Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Vlaanderen Onafhankelijk

Gestart door TBW, januari 17, 2006, 06:54:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ienepien

Ga maar emigreren, en kom gezellig in Nederland wonen! ;D

petra1963

Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Zonnekind

België... tis gewoon een soep geworden ::) Als ik puur op mijn gevoel afga, zou ik zeggen: dat ze Vlaanderen en Wallonië maar snel splitsen! Maar ik heb geen flauw benul welke invloed dat eigenlijk zou hebben. Ik zou Vlaanderen en Wallonië splitsen en dan kan ook eindelijk het koningshuis weg. Die mensen kosten ons alleen maar handenvol geld en doen voor de rest niets. Ze hebben niets te zeggen (ze moeten braaf de wetten ondertekenen die hen voorgelegd worden, anders worden ze even van de troon gezet tot de wet goedgekeurd is) maar verdienen wel super veel geld. Waarom is dat nodig? Dat ze maar een president verkiezen. Ik hoop in ieder geval dat er snel iets gebeurt, ik ben al dat gedoe wel stilaan beu. De Franstaligen blijven maar nee zeggen op elk voorstel dat ze krijgen, excuseer ik moet gewoon concreet zijn want het is alleen (of vooral? zo goed volg ik het niet) Joëlleke die moeilijk doet. Ze doen gewoon belachelijk op dit moment.
Vlaanderen zou sterk veranderen moest het onafhankelijk worden en is dat wel een verandering die iedereen wil? Dan gaan er andere moeilijke punten naar boven komen, wat zou de hoofdstad worden? Wordt het Antwerpen? Dan krijgen de Antwerpenaren de andere provincies op hun kap en omgekeerd.
Ach, we zien wel, ik maak er mij niet druk in en ik volg het amper. Maar het mag wel stilaan stoppen...
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Ienepien


petra1963

Hoi Zonnekind,
Soep, ja...Het wordt geloof ik alleen maar bizarder bij jullie.. Ik geloof wel dat de meeste Vlamingen en Walen dat politieke gedoe nou wel beu zijn. En terug willen naar een normaal lweven in een normaal land..En niet een land waar de politici er zo'n zooi van maken..Ik begrijp zelf ook niet wat er nou tegen is om Vlaanderen en Wallonië verder te splitsen. Maar ja, dat zal in de praktijk wel erg ingewikkeld liggen.. Veel ingewikkelder dan in als gewoon mens kan bedenken. :-\
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Zonnekind

De meeste Walen willen niet dat België gesplitst wordt, zij zien helemaal geen probleem in het België van nu. De Vlamingen weten hoeveel geld er van Vlaanderen naar Wallonië gaat. En de Vlamingen weten bijvoorbeeld ook dat er in Vlaanderen een paar honderd flitspalen staan en in Wallonië geen 5. Maar het geld dat al die flitspalen samen opbrengen, moet wel eerlijk verdeeld worden onder Vlaanderen en Wallonië. Dat zijn dingen waar wij ons stilaan aan beginnen te ergeren. Maar natuurlijk is dat niet omgekeerd...
Ach ja, we zien wel wat het geeft zeker? :D
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

petra1963

Ik weet ook niet wat de beste oplossing zou zijn.. ik kijk alleen met verbazing naar de puinhoop hier net over de grens. En denk dan:  'Mensen ! word wakker ! Je bent bezig om een serieus land naar de vaantjes te helpen met je gedoe ! Hallo ! Wakker worden !' En dan denk ik: dit gedoe kunnen ze toch niet serieus menen ? Maar ja, blijkbaar dus wel.
Ik ben bevriend met wat mensen in Wallonië, en ook die zeggen soms de raarste dingen. Een man zei eens tijdens een maaltijd tegen mij dat Franstaligen gediscrimineerd worden, want: hij was naar Amerika gegaan, en daar was een informatiefolder over de VS. En die was alleen in het Vlaams. Zijn conclusie was dat de VS denken dat België een eentalig land is, nl alleen Vlaams. En dat de Franstaligen dus gediscrimineerd worden.
Ik zat alleen maar met verbijstering te luisteren naar het verhaal... en dacht: als de zaak hier in dit land door de communautaire spanningen al zo verrot is, hoe moet dat dan in vredesnaam verder ?  :o
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Zonnekind

