Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

a-seksuele orientaties

Gestart door myra, januari 27, 2006, 10:07:23 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MarkA

Ja het ligt ook allemaal heel dicht bij elkaar :) Deels komt het denk ik ook omdat veel termen uit het Engels komen waar er (meer) onderscheid wordt gemaakt tussen sex (geslacht, dit geeft aan of je XX of XY chromosomen hebt) en gender (gender, dit geeft aan hoe je je voelt en hoeft niet overeen te komen met je 'sex'). In het Nederlands kom je dit verschil een stuk minder tegen en noemt men alles geslacht. Ik denk dat de *romatische aanduidingen voorbij man/vrouw inderdaad te maken hebben met de gender :)
Then, if you don't believe it all the magic is dead

Thijs

Ik ben de eerste optie. Hetero-aseksueel hoewel momenteel ik dat laatste vermoedelijk wel een beetje ben.. ;D

vrovanzi

het is idd nogal verwarrend hoor; heb ik, toen ik op zoek was, ook gemerkt; mss dat ze het zelf niet weten hehe  :D maar eigenlijk is het toch gewoonhetzelfde als bij de panseksuelen en polyseksuelen met als enige verschil dat er sprake is van een romantische aantrekkingskracht en geen seksuele...
mijn gedachte was toen ik het las: het onderscheid zou eigenlijk moeten zijn dat de panromantische mensen op alle mogelijkheden vallen ( komt van het grieks ' pan ' betekent " alles " ) en de polyromantische ( poly bekent ' veel ' ) mensen vallen op meer dan enkel de beiden geslachten van man en vrouw ...nu ja zo interpreteer ik het hoewel ik natuurlijk nie zou weten wat ze allemaal zijn dan  :D ( man, vrouw, hermafrodiet, transgender, androgyne  => zijn ze dat allemaal ? ) maar idd het verschil tussen gender en geslacht maakt het in dat opzicht nogal ingewikkeld en vandaar dat ik vind dat de termen op wiki ook niet volledig kloppen maar soit das een ander verhaal

Madelief_86

Hmm... zal inderdaad wel in dat geslacht en gender zitten. Ingewikkeld zeg!  ::) :)
"Het gevaar van terugblikken is dat je zomaar achterover in de toekomst kunt lazeren" (Loesje)

Jovi_Hobbes

Ik denk eigenlijk dat polyromantisch de huidige politiekcorrecte versie is van biromantisch. Als biromanticus voel je je aangetrokken tot beide geslachten, maar men is zich er steeds meer van bewust dat de verschillen tussen mannen en vrouwen niet altijd zo zwart-wit zijn als men vroeger dacht.
Panromantisch heeft volgens mij met aantrekkingskracht te maken die juist geslachtsoverstijgend is. Het gaat er niet om dat je je aangetrokken voelt tot mannen of vrouwen, maar tot persoonlijkheden en die zijn dan toevallig man of vrouw, maar het geslacht doet er niet toe.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

NewacE

Citaat van: MarkA op april 19, 2013, 03:45:47 PM
Ja het ligt ook allemaal heel dicht bij elkaar :) Deels komt het denk ik ook omdat veel termen uit het Engels komen waar er (meer) onderscheid wordt gemaakt tussen sex (geslacht, dit geeft aan of je XX of XY chromosomen hebt) en gender (gender, dit geeft aan hoe je je voelt en hoeft niet overeen te komen met je 'sex'). In het Nederlands kom je dit verschil een stuk minder tegen en noemt men alles geslacht. Ik denk dat de *romatische aanduidingen voorbij man/vrouw inderdaad te maken hebben met de gender :)

Geslacht of sekse verwijst naar fysieke of fysiologische verschillen tussen mannen en vrouwen, met inbegrip van zowel de primaire geslachtskenmerken (het voortplantingssysteem) en secundaire kenmerken zoals lengte en gespierdheid.
Gender (is helaas geen Nederlands woord en er bestaat ook geen Nederlands woord voor) is een term die verwijst naar sociale of culturele verschillen in verband met het mannelijk of vrouwelijk zijn. En dat kan dus in meer of mindere mate overeenkomen met je geslacht. Genderidentiteit is de mate waarin men zich identificeert met het mannelijke of het vrouwelijke.

