Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

spiritualiteit = seksualiteit?

Gestart door myra, januari 03, 2009, 07:16:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

myra

Af en toe lees ik eens spirituele (en hier bedoel ik dus eerder de 'zweverige' esotherische) fora door.  Een paar keer heb ik het onderwerp aseksualiteit ter sprake gebracht, telkens kreeg ik daar heel verwonderde reacties : de meesten wisten niet dat het bestond. Seks wordt blijkbaar gezien als een 'essentiele energiestroom', een relatie zonder seks is dus volgens hen ook geen relatie.

Is er iemand die hier iets meer over weet? Ik dacht eigenlijk dat spirituelere mensen ruimdenkend zouden zijn, maar op dat gebied is hun denken blijkbaar nogal hokjesgericht...

Ik lees deze fora om wat hierover bij te leren, maar ik moet toegeven dat ik weinig begrijp van healing en energiestromen... ???

Gabrielle

Goed dat je ze erop wijst dat het bestaat.  :klap:
Wat niet gekend is, bestaat niet en hoeft niet verklaard te worden en zolang het bestaan niet aangetoond is, zal er ook geen verklaring voor gezocht worden die past in hun visie. :-\

Rhapsody

Als ze niet ruimdenkend zijn dan zijn het misschien geen 'echte' spirituelen. Je hebt in new-age zo veel verschillende stromingen, sommige mensen zijn helemaal niet ruimdenkend. Ik heb persoonlijk wel ervaring met spirituele mensen, meer religieuze mensen, die allemaal enorm tolerant zijn en niets raar vinden. Ik heb wel een mooie passage uit een boek dat het oorspronkelijke christendom promoot, toch is het een spiritueel boek, en verteld over de liefde en seksualiteit, genaamd 'God is nooit te laat maar ook nooit te vroeg':

'Vrienden, jullie weten dat je veel te veel leed wordt aangedaan door anderen en jullie zelf door de opvattingen over de onderwerpen seksualiteit en seksuele voorkeur.

Lieve mensen, jullie zijn geen seksuelen, jullie zijn mensen met alle mogelijkheden in jezelf voor een gelukkig en vervuld leven op ieder niveau, dat overeenkomt met de behoeften van je ziel.'

Men (de mensen op die fora) kan beter de liefde zien als 'essentiele energiestroom' inplaats van seks.

Geaardheid is naar mijn mening iets psychisch en niet iets dat door hormonen wordt bepaald (zoals Willem al zei). Of hij nou bestaan heeft of niet, de persoon Jezus heeft in zijn leven mensen geholpen, UIT liefde, ik ben ervan overtuigd dat hij aseksueel was. Hij had helemaal geen interesse in seks, daarom was hij niet op Aarde, hij was er uit liefde. Maar dit ter zijde. :)

Religie is toch een basis geweest voor alle new-age hypes, om ze zo te noemen, en spirituele stromingen. Maar ik durf er eigenlijk niet zo veel over te zeggen, omdat ik de mensen op de fora die jij bezoekt helemaal niet ken. Maar dat ze niet zo ruimdenkend zijn, zegt mij genoeg over hun echte kijk op spiritualiteit.



myra

ja ze dachten echt heel hokjes-gericht. Ik had geschreven dat ik het ook leuk zou vinden om een soulmate te vinden en dat ik aseksueel was. In twee verschillende zinnen. :) Waarop geconcludeerd werd dat ik dus 'enkel' vriendschap met vrouwen zocht.  ??? ???

Inderdaad Rhapsody, ik denk dat spiritualiteit wat gepopulariseerd is geworden. En dat deze mensen zich misschien wel aangesproken voelen tot spiritualiteit, maar niet echt weten wat het juist inhoudt. De onderwerpen zijn erg vaag en zweverig : veel termen zoals tweelingzielen, chakra's, energieën,... Maar het lijkt me op die plek weinig doorleefd.

petra1963

Dat zou best kunnen, dat het voor sommigen weinig doorleefd is. Mensen praten elkaar ook graag na, omdat het zo interessant klinkt.
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Jovi_Hobbes

Citaat van: myra op januari 04, 2009, 12:03:54 AM
Ik had geschreven dat ik het ook leuk zou vinden om een soulmate te vinden en dat ik aseksueel was. In twee verschillende zinnen. :) Waarop geconcludeerd werd dat ik dus 'enkel' vriendschap met vrouwen zocht.  ??? ???

