Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

discussie na foto's van leden (oa over taalgebruik en gebarentaal)

Gestart door Ereinion, mei 12, 2006, 12:02:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zonnekind

 :D Nee hoor, ik geloof niet in die verbanden. Ik denk niet dat er enige logica of wat dan ook in te vinden is. Ik vind het zelfs altijd heel grappig wanneer mensen wel verbanden proberen te zoeken. Mijn verband tussen rommel en aseksualiteit was dan ook ironisch bedoeld ;D
Men gaat toch ook niet op zoek naar verbanden tussen homoseksuelen?
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Stev

Nog een  :cake: ?  :D

Dat "u" in het andere bericht heeft toch niets met mijn leeftijd te maken, he?  >:D
Een grens is eigenlijk een wens om verder te gaan (Loesje)

Ereinion

Ik ben echt een rommelkont. Vroeger wist ik dan altijd nog wel waar iets lag. Juist als ik opgeruimd had niet meer. Maar nu ik samenwoon, kan ik ook niets meer vinden  :(
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Zonnekind

Citaat van: Stev op juni 08, 2006, 08:39:58 PM
Dat "u" in het andere bericht heeft toch niets met mijn leeftijd te maken, he?  >:D

:schater: O natuurlijk wel ;D
Nee hoor. In ons dialect komt het woordje u er geregeld uit maar dan zonder die beleefdheidsbetekenis. We zullen bijvoorbeeld eerder zeggen "ge moet uzelf zijn" dan "je moet jezelf zijn". Maar ik zal er op letten :D
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Stev

Het klinkt eerder schattig dan beleefd. Vreemd eigenlijk dat ik dit soort dingen altijd opmerk (als allochtoon  :-[)
Een grens is eigenlijk een wens om verder te gaan (Loesje)

Zonnekind

Ik veronderstel dat dat wel normaal is. Wij gaan daar niet over nadenken. We begrijpen elkaar en punt uit. Voor iemand die oorspronkelijk een andere taal spreekt, gaat dit veel meer opvallen. Je moet je dus niet abnormaal voelen :D
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Tempesta

O als rasechte Hollander valt het mij ook altijd op dat Belgen veel u zeggen, maar daar geen beleefdheidsvorm aan koppelen. Vind ik altijd wel geinig  :D.

myra

wij vlamingen vinden jij en jou een beetje te officieel. In spreektaal gebruiken wij 'gij' en 'u'. Dat is geen beleefdheidsvorm, maar juist een joviale vorm van met elkaar om te gaan...

Ik schrijf hier wel jij en jou, maar kan dat als ik spreek zeer moeilijk uit spreken :) Dan hou ik het bij gij en u. :)

Sismo

Hier in NoordBrabant gebruiken we ook ge en gij, maar dat is dan erg plat. Maargoed, mocht het nodig zijn dan kan ik wel tolken de 22e  ;D
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

Stev

Een grens is eigenlijk een wens om verder te gaan (Loesje)

Jovi_Hobbes

Citaat van: myra op juni 11, 2006, 10:29:18 PM
wij vlamingen vinden jij en jou een beetje te officieel. In spreektaal gebruiken wij 'gij' en 'u'. Dat is geen beleefdheidsvorm, maar juist een joviale vorm van met elkaar om te gaan...

Ik schrijf hier wel jij en jou, maar kan dat als ik spreek zeer moeilijk uit spreken :) Dan hou ik het bij gij en u. :)

In het Nederlands is dat eigenlijk precies andersom. Voor ons (boven de rivieren!) klinkt met name gij erg ouderwets en jij en jou juist erg informeel. Ik gebruik bijvoorbeeld veel liever je dan jij, want jij klinkt vaak zo gebiedend en bijna onbeleefd. In het Vlaams valt het me dan juist weer wel op als mensen geen gij of u zeggen maar jij, dat klinkt dan erg vreemd. Leuk toch, die verschillende talen en dialecten. We krijgen er op de 22e een hele hoop bij elkaar en waarschijnlijk wordt ik als ABN sprekende eens een keer een minderheid!  :D
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Ereinion

*gaat vast oefenen op het twents*
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Zonnekind

Ik kan gebarentaal dus ik kan ook altijd helpen tolken ;D
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Sismo

Doen we niet alleen examen "2-citaten-plaatsen", maar ook "wie-kan-het-meest-onverstaanbaar-dialect-praten"  ;D
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

Jovi_Hobbes

Ik denk dat we toch echt die laptops moeten gaan bestellen. Al lezende versta ik jullie prima  :klap:
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?