Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

2de poging sexuologe bijscholing over aseksualiteit

Gestart door Anna 43, januari 07, 2016, 10:19:15 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Anna 43

Daarnet iets fout gegaan. :bloos:
Zal gewoon herbeginnen.

Ga al lange tijd bij sexuologe.
Alles wat ik haar heb vertelt, vind ik terug in jullie verhalen.
Zij heeft mij nooit iets vertelt over het bestaan van asex.
En het jammere vind ik dat ze ook de moeite niet heeft gedaan om er zich over te informeren.
Mijn verhalen waren volgens mij toch duidelijke signalen dat er meer aan de hand was dan een laag libido!!

Sinds ik ontdekt heb dat asexualiteit bestaat is het deze namiddag 1ste x dat ik een afspraak heb bij haar.

Het voelt echt alsof ik haar ga bijscholen over een onderwerp dat zij toch wordt geacht van op de hoogte te zijn.
Heb hier nochtans al berichten gelezen van 2010. Is dus niet iets nieuw hé.
Het is dan ook haar beroep en verdient er schoon hare boterham mee.
Als patiënt/cliënt verwacht je toch enige kennis van zaken?

Heb alleszins al beslist dat het deze namiddag de laatste 50 euro is die ze aan mij verdient.

Vorige maand aan mijn huisarts vertelt.
Hij had er ook nog nooit van gehoord.
Hij daarentegen ging zich hierover informeren bij collega's, neurologen, ...

Had sexuologe ook zo gereageerd, had ik een jaar van mijn leven niet verspeelt aan piekeren,
Heb zelfs iedere man in mijn omgeving verdacht van sexueel misbruik toen ik nog kind was.
Want er moest toch een verklaring zijn voor mijn gebrek aan lustgevoelens.

Heb de verklaring zelf gevonden
(Iets wat ik mijn partner toch ook een beetje kwalijk neem)


Ik ben dus echt benieuwd hoe dat gesprek met de sexuologe zal verlopen.

Iemand van jullie al professionelen ingelicht over het bestaan van asexualiteit?

Dutchamoeba

Ik wens je bij deze veel succes, Anna!

Ik heb zelf nog geen professionelen ingelicht, hoewel ik wel eens een studente seksuologie heb geholpen met aseksuele voorlichting...

Koffie

Je eerste berichtje, dat fout ging, heb ik verwijderd. :)

Ja, ik heb therapie ivm diverse trauma's en ik heb mijn therapeut ingelicht. Die heeft het heel serieus genomen en heeft in andere settings ook clienten van het bestaan van aseksualiteit op de hoogte gebracht.

Ik zelf ben niet boos op ex-partners, mezelf of wie dan ook dat ze mijn aseksualiteit niet hebben gezien. Ik zelf zag ook niet, heb ook in mezelf gewroet naar seksueel misbruik. Jij zelf begrijpt het ook nu pas. Er is gewoon nog erg weinig over bekend. In opleidingen komt het zo ver ik begrepen heb nog niet aan de orde. Het zit niet in de mindset van mensen, ook niet bij professionals. Aseksueel zijn moet in de ogen van mensen een andere reden hebben, dan een geaardheid. We worden min of meer geprogrammeerd om zo te denken, ook profs. Ik begrijp dus dat het heel frustrerend voor je is, maar stel dat jouw seksuologe je serieus neemt, misschien kan ze je dan wel steunen in het acceptatieproces.
Mocht ze het van tafel vegen, dan heb je weinig meer aan haar, maar je moet het eerst vertellen vooraleer je daar wat van kunt zeggen. Vind ik.

Ik wens je succes!

Los hiervan, je seksuele geaardheid wordt niet bepaald door bv. seksueel misbruik. Je kunt het dus hebben meegemaakt (jij niet, anderen wel) en ook aseksueel zijn.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

monochrome

Veel succes!

Het is inderdaad waar dat bijna niemand bekend is met aseksualiteit, laat staan goed begrijpt wat het betekent. Ik denk dat het daarom altijd goed is om bij professionals duidelijk aan te geven hoe jij in het leven staat, en proberen het uit te leggen als ze er niets van weten. Zonder de inzicht in wie je bent is het vaak alleen maar zoeken naar problemen die er niet zijn, of juist naar de verkeerde problemen. Hoe beter ze je begrijpen, des te beter ze je kunnen helpen.


Oh ja, ik heb misschien wel een professional gesproken die bekend is met aseksualiteit. :) Toen ik de pil kreeg van mijn huisarts vroeg hij of ik het als anticonceptie wilde gebruiken. Ik zei nee en hij gaf mij een hele vriendelijke, warme glimlach. Hij ging daarna ook helemaal niet in op hoe ik het zou moeten gebruiken mocht ik dat ooit wel willen, terwijl de meeste artsen dat normaal wel doen. Dus ik heb altijd de vraag in mijn achterhoofd gehouden: was dit nu toeval en wil ik het gewoon graag zien gebeuren, of weet hij stiekem meer? :D 
If you are not here, there is no meaning at all.
Warm days and new meetings; everything is just junk, all I want is you.
Fate is such a terribly fragile thing.

If we meet again, I will give you this ring.
Someday if we meet again, I will not leave you. Ever.

Anna 43

Toen ik deze week de sexuologe verteld heb over asex. dacht ik dat ze daar dus nog niet van had gehoord.
Maar neen, ze kent het wel, maar gelooft er niet in. Volgens haar is dat een tijdelijke toestand die in een andere situatie, met een andere partner volledig weggaat.
Haar er nogmaals op gewezen dat ik het zo in iedere sexuele relatie heb ervaren.
Maar dan nog gelooft ze er dus niet in.

Ik weet dat iedereen het recht heeft op een eigen mening. En het is haar goed recht om twijfels te hebben.
Maar als prof. er gewoon niet over praten omdat ze er niet van overtuigd is dat dit bestaat, is toch een therapeutische fout!
Dat is dan mijn mening.

Gisteren bij relatietherapeute geweest, samen met partner.
Hadden alle 2 toch ook weer gevoel dat ook zij dit niet volledig gelooft.
Deze stelt zichzelf wel open voor nieuwe ontdekkingen op dit gebied.


Zullen zien wat deze therapie zal geven hé.
Alleszins ontdekt dat niet makkelijk is iemand ervan op de hoogte te brengen dat asex. bestaat.
Als het al zo moeilijk is een prof. erover in te lichten, laat staan de rest van de maatschappij   :(

Koffie

Dat is ook heel moeilijk en je bent zeker niet de enige die tegen deze muren aanloopt. Als ze er niet in willen geloven en het van tafel vegen, wordt een therapie heel moeilijk. Vroeger ging dit ook zo als je aangaf bv. homo te zijn, dat bestond ook gewoon niet. Aseksualiteit heeft daarin nog een grote inhaalslag te maken, het zit domweg nog niet in het denksysteem van mensen, hulpverleners en de maatschappij.
En ja, dat kan enorm frustrerend zijn, lang niet alle professionals staan er voor open en wat kun je daar als aseksuele hulpvrager dan nog mee. Niet zo gek veel, ben ik bang.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Hoe moeilijk het is om iemand over aseksualiteit te vertellen varieert sterk van persoon tot persoon. Iemand die niet open staat voor nieuwe dingen zal ook moeite hebben met aseksualiteit als dat voor hem/haar nieuw is. Van een professional zou je inderdaad beter verwachten als "ik geloof er niet in dus het bestaat niet".

Misschien moet je je seksuoloog eens informatie laten inwinnen bij http://www.nvvs.info/ , daar zijn in het verleden goede contacten mee geweest over aseksualiteit.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler