Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Artikelen bij infonu.nl en de tutorgig encyclopedia

Gestart door AceVentura, oktober 30, 2010, 03:56:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

AceVentura

Ik was weer eens op internet aan het zoeken en kwam de volgende twee artikelen tegen:
http://www.tutorgig.com/ed/Asexual (engels)
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/psychologie/34410-aseksualiteit-vreemde-eend-in-de-seksuele-samenleving.html

Ik vond ze best aardig en kon ze hier nog niet terug vinden, dus bij deze :)
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Jovi_Hobbes

Nuttig.
Ik heb het niet nagekeken, maar die eerste lijkt erg veel op het artikel in Wikipedia dus misschien is het wel hetzelfde artikel.

De tweede komt me opeens bekend voor door de verwijzing naar Spongebob...
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

AceVentura

Inderdaad, die eerste is gewoon de tekst van het Engelse artikel over aseksualiteit op wikipedia, niets nieuws dus.

Tijdens het zoeken kwam ik ook de artikelen van Lydia van der Weide weer tegen, die zal ik ook op de wiki neerzetten.
http://www.lydiavanderweide.nl/viva/artikel.php?pArt=017
http://www.lydiavanderweide.nl/one/artikel.php?pArt=001
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Fricai

#3
Die laatsten staan wel een paar onterechte aannames in.

Paul2


Dutchamoeba

Er wordt altijd beweerd dat er zo weinig informatie over aseksualiteit te vinden is. Dit is niet mijn ervaring; snuffel eens op het internet en je zult zien dat er veel artikelen zijn en dat er steeds meer wetenschappelijk onderzoek naar wordt gedaan.

Sismo

Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

AceVentura

Er wordt inderdaad best wat geschreven, maar voor zover ik kan zien blijft wetenschappelijk onderzoek nog een beetje uit.

@Drisos: Welke aannames kloppen volgens jou niet ?
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Dutchamoeba

Er kan inderdaad nog wel wat meer wetenschappelijk onderzoek bij, maar toch lees ik ook al vaak over initiatieven om bijv. verhaaltjes van aseksuelen te gebruiken voor presentaties. Zo is de wetenschappelijke interesse er dus niet alleen in de vorm van artikelen, maar ook in de vorm van educatie.

Fricai

Citaat van: AceVentura op oktober 31, 2010, 06:14:07 PM@Drisos: Welke aannames kloppen volgens jou niet ?

Onderstaanden geven zaken niet goed weer of zijn ronduit fout;

"Lichamelijk is er niets mis met hen, maar ze geven simpelweg aan geen enkele lustgevoelens te kennen. Dus ook geen drang tot masturberen."
"Pogingen om toch aan seks te doen, lopen op niets uit."
"Geraldin introduceerde twee jaar geleden de term non-libidoïsme als alternatief voor asexualiteit, "
"Mannen hebben het daarom nog moeilijker om voor hun aseksualiteit uit te komen. Het is natuurlijk niet zoals een stoere man 'behoort' te zijn! "
"Bij aseksuele mannen reageert hun lichaam overigens wel; het is dus niet zo dat de mannen impotent zijn. Alleen beleven ze er geen plezier aan. Wanneer ze toch seks hebben, voelen ook zij zich vreselijk na afloop."
"Aseksuelen zijn absoluut niet emotieloos. Ze kunnen tot over hun oren verliefd worden en intens van iemand houden."
"Daar noemt ze nog iets wat typerend is voor een aseksueel: "Ze zijn vaak wat speelser dan andere mensen. Ze zijn nog een beetje kind en vaak verlangen ze terug naar hun kindertijd, waar ze nog niet aan al die gekke seksuele normen hoefden te voldoen en ze gewoon zichzelf konden zijn. Daarnaast zijn ze meestal heel intelligent."
"Dit komt vooral doordat negen op de tien aseksuelen het voor zichzelf verzwijgen of onderdrukken en het daardoor maar een kleine minderheid lijkt. "

Om over de bullshit van de seksuoloog nog maar niet te beginnen... Die snappen uberhaupt niet dat aseksualiteit iets anders is dan geen libido hebben.

AceVentura

In sommige van die stellingen kan ik me toch best herkennen hoor, nu zegt dat natuurlijk niet dat alle aseksuelen zo zijn, maar helemaal fout zijn ze dus ook niet :)
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Fricai

Ik ook, maar exact; Niet alle aseksuelen zijn zo. Er wordt telkens gesproken aseksuelen als homogene groep, woorden als 'sommige', 'vele' of 'de meeste' ontbreken! Daarmee zijn ze, w.m.b. wel degelijk "helemaal fout".

Paul2

Helemaal fout wil ik niet zeggen, maar je hebt wel gelijk.
Overigens vind ik dat als het over aseksualiteit gaat, de uiteenlopende belevingen/vormen daarvan doorgaans best redelijk naar voren komen. Beter dan als het gaat over hetero/homoseksualiteit, waarvan bijna altijd de indruk uitgaat alsof die maar op 1 standaard manier beleefd worden.

Jovi_Hobbes

Je hebt natuurlijk wel een punt Drisos, maar ik denk dat het onmogelijk is om een leesbaar artikel voor een brede doelgroep te schrijven als alle nuances precies moeten worden uitgewerkt. Al met al vind ik het dus zeker geen slecht artikel. Als zulke artikelen helpen om meer mensen bewust te maken van het bestaan van aseksualiteit, vind ik het niet zo erg als niet alle details volledig juist zijn. Mocht het een wetenschappelijk artikel zijn, dan is het natuurlijk een ander verhaal.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Fricai

CiteerJe hebt natuurlijk wel een punt Drisos, maar ik denk dat het onmogelijk is om een leesbaar artikel voor een brede doelgroep te schrijven als alle nuances precies moeten worden uitgewerkt. Al met al vind ik het dus zeker geen slecht artikel. Als zulke artikelen helpen om meer mensen bewust te maken van het bestaan van aseksualiteit, vind ik het niet zo erg als niet alle details volledig juist zijn.

Niet mee eens. Volgens mij is het heel goed mogelijk. (Zie artikel sekswoordenboek.nl, genuanceerd als de pest!)
Liever geen bewustzijn dan een incorrect bewustzijn... Volgens dat artikel wordt elke aseksueel verliefd, zijn we allemaal heel intelligent, hebben aseksuelen allemaal geen libido... :-X