Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Engelse boeken

Gestart door Torbs, september 26, 2021, 11:34:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Torbs

Daarstraks las ik dat iemand van Engelse boeken hield. Ik ben het topic al weer kwijt, maar ik wil nog wel graag een paar boeken aanraden. Hier onder mijn top drie Engelse boeken die ik het afgelopen jaar heb gelezen:

Why Fish Don't Exist, van Lulu Miller
een fantastisch mooi boek over de wetenschap van vissen, die eigenlijk totaal niet over de wetenschap van vissen gaat, maar over chaos, volharding, en de zin van het leven.

American Kingpin, van Nick Bilton
het tot op de puntjes uitgezochte en waanzinnig vlot geschreven levensverhaal van Ross Ulbricht, een briljante criminele twintiger die zich ontastbaar waande op het dark web

The Overstory: A Novel, van Richard Powers
een poetische verzameling verhalen waarin bomen centraal staan, met een paar van de mooiste zinnen die ik ooit gelezen heb. Wel tikje hoogdravend Engels waarvoor ik vaak het woordenboek er bij moest pakken

Ik ben benieuwd of jullie nog meer aanraders hebben!

PallaS.

Er zijn een aantal van ons op het forum, en ik ben er eentje van. Ik heb de tips genoteerd: dank je wel!

Eens kijken of ik nog iets weet...

- Ik heb eerder vanochtend "The Charmed Wife" van Olga Grushin uitgelezen. Het is een intrigerende hervertelling van het verhaal van Assepoester, en op andere manier de je zou waarschijnlijk verwachten. Ik moet er zelf nog even op kauwen komende dagen, maar mijn eerste impressie is positief.

- "The Salt Path" van Raynor Winn, en het vervolg daarvan, "The Wild Silence". Een autobiografisch verhaal over de schrijfster en haar partner, Moth. Door een verkeerd uitgepakte investestering zijn ze alles kwijtgeraakt en dakloos geworden. Daarbovenop wordt Moth met een zeldzame, ernstige ziekte gediagnosticeerd. Ze besluiten dan de South West Coast Path te belopen, een voetpad van 1010 kilometer. Een prachtig verhaal over volhouden en kwetsbaarheid.

- "Children of Ash and Elm", een fantastisch geschiedenisboek over de Vikingen. Een absolute aanrader.

Verder heb ik ook weer "Emma" van Jane Austen weer eens opgeslagen vandaag.  :hart1: Jane Austen.

En voor iedereen die van mythes en folklore houdt: de podcast "House of Legends" van de Schotse verhalenverteller Daniel Allison. Hij heeft ook een aantal boeken geschreven, en eerlijk is eerlijk, "The Orkney Cycle: The Shattering Sea", was eigenlijk zo slecht nog niet. :)

Kim10

The Salt Path vond ik prachtig maar het vervolg slecht. Zag het helemaal voor me; een uitgever die dacht , hee dit boekje is een succes, ik plak er nog zoiets achter aan.
Voor de liefhebbers van Jane Austen, lees Brieven aan Alice van Fay Weldon. Een eerbetoon aan Jane Austen en nog veel meer. Al jaren niet meer in druk maar er bestaan genoeg tweedehands boeken sites.

memories

Ik lees wel Engels, maar een heel ander genre (young adult, fantasy, romance). Af en toe lees ik wel non-fictie, maar vooral dan over maatschappelijke thema's. Maar als iemand me wil toevoegen op Goodreads, dan wil ik m'n account wel sturen via dm.

Malkavian

Korte boeken die ik kan aanraden zijn,

- The Glass Castle van Jeannette Walls.
- The wild Edge of sorrow van Francis Weller.
- The song of the Dodo van David Quammen.

Mijn favourite boek is nog steeds the Hitchhikers Guide to the galaxy serie van Douglas Adams



"I think that somehow, we learn who we really are and then live with that decision."

