Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Dag

Gestart door Filosoof, januari 15, 2011, 01:54:36 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Filosoof

Dag mensen,

Ik ben Madelon, 21 jaar en noem me inmiddels alweer zo'n 6 jaar aseksueel. Ik heb nooit geweten dat er een heus forum over was, dus het was een verrassing toen ik dit zojuist tegenkwam. Ik heb zelf nooit problemen gehad met het feit dat ik nooit een seksuele behoefte gehad heb en ik ben er ook vrij open over naar andere mensen toe. Gelukkig heb ik veel open-minded mensen om me heen die ermee om kunnen gaan en kan ik er met die mensen goede gesprekken over hebben.
Waar ik zelf wel een probleem mee heb is het feit dat ik er anders uitzie als het gemiddelde 21-jarige meisje/vrouw, waarschijnlijk ook deels door die aseksualiteit, en dat dit gewoon niet geaccepteerd wordt in de grote boze buitenwereld :p Dat je aseksueel bent kun je nog verhullen, maar dat je er nou eenmaal niet als een meisje uitziet (ook niet echt als een jongen trouwens, het zit er ergens tussenin) is wel een grote schande heb ik het idee. En sommige dagen kan ik daar makkelijker mee omgaan dan andere.

Ik heb altijd geweten dat er veel meer mensen aseksueel zijn, maar ik heb nooit mensen ontmoet die ook aseksueel zijn, dus dit forum is een perfecte uitkomst :) Fijn dat bij dezen bevestigd wordt dat ik inderdaad niet de enige ben. Ik hoop hier nog veel interessante en leuke verhalen te lezen en wie weet ook nog eens te leren hoe met mezelf en mijn uiterlijk om te gaan ;)

Madelon
"Voor de aarde was de zaak eenvoudig genoeg. Die draaide maar om z'n as en vervolgde z'n baan om de zon en had er geen weet van. Maar de menschen erop tobden met moeite en zorg en veel verdriet door de dagen, alsof 't zonder die moeite, die zorg en dat verdriet geen avond zou worden." - Nescio

Ereinion

Welkom Madelon! Zin in een stukje cake?  :cake:

Wat fijn dat je er zo open over kunt zijn.

Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met je uiterlijk, vooral ook omdat je het aan aseksualiteit koppelt.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

pinky

Hoi hoi! Welkom  :cake:

Ik denk het wel te snappen. Je voelt je aseksueel en hebt wellicht daardoor ook niet de behoefte je supervrouwelijk te uiten/ kleden. En ja, dat is wel vaker in deze maatschappij dat dat vreemd gevonden wordt. Want mode en er goed uitzien wordt steeds belangrijker. Ook vreemd, want echt... hoe belangrijk is kleding nou anders dan nodig om je warm te houden?

Ienepien

Hallo Madelon. Welkom hier. :cake:

Gelukkig, dat je ons gevonden hebt. :klap:
Maar zo te horen naar je verhaal kon je er al goed mee omgaan.
En dat je een beetje 'ertussenin' uitziet, heeft niks met aseksualiteit te maken.
Ik denk, dat je eerder opmerkingen naar je toe geslingert krijgt, of je misschien lesbisch bent? :-\
Doe gezellig mee. :wave:

Ereinion

Citaat van: Pinkeltje op januari 15, 2011, 10:02:08 AM
Hoi hoi! Welkom  :cake:

Ik denk het wel te snappen. Je voelt je aseksueel en hebt wellicht daardoor ook niet de behoefte je supervrouwelijk te uiten/ kleden. En ja, dat is wel vaker in deze maatschappij dat dat vreemd gevonden wordt. Want mode en er goed uitzien wordt steeds belangrijker. Ook vreemd, want echt... hoe belangrijk is kleding nou anders dan nodig om je warm te houden?

Ja, daar zat ik ook even aan te denken. Maar als je er een probleem mee hebt, kun je je toch iets vrouwelijker kleden? Zonder meteen super modisch te hoeven doen?
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Dutchamoeba

Welkom! :cake2: :cake2:

De ene keer zou je je iets vrouwelijk kunnen kleden dan de andere keer, en dat geldt ook voor make-up. Ik ben zelf ook weinig met kleding/make-up bezig, maar ik weet wel dat het voor sommige zaken eigenlijk wel moet. Solliciteren bijv. zonder goed gekleed te gaan/make-up te dragen verkleint je kansen zeer.
En ik kon het bijv. ook niet laten om tijdens de afgelopen AVEN-meeting paarse oogschaduw te gebruiken. Ik vond dat wel toepasselijk...

