Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Oorzaak, gevolg en eventuele remedie?

Gestart door Jan, februari 06, 2008, 01:23:47 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Ienepien

Ik heb ook vaak sex omdat ik vind, dat mijn man er recht op heeft. Maar zelf zin in? Nee, meestal niet. Al is het nu wel aan het veranderen. Ik zit in de overgang, en met die hormonenstrijd is het wel aan het veranderen. Net zoals je in de pubertijd de hormonenstrijd moet strijden, heb ik dat nu ook. Dat wil niet zeggen, dat iedereen dat gaat krijgen. Dat is heel persoonsgebonden, en voor iedereen anders. Ik heb het van andere leeftijdgenootjes nog nooit gehoord, namenlijk. Maar dat wil niet zeggen, dat ik de enige ben. Mijn generatie praat er nou eenmaal niet zo makkelijk over. En daarom vind ik het fijn, dat het hier wél kan. :D

Sam

 :) dat is zeker mooi.

Nog zoiets: in hoeverre is aseksualiteit een kwestie van hormonen?
Een mens kan lichamelijk opgewonden raken en toch geen behoefte hebben in seks met iemand. Verandering in hormoonschaal heeft dan weinig invloed op of je aseksueel bent of niet. Of is het alleen maar een kwestie van of het hormonen-motortje draait? Dan zou je inderdaad verandering verwachten in iemands seksualiteit/aseksualiteit.
Zie: er is nog genoeg om over te babbelen in dit topic.

fleurtje

Ik heb ook vaak sex omdat ik vind, dat mijn man er recht op heeft. Maar zelf zin in? Nee, meestal niet. dit is een zinnetje van Ienepien
Bij mij is dat ook zo dat ik vind dat mijn man er recht op heeft,maar tja of ik het woordje vaak zo in mijn mond kan leggen dat weet ik zo nog niet.

Ereinion

Citaat van: Sam op maart 13, 2008, 12:11:56 PM
Zie: er is nog genoeg om over te babbelen in dit topic.

:D Je hebt gelijk.

Ik vind het zelf zo moeilijk om dat soort vragen te behandelen. Ten eerste heb je het over een gevoel wat je zegt niet te hebben. Maar hoe weet je dat zeker? (trouwens, je is hier in de algemene zin gebruikt) En er speelt zoveel meer mee. Dat sommige mensen in het begin van een relatie wel seks hebben/kunnen hebben... Misschien is het dan nieuw, misschien wil je je relatie niet op het spel zetten, sociale druk, enz. En die meeste dingen spelen denk ik zelfs onbewust, dus neem je niet mee in je afwegingen.
Hormonen kunnen er inderdaad voor zorgen dat je lichamelijk zin hebt in seks, maar of je je dan ook echt aangetrokken voelt.  :-\ Ik denk niet dat het voor mij uit zou maken, want ik kijk niet op die manier naar mensen en als ik dat wel doe is omdat ik me daar bewust toe zet. En meestal denk ik dan: Nee, nee, nee, met niemand wil ik een beschuitje eten.

En daarnaast is het ook voor veel mensen verschillend, en er kan ook best een oorzaak achter zitten. We hebben al een subforum gestart met mogelijke medische achtergronden. Een trauma zou kunnen. Maar ben je dan wel echt aseksueel? (zonder iemand te kort te willen doen) Je ervaart dan in ieder geval hetzelfde als een aseksueel en er is natuurlijk altijd de mogelijkheid dat je én aseksueel bent én bijvoorbeeld een trauma of een medische aandoening hebt.

Dus zolang er nog weinig onderzoek naar wordt gedaan zal het wel gissen blijven...
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Ienepien

Citaat van: fleurtje op maart 13, 2008, 12:51:07 PM
Ik heb ook vaak sex omdat ik vind, dat mijn man er recht op heeft. Maar zelf zin in? Nee, meestal niet. dit is een zinnetje van Ienepien
Bij mij is dat ook zo dat ik vind dat mijn man er recht op heeft,maar tja of ik het woordje vaak zo in mijn mond kan leggen dat weet ik zo nog niet.

