Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Ik voel me wereldburger, Vlaming, Nederlander, Europeaan of...

Gestart door Zonnekind, augustus 19, 2006, 04:21:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zonnekind

Citaat van: Drievoudig A op augustus 18, 2006, 06:08:43 AM
Hey, man, the Europeans are the ones who took out the Indians, and I'm not European  ;D. Well, okay, I'm british, german, Scottish, Irish, Polish, and probably some other things but i'm not european per se.

Voelen jullie je "Europees" of alleen Belg of Nederlander ofmisschien heb je het gevoel dat je alleen bij je provincie of je dorp hoort omdat je je schaamt voor je land...
Misschien een vreemde vraag maar het kwam in mij op na het antwoord van drievoudig A.
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Jovi_Hobbes

Vooral in het buitenland voel ik mij Nederlander omdat je dan pas merkt dat er best veel verschillen zijn tussen landen waarvan in eerste oogopslag de culturen erg op elkaar lijken. Ik denk niet dat ik me echt Europeaan voel, eerder bewoner van de wereld waar we allemaal deel van uit maken en verder ben ik erg dankbaar dat ik Nederland ben geboren. Niet omdat ik zo nationalistisch ben maar omdat we het hier toch wel heel erg goed hebben. NAtuurlijk zijn er genoeg dingen om het niet mee eens te zijn en om over te zeuren, maar in vergelijking met een groot deel van de landen op de wereld vind ik wij Nederlanders erg blij mogen zijn met wat we hebben. (nu alleen nog een andere regering  ;D )
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

petra1963

Hoi Zonnekind,  :)
Ja, dat heb ik mij ook wel afgevraagd.. :) ik heb begin jaren '90 een aantal jaren half in Nijmegen gewoond, half in Zuid Duitsland omgeving Stuttgart. Mijn toenmalige vriendin was Nederlandse, maar woonde en werkte daar. Dus vandaar..
Ik voelde mij Nederlander, maar dacht dat ik mij wel Europeaan zou gaan voelen. Zo iets als een gevoel Europeaan te zijn. Maar het gekke was dat dat niet gebeurde.. hoe vaker ik daar was, hoe meer ik mij Nederlander ging voelen. En hoe minder Europeaan..en ik wende wel wat in Zuid Duitsland maar ging mij niet meer Duits voelen..
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Triple a

Citaat van: Zonnekind op augustus 19, 2006, 04:21:23 PM
Citaat van: Drievoudig A op augustus 18, 2006, 06:08:43 AM
Hey, man, the Europeans are the ones who took out the Indians, and I'm not European  ;D. Well, okay, I'm british, german, Scottish, Irish, Polish, and probably some other things but i'm not european per se.

Voelen jullie je "Europees" of alleen Belg of Nederlander ofmisschien heb je het gevoel dat je alleen bij je provincie of je dorp hoort omdat je je schaamt voor je land...
Misschien een vreemde vraag maar het kwam in mij op na het antwoord van drievoudig A.

even so they might not have been my ancestors any more than they are yours. I know my Great-great grandfather Grimm came from Germany in the 1900s - i don't remember the year though. and since I've never been able to trace back any of my family past great-great grandparents i doubt they were over here very long. If they had been there would probably be all kinds of neighborhood/community stories about them - Unfortunaely I appear to be the first family member who was ever interested in our heritage and at the time I was searching I didn't have access to the historical society. Actually i still don't have acess to the one i need because i moved about 2 1/2 hours away from home. it also sucks too, because if I can find the name of one of my relatives who immigrated from Scotland i can join a clan :D and both my mom's and dad's last names belong to the same clan.


* i would post in dutch but it would take me two days to figure out how to translate this.

