Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Ben ik misschien aseksueel? Wat denken jullie er van?

Gestart door Rechtsfilosoof, april 26, 2009, 02:21:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rechtsfilosoof

Beste mensen,

Ik ben Irma en ik denk dat ik misschien aseksueel ben. Ik las er deze week een artikel over in de yes en ben toen wat gaan denken. Vandaar dat ik nu ook lid ben geworden van dit forum. Toch zou ik graag willen weten hoe jullie er over dachten aangezien jullie er wat meer ervaring mee hebben dan ik.
Ik ben altijd al een tomboy geweest en nooit een echt meisjes meisje. Zo speelde ik vroeger bijvoorbeeld graag met lego poppetjes, kon ik poppen (en vooral barbies) niet uitstaan, en was ik bijvoorbeeld nooit bang voor spinnen, of in iedergeval nooit zo aanstelrig er over. Om nog maar een paar voorbeelden te noemen: ik vind computerspelletjes nog steeds leuk en heb nooit van makeup opdoen gehouden gedurende mijn puberteit (ik ben nu 22).
Tot begin dit jaar heb ik nooit een vriendje (of vriendinnetje) gehad. Begin dit jaar kreeg ik echter wel mijn eerste vriendje en ik was behoorlijk verliefd op hem. Zoenen (wat ik tot dan toe ook nog nooit had gedaan) vond ik helemaal geweldig. Ook vind ik trouwens het spel van flirten behoorlijk leuk. Ook het knuffelen vind ik helemaal geweldig. Dat vond ik ook het heerlijkste in onze hele relatie (want inmiddels is het alweer uit), het lekker tegen elkaar aanliggen en elkaar knuffelen. Wat ik ook fijn vond van onze relatie was dat eindelijk de druk weg was uit mijn omgeving. Iedereen vond het vreemd dat ik nog nooit een vriendje had gehad en ik ben er van overtuigd dat er ook een paar dachten dat ik lesbisch was hoewel ze me dat nooit gevraagd hadden (hierover vertel ik later meer).
Als we dan echter een stapje verder gingen vond ik het minder leuk. Dat hij met mijn borsten speelde kon ik nog wel hebben en vond ik het zelfs soms nog wel eens lekker. Maar ik zag altijd op tegen het gedeelte waar de broeken uit gingen. Daar vond ik gewoon niks aan. Ook heb ik nooit echt van masturbatie gehouden. Ik heb het natuurlijk wel eens geprobeerd, maar volgens mij lukte het ook niet echt.
Er is ook een periode in mijn leven geweest waarin ik dacht dat ik misschien op vrouwen viel (waarschijnlijk door mijn omgeving). Gedurende deze periode heb ik veel gekeken naar films over lesbische liefde zoals Tipping the velvet, fingersmith en mijn lievelings: Loving Annabelle. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het best hot vond, maar dat had ik ook bij romantische hetro films. Ik ben namelijk best dol op romatische films en comedies. Toen dat gebeurde begon ik me af te vragen of ik dan misschien bi was. Er waren namelijk best wel wat jongens waar ik een crush op had en er waren ook wel meisjes waarvan ik dacht, goh wat zijn die knap (ik heb zelfs wel een keertje in de trein geflirt met een meisje). Maar ik denk ook niet dat dat het geval is want nadat mijn relatie met mijn vriendje uit was ben ik eens goed gaan nadenken.
Ik vond echt het pretttigste gedeelte het zoenen en vooral het knuffelen. Ik kon wel uren in zijn armen liggen (natuurlijk vond ik de gesprekken ook wel leuk).  Toen ben ik gaan denken, als hij nou een meisje was geweest, had ik me dan anders gevoeld? Nee ik denk het niet. Ik had het ook geen probleem gevonden als hij een meisje geweest was. Ik zou het knuffelen en het zoenen even fijn hebben gevonden, maar ik had het gedeelte onder de broek ook even vervelend gevonden. Daarom denk ik dus ook niet dat ik bi ben.