Ik wilde niet uit het stramien lopen van wat gemiddeld is, dus dat gemiddelde haalden we meestal wel. Omdat het "zo hoort".
Maar niet omdat ik zin had, hij wel. Maar sexueel tot hem aangetrokken? Dat is nog steeds niet zo.
Als ik een leuke man zie, dan denk ik: Ha, lekker ding. Om mee te praten, uitvissen hoe zijn humor is, en dat soort dingen.
Maar ik kijk beslist niet naar die persoon als PNO. Ik heb het vorige week aan een vriendin gevraagd, hoe het bij haar zit. Zij zei, dat ze dat wél als eerste denkt. En daarna pas de rest.
Nou heb ik natuurlijk ook een voordeel, dat ik sex niet vies vind, of er een afkeer van heb. Ik voelde gewoon fysiek niks. En dat is aan het veranderen (volgens mij door de hormonen, maar het kan ook iets anders zijn.)
Maar ik voel me dus wel degelijk asexueel. Het is toch "anders" dan een "normaal" iemand.

Jovi_Hobbes

Citaat van: Sam op maart 13, 2008, 12:11:56 PM
Nog zoiets: in hoeverre is aseksualiteit een kwestie van hormonen?
Een mens kan lichamelijk opgewonden raken en toch geen behoefte hebben in seks met iemand. Verandering in hormoonschaal heeft dan weinig invloed op of je aseksueel bent of niet. Of is het alleen maar een kwestie van of het hormonen-motortje draait? Dan zou je inderdaad verandering verwachten in iemands seksualiteit/aseksualiteit.
Zie: er is nog genoeg om over te babbelen in dit topic.

Zeker! Maar veel van dit soort onderwerpen zijn wel degelijk al ter sprake gekomen in andere onderwerpen. Willem heeft bijvoorbeeld ooit eens een hele verhandeling uiteen gezet waarom aseksualiteit geen hormonale kwestie is. En Ereinion noemde al het subforum waar we een overzicht hebben gemaakt van mogelijke medische oorzaken.
Ik vind het altijd erg moeilijk om over dit soort onderwerpen te discussiëren omdat het antwoord op zulke vragen ten eerste erg afhankelijk is van je definitie van aseksualiteit en ten tweede is er hier niemand voldoende medisch onderlegd om de discussie boven speculatie te verheffen. We kunnen natuurlijk allemaal roepen wat wij denken en we kunnen zeggen hoe we het ervaren, maar echte antwoorden kunnen we niet geven.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

petra1963

Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Jan

Als ik het tot nog toe goed gevolgd heb:
Asexualiteit zou dan voor iedereen een persoonlijk gevoel zijn en geen benaming voor een eenduidig onderwerp (ook voor de medische wetenschap niet). Het blijkt dan een heel breed gebied te omvatten.
Toen ik op dit forum kwam en nog niet zoveel had gelezen dacht ik dat er wellicht een aantal resultaten zouden zijn van al die topics die op z'n minst bepaalde dingen tot een basis zouden hebben gebracht en dat er een deel eenduidigheid in zou zijn. Tenminste, dat is het algemene beeld, of de algemene verwachting van een forum.
Toen dacht ik met "oorzaak, gevolg en remedie" iets te kunnen wat mij mogelijk antwoorden zou kunnen geven.
Het blijkt dat er over "gevolg" inmiddels heel veel is gecommuniceerd.
"Oorzaak" blijft moeilijk of niet definieerbaar en "remedie" wordt meestal beschreven als invullen van "gevolg".
Gelukkig zijn er veel forumleden die hun eigen remedie hebben weten in te vullen, of actief aan het invullen zijn.
De naamgeving van dit topic is dus door mijn onwetendheid misschien wel te hard, of te direct gesteld.
Het neemt niet weg dat ik er nog steeds veel van leer als 'partner van' en dit forum als erg waardevol ervaar.

