Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Ik ben blij!

Gestart door Stev, november 17, 2006, 02:21:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AceVentura

Citaat van: Jovi_Hobbes op februari 01, 2011, 08:33:57 PM
pssst, je kunt ook een anonieme kaart kopen. Grote nadeel is dan wel dat je geen kortingskaarten kunt krijgen.
Het grootste nadeel daarvan is dat hij niet anoniem is, hij staat alleen niet geregistreerd op naam.

Ten eerste is de aanschaf bijna niet anoniem te doen (lees: zonder camera "beveiliging" en PIN transactie).
Ten tweede worden de reisgegevens nog net zo veel opgeslagen als bij een persoonlijke kaart.
Ten derde wordt zodra je een keer opwaardeert met PIN (en er zijn niet veel plaatsen waar dat anders kan) weten ze alsnog alles van je via de bank. Dit is niet alleen een theoretische mogelijkheid maar wordt in ieder geval door de NS actief misbruikt.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Mannetje

Wie is nog anoniem in Nederland. Als ze je willen volgen, peilen ze gewoon je mobieltje uit.
Dan weten ze ook waar je geweest bent.

AceVentura

Natuurlijk ontkom je er niet aan een spoor van informatie achter te laten, maar dan wel het liefst een smal spoor waar een speurhond bij nodig is en niet een 5 baans autosnelweg aan gegevens :)
Gewoon maar toegeven met allerlei gegevens laten slingeren omdat er ergens anders toch al iets geregistreerd is is natuurlijk niet echt zinnig.

Een quote van een andere site waar ik vaak kom:
1984 is not an instruction manual

Het boek waar dit naar refereert is inmiddels hier online te lezen: http://www.george-orwell.org/1984/ (Ziet er legaal uit, George Orwell was de auteur).
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Jovi_Hobbes

Grappig, en dat terwijl het auteursrecht nog niet verlopen kan zijn.

Citaat van: Pinkeltje op februari 01, 2011, 09:27:24 PM
Het systeem dat altijd werkt... poortjes. Dan kun je nooit vergeten om in of uit te checken en dan is het ook een stuk logischer dat je met een abonnement in en uit moet checken.  Namelijk om het poortje open te krijgen. En dan in de bus van die draaihekjes die alleen open gaan als je kaart is goedgekeurd. Opwaarderen moet in elke willekeurige winkel kunnen door bijvoorbeeld de pinapparaten zo aan te passen dat ze ook je OV chipkaart op kunnen laden. Dat zou ideaal zijn. Nou ja, dan kan het wel eens handig zijn en minder fraudegevoelig.

De beste oplossing is om een oplaadapparaat in elke bus, tram, metro, trein op te hangen. Natuurlijk worden ze dan gesloopt, maar ja, da's een ander probleem.

Die oplaadapparaten in winkels vind ik er trouwens erg fraudegevoelig uitzien. Ze staan vaak op een plek waar niemand er zicht op heeft en het pin gedeelte lijkt niet extra beveiligd te zijn. Ik laad mijn kaart voorlopig alleen op bij officiële kaartautomaten. Niet dat die niet constant geript worden, maar er zit tegenwoordig een betere beveiliging op en als het misgaat ben je tenminste met een grote groep andere gedupeerden en heb je je geld waarschijnlijk eerder terug dan wanneer het om een weinig gebruikt apparaatje in een obscuur winkeltje gaat.
Maar voorlopig ben ik vooral toch erg blij dat ik de chipkaart nog bijna nergens echt nodig heb.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

pinky

Inderdaad! Helemaal waar. Mijn kaart staat trouwens gelinkt aan mijn rekening, omdat ik anders niet met de trein kon reizen met die kaart. Heel irritant, omdat ik hem voor de bus wel nodig had en anders elke keer toch een kaartje moest kopen. Ik vind het een vreselijk systeem, maar ja...

Met die pinautomaten bedoelde ik dus de reguliere die je ook gebruikt om in de winkel te pinnen. Zo kon je vroeger ook je chipknip opwaarderen en tegenwoordig gaan alle pinautomaten over op de chip. Dus dat zou een geweldig simpel systeem zijn en volgens mij is het vrij makkelijk aan te passen op de OV chipkaart. Dan kun je dus in de supermarkt naast je boodschappen afrekenen ook je OV chip opwaarderen. En een supermarkt is geen eng winkeltje...

Jovi_Hobbes

Nou, eigenlijk staat er bij mij in de supermarkt ook zo'n onbetrouwbaar uitziend oplaadapparaat waar ik dus echt mijn pinpas niet in ga steken.

Jouw idee van het combineren met echte pinautomaten is niet zo slecht. Volgens mij zijn er zelfs plannen om het mogelijk te maken dat je met je OV-chipkaart in winkels kunt gaan betalen. Dat schiet dan weer een beetje door. Waarom zou je dat nou willen, dan gebruik je toch gewoon je pinpas?
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

petra1963

Bij mij in de supermarkt staat een handige geldautomaat. Zo'n ding dat ze 's avonds bij sluiting van de winkel weer leeg maken en dan wegrijden tot de volgende dag.

En ik heb nog steeds geen ov-chipkaart..
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

pinky

Tsja, ze hadden dan net zo goed de chipknip op de pinpas als OVchipkaart kunnen gaan gebruiken. Was het helemaal makkelijk geweest! Maar dat is te simpel... denk ik

Sismo

Dat lijkt handig, maar als je dan dat pasje kwijt bent, ben je twee dingen tegelijk kwijt.... :-\
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

pinky

Ja, maar zonder pinpas kun je ook geen treinkaartje kopen tegenwoordig. Je moet gewoon je pinpas niet kwijtraken :P

Sismo

 ;D Je OVpasje kwijt ----> wel nog boodschappen!
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

pinky


petra1963

Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Jovi_Hobbes

Ik ben eindelijk geen A-post whore meer!
Nu ben ik gewoon een AVEN addict en dat wist ik al lang  :D
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

pinky

Woehoe! Gefeliciteerd!  :cake: