Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

26 maart 2011: de eerste praatmeeting

Gestart door Ereinion, januari 30, 2011, 10:40:22 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ereinion

Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Roos1984

Citaat van: Ereinion op maart 28, 2011, 08:50:32 AM
Citaat van: Roos1984 op maart 27, 2011, 09:16:13 PM
oehh klinkt echt goed!! ik ben bijna jaloers dat ik niet bij jullie gezellige dag aanwezig was! Volgende keer beterrrr. Dan zal ik geen club kinderen uitnodigen die even komen paardrijden want ja dat loopt natuurlijk altijd uit :)

Je kunt wel een club aseksuelen uitnodigen.  ;)

haha jaa waarom ook niet!
Happiness comes to them, who brings happiness to others -Dalai Lama-

Jovi_Hobbes

Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Dutchamoeba

Dat zou inderdaad niet handig zijn, Jovi. Paarden zijn vluchtdieren; die gaan echt wel op de loop voor grote katachtigen zoals jij... :)

Appelsien

Ben blij dat de meeting een succes was! :)

Ereinion

Ik heb een verslagje gemaakt. Het was nogal snel-snel, dus misschien dat ik het binnenkort nog wat beter uitwerk, zodat het op de wiki kan. Maar de komende tijd ben ik nog erg druk.

_________________________________________________________



Zaterdag 26 maart 2011 hebben we de eerste praatmeet van het Nederlandstalige AVEN gehouden. Acht leden waren daarbij aanwezig. Dutchamoeba had een aantal discussie-punten op papier gezet, maar er was natuurlijk ook voldoende ruimte om af te dwalen en te praten over wat je bezig houdt. Na zo'n vier uur gepraat te hebben, sloten we met zes leden de dag af in een pannenkoekenrestaurant.

Op het forum hadden we al een hele discussie gehad over de definitie van aseksualiteit. Enkele leden houden vast aan de regel dat aseksualiteit een geaardheid is, anderen vinden dat ook mensen die zich aseksueel voelen - maar waar een duidelijke oorzaak is aan te wijzen - ook binnen de definitie moet vallen. Voor de hele discussie verwijs ik graag naar: http://asexuality.org/du/index.php?topic=2833.0
We hebben het hier natuurlijk ook over gehad tijdens de praat-meet. Volgens mij was iedereen die aanwezig was er voor zichzelf uit dat het een geaardheid is. We vonden het ook allemaal belangrijk dat er een duidelijke definitie komt. We kunnen niemand tegenhouden om zichzelf aseksueel te noemen, maar het wordt wel lastig als mensen naar buiten treden als aseksueel terwijl er een duidelijke aanwijsbare reden is.

Via enkele persoonlijke vragen als 'hoe kwam je erachter dat je aseksueel bent?' (de meesten via een tijdschrift of via een zoektocht op het internet) en wat aseksualiteit voor jou persoonlijk inhoudt, kwamen we bij het eerste afdwaalmomentje.
Ereinion bracht het onderwerp vriendschappen ter sprake. Wie noem je vrienden? Enkelen gaven aan niet zomaar iedereen vrienden te noemen. Er werd geopperd dat de meeste aseksuelen misschien een diepere band zoeken in een vriendschap. Anderen waren het daar echter niet mee eens. Toch is het misschien interessant om hier weer eens een topic over te openen op het forum. Hoe kijken aseksuelen aan tegen vriendschappen en is dat anders dan seksuelen?

In Happy's verhaal kwam naar voren dat hij signalen pas laat oppikt en hij vroeg zich af of dit herkenbaar is. Natuurlijk heb je verschillende signalen. Het signaal dat iemand geeft als hij of zij je leuk vindt. Heb je dit door? Of ben je juist overgevoelig voor signalen en vat je alles verkeerd op? Iemand wil een praatje met je maken en jij denkt dat hij of zij meer van je wil?
Of heb je het niet door als je bijvoorbeeld te ver gaat met je grapjes en merk je dus niet dat iemand daardoor geïrriteerd raakt?
Maar wat Happy eigenlijk bedoelde waren de signalen waardoor je al eerder had kunnen weten dat je aseksueel bent, maar waarvan jij denkt dat het meer over de ander zegt dan over jou. Jij bent normaal en de ander oversekst? Wanneer valt het kwartje dat jij anders bent?

