Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Tijdelijk terug

Gestart door ChibiFirli, februari 12, 2010, 11:49:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ChibiFirli

Jullie zijn snel met te merken dat het forum terug beschikbaar is ;D.

In principe staat het er sinds gisterennacht (zie ik aan de mails van techies van aven). Ik heb vanmorgen al een mail teruggestuurd om te checken of het in orde is om terug op te posten en zo, maar daar heb ik nog geen antwoord op gekregen.

Zodra ik weet waarom het forum er exact terug staat, laat ik jullie iets weten. Dan weten we waar we staan.

De situatie op dit moment:
Migratie is nog niet gelukt, maar er wordt aan gewerkt. Aven tech heeft het forum terug gezet om te kijken of we het toch niet in orde krijgen om het te opgraden en vanuit de nieuwe versie te migreren (vanuit de oude versie lukt niet zo). Ik ga ff kijken wat ik kan zien in de database (nieuwe indeling voor phpBB verkennen en zien wat er mis is gelopen met de migratie).

Dus:
We kunnen nu terug posten, en we doen ons best om dit zo te houden, maar je kan wel af en toe wat downtime verwachten terwijl we andere opties uitproberen.
"I had no shoes and I pitied myself. Then I met a man who had no feet, so I took his shoes." -- Dave Barry

myra

bedankt voor de update, chibi....

De migratie is dus blijkbaar vrij moeilijk uit te voeren  ???

pinky

Klinkt me allemaal erg ingewikkeld in de oren. Maar goed, we zien het wel! Zolang we nog kunnen posten ben ik blij, dus ach... you go techies!

Ereinion

Zodra we zeker weten dat het forum blijft zoals het nu is zal ik een nieuwsbrief versturen om iedereen te zeggen dat we terug zijn. Omdat er nu (achter de schermen) nog steeds aan ons forum wordt gewerkt, lijkt me dat niet echt handig.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Scattered

Ik wil me nergens mee bemoeien, maar waarom kunnen jullie zelf niet vanuit het beheer en de packagemanager dit forum upgraden? Het mooie van SMF is juist dat dit vanuit de software zelf kan. Ofwel, ga naar beheer, ga naar pakketten. Upgrade eerst naar 1.0.9, dan naar 1.0.10, ... totdat je t/m 1.0.19 gekomen bent. Misschien kun je zelfs wel in 1x van het huidige verouderde 1.0.8 naar 1.0.19, maar dat weet ik niet zeker. Denk van niet, eigenlijk.

Dat jullie zoveel last hebben van spambots ligt wellicht ook aan de manier waarop je je hier kunt registreren. In nieuwere versies van SMF moet je ook een lettercode intypen die grafisch wordt afgebeeld alvorens je registratie geactiveerd wordt. Je kunt er óók voor kiezen om registraties handmatig goed te keuren alvorens ze kunnen posten. Leden controleren doe je het best door hun IP-nr even te googelen of door www.stopforumspam.com te halen.

Fricai

Citaat van: Scattered op februari 28, 2010, 09:27:10 PMDat jullie zoveel last hebben van spambots ligt wellicht ook aan de manier waarop je je hier kunt registreren. In nieuwere versies van SMF moet je ook een lettercode intypen die grafisch wordt afgebeeld alvorens je registratie geactiveerd wordt. Je kunt er óók voor kiezen om registraties handmatig goed te keuren alvorens ze kunnen posten. Leden controleren doe je het best door hun IP-nr even te googelen of door www.stopforumspam.com te halen.

Dit forum trekt op de een of andere manier nogal veel aan. Ik heb al jaren een forum met een deel waar ook niet-geregistreerde mensen kunnen posten. Nog nooit een spambot gezien. :)

Uiteraard zou een ingewikkeldere procedure het probleem hier oplossen. Of inderdaad handmatig toevoegen, maar dat kost tijd en moeite.

Sismo

CiteerDit forum trekt op de een of andere manier nogal veel aan.
Ik denk omdat er het woord "seks" in voor komt (die A wordt natuurlijk niet gezien).
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

Jovi_Hobbes

Bedankt voor het meedenken Scattered. Ik geloof dat het probleem met het zelf upgraden is dat we er de benodigde rechten niet voor hebben. Chibi weet dit beter dan ik.

Wat het registreren betreft: handmatig goedkeuren lijkt mij wel heel omslachtig, of we zo'n code kunnen inbouwen weet ik niet. Dat is eigenlijk ook een goede vraag voor Chibi, misschien weet hij dat.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Ereinion

Ik neem aan dat als Chibi het zou kunnen, hij dat al lang had gedaan.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Scattered

Citaat van: Jovi_Hobbes op maart 02, 2010, 08:01:28 PM
Bedankt voor het meedenken Scattered. Ik geloof dat het probleem met het zelf upgraden is dat we er de benodigde rechten niet voor hebben. Chibi weet dit beter dan ik.
Veel updates van SMF worden als een zgn. pakket aangeboden en kunnen gewoon via het beheer (jullie admins kunnen daar in) van dit forum die pakketten uitvoeren. Toegegeven, sommige pakketten vereisen dat het password van de ftp wordt opgegeven. In dat geval gaat het niet lukken omdat jullie dat password niet zullen weten, maar ik weet niet of dat voor alle beschikbare updates geldt. Volgens mij staat er meestal in je beheer een kant-en-klare link (in het rood) als er een simpele update beschikbaar is.