** apologies for taking over this thread with an english discussion of ancestry

Ereinion

Maar voel je je dan Amerikaan of ..., Drievoudig A? *gaat door op Zonnekind's vraag*

Ik voel me geen wereldburger, daarvoor heb ik er te weinig van gezien. Ik heb ook geen gevoel bij het woord Europeaan, er zijn zulke grote verschillen binnen Europa. Ik voel me wel Nederlander en ik ben ook trots op Nederland. Veel dingen zijn toch erg goed hier (hoewel er soms ook veel verziekt wordt  >:( ) Ik voel me ook Twentenaar en daar ben ik ook trots op. Als iemand me op mijn dialect aanspreekt, dan vraag ik me af waar ze moeilijk over doen. Twente is gewoon een mooi gebied met een fijne mentaliteit, die je nog het meeste merkt in de dorpen. Dus ben ik ook een Bornenaar, want dat heeft nog dat knusse en sociale, zonder dat het bemoeizuchtig wordt zoals in de boerendorpen, maar ook het zelfstandige van een kleine stad. Ik denk dat als ik in het buitenland zou gaan wonen ik ook het Nederlandse, Twentse, Bornse ga zoeken en nog meer een Nederlander word.
Wat betreft voorvaderen; ik denk dat ik me meer een lid van mijn vaders familie voel (sorry tante als je dit leest  ;) ) dan van mijn moeders familie, maar dat komt denk ik ook door mijn achternaam. Dit gevoel wisselt ook nog wel eens, want het is ook wel een tijd andersom geweest. Ik zou het wel erg jammer vinden als mijn tak van de familie zou uitsterven en mijn achternaam niet verder zou gaan. (Dus dat wordt nog een probleem met welke achternaam de kindjes krijgen  ;D aangezien mijn broers en ik de laatste met onze achternaam zijn en mijn broers zeggen dat ze geen kinderen willen  ;) )
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Triple a

#5
Americans are everybody. So to be American you are Dutch, French  >:D, german, englihs, chinese, Hungarian, Romanian, Latvian, Malaysian.... Of course Native Americans are just American but hardly anyone is jsut Native American. Supposedly I'm a bit native american but I don't believe that.

Different areas have different traditions based on their ancestors. I'd tell you mine but I don't know what we do - I just know that must be the case because when I moved I moved into an area with a lot of people who descended from Hungaraians and the food they eat is slightly different.

I associate most closely with the German part of my family - probably beause the only family members (older) I've ever gotten along with are in the German lines, and I've got great memories of them. and I've had a few people say I look like I descended from Germans. Though I supposedly look the most like my great grat grandmother and I've jsut discovered that Hogue probably isn't a german surname. And I'm probably a lot more British than i am German. Unfortunately no one in my family was ever big on family history so I don't know what I'm more of than others- My dad comes from a long line of males being given the middle name Emerson, but no one even knows why. There was a man with my dads surname who married an Emerson in the 1800's not too far away from where i live now but i don't have the information to connect them to my family. Thats why you guys over there are lucky - you don't ahve to know who you re descended from to know where you came from.

Ususally I just say I come from a long line of farmers because that's true, and it explains why there are always about 400 people at my family reuinons on both my mom and dad's sides.

I'm not really tied to America. I think I'm going to live in Canada one day - then I'll have to stop saying Canada is the 51st state in the US

petra1963

Misschien voel ik mij nog het meest 'Refterbewoner', Refteriaan, zoals we zelf hier zeggen.
Soms willen we onszelf hier  onafhankelijk verklaren,  ;D  maar dat is niet echt haalbaar.. ;D
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

littlefanny

ik voel me arnhemmer, ik hou van deze stad, ik voel me ook echt stadsmens en nederlander, en eigenlijk best wel een beetje wereldburger, niet europeaan, ik vind dat het onderscheid tussen europa azie en amerika niet zo groot zou moeten zijn, je kunt nooit weten waar dat toe leidt
:)
*Sommige mensen mogen gewoon nog niet dood
*YEAH make life worth it!
*Let's work together and make this world more livable
*Never stop working on yourself!

