Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Elektronische muziek maken

Gestart door AniMeshorer, augustus 11, 2014, 10:19:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AniMeshorer

Ik schrijf al behoorlijk lang poëzie maar soms frustreert het me wel eens dat ik mijn andere artistieke passie, muziek, niet kan beoefenen. Laat ons zo zeggen dat mijn stem nogal een laag bereik heeft en ik zowel sukkel met hoge als lage noten, hetgeen betekent dat ik als vocalist haast in elk lied op dezelfde toon zou moeten zingen om niet hopeloos vals te klinken. Ik heb een elektrische gitaar met versterker, maar door mijn smetvrees is het niet evident daar vaak genoeg op te spelen om het ook echt onder de knie te krijgen.

Gisteren was ik aanwezig bij het optreden van Arsenal, een Belgische band die vooral elektronische muziek maakt en waar ik behoorlijk fan van ben. Het was fantastisch als concert maar ook kon ik nu live en van dichtbij (stond op de tweede rij) zien hoe 1 van de groepsleden zich uitsluitend met elektronica bezighoudt. Hij was omringd door een heel controlepaneel met zoveel schakels en knopjes dat je er van zou gaan duizelen, maar de muziek klonk gewoon perfect zoals het hoort. Hoe je er in slaagt zo een uitgebreid paneel aan knopjes en schakels correct te behandelen is me een raadsel (we spreken over een veel groter en complexer iets dan een klassieke synthesiser) maar het was anderzijds heel inspirerend om te zien hoe hij schijnbaar moeiteloos die knopjes en schakels bediende en de muziek perfect juist zat.

Nu neem ik wel aan dat de man al heel lang met dit soort muziek bezig is, en dat je als beginneling de lat nadrukkelijk lager moet leggen, maar ergens kriebelt het wel om het ook eens te proberen. Idealerwijs per PC, ik heb vanwege m'n smetvrees namelijk een toetsenbord op afstand, dat via een simpel signaal tussen keyboard en USB-stick die het signaal opvangt, toelaat om uren te werken op de computer zonder de laptop zelf aan te moeten raken. Dat zorgt er voor dat de stress enorm zakt en je ondanks de smetvrees vrij ontspannen achter de computer zit.

Heeft iemand ervaring met muziek en soundscapes die je volledig per computer kan creëren? Iets wat ook voor beginners toegankelijk is?
In een lokale shop even info gevraagd en daar raadde men ofwel Fruity Loops ofwel Cubase aan, maar die licenties waren erg duur. Dus dat duidt op erg geavanceerd materiaal, al beweerde de winkelhouder dat de doorsnee persoon het in een paar uur experimenteren onder de knie heeft. Hetgeen me wel erg vreemd lijkt, want anders zou er een explosie van goede muzikanten ontstaan als het echt zo eenvoudig zou zijn.
Ik kreeg ook van iemand als tip om als beginner te experimenteren met Musescore.org of Audacity. Maar dat is dan misschien wel te beperkt zodat je na een tijdje oefenen toch een iets groter uitdaging aan wilt?

Overigens, een goed componeertoestel moet ook het nodige non-muzikale geluid kunnen voortbrengen vind ik. Dan denk ik aan het geluid van de wind, van de regen, geruis, ... OOk dat kan heel sfeerscheppend zijn, ookal is het niet afkomstig van een traditioneel instrument.



PS: voor de smetvreeslijders een tip die ik zelf iets te laat realiseerde: de theremin is een instrument dat je bedient door het NIET aan te raken, veruit het meest smetvrees-vriendelijke instrument op de markt  ;)
"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.