Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Oorzaak, gevolg en eventuele remedie?

Gestart door Jan, februari 06, 2008, 01:23:47 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sam

Uiteraard, communicatie is de eerste en belangrijkste stap. Zonder communicatie kan er geen begrip zijn, laat staan een oplossing.

Jan

Wij hebben een gebrekkige communicatie op het gebied van (te) dichtbij komen, lees maar terug wat ik er al over heb geschreven. Toch kan ik veel respect voor mijn vriendin en ook begrip opbrengen.
Daarnaast speelt mijn natuur toch zijn eigen rol. Voor mij is Lief echt lief, voor haar is mijn idee van Lief, als het te dichtbij komt, een idee van Eng. En dat legt ze dan wel stellig uit als "het ligt niet aan jou". Daarna stop.
Sommigen vertalen dat in een vorm van afwijzing. Eigenlijk is dat ook wel zo, maar ik zie dat (gelukkig) niet als persoonlijk falen.
By the way: Ik krijg de indruk dat de meesten mijn mailings van vorig jaar niet gelezen hebben, of (deels) vergeten zijn, dat was onder het onderwerp 'lieve vriendin met angst voor bepaalde aanrakingen'. Maar goed, je kunt niet alles bijhouden.
Daarin kan je o.a. lezen dat mijn vriendin niet mijn enige 'partner' is. Denk dan svp, als dat nu nieuws is, niet meteen dat ik er een zootje ongeregeld op na hou want zo zit het niet in elkaar. Mijn vriendin is ook onze (harts)vriendin, en dan niet meer en niet minder.
Mijn andere partner, die ik veel langer ken had ook traumatische ervaringen op seksueel gebied en daar zijn we wel (bijna) helemaal uitgekomen. Er blijft overigens toch altijd wat hangen in de vorm van bepaalde lidtekens. We hebben het er met elkaar (3) wel over (tot op zekere hoogte en dat is de bekende rem).
Voor de volledigheid heb ik gemeend jullie te wijzen op / te herinneren aan eerder schrijven, ik hoop niet dat ik nu ineens in een ander vakje wordt geplaatst ...
Maar maak van je hart geen moordkuil het zal zeker stof tot schrijven opwerpen. Misschien voor sommigen weer een nieuwe dimensie?
Maar laat je hierdoor niet afleiden, we staan er hier inmiddels om 'bekend' niet af te dwalen.




Ereinion

Ik kan me het verhaal wel herinneren, maar had de link niet gelegd.

Gelukkig zie je het niet als persoonlijk falen, want dat is het ook niet.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Ienepien

Nee, ik had de link ook niet gelegd. Daarom was er misschien wat verwarring in sommige antwoorden. Maar goed, dat je het nog even hebt uitgelegd. ;)

Jan

Blijkbaar niet zoveel stof tot schrijven.... Maar goed het moge maar weer even opgehaald zijn.
Weer ff de tijd genomen om e.e.a. te laten bezinken en te overdenken. Ik zie, grof ingedeeld, uiteindelijk een aantal 'stromingen'.
Eén:
Gewoon geen gedoe, voel er niks bij.
Twee:
'ik moet er niet aan denken, 'het voelt vies'
Drie:
Angst en verdringing door verleden.
Vier:
Een combinatie of delen van 1,2 en 3.

Ik denk dat mijn vriendin vooral te maken heeft met Angst, dus als gevolg van negatieve ervaring. Ik zal het proberen uit te leggen.
Ze schrikt bv. lichamelijk alleen al van woorden (een minimale aanraking op een normaal veilige plek resulteert dan in een schokkend effect).
Met de jaren heeft ze geleerd om dingen die je niet kunt oplossen een 'plek' te geven (ik zie dat eigenlijk als negatief wegstoppen, maar snap dat het voor haar de enige manier was om er niet 'gek' van te worden).
Ik schreef pas dat ze zich wat vrijer ging gedragen als ik het er minder over had en ik haar minder confronteerde met vragen. Naar aanleiding van het proces op dit forum ben ik daar van afgeweken omdat ik dingen duidelijk wilde krijgen.
Heeft wel impact, ik merk dat ze dan slechter slaapt, vage klachten krijgt, etc. Alleen woorden al...
Tegenover dat beeld van angst staat dat ze zich in de regel wel uitdagend kan presenteren en dan ook die indruk meegeeft in haar gedrag en uitdrukkingen. Dus een duidelijke afkeer is er niet totdat het iets te dichtbij komt, dan gaat het lichtje op rood. Of zit het anders in elkaar?