Een belangrijk gespreksonderwerp werd 'de vooroordelen waar je tegen aanloopt als single'. Een aantal aanwezigen lopen daar telkens weer tegenaan. Alleen zijn is zielig was een opmerking die veel herkenden. Sommige ouders zien duidelijk een nut en noodzaak van een relatie voor hun kinderen (vooral voor hun dochters?) en schrijnend wordt het als dit overheersend wordt in de kind-ouder relatie.
Dutchamoeba haalde een uitspraak van een aseksuele (!) seksuoloog aan: De problemen die mensen ervaren omtrent hun geaardheid, komen meestal voort uit de problemen die de omgeving heeft met de geaardheid van die persoon.

Ook hadden we het over seksloze relaties. We hadden het idee dat de buitenwereld vindt dat een relatie zonder seks niets voorstelt. (Ereinion herkent dit overigens niet.) Natuurlijk waren we het er al snel over eens dat het andersom is: een relatie die alleen om seks draait stelt niets voor. Maar wat onderscheidt de relaties die wij aangaan dan van een broer-zus-relatie? Ook hier hebben we het op het forum wel eens over gehad, maar het blijft wonderlijk dat seksuelen een relatie zonder seks niet waardevol vinden.

Eigenlijk draait het in alle relaties (met partners, maar ook met familie en vrienden) om wederzijds begrip. Het blijft echter lastig om elkaar op dit vlak te begrijpen. Misschien zou het wel eens fijn zijn om een weekje seksueel te zijn, zodat je weet wat er in de ander omgaat.
En zo kwamen we op het onderwerp of je jezelf zou willen veranderen. Enkelen gaven aan dat ze dat niet zouden willen, omdat ze vinden dat aseksualiteit invloed heeft op hun hele persoonlijkheid en ze dan dus helemaal zouden veranderen. Anderen waren het daar niet mee eens. Zij dachten dat ze helemaal niet zoveel zouden veranderen, maar ook zij voelden niet de behoefte om seksueel te zijn. Als aseksueel houd je namelijk veel meer tijd over voor interessante dingen, doordat je niet de hele tijd met seks bezig hoeft te zijn.
Een ander voordeel van aseksualiteit (ten opzichte van andere geaardheden) is dat het een anonieme geaardheid is. Als je niet wilt dat iemand het weet, dan kun je het makkelijk verbergen. Veel makkelijker dan bijvoorbeeld een homoseksueel.
Het nadeel was volgens veel aanwezigen dat de kans erg groot is dat je alleen blijft.

Het uit de kast komen is voor velen nog moeilijk. Voordelen van uit de kast komen zijn wederzijds begrip en dat je jezelf kunt zijn. Maar hoewel een aantal aangeeft er niet omheen te draaien als het gesprek erover zou gaan, blijkt dat zo'n gesprek niet vaak voorkomt.
Fricai en Ereinion zijn het meest open over hun geaardheid. Beiden hebben niet veel problemen ondervonden daardoor, hoewel iedereen het er wel over eens was dat het bij Ereinion wel makkelijker te accepteren is door anderen, omdat zij wel een relatie heeft.

Er zijn nog veel misverstanden over aseksuelen. Zo zouden wij asociaal zijn, maar ook zielig. Aseksualiteit wordt volgens ons nog teveel als een stoornis gezien en dus als te genezen. De veel gevreesde opmerking: je moet het gewoon een keer doen, is eigenlijk absurd. De kans dat je een trauma krijgt als je met de eerste de beste (en in het ergste geval lelijke, stinkende, botte) man of vrouw het bed in duikt, is vele malen groter dan dat je dan erachter komt hoe heerlijk het wel niet is.