Zo. Dat was een heel verhaal. Ik ben erg benieuwd hoe jullie er over denken, want ik zou het zelf echt niet meer weten. Wat ik wel zeker weet is dat ik in iedergeval niet 100% hetro ben. Wat ik ook weet is dat ik niet 100% lesbisch ben, want ik krijg ook regelmatig cruches op jongens. Waartussen ik zelf dus zit te twijfelen is dus of ik bi of aseksueel ben. Als jullie mijn verhaal zo lezen, wat denken jullie zelf dan? Trouwens jullie mogen het ook zeggen als jullie denken dat ik hetro of lesbisch ben hoor!
Yesterday is history, to morrow is a mystery, to day is a gift thats why it is called present.

Pino

Eerst een misverstand uit de wered helpen. Bi, hetero, homo, lesbo, kan allemaal samen mét aseksueel zijn.

pinky

En ik denk dat dat je antwoord is. Alleereerst welkom!  :cake:

Uit je verhaal maak ik op dat je inderdaad een beetje bi bent. In hoeverre kun alleen jij bepalen. Dat ligt er waarschijnlijk aan in welk geslacht je het meeste interesse hebt. Of je aseksueel bent? Dat kun ook alleen jijzelf bepalen. En ook daar weer in hoeverre. Kun je seks niet verdragen, heb je het liever niet, maar ben je wel bereid dit voor je partner te doen of wil je het helemaal niet? Daar hangt vanaf in hoeverre je aseksueel bent en kan bepalen wat je zoekt in een relatie (maar vooral ook wat je NIET zoekt). Dan kun je vanaf het begin af aan heel eerlijk zijn naar je partner. De meeste partners van hier voelen zicht het meest gekwets door het feit dat het in het begin van de relatie allemaal goed ging en later de complete seks geweigerd werd. Die hadden liever gehad dat de partner eerlijk was geweest. Maar goed, dat is misschien een stapje verder. Wie weet ben je ook wel helemaal niet op zoek naar een relatie en ben je liever single met een paar lieve vrienden/ vriendinnen.

Rechtsfilosoof

Ah, Pino, bedankt voor je reactie, dat verklaart namelijk een hele hoop. Dat wist ik namelijk niet. Ik dacht dat je namelijk alleen één van de vier kon zijn.

Pinky, ook bedankt voor jou reactie. Ik denk zelf dat ik niet super bi ben, ik ben namelijk nog nooit echt verliefd geweest op meisjes, maar wel op jongens. Het is meer zo dat ik bij meisjes denk van wouw, dat ziet er spannend uit, of die is hot. In hoeverre ik aseksueel ben weet ik nog niet precies. Het is namelijk niet zo dat ik seks niet kan verdragen, maar ik geniet er niet van en vind er verder niks aan. Ik zou het wel best voor mijn partner over hebben om het een paar keer te doen. Zo zat ik bijvoorbeeld net te zappen en kwam ik het programma spuiten en slikken tegen. Ik zapte gelijk weer weg want ik vond het gewoon niet leuk. Ik denk ook als ik in de toekomst een relatie krijg ik het wel eerlijk zou zeggen tegen hem of haar.
Eerlijk weet ik nog steeds niet helemaal zeker of ik wel echt asekueel ben. Het laatste wat je zei heeft me namelijk ook aan het denken gezet. Maar hoe weet ik nou of ik in de categorie van van iemand die liever singel is (en ik ben inderdaad wel een happy singel) val, of in de categorie van de aseksuelen? Is er bijvoorbeeld iemand die zich in mijn kenmerken herkend (ik houd wel van: flirten, zoenen en knuffelen en word ook wel eens verliefd, maar ik houd niet van seks, ik vind het nog net niet afschuwelijk maar ik geniet er niet van en vind het totaal niet leuk). Of heeft er misschien iemand een lijstje met kenmerken (oke, het klinkt misschien een beetje verkeerd maar ik weet anders ook niet hoe ik het moet zeggen)? In ieder geval bedankt voor je reactie
Yesterday is history, to morrow is a mystery, to day is a gift thats why it is called present.

jojo83

Ik herken me daar zeker in. Ik kan ook verliefd worden en kan ook genieten van knuffelen, maar met seks heb ik ook helemaal niets. En precies zoals jij zegt: ik walg er niet van, maar het hoeft voor mij ook gewoon niet. Ik raak ook niet opgewonden van een naakt mannenlichaam (terwijl ik wel echt op mannen val). Laat hem maar lekker zijn kleren aanhouden dan vind ik m veel leuker  :D

Brummetje

Ik herken het ook wel. Alleen kan ik ook niet verliefd worden. Ik word ook niet opgewonden.
Doe het haast nooit met mezelf (meestal alleen om in slaap te kunnen vallen).

