Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Middelbare school

Gestart door Suzanna, februari 21, 2013, 06:44:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Suzanna

Hallo allemaal!
Dit is al wel mijn 2e berichtje!
Ik zit met een naar gevoel. Ik zit in mijn eind examen jaar van VWO/TTO. Ik heb op school ook het vak filosofie gekozen en laatst hadden we een discussie over homoseksuele mensen.
Mijn klasgenoten zijn redelijk tolerant, maar je hebt altijd nog van die kortzichtige mensen. Ik deed natuurlijk mee met deze discussie, maar het probleem is dat mijn klasgenoten niet weten dat ik aseksueel ben.
Op 1 vriendin van mij na dan. Ik had het gevoel alsof ik iets belangrijks verzweeg, maar ik heb nog steeds het gevoel dat het mijn klasgenoten helemaal niks aan gaat. Over een paar maanden zie ik die mensen toch nooit meer.
Maar mijn nare gevoel is er nog steeds. Het gevoel dat ik over mijzelf aan het liegen ben (wat ik niet doe, ik vertel alleen niet de 'hele waarheid')
Ik ben ook erg bang dat die kortzichtige mensen nare opmerkingen gaan maken. Enige tips wat ik kan doen? Wel vertellen / niet vertellen?

Suzanna

Edewecht

Hallo Suzanna, je vraag is helder en eerlijk.
Ik denk dat je niks hoeft "op te biechten". Als je dat gevoel zou krijgen, kun je het beter niet vertellen. Je heb kans dat het dan in de 'probleemsfeer' komt, in zo'n klas.

Ikzelf ben 'out', iedereen mag (ik zeg: 'mag', niet 'moet') het weten. Maar dat wil niet zeggen dat ik het te pas en te onpas aan iedereen vertel. Alleen als er een aanleiding toe is. Bijv. als een goede kennis van vroeger vraagt: "...en heb je een relatie?"

Het is goed om te vertellen waar je blij mee bent, trots op bent, enz. Maar als je er zelf nog niet helemaal uit bent, lijkt me een klas vol met verschillende types niet de beste plek, dat heb je m.i. goed ingeschat. Wees zuinig op jezelf.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

BlackTeaWithMilk

Ik heb met dit soort dingen ook gezeten, dat ik me schuldig voelde dat ik het niet vertelde.

Maar toen las ik iets, en toen ik erover nadacht had ik echt zoiets van; ja, waarom heb ik hier ooit zorgen over gehad?

Ik weet het niet meer precies, maar voor mij komt de gedachtegang neer op zoiets als;
Waarom zou jij het moeten vertellen? Waarom gaat iedereen er maar vanuit dat heterosexualiteit de norm is? Wie heeft dat ooit verzonnen?
Ik heb voor mezelf besloten om dit hele idee van "heterosexualiteit is normaal en hoeft niet verteld te worden, andere orientaties wel!" de deur uit te doen.
Persoonlijk heb ik zoiets van, zodra mensen gaan opbiechten "pap, mam, ik ben hetero", dan kom ik ook wel uit de kast. Tot die tijd? Silent revolution! Mensen moeten maar gewoon stoppen met het verwachten dat mensen hetero zijn; als iemand ooit op zo'n topic komt, vraag ze ernaar of wijs ze erop waarom of dat ze automatisch bedenken dat iedereen hetero is, tenzij anders gezegd.

Fricai


Jovi_Hobbes

Ik ben het met de anderen eens dat je je niet verplicht moet voelen om aan zo'n hele groep te vertellen hoe het zit. Dat soort informatie is alleen bestemd voor mensen die om je geven en die echt naar je zullen luisteren. In zo'n grote groep zul je uiteindelijk altijd een paar negatieve reacties krijgen waardoor je je rot gaat voelen.
Wat je misschien wel kunt doen als je nog eens in zo'n situatie komt, is de discussie wat breder trekken door te stellen dat het verschil tussen hetero- en homoseksualiteit niet het enige is. Dat er diverse gradaties zijn en dat er ook mensen zijn die helemaal niet zo veel waarde hechten aan seksualiteit. Met als idee dat de norm niet aan iedereen moet worden opgedrongen en dat je mensen niet moet veroordelen omdat ze wel of niet op iemand vallen.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

essierulez

Je moet het alleen vertellen als je dat wil, en als je je prettig voelt om het te vertellen. Anders hoeft het niet.
Je gaat je klasgenoten toch ook niet uitgebreid vertellen dat je wel seks hebt, waarom dat vertellen dat het niet zo is?

Nihilibido

Citaat van: Suzanna op februari 21, 2013, 06:44:17 PM
Hallo allemaal!
Dit is al wel mijn 2e berichtje!
Ik zit met een naar gevoel. Ik zit in mijn eind examen jaar van VWO/TTO. Ik heb op school ook het vak filosofie gekozen en laatst hadden we een discussie over homoseksuele mensen.
Mijn klasgenoten zijn redelijk tolerant, maar je hebt altijd nog van die kortzichtige mensen. Ik deed natuurlijk mee met deze discussie, maar het probleem is dat mijn klasgenoten niet weten dat ik aseksueel ben.
Op 1 vriendin van mij na dan. Ik had het gevoel alsof ik iets belangrijks verzweeg, maar ik heb nog steeds het gevoel dat het mijn klasgenoten helemaal niks aan gaat. Over een paar maanden zie ik die mensen toch nooit meer.
Maar mijn nare gevoel is er nog steeds. Het gevoel dat ik over mijzelf aan het liegen ben (wat ik niet doe, ik vertel alleen niet de 'hele waarheid')
Ik ben ook erg bang dat die kortzichtige mensen nare opmerkingen gaan maken. Enige tips wat ik kan doen? Wel vertellen / niet vertellen?

Suzanna

Halve waarheden vertellen is op zich niet verkeerd. Het gaat pas fout als je echt het gevoel hebt dat je jezelf verloochent.
Er is ook helemaal niks mis mee dat je het gevoel hebt dat je geaardheid hen niks aangaat. Je bent niet verplicht jezelf bloot te geven!
En doe je het toch, dan is dat ook goed. Als mensen er dan kortzichtig mee omgaan, is dat eerder een gebrek hunner zijde dan van jou.
Uiteindelijk gaan ze dat ook wel inzien. En doen ze dat niet, dan blijft het hun probleem.
Je bent prima zoals je bent.
-Aangenaam...!
-Who needs a poopdeck on the roof?
-Omdat jij dat nu eenmaal altijd zo doet, wil dat nog niet zeggen dat het niet volslagen belachelijk is.
-Cake them all!