Wat verder nog ten sprake kwam is de geslotenheid van de Nederlandse cultuur, terwijl je zou verwachten dat de inwoners van dit 'tolerante' landje overal voor open staan. In Spanje zijn er bijvoorbeeld al studentenverenigingen voor aseksuelen.
In Nederland wordt seks echter nogal opgehemeld en dus is het moeilijk om er voor uit te komen dat je aseksueel bent. De openheid in de Nederlandse cultuur is daarom maar schijn. De Nederlanders zijn tolerant als er een noodzaak voor is en vooral op het gebied van aseksualiteit loopt Nederland achter. Hier heerst nog vooral de opvatting dat seks goed en gezond is. Of de situatie in Vlaanderen vergelijkbaar is, daar hebben we het niet over gehad.

Deze eerste praatmeet was een succes. Volgend jaar zal er dus zeker weer een praatmeet worden georganiseerd.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Dutchamoeba


AceVentura

Zeker een mooie samenvatting van wat er besproken is. Daar heb je  :cake: mee verdient :)
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Ciara

Volgens mij moet ik de volgende keer gewoon vrij nemen :D

De samenvatting is lekker duidelijk, interessant ook, jammer dat ik er niet bij kon zijn, maar goed, in het weekend voel ik me dan toch wel een beetje lulllig en zo dus volgende keer beter

Happy

Goede samenvatting!

Ciara: inderdaad, je geeft jezelf een goed advies  ;).

Jovi_Hobbes

Mooie samenvatting, Ereinion! En inderdaad misschien wat aanknopingspunten voor verdere discussie hier op het forum.
Aan iedereen: maak gerust een onderwerp aan als er een onderwerp voorbij is gekomen waar je wel wat over kwijt wilt.

Een heel ander punt: we hebben het ook nog kort over aseksualiteit en wetenschappelijk onderzoek gehad. Daarbij kwamen we tot de conclusie dat veel onderzoeken ontaarden in eindeloze opsommingen van ziekten en afwijkingen om aan te kunnen tonen dat aseksualiteit zijn oorzaak vindt in zo'n ziekte of afwijking. Niemand was nog echt een goed onderzoek tegengekomen en nu vroeg ik me opeens af: waarom stellen we dan niet zelf een onderzoek op met vragen die er volgens ons wel toe doen. Dat is natuurlijk niet heel snel voor elkaar te krijgen, maar ik heb de indruk dat er hier best een aantal mensen rondlopen die wel iets van wetenschappelijk onderzoek en vragenlijsten afweten. Als we weten wat we ermee zouden willen bereiken kunnen we een poging wagen en als we dan ook de leden van ander AVEN-fora zo gek krijgen om mee te werken hebben we zomaar een onderzoek.
Zijn er mensen die hier iets in zien?
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Fricai

Citaat van: Jovi_Hobbes op april 01, 2011, 07:19:15 PMNiemand was nog echt een goed onderzoek tegengekomen en nu vroeg ik me opeens af: waarom stellen we dan niet zelf een onderzoek op met vragen die er volgens ons wel toe doen. Dat is natuurlijk niet heel snel voor elkaar te krijgen, maar ik heb de indruk dat er hier best een aantal mensen rondlopen die wel iets van wetenschappelijk onderzoek en vragenlijsten afweten.

Zolang niet exact bewezen is wat je seksuele oriëntatie bepaalt zullen we nooit kunnen bewijzen dat een bepaald persoon daadwerkelijk asekueel is. Dus volgens mij valt er niks te onderzoeken. (Voor seksuologen die vermoeden dat het in alle gevallen om een of ander onderliggend probleem gaat is het uiteraard intressant te zien per geval wat er speelt, en welke oorzaken het meest voorkomen --- vanuit onze kant, 'zij-die-er-in-geloven', is er enkel het oude 'welles' argument... Wij voelen het zo dus nemen we aan dat we een bepaalde seksuele orientatie hebben)

Wat wel van waarde zou zijn lijkt me een (grootschalige!!) enquete onder de 'gehele bevolking', om nog eens te kijken naar de frequentie van nonlibidoïsme en aseksualiteit t.o.v. hetero's en holebi's... Maar ik betwijfel of het AVEN zou lukken om iets op te zetten wat zo groot is dat het resultaat betrouwbaar is.

