Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Onderwijs in NL en Belgie

Gestart door Zonnekind, juli 01, 2006, 09:34:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zonnekind

Ik heb 71 scholen aangeschreven maar scholen laten altijd pas eind augustus iets weten dus het is nog wat afwachten. En het eerste jaar (of eerste jaren) zullen het waarschijnlijk enkel intrims zijn dus ik zal wat verschillende scholen kunnen zien van binnenuit :) Ik ga waarschijnlijk wel in augustus (is juli doe ik vakantiewerk) op zoek naar een intrimjobke voor een maand ofzo. Dan heb ik ondertussen toch ook werk. En zolang ik niets hoor van scholen, kan ik dat toch al doen he. Als we willen gaan samenwonen zal geld verdienen een noodzaak zijn :D
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Sismo

Wow! 71 sollicitaties! Dat moet gaan lukken! Nog van harte!  :cake: :cake: :cake:
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

Zonnekind

Die 71 is hier absoluut geen uitzondering. In de meeste gemeentes zijn hier wel 2 of meerdere scholen dus ik heb alleen de omliggende gemeentes aangeschreven. En Mechelen, een stad waar minstens 30 scholen zijn :) Er zijn spijtig genoeg te veel leerkrachten in Vlaanderen dus het blijft toch wel afwachten...

Dank u voor de cake, neem zelf ook een stukje, dat is gezelliger :wave:
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Sismo

In Nederland was een tekort geloof ik! Kom je gezellig over de grens!  :wave:
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

Zonnekind

Dan zal het toch wel een grote aanpassing worden :-\ In Nederland staan ze al veel verder met het onderwijs dan hier in België dus een kleine bijscholing zou wel handig zijn dan :D
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Sismo

Is dat zo?  ???
Wat ik wel weet is dat veel Nederlanders die vlakbij de grens wonen, hun kinderen naar een Belgische school laten gaan. In België is meer orde en respect, zoals ik een keer in een reportage daarover hoorde. In Nederland worden de kinderen veel vrijer gelaten en dat heeft niet altijd een gunstig effect, blijkbaar.

P.S We dwalen van het onderwerp af...(Samenkomst1)  ;D
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

Ereinion

Veel succes met al je sollicitaties, Zonnekind!
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Zonnekind

Citaat van: Sismo op juli 02, 2006, 12:08:07 AM
Is dat zo?  ???
Wat ik wel weet is dat veel Nederlanders die vlakbij de grens wonen, hun kinderen naar een Belgische school laten gaan. In België is meer orde en respect, zoals ik een keer in een reportage daarover hoorde. In Nederland worden de kinderen veel vrijer gelaten en dat heeft niet altijd een gunstig effect, blijkbaar.

P.S We dwalen van het onderwerp af...(Samenkomst1)  ;D

Echt? Dat wist ik dan weer niet. Ik weet dat ze bijvoorbeeld op het vlak van inclusie al veel verder staan in Nederland dan in België. Eigenlijk ben ik volledig tegen inclusie maar het is overal aan het opkomen dus ik zal er toch ooit aan moeten wennen :-\
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Ereinion

Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Zonnekind

Oei sorry, ik ben daar zelf zoveel mee bezig dat ik er niet meer bij stilsta dat anderen deze term niet kennen/gebruiken :-[
Inclusie is dus het plaatsen van de kinderen uit het buitengewoon onderwijs in het gewoon onderwijs. Op die manier zouden die kinderen beter geïntegreerd worden in de maatschappij... Ik vind het allemaal heel belachelijk want in het buitengewoon onderwijs hebben die kinderen alle hulp die ze nodig hebben (logo's, kiné's,...) en in het gewoon onderwijs niet meer. Door GON- en GOK- begeleiding probeert men dit op te vangen maar er is zo weinig geld voor die begeleidingen dat het een belachelijke bijdrage levert. Plus, in de 'gewone' lagere scholen, moet men dan proberen om elk kind zoveel mogelijk op zijn niveau te behandelen. Dat is wel goed want daardoor gaat er niemand gedemotiveerd geraken omdat het te moeilijk is en gaat er niemand zich vervelen omdat het te makkelijk is. Maar wanneer die kinderen van het buitengewoon in de gewone klassen terecht komen, gaan die dus nog altijd anders behandeld worden en steeds apart genomen worden waardoor er volgens mij geen verschil meer is. Alleen hebben ze dan al die professionele hulp uit het buitengewoon onderwijs niet meer.
Tot hier mijn preek :P
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Ereinion

Nou moet ik jou bedanken voor de uitleg. Ik vind dat inderdaad ook een rare ontwikkeling.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Zonnekind

In het onderwijs loopt wel meer mis. ;D Vooral als ik daar ga beginnen werken :schater:
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Sismo

CiteerVooral als ik daar ga beginnen werken
Daar geloof ik niks van!

Hier in Nederland is het ook al vergevorderd met het integratieproces van (volwassen) gehandicapten in de maatschappij. Tenminste, de practische kant, iedereen moet in een gewone woonwijk wonen e.d. Wat ik me afvraag is of het werkelijk zo'n verbetering is, want veel verstandelijk gehandicapten zijn bijvoorbeeld niet verkeersveilig en moeten nu meer binnen blijven, terwijl ze voorheen (op een groter instellingsterrein) wel er zelf op uit konden gaan.
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

Jovi_Hobbes

Volgens mij hebben zowel de Vlaamse als de Nederlandse schoolsystemen zo zijn voor- en nadelen. Ik geloof trouwens dat dat lerarentekort voornamelijk op het voortgezetonderwijs is. Kan ik me best wat bij voorstellen, lijkt me erg zwaar namelijk.

MAar van harte gefeliciteerd met je diploma Zonnekind!  :cake:  :cake:   :cake:  En natuurlijk succes met de sollicitaties!
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Zonnekind

Sismo, ik denk ook dat dat allemaal niet zo'n goed idee is. Maar soms vraag ik me af of ik niet te conservatief ben want iedereen gaat er echt volledig in op en het zijn bij ons vooral de oudere leerkrachten die tegen inclusie zijn. (en enkele jonge leerkrachten maar die zijn in de minderheid) We zullen wel zien hoe het loopt, en als het niet goed is, dan veranderen ze dat wel terug binnen 50 jaar :D
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.