Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

het belangrijkste in een seksuele - aseksuele relatie: erover praten!

Gestart door Ereinion, september 10, 2007, 10:42:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

YM

JA praten is het belangrijk en is uiteindelijk ook het enige dat nog bestaat.
Ruzie maken of mokken is de problemen gewoon niet bespreken.

Maar ik ben helaas tot het punt gekomen dat ik vaststel dat waarover ik spreek (sexueel genot) een totaal onbekend begrip voor mijn vrouw is. Nu is het mij totaal doorgedrongen en ervaar ik dat we naast elkaar spreken. We hebben veel begrip voor elkaars visie hieromtrent maar we spreken over gevoelens, over ervaringen, over behoeftes waar de andere geen flauw benul van heeft. Het is pijnlijk om vast te stellen dat al je gepraat niet zijn doel bereikt. Ik vergelijk dat met het proberen uit te leggen aan een overtuigde moslim hoe een varkenslapje smaakt. Hij zal wel iets begrijpen maar dat zal nooit hetzelfde als het zelf ervaren.

Sorry mensen, maar praten helpt zoals een pijnstiller neemt het symptoom weg maar niet de ziekte.

YM >:(




Jovi_Hobbes

Dat klopt, maar ik ben bang dat het ook niet realistisch is te verwachten dat het probleem er op een dag niet meer is. Dat probleem zal er waarschijnlijk altijd zijn. Het ligt er alleen aan hoe je er met elkaar mee om kunt gaan. KAn dat totaal niet dan is een relatie gedoemd te mislukken. Zijn er wel manieren om er mee om te gaan dan kun je een heel mooie relatie hebben. Zoals Pinky al zei komen er in alle relaties problemen voor. Het ligt aan de aard van het probleem maar zeker ook aan de partners zelf hoe groot dat probleem is binnen de relatie en het hangt van de afweging tussen de zwaarte van het probleem en de waarde van de relatie af of die relatie standhoudt.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Ienepien


Jovi_Hobbes

Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

YM

@Jovi

Het is vrij gemakkelijk te zeggen "de zwaarte van het probleem en de waarde van de relatie". Als ik het zo lees moet elke relatie van een "gemengd" koppel eindigen op een scheiding want de sexuele partner zal altijd aan het kortste eind trekken. Hij/zij zal moeten inbinden want de andere partner zal nooit echt veel meer willen/kunnen doen. Het eind resultaat is dat vrijen nog meer frustraties opwekt dat het zou moeten wegwerken. Dan maar pas ben je in een sukkelstraatje beland.
Spijtig dat dit nooit wordt gezegd in het begin van een relatie. Dat zou al heeel veeeel problemen vermijden. Natuurlijk, wie weet op voorhand dat sex niet zijn ding is? Er zijn signalen, die ik nu ook weet, die al duidelijkheid geeft maar wie kent die als je 20 bent!

YM  :cake:

pinky

Tsja, het kan ook anders. Ik bedoel, ik denk dat elk stel wel een verschil in sexuele behoeftes heeft. Ik heb geen grote behoeft, mijn vriend juist weer wel. Dat geeft nu zeker problemen omdat ik een paar duizend km verderop zit, maar hij wil op me wachten. Het is de oppoffering waard omdat hij weet dat ik straks weer terug ben. Maar hij krijgt dan zeker wel iets. En dat scheelt denk ik wel. Als jij nauwelijks behoefte hebt, dan had het misschien ook weinig uitgemaakt en had je af en toe jezelf kunnen helpen en daar min of meer vrede mee kunnen hebben.
Dus het is of je deze opoffering voor je relatie over hebt. Is het dat waard. Een moeilijke beslissing om te maken. Er zijn hier al meerdere dingen voorbij gekomen. Dat de ander toch af en toe sex heeft. Dat ze wel samen knuffelen en de aseksueel bepaalt hoever er wordt gegaan. Dat de seksueel het buiten de deur zoekt met medeweten van de partner. etc. En daar moet dan wel over gepraat kunnen worden. Over al deze mogelijkheden. Een relatie is geven en nemen en als één van de twee alleen het gevoel heeft alleen maar te geven, ja dan houd het op een gegeven moment wel op. Dat snap ik heel goed. Maar dat is jouw keuze om te maken. Een moeilijke ook. Zeker als je al zolang bij elkaar bent. Dan is het verstandig om te bedenken of je denkt met een seksueel veel gelukkiger te kunnen worden of niet. En dat is aan jou... Sterkte!

Jovi_Hobbes

Citaat van: YM op oktober 27, 2007, 06:27:42 AM
Als ik het zo lees moet elke relatie van een "gemengd" koppel eindigen op een scheiding want de sexuele partner zal altijd aan het kortste eind trekken. Hij/zij zal moeten inbinden want de andere partner zal nooit echt veel meer willen/kunnen doen.

Ik begrijp dat je dit zo voelt vanuit jouw eigen ervaringen, maar vergeet niet dat veel aseksuelen een omgekeerde situatie meemaken. Telkens toch maar weer toe geven aan iets wat je helemaal niet wilt omdat dat nu eenmaal de norm is en uit angst de ander te verliezen. Ook voor hen is dat een situatie waar je letterlijk aan kapot kunt gaan.


Citaat van: YM op oktober 27, 2007, 06:27:42 AM
Spijtig dat dit nooit wordt gezegd in het begin van een relatie. Dat zou al heeel veeeel problemen vermijden. Natuurlijk, wie weet op voorhand dat sex niet zijn ding is? Er zijn signalen, die ik nu ook weet, die al duidelijkheid geeft maar wie kent die als je 20 bent!

