Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Zeranity zegt hoi!

Gestart door Zeranity, juni 02, 2021, 10:16:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zeranity

Hallo allemaal!

Na een hele tijd rondlurken op het forum stel ik me ook maar eens voor (lekker op tijd voor Pride Month ook :D)! Ik ben Zeranity, een 25-jarige studente uit Gelderland.

Sinds een jaartje ben ik "serieus" aan het uitzoeken of ik ergens op het spectrum van aseksualiteit pas. Daarvoor heb ik het nooit overwogen omdat ik altijd dacht dat er niets tussen aseksueel en alloseksueel was, en al helemaal niet wist dat aseksualiteit gescheiden is van aromantiek. Wel geweten dat ik er anders in was, want masturberen vond ik heel lang eng en seks had ik vooral omdat ik de ander een plezier wilde doen of omdat je er daarna leuk over kon praten met vrienden :schater:

Ik heb enorm interessante verhalen gelezen op dit forum, maar ben nog niet eentje tegengekomen waar ik precies mee aan kan relateren, dus laat het vooral weten als je een beetje op hetzelfde level zit ;D
Ik heb genoeg relaties gehad om te weten dat ik "gewoon" op mannen val. Ik hou van zoenen, knuffelen en wil echt een maatje, maar alles wat daarna komt valt voor mij in de categorie "meh". Ik walg er totaal niet van en vind seks als concept heel mooi (en hilarisch, ik praat er graag over en binnen mijn vriendengroepen doe ik vrolijk mee met alle seksueel getinte grappen). Maar ik heb me wel gerealiseerd dat ik het nooit voor mezelf heb gedaan, maar meer omdat je van iemand houdt en diegene een plezier wil doen, of onder het mom van "als ik het maar blijf proberen, ga ik vanzelf misschien wat voelen".

Mijn grootste twijfel op het moment is dan ook waar ik val en hoe ik hiermee om moet gaan. Ik heb heel lang rondgelopen met het idee dat ik hier niet thuishoorde omdat ik nog steeds seksueel actief ben. En ik twijfel ook nog steeds hoe dit aan te kaarten zodra ik weer begin met daten. Want ik besef me ook dat als je op zoek gaat naar iemand die ook aseksueel (maar wel heteroromantisch) is, je dating pool wel echt een flink stuk kleiner wordt. En word je ineens verliefd op iemand die alloseksueel is, hoe kaart je dit dan aan? Moet je het dan überhaupt vertellen als je toch misschien wel bereid bent om erin mee te gaan, puur voor die ander?

In ieder geval bedankt voor het lezen! Mocht iemand nog interessante info, linkjes of tips hebben hoor ik die graag! Ondertussen maar even de rest van het forum afstruinen want het is hier een stuk groter dan ik in eerste instantie dacht :D

Liefs,

Zeranity

Koffie

Op het forum hier melden zich inderdaad vooral mensen die geen seks (meer) hebben en die dat ook niet willen. Ik kan me dus voorstellen dat je je niet erg herkent in verhalen die hier staan, maar het is heel erg goed mogelijk om seks te hebben als je aseksueel bent en het is ook heel goed mogelijk om daar geen bezwaar tergen te hebben. Niet iedere aseksueel heeft eenzelfde afkeer van seks, er zijn ook aseksuelen die zonder problemen seks hebben. Er zijn aseksuelen die daar zelfs de voorkeur aan geven.

Dus wat dat betreft zou je hier prima thuis kunnen horen en vind ik het persoonlijk als mod juist fijn dat jij hier bent met jouw verhaal, zodat mensen die tegen hetzelfde aan lopen als jij hier op het forum, ook een verhaal lezen waarin ze zich kunnen herkennen. Ik vind het zelf fijn als het spectrum hier in alle toonaarden een stem heeft.

Ik herken me in zo verre in je verhaal, dat ik seks heb gehad voor de ander, omdat het hoorde, omdat het van me verwacht werd en omdat de buitenwereld me dan minder abnormaal zou vinden. Het was ook nodig, wilde ik een relatie kunnen aangaan. Maar voor mij geldt wel dat ik het niet wilde, dat ik er als ik in mijn hart keek, liefst vanaf had gezien en ik verbind liefde ook niet aan seks.