Sam

Citaat van: Jovi_Hobbes op maart 15, 2008, 04:20:17 PM
Ik vind het altijd erg moeilijk om over dit soort onderwerpen te discussiëren omdat het antwoord op zulke vragen ten eerste erg afhankelijk is van je definitie van aseksualiteit en ten tweede is er hier niemand voldoende medisch onderlegd om de discussie boven speculatie te verheffen. We kunnen natuurlijk allemaal roepen wat wij denken en we kunnen zeggen hoe we het ervaren, maar echte antwoorden kunnen we niet geven.

Klopt, misschien moet ik op dat deel van het forum maar eens een topic maken.
Niet om wetenschappelijk iets te ontdekken, ik ben ook geen doctor. Maar gewoon om ervaringen uit te wisselen. Wie heeft laten onderzoeken of zijn/haar gebrek aan lust lichamelijke oorzaken heeft? Wat was de uitkomst?
Toch wel belangrijk om te bespreken, al is het maar omdat ik op de internationale asexuality.org zag dat aseksuelen nog wel eens verweten word daar niet over te willen praten. Dat kan toch niet waar zijn lijkt me.

Jovi_Hobbes

Nee, dat lijkt mij ook zeker de bedoeling niet!

Ik denk dat het "probleem" toch echt bij de definitie van aseksualiteit ligt. Het originele AVEN is ooit opgericht voor mensen die nooit enige seksuele aantrekkingskracht tot andere mensen hebben gehad en dus ook geen enkele behoefte aan seks hebben, nooit hebben gehad en nooit zullen krijgen. In de stricte zin van het woord gaan zij er dus ook van uit dat aseksualiteit is aangeboren en dat je het als een geaardheid moet beschouwen.
Zo bezien zijn er dus geen medische oorzaken van aseksualiteit en is aseksualiteit die wel door een medische oorzaak is veroorzaakt dus geen aseksualiteit maar een seksuele stoornis/blokkade of wat dan ook.

Hoewel ik mezelf beschouw als aseksueel in de betekenis die het originele AVEN eraan geeft, ben ik blij dat we op dit forum daar geen strikt onderscheid in maken. Ik zie dit forum maar als een plaats waar iedereen terecht kan die geen of weinig behoefte heeft aan seks en met name voor mensen die in hun relatie een heel groot verschil ervaren tussen de behoeften van beide partners. Deze veel bredere aanpak maakt het echter wel veel moeilijker om over dingen als oorzaak te discussiëren. In de zeer stricte definitie heeft aseksualiteit waarschijnlijk geen oorzaak, maar daar tegenover staat dat er tientallen redenen kunnen zijn waarom iemand als aseksueel in het leven staat en we mogen aan geen van die redenen tekort doen.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Ereinion

Zeker.

Trouwens, het is (volgens mij) juist de medische wereld die geen eenduidige definitie van aseksualiteit heeft. Hoewel dit forum voor een breder publiek is, zijn wij het er toch aardig over eens; geen seksuele aantrekkingskracht.

Er moet eerst maar eens veel meer onderzocht worden, voor we hier een antwoord op kunnen geven.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

fleurtje

#146
geen seksuele aantrekkingskrachtEreinion:aantrekking/neen kracht/neen gewoon mijn stoute schoenen aantrekken dan komt het er wel van.
Ik ben er ook niet vies van het hoort er nu éénmaal bij trouwens mooi verwoord Ienepien hier boven ik heb een beetje laat gereageerd even een griepje buiten gewipt :banghead:

Ereinion

Ik begrijp niet goed wat je bedoeld, Fleurtje.  :-\
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

fleurtje


Sam

Er zit natuurlijk ook nog een verschil: de ene aseksueel is geheel onverschillig over seks, de ander walgt ervan. Kun je die twee heel verschillende ervaringen van seks in één hokje plaatsen? Dan verschilt de ene aseksueel veel van de ander.  

ik zie dat er net berichtjes gewijzigd worden, dus misschien is deze opmerking geen duidelijke reactie op het net gezegde, maar het is zoiezo een punt dat ik nog wou noemen.