Daarnaast ben ik ook een beetje bi. Tot nu toe alleen relaties met mannen gehad. Maar als ik het een keer mag proberen met een vrouw (relatie dus), zeg ik daar geen nee tegen.

Rechtsfilosoof

Heej Jojo en Brummetje, bedankt voor jullie reactie. Dan denk ik inderdaad toch dat ik aseksueel ben. Ik ben toch wel blij dat ik daar nu achter ben gekomen. Ik dacht vroeger namelijk altijd dat er iets mis met mij was. Zeker rond mijn 17 begon ik twijfels te krijgen. Iedereen kreeg een vriendje (of vriendinnetje) maar ik was daar nog totaal niet in geinteresseerd. Langzaam kregen steeds meer een relatie en ik bleef uitgesloten. Ik heb dat zelf nooit zo een probleem gevonden, maar ik denk dat ik het ergen vond hoe mijn familie en vriendenkring er over dachten. Ik zie er trouwens wel tegen op om het iedereen te vertellen. Zeker mijn oma, want die zou het echt verschrikkelijk vinden. Ik ben namelijk haar oudste kleindochter en dan denkt ze gelijk dat ze geen achterklein kinderen meer krijgt.
Waar ik trouwens nog wel benieuwd naar ben is hoe jullie over flirten denken. Vinden jullie dat leuk, doen jullie dat wel eens of is dat net als seks niet echt leuk? Ik had trouwens nog een vraag, misschien een beetje gek, maar is er nog een officiele organisatie waar je je kan laten testen of is het meer iets van oke, ik heb nu besloten dat ik aseksueel ben?
Yesterday is history, to morrow is a mystery, to day is a gift thats why it is called present.

jojo83

Ha irma,
Jeetje, weer heel herkenbaar. Ik vond het zelf vroeger ook nooit een probleem dat iedereen een relatie had behalve ik. Ik zocht er niet naar en miste ook niets (had er lange tijd gewoon geen behoefte aan). Maar mijn omgeving viel het wel op. Ik kreeg soms ook wel eens het idee dat anderen dachten dat ik lesbisch was. Niemand die er direct naar vroeg, maar soms had ik wel het idee dat mensen aan het vissen waren...Ik val sowieso op mannen, maar ik denk dat ik ook wel verliefd zou kunnen worden op een vrouw. Het gaat mij toch om iemands innerlijk en of dat nou man of vrouw is.....
Ik heb anderhalf jaar geleden wel een relatie gehad met een man (10 maanden), maar dat is uitgegaan o.a. doordat hij de seks miste (hij had erg veel behoefte en wilde het liefst elke dag). Ook wilde hij het liefst de hele dag aan mij zitten en de hele dag zoenen, knuffelen enz. Nu vind ik zoenen en knuffelen wel prettig, maar niet de hele dag door en vooral niet wanneer ik aanvoel komen dat hij nog meer wil. Want dat probeerde hij toch altijd. Ik heb de relatie verbroken en inmiddels (we zijn nu ruim een jaar uit elkaar) zijn we goede vrienden. Dat bevalt me prima!!!
Ik durf het ook niet zo goed tegen anderen te vertellen. Maar ik zie daar nu ook nog geen aanleiding toe, dus ik laat het ook maar lekker zo. Voorlopig i.i.g. Hoe dat voor jou voelt moet je zelf bepalen. Als je de behoefte hebt het te vertellen kun je beginnen met iemand die je het meest vertrouwd en zo verder gaan. Ik kan me voorstellen dat het uiteindelijk wel oplucht.
Ik vind flirten zeker leuk! Erg leuk zelfs  ;) En dat heeft naar mijn mening ook niets met aseksualiteit te maken.
Aseksualiteit testen kan volgens mij niet. Je kunt het alleen maar zelf bepalen voor zover ik denk...

Brummetje

Ik heb wel vanaf jongs af aan vriendjes gehad. Maar eigenlijk in de 2 echt serieuze relaties voornamelijk problemen. Niet wat betreft seks, maar gelijkwaardigheid.

En ik vind flirten ook erg leuk om te doen. ;D

Mannetje

Hebben jullie al het volgende onderwerp gelezen http://asexuality.org/du/index.php?topic=16.0.
Vindt het wel toepasselijk op wat hier al geschreven is. Ik val in B.
Dat flirten ben ik een beetje verleerd.
Ik wist een paar jaar terug niet wat asexualiteit was, en ik kwam iedere keer met contacten met vrouwen in voor mij benarde situaties terecht.
Daar was ik op een gegeven moment zo klaar mee, dat ik met al dat geflirt bijna helemaal gestopt ben. Was ik mooi van die lastige situaties af.
Heb nu wel een beetje het idee dat ik een paar jaar heb weggegooid.
Gelukkig ben ik hier op de site terecht gekomen, en sinds ik hier actief deelneem wordt er al veel voor me eigen duidelijk.
Dat flirten zal ik ook maar weer eens gaan proberen.

Jovi_Hobbes

De meest simpele definitie die je van aseksualiteit kunt geven is dat je je niet seksueel aangetrokken voelt tot anderen.
Dat is waarschijnlijk ook meteen het enige algemene kenmerk want voor de rest zijn er veel gradaties. In de link van Mannetje kun je dat bijvoorbeeld al zien. Je kunt best aseksueel zijn en wel van flirten en knuffelen houden, maar er zijn ook aseksuelen die geen enkele behoefte aan welke aanraking dan ook hebben. En zelfs mensen die wel seks hebben kunnen aseksueel zijn. Het betekent namelijk niet dat je het niet kunt, alleen maar dat je er zelf geen behoefte aan hebt. Aseksuelen die weinig problemen met seks hebben kunnen het bijvoorbeeld wel doen om hun partner daarmee een plezier te doen. De partner zal dan alleen wel degene moeten zijn die de aseksueel er af en toe aan herinnert dat het wel weer eens 'tijd' is.

Een test bestaat er bij mijn weten niet. Het is zelf de vraag of aseksualiteit wel wetenschappelijk erkend is. Wij op dit forum zijn er redelijk van overtuigd dat het bestaat, maar de grote buitenwereld kan daar soms wel eens anders over denken.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Brummetje

Dan ben ik wrs de meest rare aseksueel. Want zo beschouw ik mezelf nog steeds. Ook al heb ik seks. Ik voel geen verliefdheid/opwinding.

En ik houd ook niet altijd van knuffelen. Soms denk ik: "Ga alsjeblieft weg." Als mijn vriend me wil knuffelen. (Hij heeft de naam knuffelbeer...) Zelfde geld voor zoenen. Dat hoeft ook niet altijd van mij. (Zeker niet met zijn gebit. :-[)

Rechtsfilosoof

Heej iedereen, bedankt voor jullie reacties. Eerder had ik nog geen tijd om te posten.

Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik inderdaad geloof dat ik aseksueel ben. Het geeft me nu wel een soort gevoel van vrede, want eerst had ik helemaal niet door wat er aan de hand was. Als het op gradaties aankomt denk ik niet dat ik een van de 'zwaarste' gevallen ben. Ik vind het namelijk wel leuk om te kussen en te knuffelen maar ik houd niet van seks.
Dan ben ik verder nog wel benieuwd hoe het zal gaan met mijn biseksualiteit. Daar ben ik dus ook net achter gekomen en hoe wel er niks mis is met bi zijn, vind ik het wel eng als ik denk hoe de mensen in mijn omgeving er op zullen reageren... Maar ja, eens zullen ze het toch wel te weten komen...
Yesterday is history, to morrow is a mystery, to day is a gift thats why it is called present.

Ienepien

Het beste is toch gewoon jezelf zijn.
Daar voel je je meestal het lekkerste bij. :wave:

Jovi_Hobbes

Dat is zeker waar!
Misschien moet je jezelf even de tijd geven om alles te laten bezinken. Als je het voor jezelf op een rijtje hebt wordt het misschien ook makkelijker om het aan anderen te vertellen.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?