Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

70 Jaar TV: Satire van A tot Z

Gestart door AceVentura, oktober 04, 2021, 01:36:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AceVentura

Hoi Allemaal,

Soms kom je ineens iets bijzonders tegen ...
Afgelopen dagen is er veel aandacht geweest voor het feit dat TV in Nederland z'n 70e verjaardag viert. Er zijn diverse programma's die met verschillende invalshoeken een blik werpen op de ontwikkelingen in de afgelopen 70 jaar.
Een daarvan was een uitzending over satire, en tot mijn verbazing komt daar een fragment voorbij van het programma Hadimassa over ... een aseksueel :o. Dat is bijzonder omdat dit programma werd uitgezonden in een tijd dat "we" elkaar nog niet via internet hadden gevonden (sterker nog, internet bestond nog niet op de manier hoe we het nu kennen) en aseksualiteit nog niet gebruikt werd op de manier zoals we dat nu doen.

Nieuwsgierig geworden ben ik eens wat meer gaan zoeken ... kom ik op een topic hier op het forum uit :schater:. Het is een ca. 4 jaar oud, maar toch leuk om nog eens aan te halen:
https://du.asexuality.org/forum/index.php?topic=5476.0

Het hele programma was vrij lang (2,5 uur ofzo) en je kan het hier terug kijken: https://www.npostart.nl/70-jaar-tv-satire-van-a-tot-z/02-10-2021/VPWON_1333576
Het fragment bevind zich ongeveer op 50 minuten vanaf het begin.

Ik vond het wel bijzonder om dat zo ineens op een onverwacht moment tegen te komen :)

Groetjes,
Ace
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Edewecht

en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

PallaS.

Interessant, dank je wel! Ik heb de sketch net bekeken, en ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig geworden, dus zodra ik tijd heb, ga ik de heel aflevering bekijken. :)

Edewecht

??? ik kon het niet vinden... Heb een flink gebied rond die 50e minuut bekeken, maar geen sketch van Hadimassa. Heb ik iets niet goed begrepen...?
Maar ik zal binnenkort weer verder speuren.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

#4
De inschatting van de 50e minuut kan wat onnauwkeurig zijn. Die heb ik gemaakt op basis van een opname met mijn eigen recorder, het filmpje op de site doet het bij mij niet. De scene is redelijk herkenbaar met een man die bij een lantarenpaal staat, en daarna komt er met een zwarte achtergrond en witte letters groot het woord "aseksueel" in beeld.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

PallaS.

En anders kan je er via die andere thread ook makkelijk komen. Daar staat ook een tijdsaanduiding bij.

Speaker

De link in de andere topic werkt slecht, het is tevens wel op YouTube te vinden. Link: https://youtu.be/hfkOCpVjsGY?t=1442