Ereinion

Maar Amerika is toch een andere weg ingeslaan dan Europa, dus kun je je toch Amerikaan voelen, Drievoudig A? Mensen zijn niet voor niets geemigreerd, en jij bent in Amerika geboren...
Het is niet waar dat je in Europa beter weet waar je vandaan komt. Mensen uit Rome hebben heel Europa bezet en sommigen zijn gebleven. Anglo-saxen en Vikingen zijn vanuit Scandinavie naar Nederland gekomen, dus daar kunnen we ook vanaf stammen. Misschien stammen we allemaal af van mensen uit Afrika, maar daarom voel ik me nog geen Afrikaan.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Zonnekind

Mijn overgrootmoeder is Russisch of Pools... we krijgen het niet uitgedokterd. Mijn grootvader is een Fransman. Ik ben half opgegroeid in de Ardennen en voor de andere helft in Vlaanderen. Ik heb niet echt het gevoel ergens bij te horen. Als het over België gaat, ben ik nog het meest trots op mijn provincie; Antwerpen.
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Triple a

Goddy - now I don't have to worry about the fact that I'm hijacking a thread.


Europe is still quite tiny compared to the US and Canada. and it a lot easier to pinpoint where you ancestors came from regardless of whether or not you were invaded.

I guess we probably have a different concept of countries than Europeans do - We joke that Canada is a state in the USA, because well it is  ;D.  Right now I can say, "hey I want to go to Toronto" and be there tomorrow, even though I don't have and have never had a passport. I can also stay there for 6 months with absolutely no paper work at all. And I know I can use american money in Toronto - I didn't try that in Montreal though. Also, I can add Canadian coins (less than dollar) to my American currency, and any business will accept them as if they were American money. So there really isn't a sense of "this is a different country."
When I was in high school we had to do a report on our family's traditions or culture - we weren't allowed to choose the US or Canada for our report - not unless we were native american. So Canada and Us aren't really held in our minds as "countries" where as England, Spain and France were (and I hope i'm making some sense with that because I'm starting to confuse myself with this train of thought. I've already forgotten where I was going with it when I started typing.).

Nobody in America or Canada is just American or Canadian. if you came here you could be American - if I moved to Netherlands would that make me dutch? Nope - it wouldn't make Dutch history my history either. But right now the histories of Germany, Scotland, Ireland, England, and Poland are my history just as much as America is my history.


Then another thing - even if you were invaded and have had your blood diluted by Romans and Trojans and people like that, it was for the most part several generations ago and hundreds of years ago (though yes I know countries like Latvia are always invaded) - i go back four generations and my ancestors are in Europe.


And just in case your thinking my views of america aren't so hot, I'm ending with a song http://www.wrensworld.com/godblessusa.htm

Ereinion

Ik dacht al dat je zou zeggen dat het bij ons langer geleden was  ;).

Ik kan ook naar mijn buurlanden en het zelfde geld gebruiken, is de euro toch nog ergens goed voor  :D (Ik heb er trouwens niets op tegen, op de euro).

Het klinkt voor mij een beetje alsof je Amerika niet als een land ziet en heel graag wilt dat je uit Europa komt en een hele geschiedenis hebt. Sorry als dat bot klinkt. Wat geschiedenis betreft klopt dat dan ook wel, maar de samenleving waar je woont bepaald meer hoe en wie je bent, dan de geschiedenis van je familie, denk ik.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Tempesta

Citaat van: Drievoudig A op augustus 22, 2006, 02:13:26 AM
Europe is still quite tiny compared to the US and Canada. and it a lot easier to pinpoint where you ancestors came from regardless of whether or not you were invaded.

Europa is dan wel klein, maar iedereen heeft zo lang oorlog gevoerd met iedereen dat er overal wel wat bloedlijnmenging in zit. Trouwens, ik zou eens goed onderzoek naar mijn stamboom moeten doen om meer dan vier generaties terug te gaan. Drie generaties terug is namelijk al bijna dood en weet niet meer de namen van hun grootouders. Tot dan toe zitten alle familieleden iig nog in Nederland.

petra1963

Mijn familie komt allemaal uit Friesland..tot heel veel generaties terug.. ( Fryslân boppe..)  :) :)
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

littlefanny

:)
*Sommige mensen mogen gewoon nog niet dood
*YEAH make life worth it!
*Let's work together and make this world more livable
*Never stop working on yourself!