Jovi_Hobbes

Citaat van: Fricai op april 01, 2011, 07:58:37 PM
Zolang niet exact bewezen is wat je seksuele oriëntatie bepaalt zullen we nooit kunnen bewijzen dat een bepaald persoon daadwerkelijk asekueel is. Dus volgens mij valt er niks te onderzoeken.

Ik heb niet de illusie dat we dat kunnen aantonen, maar het kan interessant zijn om iets meer enquêteachtigs te maken waarin zinnige vragen worden gesteld waaruit bijvoorbeeld ook af te leiden valt hoeveel van de respondenten nu aseksueel zijn als geaardheid en voor hoeveel er andere dingen gelden. Ik kan op het moment ook niet direct zinvolle vragen ophoesten, maar wie weet kunnen we op deze manier nuttige informatie verzamelen over wie en wat een aseksueel is. Alles geheel anoniem natuurlijk  :)
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Fricai

Citeermaar wie weet kunnen we op deze manier nuttige informatie verzamelen over wie en wat een aseksueel is.

Een aseksueel is niet meer of minder dan een persoon die voldoet aan de definitie van de term, hoeven we niet echt informatie over te verzamelen verder... :P Ik neem aan dat je erop doelt dat we informatie kunnen verzamelen over de (frequenties van) verschillende oorzaken van seksuele inactiviteit/dysfunctie. :P

Een dergelijke enquete houden op enkel AVEN geeft je enkel een vertekend beeld, maar in de gehele populatie op zich wel mogelijk denk ik. Logisch om direct te combineren met een onderzoek naar de frequenties van de verschillende seksuele orientaties. :)

Dutchamoeba

Citaat van: Jovi_Hobbes op april 01, 2011, 08:15:25 PM
Ik heb niet de illusie dat we dat kunnen aantonen, maar het kan interessant zijn om iets meer enquêteachtigs te maken waarin zinnige vragen worden gesteld waaruit bijvoorbeeld ook af te leiden valt hoeveel van de respondenten nu aseksueel zijn als geaardheid en voor hoeveel er andere dingen gelden.

Ik geloof dat hier al een team seksuoligen mee bezig is. Dat is nr. onderzoek 2 dat gekomen is na die ene ellenlange vragenlijst over ziektes. Toen bleek dat we toch redelijk gezond waren heeft dat team een vragenlijst opgezet waaruit ze hopen het verschil te kunnen gaan zien tussen mensen die aseksueel zijn en mensen die lijden aan een zogenaamde 'hypo-active sexual disorder'. Desalniettemin zouden wij ook zoiets kunnen doen, maar dan met een wat betere vraagstelling...
Verder ben ik het wel met Fricai eens dat we nooit kunnen bewijzen dat een bepaald persoon daadwerkelijk aseksueel is zolang niet exact bewezen is wat je seksuele orientatie bepaalt. Toch denk ik dat we door middel van onderzoek met iets minder bevooroordeelde vragen wel een beter en genuanceerder beeld ten opzichte van aseksualiteit kunnen bewerkstelligen, waar men in het vakgebied van de (a)seksuologie ook weer van kan leren. Bij de weg, grootschalige studies over frequenties zijn ook goed; ik zal eens bij 'mijn' universiteit informeren naar de mogelijkheden; psychologen zijn altijd op zoek naar goede onderwerpen, (ook voor scriptie-onderwerpen voor studenten), en op deze manier zouden we elkaar wel eens wederzijds een dienst kunnen bewijzen.