-Eleanor Roosevelt-

AceVentura

Citaat van: Malkavian op september 27, 2021, 02:32:27 PM
Mijn favourite boek is nog steeds the Hitchhikers Guide to the galaxy serie van Douglas Adams
Hier nog een H2G2 fan :cheerleader:
Ook 1984 van George Orwell hoort wel in dit topic thuis :)

En omdat het forum over aseksualiteit gaat mag Understanding Asexuality natuurlijk ook niet ontbreken ;D
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Kim10

1984 blijft een fantastisch boek. Bestaat nu ook in een graphic novel uitvoering.

Fricai

Ik heb wat fantasy en sci-fi in het engels gelezen, laatste jaren lees ik weinig luchtigs meer. :-\ Vooral filosofie, sociologie/politiek. Orwell's 1984 heb ik staan maar ben ik nog niet aan toe gekomen, heb wel Brave New World (Huxley) gelezen, vond ik bijzonder maar niet geweldig. Nu bezig in oude filosofie (o.a. John Stuart Mill), maar dat vind ik toch moeilijk leesbaar (ouderwets engels).

Als ik iets zou aan moeten raden, zou ik zeggen The Selfish Gene, van Richard Dawkins. Leesbaar voor leken, leert je niet alleen de basis over evolutie, maar ook hoe te denken als bioloog, en staat vol voorbeelden van interessante organismen.

Citaat van: Torbs op september 26, 2021, 11:34:34 PMAmerican Kingpin, van Nick Bilton
het tot op de puntjes uitgezochte en waanzinnig vlot geschreven levensverhaal van Ross Ulbricht, een briljante criminele twintiger die zich ontastbaar waande op het dark web

Dat wekt mijn interesse, al ben ik eerder geïnteresseerd in een discussie of en waarom hij iets misdaan heeft, dan in het verhaal van het onderzoek en uiteindelijke arrestatie.

Torbs

Wat een goede suggesties allemaal hier! Ik kom hier nog zeker terug wanneer ik weer zonder leesinspiratie zit.

Citaat van: Fricai op september 29, 2021, 04:12:04 PM
Ik heb wat fantasy en sci-fi in het engels gelezen, laatste jaren lees ik weinig luchtigs meer. :-\ Vooral filosofie, sociologie/politiek. Orwell's 1984 heb ik staan maar ben ik nog niet aan toe gekomen, heb wel Brave New World (Huxley) gelezen, vond ik bijzonder maar niet geweldig. Nu bezig in oude filosofie (o.a. John Stuart Mill), maar dat vind ik toch moeilijk leesbaar (ouderwets engels).
Ik ben echt idolaat van George Orwell. Ik ben nu toevallig bezig in Coming Up For Air. En het maakt me blij dat hier 1984 zo wordt gewaardeerd. Brave New World vond ik ook erg goed. En ik heb me ook eens door dat soort filosofie boeken proberen heen te worstelen maar die strijd heb ik opgegeven. Ik vind het knap als je een heel boek van Mill doorkomt!

Citaat van: Fricai op september 29, 2021, 04:12:04 PM
Dat wekt mijn interesse, al ben ik eerder geïnteresseerd in een discussie of en waarom hij iets misdaan heeft, dan in het verhaal van het onderzoek en uiteindelijke arrestatie.
Het gaat wel meer over het leven van Ulbricht zelf dan over het onderzoek naar hem. Het "of en waarom" zat er wel een beetje doorheen verweven maar was volgens mij niet echt de focus van het boek.

Citaat van: Malkavian op september 27, 2021, 02:32:27 PM
Mijn favourite boek is nog steeds the Hitchhikers Guide to the galaxy serie van Douglas Adams
Die boeken heb ik nog niet gelezen. Maar ik heb er inmiddels al zoveel goeds over gehoord dat ik er zeker binnenkort aan ga beginnen.

Fricai

Citaat van: Fricai op september 29, 2021, 04:12:04 PM
Het gaat wel meer over het leven van Ulbricht zelf dan over het onderzoek naar hem. Het "of en waarom" zat er wel een beetje doorheen verweven maar was volgens mij niet echt de focus van het boek.

Ja dat dacht ik al op te maken uit reviews. Men was wel duidelijk lovend over de schrijfstijl.