fleurtje

Dag Jan heeft jou vriendin een ander gedrag naar jou toe wanneer ze in de menstruatieperiode zit,buiten de hormonen gerekend natuurlijk.
Ik zelf voel in die periode dat mijn echtgenoot een soort rust brengt,of misschien wil ik dat wel.
Ik voel mijzelf veel ontspannender en het gespreksonderwerp sex is voor mij gemakkelijker ook omdat ik weet dat er op dat moment niets hoeft te gebeuren.
Dit staat even los van u reaktie hier boven.
Nog steeds zeer leerrijk al die uiteenlopende reaktie's. :klap:

Ereinion

#96
Ik denk dat het niet verkeerd is dat je haar meer confronteerd. Tenzij de vage klachten natuurlijk blijven aanhouden, maar nu denk ik dat ze daar gewoon even doorheen moet.

Citaat van: Jan op februari 29, 2008, 12:30:03 AM
Tegenover dat beeld van angst staat dat ze zich in de regel wel uitdagend kan presenteren en dan ook die indruk meegeeft in haar gedrag en uitdrukkingen. Dus een duidelijke afkeer is er niet totdat het iets te dichtbij komt, dan gaat het lichtje op rood. Of zit het anders in elkaar?

Maar is het ook echt haar bedoeling om zich zo te presenteren, of zitten er voor haar hele andere redenen achter?
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Sam

Goede analyse Jan. Zonder nou meteen iedereen in een hokje te willen proppen zou ik zeggendat het wel klopt.
Ik ben zelf duidelijk stroming 2. Omgaan met een negatieve ervaring vind ik een erg lastig onderwerp.   

Als je vriendin zo heftig reageerd op je vragen, is het waarschijnlijk dat ze er niet mee geconfronteerd wil worden. Dat is in principe haar keus, het zijn haar trauma's en die kun je niet voor haar oplossen. Misschien helpt het om alleen over haar huidige ervaring van aanraking/initmiteit/seks te praten, of over ervaringen van voor de negatieve ervaring. Daar worden jullie waarschijnlijk bieden wat wijzer van zonder dat je haar met al te confronterende vragen dwingt pijnlijke herrineringen onder ogen te zien?
Het is maar een idee, ik ben geen psycholoog en weet er ook maar weinig van. Misshcien is het ook wel een idee iemand die er verstand  van heeft om advies te vragen.

Jan

Hoi meedenkdames  ;)

Drie reacties en niet zoveel tekst als eerder. Toch heb ik ff tijd nodig om jullie reacties te laten inwerken.
Voor Fleurtje: haar gedrag is wel stabiel te noemen, ofwel menstruatie of andere mogelijke invloeden spelen daarin nauwelijks of geen rol.

Voor de reacties van Ereinion en Sam heb ik wat meer bedenktijd nodig om op terug te komen.
Ik kom er op terug!

:wave:

Ereinion

da's goed, want anders heb ik inderdaad niet zo veel te melden!
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Ienepien

Ik heb je andere topic nog eens gelezen, maar kan het niet zo zijn, dat ze met jouw geen sex wil, dat haar dat dus een deurtje te ver gaat, alleen al omdat je haar zo na staat? Je schreef toch, dat je getrouwd bent?
Ik zou met een getrouwde man ook geen sex willen, om de relatie niet te verstoren.
Het zal bij haar ook wel lichamelijk zijn, of geestelijk, maar kan dat er niet nog extra bijkomen? :-\

Jan

Ben ik weer... reagerent in volgorde.

Ereinion:
1:
Ik denk dat het niet verkeerd is dat je haar meer confronteerd. Tenzij de vage klachten natuurlijk blijven aanhouden, maar nu denk ik dat ze daar gewoon even doorheen moet.

Heb ik al besproken, maar werkt ook als 'persoonlijk', dus confronterend en ook remmend.
2:
Maar is het ook echt haar bedoeling om zich zo te presenteren, of zitten er voor haar hele andere redenen achter?
Weet ik niet, ik denk het niet. Het lijkt wel op proberen / afwegen.

Sam:
Duidelijk! De negatieve ervaringen en het invullen/overleven zonder, of met gebrekkige steun van anderen en dat gedurende jaren blijkt een ingebakken en  een vastgeroeste 'gewoonte' te zijn geworden. Ervaringen vóór de negatieve ervaringen blijken er niet te zijn.

Ereinion:
"da's goed, want anders heb ik inderdaad niet zo veel te melden!"
?

