Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Kom uit de kast-dag

Gestart door Ereinion, september 01, 2010, 05:44:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edewecht

Citaat van: Uffie op oktober 11, 2013, 09:48:54 PM

(...) Ik stond op het punt om een reactie te plaatsen in de zin van: vergeet de groep niet die de A met Ally deelt, Aseksuelen, met een link naar de Internationale AVEN, (...)


Voor wie het nog niet wist -waaronder ikzelf, daarom deze post- : Een Ally is een 'straight' (hetero) die solidair is met de LGBT-beweging, maar zelf geen LGBT is. Een ge'alli'eerde dus.  ;)
Nog beter zou zijn: "...die solidair is met de ALGBT-beweging..."  Maar dat komt wel! :grouphug:
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Edewecht

Citaat van: logan op oktober 12, 2013, 12:58:53 AM
ik heb een hele brede kast nodig anders kom ik er niet eens in...laat staan weer uit :schater:

ik was altijd bi-romantisch-aseksueel ?;D inmiddels is mijn aseksualiteit flink afgenomen en mijn seksuele gevoelens flink tegenomen.... dus nu moet ik als bi uit de kast komen?

vind het nu veel verwarrender dan voorheen..... want ergens voel ik me nog steeds een aseksueel persoon ??? ??? ??? maar nu ook steeds meer belangstelling in seks.... :banghead: ;D
tis allemaal maar een geode hoor :-\

Heej Logan, je moet  niks!
Wat heeft het voor zin om uit een kast te komen als je jezelf in een te benauwd hokje zet? Je bent zoals je bent. Bi- of A- of weetikveel.
Volgens mij is dat de uiteindelijke bedoeling van uit de kast komen: dat uiteindelijk niemand in een hokje hoeft en we van elkaar gewoon vinden dat we zijn zoals we zijn.
(Amen   ;)  )
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Freakshow

Citaat van: Edewecht op oktober 12, 2013, 06:52:37 AM
Citaat van: Uffie op oktober 11, 2013, 09:48:54 PM

(...) Ik stond op het punt om een reactie te plaatsen in de zin van: vergeet de groep niet die de A met Ally deelt, Aseksuelen, met een link naar de Internationale AVEN, (...)


Voor wie het nog niet wist -waaronder ikzelf, daarom deze post- : Een Ally is een 'straight' (hetero) die solidair is met de LGBT-beweging, maar zelf geen LGBT is. Een ge'alli'eerde dus.  ;)
Nog beter zou zijn: "...die solidair is met de ALGBT-beweging..."  Maar dat komt wel! :grouphug:

De A van Ally? Die kende ik juist niet, de A staat bij mijn weten juist voor Asexual. Maar goed, dat acroniem wordt ook steeds langer natuurlijk, we zitten nu al bijna op LGBTIQA(P). Oftewel: Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender, Intersex, Queer, Asexual and Pansexual. De discussie is nog gaande of Panseksueel nu ook in Bi of in Queer valt. ;) Biseksueel blijft een omstreden term geloof ik.
Allies worden ook niet echt gediscrimineerd heb ik het idee, dus het zou niet logisch zijn. Aseksuelen daarentegen wel, van bestempeld worden als allemaal psychopate "refusers" tot correctieve verkrachting en van ontkend worden ("aseksualiteit bestaat niet, seks hoort bij de mens") tot belediging ("je bent geen echte man", "wees niet zo preuts").
Wanneer het persoonlijke het politieke is, zal het seksuele het militante zijn.

AceVentura

Ik was coming-out day helemaal vergeten  :o Maar ik was blij verrast te zien dat mijn werkgever (een groot bedrijf) hier aandacht aan besteedde. Zowel via interne communicatie middelen als met het buiten ophangen van de regenboogvlag  :cheerleader:
Wat dan weer jammer is is dat die goede intenties teniet gedaan worden door semi-grappig bedoelde opmerkingen op de afdeling waardoor je als je al zou overwegen uit de kast te komen het alsnog wel zou laten.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

@ Edewecht: Dat is helemaal waar, maar juist daarom ben ik best voorzichtig met de term aseksualiteit. Ik weet nog maar al te goed dat toen ik daar nog weinig vanaf wist, ik dat behoorlijk zwart-wit opvatte. Zo klinkt het namelijk: geen seks. Dus geen libido, nooit gedachten aan seks en ik verbond dat ook aan niet verliefd worden. Via een forum 'kende' ik nog wel een aseksueel en op haar was dat ook zo van toepassing. Maar op mij niet dus.
En wel/geen seks is ook niet altijd even zwart-wit.

Daarbij denken mensen nu eenmaal graag in hokjes, dat houdt het overzichtelijk. ;) Niet dat ik dat prettig vind, maar het gebeurt. Zelfs een homovriend die ik vroeger had gaf af op biseksuelen. Die kozen niet, die aten van twee walletjes. Jaren later werd hij zelf smoorverliefd. Op een vrouwelijke collega. Hij was dus ook bi. Met een andere vrouw ging hij later samenwonen.

