Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Zelf/lichaamsbeeld en aseksualiteit

Gestart door Little_Lady, maart 25, 2007, 10:28:47 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

myra

Citaat van: Stev op mei 10, 2007, 07:55:43 PM
Moet je nagaan, toen ik de foto van jou zag hier op het forum, was ik best "jaloers" moet ik zeggen. Het valt allemaal wel mee, echt waar!  :knuffel:

nee toch?

dan moet het idd aan mijn zelfperceptie liggen... denk ik...

Jovi, ik probeer ook altijd te denken dat ik anderen ook niet zo kritisch beoordeel, dus dat ze dat vermoedelijk bij mij ook niet zullen doen. Niemnd moet mij een fotomodel vinden hoor, als ze mij ok vinden is het al voldoende. ;)

Stev

Een grens is eigenlijk een wens om verder te gaan (Loesje)

Zonnekind

Als ik iets positiefs over mezelf denk, voel ik me schuldig. Ik zou best dingen van mezelf kunnen zeggen waar ik goed in ben en ik weet dat jongens wel eens naar me kijken dus zo lelijk zal ik ook wel niet zijn maar iets in mij zegt dan dat ik dat helemaal niet mag denken. Dingen die ik goed kan, kan ik bijvoorbeeld wel opschrijven maar ik zal het niet hardop kunnen zeggen, dat blokkeert echt.
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

petra1963

Dat lijkt me wel naar, Zonnekind, als je zoveel moeite hebt om positieve dingen over jezelf te denken, te voelen en te zeggen...als je je daar zo schuldig over voelt, en er van blokkeert.. :knuffel:
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Sismo

Zullen we hier een topic openen waarin we alleen maar goede dingen over onszelf mogen zeggen? (sorry, kom net van haptotherapie af  ;) ) Toch lijkt het me wel goed!
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

Jovi_Hobbes

Ja! Heel goed plan. Daar moet/mag iedereen zijn positieve eigenschappen noemen  :klap:

Citaat van: myra op mei 10, 2007, 09:27:39 PM
Jovi, ik probeer ook altijd te denken dat ik anderen ook niet zo kritisch beoordeel, dus dat ze dat vermoedelijk bij mij ook niet zullen doen. Niemnd moet mij een fotomodel vinden hoor, als ze mij ok vinden is het al voldoende. ;)

Dat is inderdaad een heel goeie instelling.
En je moet je natuurlijk ook altijd bedenken dat verschillende mensen verschillende dingen mooi vinden. Er zijn bijvoorbeeld genoeg fotomodellen waar ik niet echt zie waarom zij nu juist zo speciaal zijn.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Mineko

Hmm.  Ik weet wel zeker dat er een verband is. Laten we zeggen dat ik nooit echt slank geweest ben, wel gewoon stevig gebouwd. Nu ben ik in een aantal jaar best veel aangekomen, vooral in de periodes dat ik een relatie had. Dikkere mensen zijn volgen de media niet aantrekkelijk, dus ook niet voor de meeste mannen. Als je je verstopt achter een aantal kleine vertrolletjes, heb je opeens minder aandacht van mannen, omdat ze je "Dik" vinden ook al is dat niet echt zo. Ik heb het aan de lijve ondervonden, doordat ik zelfs een keer ingeruild ben voor een jonger magerder exemplaar, die warempel, meer zin had in seks  :rollol:.  Enfin, ik ben er eindelijk achter waarom ik toch zwaarder ben geworden, een soort beschermmechanisme. Maar het moet er toch echt weer af, want ik ben het zat! Ikstop toch liever een grote knuppel in mijn tas tegen vervelende handtastelijke mannetjes >:D dan dat ik mij ongemakkelijk voel omdat ik  voor mijn eigen idee een vertrolletje ergens heb zitten. (Dr Phil is in da House!!!)
I'm usually not a praying man, bu if you're up there Superman, PLEASE SAVE ME!!!!