Op http://cnx.org/content/m42869/latest/?collection=col11407/latest vond ik het goed uitgelegd, maar misschein niet als je Engles niet toereikend is.
If you have never been there, you can't imagine how it feels. And if you have, you can't imagine how it doesn't....

NewacE

#156
Oh...en vergeten. Ik ben sapio/hetero. De enige sexueel getinte droom die ik ooit gehad heb, ging over een super intelligente, (en ik denk) Aspie man.
En ik heb sinds kort contact met een brainiac. Kriebels!
Even vluchtig gekeken, dacht ik ook auto-, maar dat was voordat ik gelezen had wat er tussen haakjes achterstond. Ik dacht dat masturberen bedoelt werd.
Volgens mij zijn eigenliefde en narcissisme niet het zelfde. Ik kan niet zeggen dat ik veel eigenliefde voel. Ik accepteer mezelf wel. Ik ben (mischien helaas) wel narcissistisch.
If you have never been there, you can't imagine how it feels. And if you have, you can't imagine how it doesn't....

Freakshow

Ik heb "anders" ingevuld, omdat het nog wel eens wisselt of omdat ik het gewoon niet goed weet.

Als ik echt een keuze moet maken, zweef ik ergens tussen bi-romantisch en een omgekeerde metro-romantisch in. Het enige wat ik wel vrij zeker weet is dat ik een androfiele, feminine vrouw ben.
Want 'dynamiek' is de enige factor waar ik zeker over ben: ik val op masculiniteit (ongeacht gender, ongeacht geslacht) die zich verhoudt tot mijn eigen femininiteit.
Of plat gezegd: ik ben graag 'het vrouwtje' in een relatie.  :D
Wanneer het persoonlijke het politieke is, zal het seksuele het militante zijn.

Simão

Anders. Feitelijk homo, maar omdat ik in een vrouwenlichaam zit gaat dat dan weer niet op...
Wel lastig soms van die polls in mijn trans-situatie.
Geluk is niet krijgen waar we naar verlangen, maar blij zijn met wat we hebben.

Fricai

Kan me voorstellen dat je daar niet blij van wordt nee, zoals met waarschijnlijk wel meer zaken in onze eenheidsworst van een samenleving.  :-X

Lian

Mja in onze samenleving komen nog erg veel "hokjes" voor waar toch nog mensen niet in passen en er dus geen "hokje" voor bestaat. Al houd ik zelf niet in hokjes denken maargoed. Je hebt overal ook zoveel namen voor tegenwoordig dat ik het ook niet goed meer bij kan houden hoe en wat.
Ik zit zelf nog een beetje in dubio....Ben ik nu bi-asexueel of lesbi-asexueel....want een hele lieve zachte man vind ik ook erg leuk. hmmmm. moeilijkmoeilijk....

Monkey

Hoezo gaat homo niet op als je toevallig in een vrouwenlijf bent geboren?

Als jij identificeert als man, die op mannen valt, ben je homo toch, ongeacht je geboortegeslacht.

K ben pan, wat anders is dan poly, want poly is veel (en kan toch bepaalde genderidentiteiten uitsluiten waar als pan dat niet doet).
Bi en poly zijn anders van elkaar, gezien bi toch uitgaat van de tweedeling in geslacht en niet per definitie even breed is als poly,  bi kan tevens staan voor aantrekkingskracht tot slechts twee identiteiten op het man-vrouw spectrum  (man, vrouw, beiden, wisselend androgyn, queer)  waar als poly meerdere identiteiten aantrekkelijk kan vinden (maar niet per se alle)

Koffie

Citaat van: NL op december 26, 2012, 05:06:54 PM
Ik moest het laatst uitleggen aan een seksuele vrouw die een relatie met een aseksuele man had gehad en ik denk dat Fricai redelijk in de buurt zit met zijn onderscheid tussen libido en seksuele aantrekkingskracht. Zelf maak ik ook nog wel een onderscheid tussen fysieke aantrekkingskracht en seksuele aantrekkingskracht. Zeker als ik verliefd ben, dan wil ik die vrouw graag aanraken en dat zij mij aanraakt. Dat kan heel erg ver gaan, maar zodra het seksueel wordt, dan haak ik al rap af.