Filosoof

Waarom ik mijn uiterlijk aan aseksualiteit koppel...

Misschien is het raar dat ik zeg dat ik voor een deel die aseksualiteit aan mijn uiterlijk koppel. Ik ben nooit een meisje-meisje geweest, dus dat zou inderdaad, los van aseksualiteit, gewoon zijn wie ik nu eenmaal ben. Waarom ik het zelf wel deels aan aseksualiteit koppel, is omdat ik er eigenlijk al jaren vanuit ga dat ik nooit aan een relatie zou kunnen beginnen (hier op het forum wordt het tegendeel bewezen ja), tenzij met een andere aseksueel, maar die zijn nogal schaars :p Toen ik me dit besefte ben ik me nog veel 'onzijdiger' gaan kleden, vooral om mensen niet te dicht in mijn buurt te laten komen. Het leek me makkelijker om de zekerheid te hebben dat mensen ook niet verliefd op mij zouden worden, dan dat ze dat wel zouden worden en er allerlei moeilijke situaties zouden ontstaan. Vandaar dus... Het is misschien een rare gedachtegang en zo, maar wen er maar vast aan ;)

Inmiddels zie ik er niet meer zo 'afstotelijk' uit als een aantal jaar geleden. Ik zie er nu uit zoals ik dat wil en waar ik me lekker bij voel. Je 'iets vrouwelijker' gaan kleden om geen last te hebben van andere mensen, tja, dat is voor mij gewoon het vervangen van een probleem door een ander probleem. Wanneer ik me vrouwelijker zou gaan kleden, zou ik me niet meer prettig voelen.

En ik heb misschien de indruk gegeven dat ik er heel veel last van heb, hoe mensen naar me kijken, maar over het algemeen is dat helemaal niet zo. Slechts over momenten dat mensen me aankijken alsof ik het niet waard ben te leven kan ik me wel eens boos maken ;)
"Voor de aarde was de zaak eenvoudig genoeg. Die draaide maar om z'n as en vervolgde z'n baan om de zon en had er geen weet van. Maar de menschen erop tobden met moeite en zorg en veel verdriet door de dagen, alsof 't zonder die moeite, die zorg en dat verdriet geen avond zou worden." - Nescio

Ereinion

Nou, dat laatste kan ik me voorstellen. Belachelijk hoe sommige mensen een oordeel over je vormen gebaseerd op uiterlijk.

Ik dacht inderdaad dat je er heel erg mee zat, en dan leek dit een makkelijke oplossing. Maar het allerbelangrijkste is natuurlijk je goed voelen en jezelf kunnen zijn. Daar heb je helemaal gelijk in. Zolang je je meestal zo voelt, is het prima.


Ik merk trouwens wel dat kleding enorm veel invloed kan hebben op hoe je je voelt. (ik zeg dit niet om jou over te halen, ofzo, maar omdat we het daar nou eenmaal over hadden.) Mijn vriend heeft dat eigenlijk nooit meegekregen van huis uit. Hij liep altijd een beetje voorover gebogen. Je kon aan alles zien dat hij zich niet lekker voelde. Nu kleedt hij zich heel anders en dan zie je hem opleven. Dat heeft niet alleen met de buitenwereld te maken, maar ook met hoe hij zichzelf dan in de spiegel ziet. Maar dat anderen door de verandering in houding zich heel anders naar hem toe gaan gedragen, helpt wel weer in positieve zin.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Filosoof

Citaat van: Ereinion op januari 15, 2011, 12:28:35 PM


Ik merk trouwens wel dat kleding enorm veel invloed kan hebben op hoe je je voelt. (ik zeg dit niet om jou over te halen, ofzo, maar omdat we het daar nou eenmaal over hadden.) Mijn vriend heeft dat eigenlijk nooit meegekregen van huis uit. Hij liep altijd een beetje voorover gebogen. Je kon aan alles zien dat hij zich niet lekker voelde. Nu kleedt hij zich heel anders en dan zie je hem opleven. Dat heeft niet alleen met de buitenwereld te maken, maar ook met hoe hij zichzelf dan in de spiegel ziet. Maar dat anderen door de verandering in houding zich heel anders naar hem toe gaan gedragen, helpt wel weer in positieve zin.