Ereinion

Dat is de goede instelling, Mineko.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Dina

Die gedachte speelt bij mij ook wel eens door mijn hoofd, dat het te maken heeft met mijn (erg negatieve) lichaamsbeeld (want met mijn zelfbeeld in de zin van karakter en persoonlijkheid gaat het wel goed). Ik voel me vrijwel doorlopend walgelijk dik en ik gruw ervan als ik iemand die kolossale olifantendijen zou moeten tonen en dat geblubber daar aan de binnenkant, getver!! Het probleem is echter dat ik officieel ondergewicht heb dus er klopt geen hout van, maar zelf zie ik dat anders en ik weet ook niet anders dan dat ik het zo zie. Al voor ik geacht werd aan mijn seksuele ontwikkeling te beginnen (vanaf mijn 11e ongeveer) heb ik dit lichaamsbeeld, dus wat mij betreft zou het gebrek aan seksuele gevoelens daar heel wel mee kunnen samenhangen.

Jovi_Hobbes

Het zou inderdaad de oorzaak kunnen zijn, maar om dat op te lossen moet je dan waarschijnlijk eerst de reden vinden waarom je zo'n negatief beeld van jezelf hebt en dat lijkt me niet eenvoudig.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Mineko

En om er achter te komen hoe je aan zo'n negatief zelfbeeld komt moet je natuurlijk naar een psych. Wat soms ook nog wel eens helpt is hypnotherapie, waarmee je terug de tijd in kan gaan en eventuele blokkades kunt vinden..

Dina, wat je beschrijft klinkt heel erg als vertekende beeld wat vrouwen van zichzelf hebben als zij anorexia of boulimia hebben. Ik zeg natuurlijk niet dat je dat hebt, maar het zelfbeeld komt erg overeen. Daarnaast zie ik ook een verband tussen het gewicht en seksuele gevoelens. Vaak verdwijnt het Libido bij ondergewicht, net als de menstruatie, of dat zo bij jou is kan ik natuulijk niet oordelen. Nu is het ook zo dat als jij niet lekker in je vel zit, je dat ook uitstraalt, als je tevreden bent met jezelf, hoe moeilijk dat ook is, zal het makkelijker gaan om vandat zelfbeeld af te komen, maar dat kun je niet alleen, een shrink kan daar vaak bij helpen.
I'm usually not a praying man, bu if you're up there Superman, PLEASE SAVE ME!!!!

Littleone

#26
Met een beetje inlevingsvermogen :) kan ik me voorstellen dat een negatief lichaamsbeeld voor een seksueel persoon niet bevorderlijk werkt op het seksleven. Hoe kun je je lichaam tonen en "geven" als je er zelf van walgt? Maar een positief lichaamsbeeld maakt naar mijn idee van een aseksueel geen seksueel. Ik was als tiener en twintiger mager tegen wil en dank, een erfenis van twee lichtgewicht ouders. Ik schaamde me voor mijn lijf en haatte het soms zelfs. Naarmate ik ouder werd, kreeg ik vrouwelijker vormen 8) en hoewel ik beslist niet zal zeggen dat ik een superlijf heb zit ik een heel stuk beter in mijn vel. Maar heeft die verbetering seksuele gevoelens met zich meegebracht? Nee dus.

Ik kan me wel vinden in wat Zonnekind zegt over geslachtsdelen, ik vind die bij mannen én vrouwen niet aantrekkelijk. Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat andere mensen geslachtsdelen (inclusief die van mij) wel aantrekkelijk kunnen vinden. Maar wat is oorzaak en gevolg? Ik vermoed dat dit een gevolg is van mijn aseksualiteit en niet een oorzaak. Ik weet van sommige homoseksuele kennissen dat zij ronduit walgen van de aanblik van naakte vrouwen.

Jovi_Hobbes

Ik kan me wel vinden in wat je schrijft Littleone. Het probleem is ook dat er vaak niet maar één oorzaak/reden aan te wijzen is voor aseksualiteit. Zoals je zegt werkt een negatief lichaamsbeeld niet bevorderlijk, maar maakt het je aseksueel? Je hebt dan misschien de behoeften wel, maar doet er dan niets mee.
Ik kan bij mezelf ook wel wat karaktertrekjes aanwijzen die misschien een rol spelen, maar net als jij zit ik tegenwoordig beter in mijn vel dan vroeger en zijn een aantal van die blokkades redelijk opgeheven, zonder het effect dat ik me opeens seksueler voel ofzo.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Ereinion

Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

petra1963

Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)