Ik zie deze omschrijving ineens in dit oude topic en die houd ik er in. :) Ik voel me inderdaad wel lichamelijk aangetrokken, maar niet erotisch.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AniMeshorer

Citaat van: myra op januari 27, 2006, 10:07:23 AM
Runis had een onderwerp geschreven over dat thema wat wel een interessant overzicht gaf. helaas is het ook weer verdwenen, daarom even een  herhaling van de aseksuele orientaties

1.hetero-aseksueel
2.homo-aseksueel
3.bi-aseksueel
4.Pan-aseksueel = aantrekking die verder gaat dan de geslachten man-vrouw, bv : aantrekking tot persoonlijkheid
5.Sapio-aseksueel =aantrekking tot de intelligentie van een andere persoon
6.Metro-aseksueel =een hetero-aseksuele man met 'vrouwelijke trekjes' zoals veel aandacht voor zijn uiterlijk en emotionele intelligentie. (gevonden via wikipedia) ;)
7.auto-aseksueel = je enkel aangetrokken voelen tot jezelf. (volgens mij is dit gelijk aan narcisme)


Mocht iemand nog een orientatie kunnen toevoegen, gewoon doen!  :D



Autoseksueel : aangetrokken voelen tot jezelf, met overdadig masturberen als vaak voorkomend gevolg.



Voorts vind ik dat er teveel etiketjes geplakt worden. Ik val op vrouwen dus ik heb hetero-a geantwoord. Maar ik voel me sneller tot een vrouw aangetrokken als ze qua persoonlijkheid veel met me gemeen heeft, uiterlijk alleen volstaat niet. En ik heb best wat androgynie en vrouwelijke kantjes, en toch ben ik hetero. Dus ben ik dan hetero-sapio-metro of wat?! Het plaatsen van etiketten vind ik niet zo'n verstandig idee, omdat het naar buitenstaanders overkomt als hokjesvormen.
"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.

AniMeshorer

Als we dan toch etiketjes willen kleven...

* ik ben seksueel geweest (= geen seks gehad maar zeer stevige interesse in...) tot m'n 16de. Heteroseksueel
* sinds ik 16 ben heb ik erotofobie en die angst voor seks zorgde er voor dat ik nooit een relatie kon ontwikkelen
* ik voel me nog steeds erg aangetrokken tot vrouwen, en zou erg graag een vriendin hebben
* maar zolang die fobie dominant is, is seks iets wat heel moeilijk of helemaal niet zou lukken
* stel dat die fobie ooit overgaat, is het onduidelijk of ik echt weer seks zou willen proberen, of eerder het niet langer uitsluiten maar zonder er een must van te maken
* op dit moment zou ik dus heel graag een vriendin willen, maar bij intimiteit denk ik vooral aan strelen, kussen, knuffels, ... Seks is niet echt belangrijk, en tenzij die fobie een drastische ommezwaai maken zou zie ik dit niet zo snel veranderen.
* Ik voel me vooral aangetrokken tot de persoonlijkheid, intelligentie en artistieke aanleg van meisjes. Dat vind ik belangrijker dan het uiterlijk ; eens ik verliefd ben op zo'n meisje vind ik haar doorgaans sowieso mooi maar ik zoek in zekere zin in eerste instantie een tweelingzus qua gevoelens en emoties



Welk etiketje moet ik nu kleven?

Hetero-erotofoob?
Grey-A?
Aseksueel-heteroromantisch?
...


In feite doet "t er niet eens echt toe, maar ben ergens gewoon benieuwd omdat ik het in feite zelf niet zou weten in welk hokje ik zou moeten kruipen moest iemand het ooit vragen ...
"There's no such thing as the past, it exists only in the memory. There's no such thing as the future, it exists only in our imagination. If our watches were truly accurate the only thing they would ever say is NOW." (Damien Echols)

Love is the Law. Love under Will.