Dat soort dingen kunnen inderdaad een groot verschil maken ja :)
"Voor de aarde was de zaak eenvoudig genoeg. Die draaide maar om z'n as en vervolgde z'n baan om de zon en had er geen weet van. Maar de menschen erop tobden met moeite en zorg en veel verdriet door de dagen, alsof 't zonder die moeite, die zorg en dat verdriet geen avond zou worden." - Nescio

Dutchamoeba

Kleren maken de man/vrouw, maar je moet je er wel prettig in voelen.

Ereinion

Citaat van: Dutchamoeba op januari 15, 2011, 03:44:34 PM
Kleren maken de man/vrouw, maar je moet je er wel prettig in voelen.

Absoluut. En dat is weer voor iedereen verschillend. Het heeft eigenlijk niet eens iets met mode te maken.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Jovi_Hobbes

Welkom  :cake:

Citaat van: Filosoof op januari 15, 2011, 12:19:52 PM
Inmiddels zie ik er niet meer zo 'afstotelijk' uit als een aantal jaar geleden. Ik zie er nu uit zoals ik dat wil en waar ik me lekker bij voel. Je 'iets vrouwelijker' gaan kleden om geen last te hebben van andere mensen, tja, dat is voor mij gewoon het vervangen van een probleem door een ander probleem. Wanneer ik me vrouwelijker zou gaan kleden, zou ik me niet meer prettig voelen.

Dat vind ik heel herkenbaar. Ik ga ook nooit super vrouwelijk gekleed omdat ik me daar niet prettig bij voel, maar ben in de loop der jaren wel bewuster gaan kijken naar wat goed staat en wat niet. Vroeger droeg ik alleen wijde kleding en als ik foto's terug zie denk ik echt "what were you thinking!" Ik koppel het zelf maar deels aan aseksualiteit. Je niet sexy kleden voorkomt inderdaad ongewenste belangstelling. Erin doorschieten was bij mij vooral een uiting van onzekerheid, mezelf willen verstoppen etc. Als het je lukt zekerder te zijn over jezelf en jezelf te accepteren zoals je bent, ga je je kleding daar ook aan aanpassen. En zoals Ereinion al zei is het mooie bijgevolg dat je vervolgens soms complimentjes krijgt wat nog beter is voor je zelfvertrouwen.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Brummetje

Welkom Filosoof! :cake2:

Citaat van: Dutchamoeba op januari 15, 2011, 12:14:06 PM
Ik ben zelf ook weinig met kleding/make-up bezig, maar ik weet wel dat het voor sommige zaken eigenlijk wel moet. Solliciteren bijv. zonder goed gekleed te gaan/make-up te dragen verkleint je kansen zeer.

Ze moeten me maar nemen zoals ik ben hoor. En dat is (ook) niet heel vrouwelijk. Sterker nog, ik zie er liever uit als een jongen, dan als een vrouw. En ik ben wel vaker aangesproken als jongen. Op fora (foto's) en IRL, vind ik geen probleem.
Ik kan soms wat hard/bot overkomen: is niet mijn bedoeling.

Filosoof

@ Jovi hobbes: Bij mij speelt die onzekerheid ook een heel grote rol ja en de weg naar acceptatie is nog een zeer lange denk ik. Uit je verhaal kan ik opmaken dat jij het inmiddels geaccepteerd hebt en je niet meer hoeft te verstoppen, hulde daarvoor :)

@ Brummetje: Ik heb precies hetzelfde. Als ik eerlijk ben voel ik me meer man dan vrouw. Maar op het moment dat men mij aanspreekt als ofwel 'mevrouw' ofwel 'meneer' voel ik me daar altijd heel ongemakkelijk bij. Ik ben het allebei niet en ook weer wel. Lastig in ieder geval ;) Ik vind het echt heel erg knap dat jij er geen probleem mee hebt en dat je het hebt kunnen accepteren. Als je nog wat tips daarvoor hebt, hoor ik ze graag ;)
"Voor de aarde was de zaak eenvoudig genoeg. Die draaide maar om z'n as en vervolgde z'n baan om de zon en had er geen weet van. Maar de menschen erop tobden met moeite en zorg en veel verdriet door de dagen, alsof 't zonder die moeite, die zorg en dat verdriet geen avond zou worden." - Nescio

Ienepien

Bijzondere avatar, Filosoof.
Ik zag hem hier voor het eerst, en dacht, dat ie gaandeweg scherper zou worden, want ik wilde zien, wie er op stond. ;D

En je tekst van Nescio is ook heel waar. :wave: