Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

hoogsensitiviteit als verklaring voor aseksualiteit

Gestart door myra, januari 08, 2006, 08:24:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

myra

Eerst eens zeggen dat dit een theorie is die op mij van toepassing is, maar die niet noodzakelijk voor alle aseksuelen geldt.

Persoonlijk ben ik een hsp of hoog sensitieve persoon. Hoog sensitief zijn betekent dat je heel gevoelig bent voor prikkels uit de omgeving : voor geuren, lawaai, licht, maar ook voor de emoties en stemmingen van anderen. Hsp's analyseren veel, denken veel na, en gaan diep op alles in. Een nadeel is dat ze gemakkelijk overprikkeld en overweldigd geraken.

Ik denk dat mijn hoog sensitief zijn aan de basis ligt van mijn aseksueel zijn. Ik vind seks en op zulke intieme plaatsen aangeraakt te worden veel te overweldigend en daardoor niet dragelijk. Het is gewoon te moeilijk voor mij om het te verdragen, omdat de sensaties zo intens zijn dat ze pijnlijk worden. Teveel intimiteit is voor mij overstimulatie en daarom ontvlucht ik dat.

Ik weet niet of iemand zich hier in kan herkennen? Of hebben jullie eventueel een andere 'verklaring' voor je aseksueel zijn. Het zou leuk zijn om hierover eens opinies te horen. :wave:

Knoddepropje

Ik weet eigenlijk niet of ik een verklaring heb voor mijn a-seksualiteit... ???
Ik merk vaak wel hoe mensen zich voelen, dat voel ik op de 1 of andere manier aan, de pest is alleen dat diegene zijn stemming dan ook vaak op mij overslaat. Heel lastig...Maar of dat nou met mijn a-seksualiteit te maken heeft ??? Ik heb over het algemeen weinig last van licht of geluid (tenzij dat heel erg hard gaat) dus weet niet of de term hsp op mij van toepassing is.

Jovi_Hobbes

Interessante vraag Myra. Ik ben zelf niet hoog sensitief maar wel gevoelig van aard en neem net als Knoddepropje helaas gevoelens van anderen gemakkelijk over. Uit dit forum heb ik wel de indruk dat veel mensen hier ook best gevoelig zijn en veel over dingen nadenken. Ik in ieder geval wel. Mijn moeder riep vroeger nogal eens tegen mij als ik me niet happy voelde: "je denkt gewoon te veel, daarom zie en voel je dingen anders dan anderen". Ik heb dit voor mezelf eigenlijk altijd wel gebruikt als "verklaring" voor mijn anders zijn op relationeel gebied.
Goed om te horen dat anderen dit ook hebben. Ik heb het zelf altijd als een vreemde tegenstrijdigheid gezien: Erg gevoelig zijn, maar toch ook zeer analytisch. Mensen denken juist dat gevoelsmensen alles op intuïtie doen, maar dat is voor mij dus lang niet altijd zo.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

TBW

Ik ga volledig akkoord met de stelling die Myra, snif, geponeerd heeft. Ik ben een enorm, snif, gevoelig persoon, snif.

:D

Echt wel.

Sammy

Hmm... bij mij ligt het denk ik wat ingewikkelder.

Kenmerken waaraan ik voldoe:
Ik hou niet van sommige drukke settingen, bijvoorbeeld een typisch gesprek in een café, omdat ik heel veel moeite heb met stemgeluiden te onderscheiden. Het cocktailparty-effect, het fenomeen dat mensen ongeacht achtergrondlawaai zich perfect op mekaars stem kunnen concentreren, ontbreekt bij mij. Ik heb het grootste gedeelte van m'n leven ook niet van harde geluiden gehouden.
Ook merk ik dat ik aanzienlijk meer nadenk over aanzienlijk diepere dingen dan mensen in mijn omgeving.
Ook sigarettengeur kan ik niet verdragen, en ik kan me herinneringen bovenhalen (vooral in van m'n prille jeugd) waar geuren mij blijkbaar meer stoorden dan andere mensen.

Kenmerken waar ik niet aan voldoe:
Toen ik de geneugten van zenuwstelsel-stimulerende drugs leerde kennen, leerde ik daarbij ook de geneugte van harde muziek. Terwijl ik dit typ zit er loeiharde monotone ruismuziek uit m'n boxen te pleuren.  ;D Die liefde is blijkbaar, vermoedelijk als gevolg van conditionering, blijven hangen, ook al ben ik al geruime tijd clean. M'n geurtolerantie is ook hoger geworden, vermoedelijk door het zelf gerookt te hebben van verschillende psychedelica, en lange tijd in een kelder te hebben geleefd.
Verder denk ik wel altijd een 'neus' te hebben gehad voor persoonlijkheden en psychologie, maar dat die neus door eigen psychische problemen (emotie-onderdrukking) nooit volledig tot ontwikkeling is kunnen komen.

Dus een paar mogelijkheden:
of ik ben een hsp met een iets afwijkende ontwikkeling
of ik heb gewoon wat irritante psychotische trekjes.  ;D

Ik ging altijd uit van het tweede, maar nu ik het op een rijtje zet lijkt het eerste vrij plausibel.
(Maar uit de beschrijving die jij geeft van hsp, lijkt het gewoon op een algemene maar milde psychotische aanleg. Is er wel een verschil tussen die twee mogelijkheden hierboven?)

