ik denk ook dat de broer zus vergelijking komt, omdat de meeste mensen die geen sex meer hebben ook geen andere vormen van intimiteit meer hebben. Dus hun dromen niet meer met elkaar delen, buiten het huis om geen dingen meer met elkaar doen en elkaar ook eigenlijk helemaal niet meer zo goed kennen. Niet beter dan hun eigen broer of zus. En dat ze dus weer energie in elkaar zouden moeten gaan steken (of uit elkaar gaan wat denk ik te vaak begeurt). Nou ja, dan is de vergelijking op zich wel logischer. Maar goed, in jullie geval is die vergelijking geen vergelijking, Het is appels met peren...

Ereinion

 :D Gelukkig, ik ben niet de enige die er zo over denkt.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Jovi_Hobbes

Ik vind het inderdaad ook een vreemde vergelijking. Vooral ook omdat veel mensen een broer-zus relatie ook nog eens zien als iets met niet al te veel waarde. Ik kan bijvoorbeeld heel goed opschieten met mijn broer. Eigenlijk zijn we gewoon goeie vrienden, maar als we samen leuke dingen doen, krijgen we vaak de opmerking dat wij zo bijzonder zijn dat we het zo goed met elkaar kunnen vinden  :-\
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

petra1963

Ik denk er net zo over als jullie.. vreemde vergelijking...
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Zonnekind

Ik denk dat je dat niet echt mag ontleden want dan is het idd fout. Het is gewoon een uitdrukking.
Ik ken bijvoorbeeld een koppel en die vrouw zei tegen haar man nadat ze 4 kinderen had gekregen: vanaf nu kan ik met jou samenleven als broer en zus. Er werd dan ook gewoon bedoeld dat ze geen seks meer hoefde.
Ik denk dat dat nu gevoeliger ligt omdat er nu veel meer andere intimiteit tussen partners kan zijn dan pakweg 50 jaar geleden. Als toen de seks wegviel, tja, dan was er niet veel verschil meer tussen man en vrouw of broer en zus.
Toen Viper en ik een tijdje geleden wat meer afstand namen hebben we gezegd dat we als vrienden gingen samenleven. Dat klinkt voor ons toch ook juister dan samenleven als broer en zus. (hoewel ik niet goed weet hoe dat aanvoelt aangezien ik enig kind ben :D°
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Ienepien

Dat klinkt in ieder geval al wat vriendelijker, vrienden. :D

pinky


myra

#12
Ik sluit mij aan bij iedereen hier. Ik vind een broer-zus relatie ook een rare omschrijving. Het enige dat ik erop kan bedenken is dat ze vooral op de afwezigheid van seks doelen. Als broer en zus seks met elkaar zouden hebben is dit incest en dus geen 'correcte' relatie. Eigenlijk bedoelen ze dus met broer zus relatie een aseksuele  band met iemand denk ik...

Maar ik zou mijn vriend nu ook niet direct mijn broer noemen...  ::)

petra1963

Dat zou ik ook niet doen, dat is inderdaad raar...
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

pinky

Tsja, wie wel, ik wil ook geen relatie met mijn broer...iew!