Dus ik wil voor mezelf helemaal in geen enkel hokje hoeven, ik wil vrij zijn om steeds opnieuw te ontdekken wat ik in welke levensperiode bij mij vind 'kloppen'. Dat kan soms verwarrend zijn, je hebt soms een idee over jezelf en dat sneuvelt dan. Denk je net dat je het snapt, ploef, anders. :) Daarbij verwacht ik niet dat ik ooit op een vrouw zal vallen, nu op deze leeftijd nog. Maar gebeurt het... OK. Zo heb ik daar van puber af aan ingestaan. Ook verwacht ik niet dat ik in een relatie seks en erotiek ooit bovenaan in het prioriteitenlijstje zet, zeker niet als de relatie vordert. Maar mocht dat ooit toch weer aan de orde zijn dan zal de tijd leren hoe het licht dan op het leven valt.

En wat een termen komen er allemaal voorbij. Queer, pan. Ik kook in een pan, ik doe daar verder niets mee in bed. ;)


Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Freakshow

Citaat van: Koffie op oktober 12, 2013, 11:16:03 AM
En wat een termen komen er allemaal voorbij. Queer, pan. Ik kook in een pan, ik doe daar verder niets mee in bed. ;)

Haha, het is inderdaad een hele hoop. ;)
Queer betekent zoiets als "rot op met je hokjes! Ik ben wie ik ben" en panseksueel komt van Pan uit de Griekse mythologie. Iemand die panseksueel is valt niet op gender of geslacht, maar op mensen.
Beetje een klein verschil met biseksualiteit, biseksuelen vallen namelijk wel op iets specifieks, bijvoorbeeld mannen en vrouwen, maar geen transgenders. Of juist alleen op mannelijke mannen en vrouwelijke vrouwen.
Suf, want zo wordt het echt niet makkelijker uit te vogelen wat je geaardheid nu is!

De mijne wisselt iedere zoveel maanden in ieder geval, het is iets vloeiends, waarbij aseksualiteit/nonseksualiteit en verwarring vaak weer terugkomen.
Wanneer het persoonlijke het politieke is, zal het seksuele het militante zijn.

Koffie

Ik had het even opgezocht inderdaad. :) Queer is wel een heel grappig hokje omdat het in zichzelf niet kan bestaan buiten het hokjesdenken om en daarom zichzelf dwars zit. Denk dat ik daar maar in ga. :)

Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Freakshow

Citaat van: Koffie op oktober 12, 2013, 02:15:23 PM
Ik had het even opgezocht inderdaad. :) Queer is wel een heel grappig hokje omdat het in zichzelf niet kan bestaan buiten het hokjesdenken om en daarom zichzelf dwars zit. Denk dat ik daar maar in ga. :)



Niets mis met queer, het is ook wel een leuk woord. ;)
Wanneer het persoonlijke het politieke is, zal het seksuele het militante zijn.

logan

Citaat van: Freakshow op oktober 12, 2013, 12:34:26 PM
Citaat van: Koffie op oktober 12, 2013, 11:16:03 AM
En wat een termen komen er allemaal voorbij. Queer, pan. Ik kook in een pan, ik doe daar verder niets mee in bed. ;)

Haha, het is inderdaad een hele hoop. ;)
Queer betekent zoiets als "rot op met je hokjes! Ik ben wie ik ben" en panseksueel komt van Pan uit de Griekse mythologie. Iemand die panseksueel is valt niet op gender of geslacht, maar op mensen.
Beetje een klein verschil met biseksualiteit, biseksuelen vallen namelijk wel op iets specifieks, bijvoorbeeld mannen en vrouwen, maar geen transgenders. Of juist alleen op mannelijke mannen en vrouwelijke vrouwen.
Suf, want zo wordt het echt niet makkelijker uit te vogelen wat je geaardheid nu is!








ok dan weet ik nu dus wat ik ben. ik ben panseksueel.  ik had er nog nooit van gehoord trouwens.......   dan was ik vroeger romantisch pan-a-seksueel? en nu gewoon panseksueel
De mijne wisselt iedere zoveel maanden in ieder geval, het is iets vloeiends, waarbij aseksualiteit/nonseksualiteit en verwarring vaak weer terugkomen.
.Sometimes it's only madness that makes us what we are..


-when death is at your doorstep... will you let him in?-

Freakshow

@ Logan: pan-romantisch a-seksueel?
Geaardheid schijnt uit 3 componenten te bestaan: romantiek, seksualiteit en dynamiek.

Ik moet echt eens mijn obsessie met dingen proberen te begrijpen in woorden laten varen. Ik wil alles maar snapoen en benoemen. :P
Wanneer het persoonlijke het politieke is, zal het seksuele het militante zijn.

logan

Citaat van: Freakshow op oktober 12, 2013, 03:11:27 PM
@ Logan: pan-romantisch a-seksueel?
Geaardheid schijnt uit 3 componenten te bestaan: romantiek, seksualiteit en dynamiek.

Ik moet echt eens mijn obsessie met dingen proberen te begrijpen in woorden laten varen. Ik wil alles maar snapoen en benoemen. :P

uhhhh tja ik was aseksueel maar kon wel verliefd worden en romantische betrekkingen waarderen...zowel met mannen als vrouwen en ook transgenders geen problem etc.
dus zat ik meer in een hoekje van romantisch aseksueel ... en aangezien ik niet op 1 bepaald type val maar meer gewoon op personen (dus man, vrouw, etc etc) zit ik dus richting panseksueel aseksueel:schater:  en nu dus gewoon panseksueel.

weet je.... ze doen maar. het is mij te ingewikkeld om me ergens te plaatsen ;D ik kan er geen touw meer aan vast knopen :schater:
.Sometimes it's only madness that makes us what we are..


-when death is at your doorstep... will you let him in?-

Zonnekind

Volgens mij ben je gewoon Logan. Veel eenvoudiger :D
Je gaat toch nooit tegen iemand vertellen: Goeiedag, ik ben Logan, ik ben pan-romantisch aseksueel, ben ... jaar en woon in blabla.
De enige mensen die dit volledig te weten komen, zijn mensen die je echt vertrouwt en graag hebt.
Die mensen kennen je karakter, persoonlijkheid,... Hun mening gaat niet veranderen door een titeltje meer of minder op jezelf te kleven.
Dus waarom bestaan die titeltjes nog? Om voor alles een apart forum op te richten? ;D

(Ik heb mijn post nog eens nagelezen, het komt nogal bruut over, dat is zeker mijn bedoeling niet, het is eerder grappig bedoeld en negatief over het nut van hokjes denken.)
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Edewecht

Citaat van: Freakshow op oktober 12, 2013, 03:11:27 PM
@ Logan: pan-romantisch a-seksueel?
Geaardheid schijnt uit 3 componenten te bestaan: romantiek, seksualiteit en dynamiek.

Ik moet echt eens mijn obsessie met dingen proberen te begrijpen in woorden laten varen. Ik wil alles maar snapoen en benoemen. :P

Citaat van: logan op oktober 12, 2013, 09:54:27 PM
weet je.... ze doen maar. het is mij te ingewikkeld om me ergens te plaatsen ;D ik kan er geen touw meer aan vast knopen :schater:

Citaat van: Zonnekind op oktober 12, 2013, 10:06:37 PM
Dus waarom bestaan die titeltjes nog? Om voor alles een apart forum op te richten? ;D

Hokjes, etiketjes, titeltjes kunnen je helpen om wat duidelijkheid te krijgen over jezelf, of duidelijkheid te geven naar de buitenwereld. Zo moet je die hokjes ook gebruiken. Maar als ze je benauwen of in de weg zitten: weg ermee. Jij bent jij.
Ik had tot m'n 49e het idee: er is 'iets' mis met m'n seksualiteit, ik ben niet normaal. Probleem. Totdat  ik het woord/hokje 'aseksualiteit' ontdekte. Hoera, ik paste in een hokje en dat gaf rust, duidelijkheid. Einde probleem.
Dat betekent niet dat ik er m'n leven lang in moet blijven zitten; dat bepaal ik zelf wel.
Ander voorbeeld: ik heb altijd redelijk in het vakje 'homo' gepast. En toch werd ik een keer ineens verliefd op een meid. Leuk!
En misschien zijn er dan mensen die me vragen: ben je dan toch niet een beetje bi?
Maar wat interesseert mij dat nou?

Daarom nog maar eens David Jay geciteerd: "Identiteit is een hulpmiddel, geen label."
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Koffie

Ik zeg altijd: Ik wil best in een hokje. Als het deurtje maar openstaat. :)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Bob

Ik ben ook dit jaar in de kast blijven zitten. Was toevallig op visite bij mijn ouders, en toen kwam dit onderwerp uiteraard ook ten sprake. Maar ik vrees nog steeds dat ze er moeite mee zullen hebben. Ze zijn zeer open-minded en hebben veel vrienden die gay/lesbisch/bi/transseksueel zijn, dat is het probleem niet. Het is meer dat ze seks zien als een basis voor een relatie en een gezond leven. Zo krijg ik van mijn vader regelmatig te horen dat ik er niet mee hoef te trouwen (if you know what I mean). Dat het voor mij allemaal niet hoeft zal denk ik lastig vallen.

Blijft lastig. Misschien volgend jaar.