Ienepien:
maar kan het niet zo zijn, dat ze met jouw geen sex wil, dat haar dat dus een deurtje te ver gaat, alleen al omdat je haar zo na staat? Je schreef toch, dat je getrouwd bent?
Ja, goed gelezen, maar het heeft voor "alle partijen" niets met deurtjes te ver te maken, anders had ik dat stukje er wel bij betrokken.  Dat ook dit niet een 'regulier geval' betreft weet ik ook wel, maar dit forum gaat ook niet over de Jan met de pet dacht ik?

Ereinion

Ik reageer nog even op punt twee:

Ik kan me inderdaad voorstellen dat ze zich uitdagend presenteerd om zichzelf op dit gebied te testen. (ik hoop dat ik je goed heb begrepen)
Maar ik kan me ook voorstellen dat ze het doet om zichzelf te bewijzen dat ze niet anders is. Of niet aan de buitenwereld wil tonen dat ze anders is. Daarnaast is ook al een keer ten sprake gekomen op dit forum dat uitdagend kleden bijvoorbeeld als reden kan hebben dat je onzeker over jezelf bent en je zo bevestiging zoekt van mannen. Het is natuurlijk wel een manier om complimentjes te krijgen. Als er één van deze redenen achter zit heeft het dus helemaal niets met seksualiteit te maken en kan het dus zijn dat je haar signalen verkeerd interpreteerd.

En mijn andere opmerking was meer bedoeld dat ik je antwoord af wilde wachten tot ik er dieper op in kon gaan.  :D
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Sam

Als jullie daar gellukig mee zijn zul je de meeste mensen hier beslist niet horen oordelen.

Maar dit forum gaat zeker wel over Jan met de pet dunkt mij. Aseksuelen zijn toch juist ook hele normale mensen net als iedereen?
Een beetje een offtopic flodder maar ik wilde hem er even tussen gooien. Ik heb net vrijveel rond gezocht naar aseksualiteit in de media en het viel me op hoe dood normaal aseksuelen zijn.  ;D

Jan

Ereinion, het uitdagend presenteren in dit geval zal ik toelichten. Qua kleding is er zeker geen sprake van iets van uitdagend (moet ze niet aan denken) en naar buiten toe ook niet. Het uitdagende, zo ik het noem, speelt zich uitsluitend binnenshuis af naar mij toe.
Natuurlijk zal ze zich in het algemeen presenteren om, zo je schrijft -niet anders te zijn- of als zodanig opvallen zal.

Sam, uiteraard is er qua mens niets abnormaals aan, dat bedoelde ik ook niet hoor!
Wat ik wel bedoelde is dat dit forum niet schrijft over koetjes en kalfjes, maar over mensen met (zeer) persoonlijke dingen die maatschappelijk gezien niet altijd begrepen zullen worden.
Hier ga je dieper in op persoonlijke en ook intieme dingen dan op één of ander hobbyforum. Wat ik hier allemaal schrijf vind ik vrij ver gaan, maar dat kan hier dan ook.
Ik heb Jan met de pet anders bedoeld, ik zal het corrigeren: "geen Jan met de pet onderwerpen".

Ik weet ook wel dat ik niet in een reguliere situatie zit, maar dat is zo 'gekomen' en het blijkt in ons geval aan alle kanten prima te werken. We houden uiteraard de vingers aan de pols.
In het zoeken naar duidelijkheden ben ik van mening dat ik zo effectief mogelijk op mijn doel af moet gaan, dat is mijn ervaring. Zo heb ik in mijn eerdere onderwerp ook zoveel mogelijk gegevens 'verstrekt'. Alleen dan kunnen andere forumleden een mogelijk objectief beeld krijgen en meedenken.
Het fenomeen aseksualiteit was mij eigenlijk volkomen vreemd voordat ik daarmee werd geconfronteerd. Na het posten van mijn eerdere topic kwam ik niet echt verder. Toen heb ik met een neiuw topic de tekst daarvan wat directer willen stellen om wel wat verder te komen in mijn begripsvorming etc.
Gezien alle reacties en heen en weer geschrijf van alle meedenkers blijkt het wel dat het wel aardig lukt om dit uit te bouwen.
Ik denk overigens, en hoop, dat we dit topic nog niet zomaar als afgehandeld zullen beschouwen, ik waardeer en beleef elke reactie nog steeds als waardevol.

Sam had het over off-topic, maar ik zie dat niet zo. En anders denk ik dat ik daar ook wel wat van kan  ;)
Vandaar (ook) de vorige alinea, om de basis weer even op te zoeken..