Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Is de eerste ervaring bepalend?

Gestart door Dame blanche, oktober 09, 2023, 02:50:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dame blanche

Ik vraag me af of het ook mogelijk is dat aseksualiteit ook bij een aantal personen kan ontstaan door een nare eerste ervaring met seks.
Ik zelf had een niet echt prettige ervaring namelijk. Die vriend die ik toen had begon spontaan om het zo maar te zeggen. Hij luisterde ook niet naar mijn grenzen en ging door als ik lag te gillen van de pijn. Ik heb zelfs nog een spotprentje gevonden dat ik zelf getekend heb waarin hij en ik seks hadden en ik een doekje om mijn mond had en daaronder had ik geschreven "doekje dat betekent dat je niks mag zeggen."

Ik had de seks liever, net zoals bijna iedereen, op een rustige manier willen ontdekken en niet met een partner die als een idioot dingen ging doen. Nu weet ik natuurlijk niet of mijn aseksualiteit hier ook echt daadwerkelijk door ontstaan is of dat het gewoon een toevallige samenloop van omstandigheden blijkt te zijn.

wat denken jullie? Zou het kunnen?

lwgph

Wat vervelend dat je dat hebt meegemaakt! Ik denk dat het voor ons erg lastig is om te zeggen of die twee dingen gerelateerd zijn. Er zijn mensen die zeggen dat hun aseksualiteit is ontstaan door traumatische gebeurtenissen, maar ook mensen die zoiets hebben meegemaakt en zeggen dat hun aseksualiteit niet daardoor komt, mensen die zoiets hebben meegemaakt en niet aseksueel zijn en mensen die aseksueel zijn en niks naars hebben meegemaakt. Misschien heeft het er dus mee te maken, misschien was je ook zonder die nare ervaring aseksueel geweest. Misschien helpt het om na te denken over hoe je je voelde voordat dit gebeurde, of je toen wel seksuele aantrekkingskracht voelde.

Koffie

Wat een nare ervaring. Ik kan me voorstellen dat dat seks een heel beladen iets voor je maakt.

Het kan heel lastig zijn om uit te zoeken of je aseksueel bent, of dat je problemen hebt met seks door trauma, of... dat het allebei waar is.

Aseksualiteit als geaardheid ontstaat niet door trauma. Het is een geaardheid, net zoals bv homoseksualiteit.

Als ik voor mezelf spreek heb ik altijd al 'geweten' dat ik aseksueel was, al was ik als kind heus ook nieuwsgierig en onderzoekend. Maar dat heeft niets met aantrekking te maken.
Maar ook dat ligt niet voor iedereen zo duidelijk.

Kortom, er is van alles mogelijk. Maar er is onderscheid tussen asekualiteit en seksuele problemen als gevolg van trauma.


Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie