Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

House seizoen 8 episode 9

Gestart door Lizzie7, maart 04, 2012, 10:36:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lama

Sowieso over de percentages. Ik bedoel, iedereen kent wel iemand die homoseksueel is, ook al is het een verre neef of nicht of een buurman een paar huizen verderop, maar iedereen kan wel iemand opnoemen.
Vraag diezelfde mensen of ze een aseksueel kennen en ik denk dat weinig mensen dit met een ja kunnen beantwoorden, terwijl iedereen toch zeker meer dan 100 mensen kent! Als je het zo zou bekijken dan is het zelfs minder dan 1%. Maar de percentages zeggen natuurlijk niet zoveel. Het geeft enkel aan dat je als aseksueel in een minderheid bent en dus harder zult moeten werken voor acceptatie. Dat een show als House er aandacht aan besteed is denk ik al een hele grote stap in het acceptatieproces. Een grote Amerikaanse show zegt in ieder geval er over gehoord te hebben. En dat is meer dan de gemiddelde mens nu zeggen kan. Als ik erover praat met vrienden, dan zit de helft me raar aan te kijken. Nog nooit van gehoord (ook al is dat niet waar, want we hebben het er tijdens onze studie al eens over gehad, maar blijkbaar hebben ze een eerdere keer niet onthouden). En zoiets in House blijft vaak toch wel hangen. Ook al is het dan niet op de manier dat we liever hadden gezien.

Zonnekind

Niet iedereen kent iemand of we weten het gewoon niet. Ik denk dat er een grote hoop aseksuelen er niet voor uitkomt of het misschien zelf nog niet weet.
Dat het na een gesprek met iemand niet blijft hangen herken ik. Ik kon soms mijn vrienden vertellen over aseksualiteit en 5 minuten later vroegen ze mij of ik nog een leuk standje wist...
Mensen kennen het niet genoeg om het echt te vatten. En écht luisteren gebeurt maar weinig...
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

MarkA

Citeerhet misschien zelf nog niet weet

Veel mensen (mijzelf incluis) denken er niet aan tot ze het tegenkomen. Die studie waar ik eerder naar linkte had in het begin een open vraag "wat is je geaardheid", en later dezelfde vraag maar dan multiple choice. Van de mensen die de tweede keer 'aseksueel' aanvinkten had slechts de helft dat ook ingevuld bij de open vraag.
Then, if you don't believe it all the magic is dead

AceVentura

Citaat van: Lama op april 21, 2012, 03:34:38 AM
Sowieso over de percentages. Ik bedoel, iedereen kent wel iemand die homoseksueel is, ook al is het een verre neef of nicht of een buurman een paar huizen verderop, maar iedereen kan wel iemand opnoemen.
Vraag diezelfde mensen of ze een aseksueel kennen en ik denk dat weinig mensen dit met een ja kunnen beantwoorden, terwijl iedereen toch zeker meer dan 100 mensen kent!
Ik denk dat je hier toch iets te kort door de bocht gaat.
Ik ken inderdaad een aantal personen die homoseksueel zijn, die het zelf overigens over tolereren hebben en dat acceptatie zeker nog niet altijd is wat het moet zijn. Maar een verschil is dat sommigen er wel erg mee te koop lopen door bepaalde gedragingen. Dat is natuurlijk niet erg en helemaal hun eigen keuze, maar dat maakt het wel erg zichtbaar.
Met aseksualiteit heb je behalve de onbekendheid ook nog dat velen zich niet geroepen voelen om er heel open over te zijn. Dat kan angst zijn maar ook simpelweg geen behoefte, want waarom zou een ander dat moeten weten ? Zelf heb ik ook het idee dat als het serieus ter sprake komt dat ik wel eerlijk ben, maar ik heb absoluut geen behoefte om actief naar m'n omgeving te roepen dat ik aseksueel ben.
Al met al denk ik dus dat je aan de hand van het aantal personen wat je kent geen conclusies kan trekken over percentages.

Overigens vraag ik me ook af of ik inderdaad wel 100 mensen dusdanig goed ken dat dit soort dingen besproken worden :)
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Dutchamoeba

Daar ben ik het helemaal mee eens. Tel daarbij op dat we in een maatschappij leven waarin seks zeer belangrijk is en aseksualiteit eigenlijk een taboe, en bingo: het lijkt meteen of er veel minder aseksuelen zijn dan homoseksuelen.