Citaat van: Torbs op september 29, 2021, 07:48:20 PM
Ik ben echt idolaat van George Orwell. Ik ben nu toevallig bezig in Coming Up For Air. En het maakt me blij dat hier 1984 zo wordt gewaardeerd. Brave New World vond ik ook erg goed. En ik heb me ook eens door dat soort filosofie boeken proberen heen te worstelen maar die strijd heb ik opgegeven. Ik vind het knap als je een heel boek van Mill doorkomt!

Het is nog niet gezegd dat ik meer succes ga hebben dan jij. :-[ Ik lees 'On Liberty', meer een essay, maar iets van 80 pagina's, vrij klein formaat. Ik sla wel pagina's om, maar regelmatig betrap ik mezelf er op dat dingen niet goed doordringen. Je moet constant alert blijven, en een beetje streng voor jezelf. Of althans dat geldt voor mij.

Malkavian

als je ebooks leest is www.gutenberg.org een top site voor klassieke boeken. die gratis te te downloaden zijn.

Veel lees plezier
"I think that somehow, we learn who we really are and then live with that decision."

-Eleanor Roosevelt-

AceVentura

53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Torbs

Gutenberg is echt een goede tip inderdaad! Misschien voor de duidelijkheid nog even goed te melden dat het legaal gratis is omdat het boeken zijn waar geen auteursrecht (meer) op zit. Daar vond ik bijvoorbeeld ook boeken van John Stuart Mill waar we het al over hadden.

Citaat van: Fricai op september 30, 2021, 12:06:59 AM
Het is nog niet gezegd dat ik meer succes ga hebben dan jij. :-[ Ik lees 'On Liberty', meer een essay, maar iets van 80 pagina's, vrij klein formaat. Ik sla wel pagina's om, maar regelmatig betrap ik mezelf er op dat dingen niet goed doordringen. Je moet constant alert blijven, en een beetje streng voor jezelf. Of althans dat geldt voor mij.

Ik probeerde eerst Auguste Comte te lezen maar kwam er totaal niet doorheen. Toen probeerde ik een boek van Mill over Comte te lezen, dat was al een stuk leesbaarder, maar ik liep alsnog vast. Het enige filosofische waar ik doorheen kwam was Hannah Arendt, bijv. The Origins of Totalitarianism. Daar ben ik nog wel trots op dat ik dat gelezen heb. Maar verder heb ik me erbij neer gelegd dat filosofie mijn petje te boven gaat. Succes ermee Fricai!

Kimberley

Ben een nieuwe fan van het lezen van engelse boeken sinds dit jaar. Mijn voornemen was om meer te gaan lezen en dat is ook al goed op weg. Ben er ook achtergekomen dat boeken kopen een leuke(maar gevaarlijke) nieuwe hobby is :P
Sluit me eigenlijk aan bij wat er hier onder vermeld staat qua interesses. Heb sinds korte tijd ook een Goodreads account. Zal je een PM sturen  :)

Citaat van: houseofmemories op september 27, 2021, 02:04:48 PM
Ik lees wel Engels, maar een heel ander genre (young adult, fantasy, romance). Af en toe lees ik wel non-fictie, maar vooral dan over maatschappelijke thema's. Maar als iemand me wil toevoegen op Goodreads, dan wil ik m'n account wel sturen via dm.

PallaS.

Ik heb net het boek "The House in the Cerulean Sea" van TJ Klune uitgelezen. Best wel een lief, feel good fantasy boek voor de koude herfstavonden, en bovendien LGBTQIA+-vriendelijk, hoewel het niet zonder controverse is (aangezien het gedeeltelijk geïnspireerd is door het historische wanbeleid van de Canadese regering m.b.t. de First Nations en andere Indigenous Peoples).

Maar goed, de fun fact: de schrijver is asexueel.  :cake: En ik zou zeggen dat dit idd ook merkbaar is in het romantische subplot van het verhaal. Maar goed, als dat niet je ding is, lees het vooral vanwege de 6 kinderen om wie het verhaal draait, want die zijn echt te lief en te grappig  :hart1: