Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

massage

Gestart door petra1963, oktober 17, 2006, 01:33:56 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

petra1963

Dat proberen mijn zus en ik dus ook af en toe. Maar ze wil vaak niet.. en dan lukt het helaas niet. Ze is net zo eigenwijs als mijn zus en ikzelf.. ;D
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

pinky

Waar hebben jullie dat dan van? Niet van je moeder, want die heeft het nog!
Maar goed, heeft ze geen vriendinnen of iets. Dan is een soort van surpriseparty achtig gebeuren wel iets. Of een tupperware party. Die hebben ze tegenwoordig ook voor make-up en lingerie en en en... van alles! Is dat wat?

petra1963

#32
Nou, we beginnen bij het begin.. Mijn moeder gaat nu gelukkig weer naar de yoga, haar leesclubje en de vrouwenvereniging. Ze heeft ondanks alle zorg voor mijn vader wel op die manier een elementair netwerkje van kennissen overeind gehouden.Het zijn voor een deel ook dezelfde vrouwen in die groepjes, van haar leeftijd. Er zitten ook al een aantal weduwen bij.
En ze heeft wat leuke contacten in de ouderenflat waar ze woont.. We ( mijn zus en ik) vonden dat ze maar meer mensen uit haar netwerk moest uitnodigigen, en daar bevriend mee raken, dan zo zwaar op ons te leunen. Met minder zachte overreding hebben we haar zover gekregen dat ze dat ging doen.
Vervolgens hebben we gezorgd dat ze bij een vrouwelijke psycholoog terecht kwam, om te zorgen dat ze wat meer ondersteuning kreeg dan wat mijn zus en ik haar konden bieden. Want wij zijn geen hulpverleners, en die rol willen we ook niet. Terwijl mijn moeder wel duidelijk meer behoefte heeft aan ondersteuning dan wat mijn zus en ik kunnen bieden. En om te zorgen dat haar rouwproces niet zou blokkeren, en in een chronische depressie zou veranderen. Want ze heeft haar hele leven al last van depressies, en tegelijk met de rouw over mijn vader kreeg ze weer een flinke depressie.

Wat mijn zus en ik merken is dat we haar grenzen daarin moeten  respecteren, wat we er verder zelf ook van vinden. (En neem maar aan dat we er iets van vinden !) Wanneer we haar grenzen mbt wat ze aankan niet respecteren, krijgt mijn moeder last van heftige en boze antireacties. Dat schiet ook niet op..
Maar het is niet hopeloos. Ze voelt zich langzamerhand wat beter, en ze is inmiddels voorzichtig begonnen onder leiding van haar huisarts de kalmerende middelen af te bouwen die ze slikt, naast haar antidepressivum en antipsychoticum.
Ze is vorige week met een kennisje voor het eerst naar jaren kleren gaan kop;en in de binnenstad van Nijmegen, en heeft ze samen met dat kennisje een paar uren 'vrij' door de binnenstad gezworven. Ze had het heerlijk gevonden, vertelde ze na afloop. En dat had ze helemaal zelf bedacht en geregeld ! Dus dat hebben mijn zus en ik weer uitgebreid geprezen.. zo gaat dat..

Mijn moeder gaf zelfs afgelopen zondag aan dat ze ook het Afrikamuseum en het Bijbels Openlucht Museum bij Nijmegen na jaren wel weer eens wilde zien.  Ik heb aangeboden om als ze dat werkelijk wil, samen met haar te gaan. Wellicht helpt dat haar om de stap te zetten.. En als mijn moeder zich goed voelt, kan ze ook heel gevat en humoristisch zijn, gelukkig..Met donkere, 'maffioso' zonnebril, rode wangetjes en haar dat recht overeind is gaan staan.. dan geniet ze.

Alleen de kleinkinderen is een pijnpunt. Mijn moeder is emotioneel en fysiek zo snel uitgeput, dat ze twee in haar beleving drukke kinderen niet goed om zich heen kan hebben. Dat is niet leuk voor haar, en niet leuk voor mijn nichtjes, zo hebben we proefondervindelijk gemerkt. Het eindigt dan tot dusver zo dat mijn moeder aan de ene kant van de kamer staat en vuile blikken werpt naar Yrza, de jongste en de drukste (dat is ook zo), terwijl  Yrza aan de andere kant van de kamer staat en vuile blikken naar mijn moeder werpt. Jammer en moeilijk om mee te maken.. Ze zitten beiden dan zo vast in hun patroon.. Mijn moeder in haar diepe rouw en depressiviteit, en Yrza is een kind van 4 jaar oud. Een eenvoudige oplossing voor dit probleem hebben mijn zus, mijn zwager en ik nog niet kunnen vinden. Maar wie weet, trek het wel weer bij.. :)
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Ereinion

Toch fijn dat ze zelf dingen verzint die ze graag wil doen. En het Afrika-museum is erg leuk, maar dan moet je wel met mooi weer gaan.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

petra1963

En bij het Bijbels Openlucht Museum ook.. Er is bij beide musea veel buiten te zien, maar dat is niks als het regent.
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Jovi_Hobbes

Ik ben drie jaar geleden in beide musea geweest en vond ze inderdaad erg mooi. Zeker een aanrader.
Het verhaal over je moeder bevat volgens mij best veel positieve dingen Peter. Zoals je zelf al aangeeft moet je haar ook de gelegenheid geven om dingen op haar eigen manier te verwerken. Ieder mens is natuurlijk anders. Misschien dat het probleem met de kleinkinderen ook minder gaat worden als je moeder zich weer steeds beter gaat voelen en lost het zich uiteindelijk vanzelf op. Veel sterkte ermee  :knuffel:
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

petra1963

 :knuffel: Dank je, Jovi ! Ik hoop ook dat het met de kleinkinderen zich weer vanzelf oplost. En dat de kleinkinderen zich later alleen herinneren dat oma zich toen opa overleden was heel lang niet goed voelde..
En ik ben ook blij dat mijn moeder weer zelf met initiatieven begint te komen.  :)
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Jovi_Hobbes

Die kinderen zullen dat later ook makkelijker kunnen begrijpen.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Ann

massages zijn wel leuk, geven een leuk gevoel, maar ik hoef ze niet persee.
Ik zou nooit zomaar iemand me laten masseren nee, ik ga ook nooit naar een masseuse, heb er geen behoefte toe en wil dat liever niet. vroeger deden ik en mijn betse vriendi nhet eens bij elkaar
Our task must be to free ourselves from this prison by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature in its beauty.
- Einstein

petra1963

Ik heb twee weken geleden van een goede vriendin een Shiatsu massage gehad, en dat voelde wel heel goed. Ze masseerde mijn rug en schouders, en er kwamen na afloop heel wat spanningen, emoties en vuile energie los. Dus ik heb gevraagd of ze dat nog een keer wil doen, en nu hebben we voor komende dinsdagmiddag een afspraak staan. En daar ben ik zelf wel blij mee..
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Stev

Veel plezier straks, Peter! Ik ben net terug, zalig....
Een grens is eigenlijk een wens om verder te gaan (Loesje)

petra1963

Het was inderdaad heel goed. Ze heeft diep liggende pijnpunten en spanningen in mijn lijf gemasseerd. en die kant voelt nu veel ontspannener dan de andere kant van mijn lichaam. Voor begin januari hebben we een nieuwe afspraak. ;D
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Thiotric

* Thiotric verstopt zich in de massage-sporttas van Peter... *
A. Einstein: Common sense is the collection of prejudices acquired by age eighteen

Sismo

Citeeren die kant voelt nu veel ontspannener dan de andere kant van mijn lichaam.
Da's ook wat! Is de ene helft lekker ontspannen, maar de andere kant niet... ???
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

petra1963

Citaat van: Sismo op december 05, 2006, 09:18:27 PM
Citeeren die kant voelt nu veel ontspannener dan de andere kant van mijn lichaam.
Da's ook wat! Is de ene helft lekker ontspannen, maar de andere kant niet... ???

Nou, laten we zeggen: minder ontspannen  ::). Even technisch ;D :

Aan de linkerkant vvan mijn lichaam heeft mijn drain (afvoerbuis) gezeten, die mijn hersenvocht afvoerde naar mijn buikwand. Omdat ik een waterhoofd begon te krijgen, als baby.
Op röntgenfoto's is de baan van die drain, die al lang geleden werd weggehaald, nog te zien, in de vorm van verhardingen en verklevingen in mijn lichaam.
Langs de baan waar die drain heeft gezeten heb ik dus veel last van spierpijn en andere pijnen, op diep liggend niveau. Met de shiatsu blijkt de vriendin die mij shiatsu geeft, dat diepe niveau van pijn en energieblokkades te kunnen bereiken.
En het resultaat was vandaag dus dat de kant waar de drain heeft gezeten, voor het eerst sinds vele jaren ontspannener is dan de kant waar geen drain heeft gezeten, en geen baan van verhardingen en verklevingen in mijn lichaam zit.. Dus het was wel goed nieuws !  ;D
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)