Als ik inderdaad vanuit m'n biologie hsp ben, denk ik idd dat heeft gespeeld in de totstandkoming van mijn seksuele stoornis. Maar ik denk ook dat de hoofdreden elders ligt. 'k Zal er een apart topic over openen. ->

myra

Ik zou denken dat psychose en hsp zijn tegengesteld zijn aan elkaar. Bij een psychose verlies je deels of helemaal greep op de werkelijkheid en leef je in een onbestaande wereld (die van wanen en hallucinaties), terwijl hsp's juist wel op de werkelijkheid gericht zijn en die als intens ervaren.

Het kan natuurlijk dat sommige hsps ook gevoeliger zijn voor psychoses >:D. Ik ben zelf nog nooit psychotisch geweest, dus echt zeker weet ik het niet.

Bedankt voor de reacties allemaal! fijn dat jullie toch ook met gevoeligheid vertrouwd zijn.

Sammy

#6
Ok, maar ze verliezen toch net de grip op de werkelijkheid omdat ze te rechtsstreeks in verbinding staan met de werkelijkheid? Ik denk dan aan Lacans filosofie over het ontbreken van de symbolische orde bij psychoten.

Overigens heb ik zelf wel eens psychotische aanvallen gehad. En het paradoxale is waar: door de werkelijk waar te nemen zoals ze is, verlies je er de grip op. Onwetendheid is functioneel. :)

Verder geloof ik wel dat hsp-en gevoeliger zijn voor psychoses (gebaseerd op het weinige wat ik ervan weet).
-> Blijf dus maar van de cannabis af.  ;D

(dat nieuw topic open ik trouwens wel een andere keer als ik er meer zin heb... ligt nogal gevoelig)

myra

Het is een paradoxale theorie die ik nog nooit gehoord heb...Maar als je dat als ervaringsdeskundige zo ervaren hebt, dan geloof ik je wel.

Ik ben er vooral overtuigd dat menselijke belevingen individueel enorm verschillend kunnen zijn, dus eigenlijk zijn volgens mij alle vormen van beleving mogelijk.... ;D

Knoddepropje

Ik heb regelmatig (zo'n 2 jaar lang dagelijks) gebruik gemaakt van cannabis. T doet me niet erg veel eigenlijk, alleen word ik er geen blijermens van. Zoiezo onthoud ik niks meer. Als ik nu films kijk die ik toen ook gezien heb zie ik zoveel nieuwe dingen :D En ik word er heel slaperig van en licht neurotisch. ik denk steeds dat ik nog vanalles moet doen, of dat ik dingen ga vergeten, dus ga ik alles op briefjes zetten en zo. eigenlijk helemaal niet gezellig, terwijl dat net wel de bedoeling is.... maar psychotisch? nee, dat word ik er niet van....
Ik gebruik ondertussen niet meer. Alleen als het met een hoop mensen gezellig is en er zo'n ding rond gaat neem ik een trekje, dan heeft t nog wel wat. Maar op de 1 of andere manier is t effect dan ook anders ???

Sammy

Oef, ben niet de enige psychonaut hier.  ;D

Ongeveer 50% van het effect is psychisch, placebo-effect zeg maar (cijfers uit Eos, twee jaar geleden). In het prille begin zaten ik en m'n drugvrienden nog als blije vissen in het rond te springen, een jaar later zaten we maar wat voor ons uit te staren...

Tempesta

Laat ik hier even de theorie een beetje omvergooien (of althans een uitzondering introduceren): ik ben absoluut niet hoogsensitief, heb nooit gemerkt dat ik stemmingen van anderen erg overneem, kan ook niet altijd peilen hoe iemand zich voelt en ben wat gevoel betreft gewoon vrouwelijk en niet hoogsensitief. Ik denk wel dieper na over dingen, maar doe dat niet zo vreselijk vaak.

Dus in mijn geval heeft het een niets met het andere te maken  :D.

Knoddepropje

Wat natuurlijk ook prima kan, vind ik. Ik denk zelfs dat dat soms veel prettiger is....

Ereinion

Interessante vraag.

Ik ben niet erg op de hoogte van hsp. Maar sommige dingen van jullie herken ik wel.
Ik vind het moeilijk om in drukke ruimtes gesprekken te volgen (daarom ga ik ook niet uit, o.a.). Mijn neus is goed ontwikkeld. Het aanraken op intieme plekken vind ik ook snel te veel (maar of dat door hsp kan komen of komt omdat ik aseksueel ben... :-\)
Emoties van anderen neem ik niet snel over, ik heb ook niet altijd alles in de gaten, of iemand in een dip zit of juist niet. Ik denk wel meer over dingen na dan anderen, neem ook niet alles zomaar over, beslis liever zelf over dingen.

Leuk om te lezen dat we op dit gebied ook wel weer aardig veel overeen hebben.  :D
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

myra

op www.hooggevoelig.nl vind je een test waarmee je kan bepalen of je hooggevoelig bent.

Het valt me toch op dat veel aseksuelen erg gevoelig zijn voor aanrakingen, ik ben blij dat er zoveel herkenning voorkomt!

Knoddepropje

Zo ;D Heb de test acuut maar even gedaan, en kwam uit op 12 punten, dat wil dus zeggen dat ik er een beetje tussen in hang. Iets wat ik zelf al vermoedde :D