 :) Ik herken je verhaal Peter.
Misschien heb ik dit al eens ergens op het forum gezet, maar dat vinden we toch niet meer terug dus ik schrijf het nog maar eens :D
Ik ben half in Wallonië opgegroeid, allez, eigenlijk in de Ardennen, een onderdeel van Wallonië. Zij willen nooit als Waal bestempeld worden, dat is een afrond voor hen. Zij zijn Ardenaisen... (Dan stel ik me ook al vragen als België ooit gesplitst zou worden en zij zouden een land vormen met de Walen, maar soit)
Goed, ik ben daar dus opgegroeid. Als je daar als Vlaming naar de winkel gaat, spreek je Frans. Heel zelden kom je eens een winkelier tegen die 2 woorden Nederlands kan maar zij zijn uitzonderingen. Op een gegeven moment gingen vrienden van mijn ouders van daar een weekendje naar de zee in Vlaanderen. Ze kwamen terug en ze waren razend kwaad. Ze waren daar een bakker binnengegaan en bestelden, gewoon in het Frans natuurlijk, en die winkelier verstond hen niet en vond dat zij maar Vlaams moesten spreken. Ze vonden absoluut dat dit niet kon!
Ik ben toen ze dat vertelden even uit het huis gegaan, ik kon dit niet aanhoren. Zij vinden echt dat iedereen maar Frans moet kunnen maar zij Nederlands spreken... nee dat hoeft niet.
In Vlaanderen krijgen kinderen Franse les vanaf het 5e leerjaar. In Wallonië krijgen de kinderen als eerste vreemde taal Engels en pas een paar jaar later kunnen de kinderen kiezen tussen Nederlands of Duits.
Bij ons in de straat woonde ook een professor Nederlands. Hij gaf Nederlandse les in het middelbaar of de hogeschool, dat ben ik kwijt. Hij sprak echter geen letter Nederlands met ons en begreep ons echt niet als we iets in het Nederlands vroegen.

Kga stoppen, ik kan hier nog enkele uren over doorgaan en uiteindelijk haalt dat toch niet uit. De mentaliteit in Wallonië is totaal anders. Vlamingen zouden er veel van kunnen leren maar langs de andere kant, als de Vlamingen deze mentaliteit die ze nu hebben niet hebben, dan stonden we nooit zover op alle gebieden. (Is dit nog te volgen? ???)
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

petra1963

Ja hoor, Zonnekind.. het is zeker te volgen !  ;D
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Ienepien

Het is toch absurd, dat in een tweetalig land de kinderen niet allebei talen moeten leren. Ik vind, dat ze dat op de lagere school al moeten doen.
De walen denken dat ze superieur zijn aan de Vlamingen. Hoe komen ze aan dat idee? Dat moet omgebogen worden. Maar hoe doe je dat? Daar kunnen generaties overheen gaan. :o

Zonnekind

Eh... wij zijn geen tweetalig land, wij zijn een drietalig land :o Er is nog een gedeelte dat Duits spreekt :D
Dat is om het nog leuker en boeiender te maken :D
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Ienepien

Drietalig? Dan zijn julie volgens mij wel héél bijzonder.  ;D
Wij hebben alleen Nederlands, bekakt Haags, Fries, Twents, Limburgs, en weet ik veel wat voor dialecten nog meer.

petra1963

En willen de Duitstaligen zich nu ook gaan afscheiden ? Ja... ja.. dat houdt dan niet meer op.. De Westvlamingen, de Brabanders, de Ardennois, allemaal willen ze dan onafhankelijkheid. Net als de hardliners van de Frysk Nationale Partij hier. En in de jaren '70 was er op Terschelling een groep die riep dat Terschelling onafhankelijk zou moeten worden. :rollol:
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Ienepien


Sismo

Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-