Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Politieke aandachtspunten van de NOA

Gestart door NOA, november 11, 2022, 01:39:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NOA

Naar aanleiding van de publicatie van de handreiking '10x vraag en antwoord over aseksualiteit' zijn we door politici en beleidsmakers gevraagd wat er in Nederland nog moet gebeuren om de positie van aseksuele mensen te verbeteren. Daarom hebben we een document opgesteld met 10 politieke aandachtspunten waar we ons de komende jaren op willen richten.
https://aseksualiteit.nl/wp-content/uploads/2022/11/Politieke-aandachtspunten-van-de-NOA.pdf
Facebook, Twitter en Instagram: @Aseksualiteit
Website: http://www.aseksualiteit.nl
Email: Info@aseksualiteit.nl

AceVentura

Mooi dat op deze manier het een tot het ander leidt.

Misschien een verbeterpuntje wat van toepassing is op punt 3 en 6: Die twee punten gaan beiden over aanpassing/uitbreiding van de LHBTI-afkorting die vaak in wetsteksten voorkomt met het verzoek om daar een A of + aan toe te voegen. Het zou naar mijn mening beter zijn om een algemene term te gebruiken die de lading dekt zodat je geen eindeloze toevoegingen aan de afko nodig hebt. "Seksuele gerichtheid" zie je in die context al vaak terug en als je daar (gender) identiteit aan toevoegt ben je volgens mij al behoorlijk compleet.

Verder ziet het er goed uit :klap:
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Ik zou dan zeggen: seksuele en/of romantische aantrekking. Om te voorkomen dat aromantici buiten de boot vallen.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

NOA

Citaat van: AceVentura op november 11, 2022, 07:00:54 PM
Mooi dat op deze manier het een tot het ander leidt.

Misschien een verbeterpuntje wat van toepassing is op punt 3 en 6: Die twee punten gaan beiden over aanpassing/uitbreiding van de LHBTI-afkorting die vaak in wetsteksten voorkomt met het verzoek om daar een A of + aan toe te voegen. Het zou naar mijn mening beter zijn om een algemene term te gebruiken die de lading dekt zodat je geen eindeloze toevoegingen aan de afko nodig hebt. "Seksuele gerichtheid" zie je in die context al vaak terug en als je daar (gender) identiteit aan toevoegt ben je volgens mij al behoorlijk compleet.

Verder ziet het er goed uit :klap:

Dankjewel voor het compliment en de feedback!

Als reactie op je feedback zelf:
Het is lastig om te spreken over algemene termen waar alles onder valt, terwijl je je wilt richten op duidelijke groepen die niet aan heersende normen voldoen en om die reden problemen in de samenleving ervaren. Wanneer er over de regenbooggemeenschap gesproken wordt, worden er vaak groepen (bijv. aseksuele mensen) uit het oog verloren door gebrek aan kennis of gewoon vergeetachtigheid. Dit kan invloed hebben op de uitvoering van wet-/regelgeving en beleid. Punt 3 maakt dit zichtbaar, aangezien het in die zaak gaat om de vraag of specifiek aseksualiteit onder LHBTI valt, aangezien de A niet in die afkorting zit. Het maakt niet uit hoe de inclusieve taal er uiteindelijk uitziet, maar volgens ons moet het duidelijk zijn dat aseksualiteit en aromantiek ook bij de regenbooggemeenschap horen en dat dit ook is aangegeven in wetgeving (desnoods in een begeleide documentatie).
Facebook, Twitter en Instagram: @Aseksualiteit
Website: http://www.aseksualiteit.nl
Email: Info@aseksualiteit.nl

AceVentura

Ik denk juist dat we af moeten van "ik wil benoemd worden anders voel ik me niet gehoord/gezien/gekend", zeker in wetsteksten omdat je die nou eenmaal niet zo makkelijk wijzigt. Nu willen "wij" graag toegevoegd worden met een A'tje, dan komt de organisatie voor panseksuelen om het P'tje erbij te krijgen, enz. en dat werkt niet. Met echt inclusief taalgebruik benoem je het volgens mij zo dat alle huidige en ook eventuele nieuwe vormen in de toekomst er onder vallen en dat doe je niet door alle bekende varianten (of in dit geval zelfs daar nog een subset van) te benoemen.
Wetsteksten zijn vaak juist algemeen opgezet, bij twijfel bepaalt een rechter wat er wel of niet onder valt. Een tijd terug heb ik ook al een link gepost naar een rechtszaak van een asielzoeker waarin de rechter ook al oordeelde dat LHBTI als term gezien moet worden en dat de asielzoeker mocht blijven omdat de A daar ook bij hoort ondanks dat de A niet in de afko staat. Dat daar twijfel over kon ontstaan was alleen maar doordat er een specifieke term gebruikt wordt in plaats van een algemene bewoording.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

NOA

Het klopt dat in sommige situaties algemene termen een meerwaarde hebben en wetgeving toekomstbestendig maken. Daarom steunen we, met een kanttekening, ook de terminologiewijziging in de Awgb naar 'seksuele gerichtheid'. Maar soms moeten wetteksten specifiek gericht worden op minderheidsgroepen voor effectiviteit, omdat ze bedoeld zijn voor die specifieke groepen, en daar zien we dat aseksualiteit vaak vergeten wordt. Het probleem van het te algemeen maken is dat mogelijk in de uitwerking groepen niet meegenomen worden. Daardoor sluit wetgeving niet aan op hun ervaringen en belanden ze tussen wal en schip. Zie bijv. het wetsvoorstel Strafbaarstelling conversiehandelingen, die mede door onze consultatie met inclusievere taal is herschreven, maar in de nieuwe memorie van toelichting zien we dat de ervaringen van de aseksuele gemeenschap niet zijn meegenomen. Dit terwijl er verschillende signalen zijn dat de aseksuele gemeenschap er wel mee te maken heeft, maar in een andere, niet-religieuze, setting.

En zoals je zegt bepaalt uiteindelijk de rechter hoe wetgeving geïnterpreteerd dient te worden en kijkt die hierbij ook naar de verschillende documenten die zijn meegeleverd met de wet om te bepalen wat de bedoeling van een wet is. Als iets dus niet letterlijk in de documentatie is genoemd, ligt het er maar net aan welke rechter je voor je hebt. We praten namelijk over dezelfde asielzaak, alleen is die zaak nog voor de Raad van State verschenen omdat de toenmalige staatssecretaris in hoger beroep is gegaan. De Raad van State besloot dat, omdat de 'A' niet in de afkorting staat van de LHBTI-exceptie, noch in de begeleidende brief naar de Tweede Kamer benoemd werd, en er geen data is over vervolging/onderdrukking van aseksualiteit in het land van herkomst, dat de aseksuele asielzoekers niet gebruik kunnen maken van de uitzondering. Terwijl de eerdere rechter overeenkomst in beleving/gebeurtenissen tussen het verhaal van de aseksuele vluchteling en andere LHBTI vluchtelingen voldoende achtte. Hiermee heeft de Raad van State de eerdere uitspraak van de Rechtbank in Den Haag nietig verklaard.
Facebook, Twitter en Instagram: @Aseksualiteit
Website: http://www.aseksualiteit.nl
Email: Info@aseksualiteit.nl

Fred

Heel juist geformuleerd NOA! Even een vraagje, waar staan de letters N O A voor?
Freddy

NOA

Citaat van: Fred op november 15, 2022, 09:10:56 PM
Heel juist geformuleerd NOA! Even een vraagje, waar staan de letters N O A voor?

Dankjewel voor het compliment!.
NOA staat voor Nederlandse Organisatie Aseksualiteit.
Facebook, Twitter en Instagram: @Aseksualiteit
Website: http://www.aseksualiteit.nl
Email: Info@aseksualiteit.nl

Fred

O, ja. Ben nog maar net uit de kast eigenlijk. A-seksualiteit is waarschijnlijk niet zo hot-item. Je wordt niet zo snel gediscrimineerd als je geen seksueel leven hebt. Maar in het dagelijks verkeer is alles wel vaak op gezinnen en stellen gericht. Zelf ben ik mijn hele leven al single en woon alleen. Maar ondervind daar geen hinder van. Wel eens een opmerking. "Jij woont alleen?" "Daar had anders ook wel een gezin in gekund!" Tja, en echt heel groot woon ik ook niet. Sinds drie jaar een huis met een piepklein tuintje. Eindelijk niet meer in een flatgebouw. Krijg je niet zo snel (huur huis) als alleenstaande. Heeft NOA ook een site? al ff googlen.

En... gevonden. Tsjong ik leer steeds meer. Fijn dat er meer mensen zijn die hetzelfde meemaken, of anderzins het meemaken.
Freddy