Oké, die mensen begrijpen het dus niet.
Ik denk dat het voor veel mensen nog steeds zo is dat als ze iets niet begrijpen of kennen, ze zoiets meteen afkeuren als raar en onzinnig.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Rhapsody

Citaat van: myra op januari 04, 2009, 12:03:54 AM
ja ze dachten echt heel hokjes-gericht. Ik had geschreven dat ik het ook leuk zou vinden om een soulmate te vinden en dat ik aseksueel was. In twee verschillende zinnen. :) Waarop geconcludeerd werd dat ik dus 'enkel' vriendschap met vrouwen zocht.  ??? ???

Inderdaad Rhapsody, ik denk dat spiritualiteit wat gepopulariseerd is geworden. En dat deze mensen zich misschien wel aangesproken voelen tot spiritualiteit, maar niet echt weten wat het juist inhoudt. De onderwerpen zijn erg vaag en zweverig : veel termen zoals tweelingzielen, chakra's, energieën,... Maar het lijkt me op die plek weinig doorleefd.

Ik heb dezelfde wens als jou, maar een vriendschap is toch niet wat we zoeken, wel iets meer, maar met meer bedoelen we geen seks. Zoiets is lastig te begrijpen in veel gevallen, jammer genoeg.

dat deze mensen zich misschien wel aangesproken voelen tot spiritualiteit, maar niet echt weten wat het juist inhoudt

Exact!!
Veel mensen laten zich opzwepen door iets, en ik ben van mening dat veel mensen wel snel een mening hebben en een hele duidelijke, terwijl ze er eigenlijk helemaal niets tot weinig van af weten.

Rhapsody

Citaat van: Jovi_Hobbes op januari 04, 2009, 10:48:40 AM
Citaat van: myra op januari 04, 2009, 12:03:54 AM
Ik had geschreven dat ik het ook leuk zou vinden om een soulmate te vinden en dat ik aseksueel was. In twee verschillende zinnen. :) Waarop geconcludeerd werd dat ik dus 'enkel' vriendschap met vrouwen zocht.  ??? ???

Oké, die mensen begrijpen het dus niet.
Ik denk dat het voor veel mensen nog steeds zo is dat als ze iets niet begrijpen of kennen, ze zoiets meteen afkeuren als raar en onzinnig.

Kent men het niet en staat men er niet open voor, dan is dat onbekend, wordt het afgekeurd en is het inderdaad raar en onzinnig. Zo praatte men vroeger over homoseksualiteit.

Jovi_Hobbes

Ik ben bang dat dat ook iets heel erg menselijks is. Waarschijnlijk reageert iedereen weleens zo op iets nieuws.  :-\
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Rhapsody

De meest menselijke eigenschap is volgens vele geleerden het inlevingsvermogen dat we hebben. Dat maakt iemand een mens, het kunnen inleven in een ander. Het onderscheidt ons van de dieren.
Met dat argument zou je kunnen zeggen dat het juist menselijk is je begripvol op te stellen. Wat wel menselijk is, is om de meerderheid te volgen als iets je niet bekent in de oren klinkt.

Rhapsody

Oh ja, haha.
Inderdaad, als er iets nieuws is zijn er snel vooroordelen, iedereen doet dat wel eens.

Juist zo goed van Myra dat ze mensen erover informeert. ;D

Jovi_Hobbes

Citaat van: Rhapsody op januari 04, 2009, 04:39:36 PM
De meest menselijke eigenschap is volgens vele geleerden het inlevingsvermogen dat we hebben. Dat maakt iemand een mens, het kunnen inleven in een ander. Het onderscheidt ons van de dieren.

Bij onbekende dingen neemt ons dierlijke instinct het dan blijkbaar weer over...
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Rhapsody

Precies, in de meeste gevallen wel. En dan hebben wij weer de vrijheid (ook iets dat ons onderscheidt van de dieren) om gehoor te geven aan dat instinct, of niet. Dit gebeurt allemaal in een fractie van een seconde, dus het is heel lastig. Mijn hersenen zijn nu behoorlijk aan het kraken. :P

petra1963

Het zijn inderdaad vaak instictieve reflexen die snel de besturing over nemen. Vervolgens kun je er wel weer over nadenken en wat afstand nemen, maar de eerste momenten niet.

En trouwens, een hoop mensen kunnen ook na langere tijd nog steeds niet nadenken en afstand nemen. Die blijven gevangen van hun reflexen, hormonen, dierlijke instincten.. Neem nou mannen onder invloed van alcohol ( voetbalsupporters bij voorbeeld...)  :-\
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

myra