Hoe er mee om te gaan met daten is denk ik heel persoonlijk en ik heb er geen ervaring mee. Toen mijn aseksualiteit een naam kreeg, had ik al geen relaties meer. Maar ik heb nog wel eventjes op datingsites gerotzooid een paar jaar terug. Ik zelf was wel vrij open over mijn aseksualiteit, maar ik ben niet meer bereid om seks te hebben, dus dat was altijd al een van de algemene afknappers.

Sommigen vertellen er ook liever over als ze iemand al een paar keer gesproken hebben of bij een eerste ontmoeting. Ik zelf red dat gewoon niet, ik wilde dat al eerder duidelijk hebben. Ik zette er zelfs al wat over in mijn profieltekst. Dan maakte ik al meteen een soort schifting.
Maar nogmaals, iedereen doet het anders, ik denk niet dat er een juiste en een niet juiste manier bestaan. Soms zul je waarschijnlijk ook eerst eens kijken hoe iets loopt en gaandeweg beslissen wat en hoe je iets vertelt.

Overigens, ik maak heus wel eens seksgrapjes hoor. Dat mogen A's ook. :D
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Yisiël

Hoi, welkom! Blij dat je toch besloten hebt om hier wel thuis te horen! :D Je bent niet de enige seksueel actieve persoon around :ange:

Citaat van: Zeranity op juni 02, 2021, 10:16:41 AM
word je ineens verliefd op iemand die alloseksueel is, hoe kaart je dit dan aan? Moet je het dan überhaupt vertellen als je toch misschien wel bereid bent om erin mee te gaan, puur voor die ander?


Ik zou het op een dag wel vertellen (in het hypothetische geval dat ik een relatie had). Er is toch iets scheef als mijn partner denkt dat zhij me er een plezier mee doet, terwijl ik dat plezier er in werkelijkheid niet uithaal.
Dat vertellen zou ik niet op de eerste date doen, of zelf niet na de tiende keer seks. Maar wel... op een dag. Wanneer het serieus wordt.
In jouw geval zou het praktisch ook geen al te grote impact hebben, aangezien je aangeeft dat je wel bereid bent seks te hebben voor de behoefte van die ander. Het zal voor je partner - als die niet met aseksualiteit bekend is - vast wel even moeilijk te bevatten zijn dat jij er gewoon niet hetzelfde bij voelt dat hij, maar misschien ziet hij er daarna ook de liefde van in, dat je bereid bent om hem erin tegemoet te komen.

Maar daarbij moet ik zeggen dat ik niet uit de praktijk spreekt. Ik heb nog geen relatie gehad sinds ik ongeveer een jaartje terug voor mezelf eindelijk kon formuleren dat ik aseksueel was. Zou wel een relatie willen, maar alle leuke mensen zaten in lockdown, mezelf incluus...

Edewecht

Hoi Zeranity, welkom hier :)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Zeranity

Bedankt voor jullie berichtjes! Ik heb er heel veel aan, dus inderdaad wel een goede keuze om me hier eens aan te melden ;D

AceVentura

Welkom op het forum Zeranity,  :cake: :cake: :cake: :cake: :cake:

Ik heb weinig toe te voegen aan wat er allemaal al geschreven is. Als je voor jezelf op verkenning wil zijn waar je op het spectrum past dan ben je hier inderdaad op de juiste plek gevonden. Je zal hier veel herkenning vinden denk ik, en stel ook vooral je vragen als je die hebt.

Citeer
En word je ineens verliefd op iemand die alloseksueel is, hoe kaart je dit dan aan? Moet je het dan überhaupt vertellen als je toch misschien wel bereid bent om erin mee te gaan, puur voor die ander?
Ik zou in ieder geval vertellen wat je weet. Als je zeker bent dat je aseksueel bent kan je dat vertellen, ben je zoekende dan zou ik daar ook open over zijn. Wat het ook is, het is een eigenschap die een belangrijk aspect (kan) zijn in een relatie. Daar niet eerlijk over zijn lijkt me geen goede start.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

AceOfCups

Ecce homo

Fricai

Welkom Zeranity! :wave:

Citaat van: Zeranity op juni 02, 2021, 10:16:41 AMMoet je het dan überhaupt vertellen als je toch misschien wel bereid bent om erin mee te gaan, puur voor die ander?

Ik vind dat je het toch moet vertellen.
Het lijkt me ook ongezond om direct aan te nemen dat jij compleet mee gaat gaan in wat de ander wil, in plaats van dat je beide iets opoffert. Maar als jij niet aan geeft wat je eigenlijk wel of niet wil, wordt dat lastig.