CiteerWat het registreren betreft: handmatig goedkeuren lijkt mij wel heel omslachtig, of we zo'n code kunnen inbouwen weet ik niet. Dat is eigenlijk ook een goede vraag voor Chibi, misschien weet hij dat.
Die code hoeft niet ingebouwd te worden, het is een optie die al in deze software zit. Het is een kwestie van een vinkje omzetten ergens in je beheer en dan een item dat over registratie gaat aanklikken.

En dan nog iets. Dat werken op de achtergrond door de techneuten... Als ik het goed begrepen heb willen ze van SMF naar phpBB. Ik heb in een ver verleden (2004) mijn eigen forum juist van phpBB naar SMF geconverteerd. Dat is een middagje werk, maximaal. Andersom zal het toch niet veel langer duren?

Ereinion

Ik vind het ook lang duren, maar heb er verder geen verstand van. Chibi is de enige die contact heeft met de mensen van het engelse AVEN. Het lijkt me alleen maar meer tijd kosten wanneer er meer van ons contact met hen zoeken. Maar ik ga Chibi weer even op dit onderwerp wijzen. Dan krijgen we vast duidelijkere antwoorden.

:wave:
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

ChibiFirli

Om even kort wat info te geven:

De oplossing van Scattered was wat we eigenlijk deden voordat AVEN veranderd is van hosting provider (de vorige hosting provider had ons eraf gegooid, heeft nogal wat stof doen opwaaien). Vanaf dat moment kwam er tijdens de upgrade een fout over de toegangsrechten. Sinds de migratie konden we ook geen avatars meer uploaden of bijlages in bestanden steken. Een duidelijk probleem van de rechten op bestanden en mappen op de server dus. Als ik het mij goed herinner kon ik die rechten toen niet aanpassen... Om een lang verhaal kort te maken, ik heb toch nog maar eens even gecontroleerd of ik de rechten kon aanpassen. Wat ik nu blijkbaar kan ;D. Heb ff een paar upgrades doorgevoerd via de admin-console totdat dit proces me in de steek liet (gaf aan dat de upgrades mislukten, en het forum was ook even weg, sorry voor wie daar last van gehad heeft :ange: , heb het al terug opgelost). Dus ben ik nu ff een backup aan het maken en ga ik daarna proberen om de upgrade manueel te doen. Dus in de komende dagen gaat er zo'n boodschap komen die aangeeft dat het forum tijdelijk down is voor een upgrade en als alles goed is snel daarna een shiny new forum ;D. Als alles minder goed gaat, komt er nog even later het oude forum terug :P.

Dat compleet terzijde:
Ik was ook nog even aan het wachten op feedback van de AVEN tech kant, maar heb al even geen antwoord meer gekregen. Ik had gevraagd om het migratiescript dat ze hadden door te geven zodat ik kon kijken wat er eventueel misliep tijdens de migratie, maar dus geen antwoord.
"I had no shoes and I pitied myself. Then I met a man who had no feet, so I took his shoes." -- Dave Barry

pinky

En weet je ook of je een IMG code kunt plaatsen die ze moeten invoeren als nieuwe leden zich willen registreren? Dat zou in ieder geval veel spam schelen?

Wat de rest, ik lees; blablablabla etc. Maar goed, ik begrijp dat jullie je best doen! Dus  :klap: voor alle energie die je erin steekt en  :knuffel: voor Scattered omdat ie zo lief meedenkt!

ChibiFirli

Okay, dus we hebben een werkende nieuwe versie ;D.

Nu, de upgrade procedure is niet volledig vlekkeloos verlopen...
Voor zover ik foutmeldingen kreeg die me effectief info gaven (zoals db operaties die niet werkten, meestal vanwege oude MySQL versie of nog een te oude tabelnaam in de database), kon ik ze oplossen. Op het einde gaf het script nog de melding (melding staat er vooral voor mijzelf zodat ik later nog weet wat de foutmelding was ;D):
Citeer
Upgrading...
Making SMF MySQL strict compatible...
Unable to find column body inside table smf_personal_messages
En dan stopte het met werken :P. Ik heb manueel maintenance mode afgezet en nu lijkt alles te werken... Omdat het lijkt te werken, en het is 2u 's nachts en ik moet morgen op om te werken, ga ik het voor nu zo laten en het morgen of overmorgen terug oppikken om uit te zoeken wat er is misgelopen en hoe dit op te lossen. Als er iemand problemen merkt, laat me dan maar iets weten!

UPDATE: Persoonlijke berichten werken momenteel niet.
"I had no shoes and I pitied myself. Then I met a man who had no feet, so I took his shoes." -- Dave Barry

Scattered

Wow, je bent zelfs gaan upgraden naar de 1.1.x-versies. Aan de foutmelding gezien moet er wat veranderd worden aan de structuur van die tabel. Mocht je er niet uitkomen, dan kun je o.a. op het NL-talige forum van SMF terecht: http://www.simplemachines.org/community/index.php?board=66.0

Hopelijk kunnen ze je daar verder helpen. Er is daar ook een specifiek Engelstalig board voor technische hulp met 1.1.x.

Succes.