Lama

@Ace, zo bedoelde ik het niet helemaal. Ik bedoelde meer te zeggen dat in theorie iedereen een aseksueel moet kennen. Ze weten het alleen niet van die persoon, omdat deze persoon er niet zo open over is dat mensen het zomaar weten. Maar dat is ook een verschil tussen aseksueel en homoseksueel. Als een homoseksueel een relatie krijgt valt zijn of haar geaardheid gewoon op. Tenminste, ik neem aan dat mensen het verschil tussen een man en vrouw wel weten.
Maar als een aseksueel een relatie krijgt, lijkt het van buitenaf niet anders dan iedere andere relatie. Daarmee kan deze geaardheid met gemak verborgen blijven voor het grootste gedeelte van de omgeving. Het is ook een privé ding. Maar dat is ook zo met homoseksualiteit. Gaat niemand iets aan anders dan de persoon zelf en degene met wie hij/zij een relatie heeft.
Wat blijft is dat de aandacht voor aseksualiteit mede daardoor automatisch een stuk minder is, simpelweg omdat mensen het niet zien/niet weten. Dat betekent dat wanneer je meer bekendheid wilt voor het onderwerp, dat meer aseksuelen in de schijnwerpers moeten komen te staan. En dat bedoel ik zowel letterlijk als figuurlijk. Er moet meer in de media over gesproken worden, maar ook in de omgeving willen mensen het uiteindelijk gaan accepteren als iets dat daadwerkelijk bestaat en niet als een symptoom van een ziekte of iets, maar als geaardheid.
Het probleem daarmee is natuurlijk ook gelijk dat mensen dit stukje van henzelf liever privé houden. Ik zou ook niet graag in de schijnwerpers staan als het mijn seksleven aangaat. Ik vind het al vervelend als vrienden vragen wanneer het de laatste keer is dat ik seks heb gehad. Of dat nou gisteren was of tien jaar geleden maakt niet uit. Het gaat ze gewoon niets aan, omdat ik geen seks heb met hen. Dat is iets tussen mij en de persoon met wie ik een relatie heb. Ik zeg dus niet dat iedere aseksueel nu zijn geaardheid aan jan en alleman moet gaan vertellen. Ik zeg alleen dat wanneer dat zou gebeuren het acceptatieproces van de wereld wel ineens in een sneltreinvaart gaat. En dat iedereen uiteindelijk dus toch wel een aseksueel kent.

AceVentura

Bedankt voor je toelichting Lama,  :cake: ?
Enige toevoeging aan jou verhaal is misschien nog de aseksueel zonder relatie, daar is ook helemaal niets aan te zien en vaak ook geen reden om er over te beginnen richting anderen.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Lizzie7

Denk je niet dat het sneller opvalt bij aseksuelen zonder relatie, dat die meer opmerkingen krijgen waarom ze niemand hebben? Terwijl niemand een aseksueel met een relatie "verdacht" vindt, je gaat er gewoon van uit dat die dan wel seks zullen hebben.

Jovi_Hobbes

Dat denk ik wel. Als je nooit een relatie hebt gaan mensen daar wel vraagtekens bij zetten. Al zal hun eerste gedachte niet gauw zijn "goh is die persoon aseksueel?". Overigens ben ik zo iemand die al levenslang single is, maar ik krijg er dus echt nooit vragen over. Dat schijnt redelijk apart te zijn. Ik weet nog steeds niet of dat nu is omdat mensen in mijn omgeving me gewoon respecteren zoals ik ben en niet in mijn privéleven willen neuzen of omdat ze gewoon totaal niet geïnteresseerd zijn  :D  Overigens vind ik het erg fijn dat niemand in mijn omgeving de missie heeft opgevat om mij aan het daten te krijgen, dat zou ik ook niet echt waarderen.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Lama

Oh, maar er zijn zoveel redenen om single te zijn. Omdat je dat wilt bijvoorbeeld. Sommige mensen vinden het heerlijk om lekker alleen door het leven te gaan. Anderen willen wel een relatie, maar hebben een te groot eisenpakket. Weer anderen vinden zichzelf niet goed genoeg voor een relatie etc. etc. En ik denk dat de meeste mensen niet gelijk denken, och, die zal dan wel aseksueel zijn. Sterker nog, ik denk dat de meeste eeuwige singles helemaal niet aseksueel zijn. Maar goed, ook als single hoef je niets over je aseksualiteit los te laten als je dat niet wilt. Niemand kan het aan je zien, dus...

Jovi_Hobbes

Dat klopt. Toch vindt men het over het algemeen wel raar als je single bent en tegelijkertijd geen moeite doet om van die status af te komen. Single zijn, is op zich geen probleem, maar vrijwillig single zijn is voor veel mensen niet helemaal te begrijpen. Zo heeft iemand (een vrouw) wel eens tegen mij gezegd: ik zou dat niet kunnen hoor, alleen wonen. Hoe red je je zonder man in huis?  ::)  Mijn antwoord daarop was overigens: dit is het enige wat je nodig hebt als je geen man in huis hebt (en dat is echt zo):
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

MarkA

Then, if you don't believe it all the magic is dead

Lama

Haha! True! Ach, er zijn ook mensen die niet single kunnen zijn en zich daarom maar aan de eerste beste loser vastklampen om maar niet alleen te hoeven zijn. Dat lijkt me ook niet echt gezond. Dus tsja... ik ben liever single, dan in een relatie met een slechte match. En als je je leven lekker voor elkaar hebt, waarom zou je per se een relatie willen? Maar ja, mensen denken dat iedereen hetzelfde nodig heeft als zijzelf. En dat kan soms best irritant zijn.

Dutchamoeba

Dat is een zeer bekend gebrek aan inlevingsvermogen. Daar komt nog bij dat mensen beweren gelijk te hebben door te zeggen dat de natuur dat nou eenmaal zo wil (aan de man/vrouw geraken)...

Lama

Ja, en de natuur wil ook zijn balans houden. Desondanks is de wereld overbevolkt met mensen, zijn diersoorten met uitsterven bedreigt en zijn wij als mens bezig de natuur eens een flink lesje te leren. Dus sinds wanneer luisteren wij nu naar de natuur?