Dat is inderdaad een groot probleem. Aseksualiteit is erg onbekend dus weinig aseksuelen zullen op voorhand weten dat het op seksgebied niet goed zal gaan in de relatie. Zij zullen zelf waarschijnlijk ook jarenlang de hoop houden dat het ooit beter zal gaan. Ik ben het er helemaal mee eens dat iemand die van zichzelf weet dat hij/zij aseksueel is, dit in een zo vroeg mogelijk stadium moet zeggen, maar veel mensen weten gewoon niet hoe het precies zit bij henzelf en dat is pijnlijk voor beide partners.

Overigens vraag ik mij af of zelfs het vroegtijdig bespreken van aseksualiteit altijd een garantie is dat er later geen problemen over ontstaan. Want als je het begrip niet kent, kun je je dan wel volledig realiseren waar je instapt? Je schreef zelf ook al ergens dat een therapeut je ooit had gezegd je voor te bereiden op een seksloos huwelijk en dat je dat zelf toen ook niet serieus genoeg hebt opgevat. Logisch ook, want de norm is toch dat iedereen seks heeft. Je dan voorstellen dat je partner er echt nooit zin in zal hebben is bijna onmogelijk. Ik denk dat de gemiddelde mens dan toch geneigd is te denken dat het wel beter zal worden.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

petra1963

Sismo schreef: < Dat is inderdaad een groot probleem. Aseksualiteit is erg onbekend dus weinig aseksuelen zullen op voorhand weten dat het op seksgebied niet goed zal gaan in de relatie. Zij zullen zelf waarschijnlijk ook jarenlang de hoop houden dat het ooit beter zal gaan. Ik ben het er helemaal mee eens dat iemand die van zichzelf weet dat hij/zij aseksueel is, dit in een zo vroeg mogelijk stadium moet zeggen, maar veel mensen weten gewoon niet hoe het precies zit bij henzelf en dat is pijnlijk voor beide partners.

Overigens vraag ik mij af of zelfs het vroegtijdig bespreken van aseksualiteit altijd een garantie is dat er later geen problemen over ontstaan. Want als je het begrip niet kent, kun je je dan wel volledig realiseren waar je instapt? Je schreef zelf ook al ergens dat een therapeut je ooit had gezegd je voor te bereiden op een seksloos huwelijk en dat je dat zelf toen ook niet serieus genoeg hebt opgevat. Logisch ook, want de norm is toch dat iedereen seks heeft. Je dan voorstellen dat je partner er echt nooit zin in zal hebben is bijna onmogelijk. Ik denk dat de gemiddelde mens dan toch geneigd is te denken dat het wel beter zal worden.
>

Ik denk ook dat dat wel zo werkt, ja. En dat maakt ook duidelijk waarom het in veel opzichten zo'n vreselijk ingewikkeld probleem is.. :-\
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Ereinion

Het is gewoon voor beide partners erg moeilijk. Het is voor mij bijvoorbeeld moeilijk dat ik zie dat mijn vriend meer wil, maar hem dat niet kan geven. Het is moeilijk om mijn grenzen telkens op te zoeken en af en toe over te gaan. Het is voor mijn vriend moeilijk om te zien dat ik mijn grens over ben gegaan voor zijn genot. En het is moeilijk voor hem om zich steeds in te houden.

Ik snap je reactie wel, YM, maar ik vind het ergens ook verspilde moeite om te gaan bedenken wie het het zwaarst heeft in de relatie. Je zit er samen in, ervaart samen de problemen en moet samen op zoek naar oplossingen. Als dat om wat voor reden dan ook niet kan, wordt het probleem alleen maar groter. Dan zal de relatie wel stuk lopen, denk ik. Maar daarnaast; uit elkaar gaan kan ook gewoon de beste oplossing zijn.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Jovi_Hobbes

Citaat van: Ereinion op oktober 28, 2007, 08:27:33 AM
Maar daarnaast; uit elkaar gaan kan ook gewoon de beste oplossing zijn.

Inderdaad, er zijn zo veel banalere redenen waarom relaties worden verbroken dat het een illusie is te denken dat alle seksueel-aseksueel relaties stand zullen houden. Het zal misschien zelfs vaker niet dan wel werken, maar dat betekent niet dat dit soort relaties onmogelijk zijn.

Citaat van: peter1963 op oktober 27, 2007, 11:34:57 PM
Sismo schreef: < Dat is inderdaad een groot probleem. Aseksualiteit is erg onbekend dus weinig aseksuelen zullen op voorhand weten dat het op seksgebied niet goed zal gaan in de relatie. Zij zullen zelf waarschijnlijk ook jarenlang de hoop houden dat het ooit beter zal gaan. Ik ben het er helemaal mee eens dat iemand die van zichzelf weet dat hij/zij aseksueel is, dit in een zo vroeg mogelijk stadium moet zeggen, maar veel mensen weten gewoon niet hoe het precies zit bij henzelf en dat is pijnlijk voor beide partners.

*fluistert Peter toe dat Sismo op vakantie is  ;) *
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

petra1963

Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Jovi_Hobbes

Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

YM

Citaat van: Ereinion op oktober 28, 2007, 08:27:33 AM
Je zit er samen in, ervaart samen de problemen en moet samen op zoek naar oplossingen.
Samen inzitten OK, maar samen ervaren?? Denk ik niet. Ik kan niet spreken hoe het bij anderen aan toe gaat maar als ik zie wat ik gedaan heb, gesmeekt, georganiseerd, jaja ruzie gemaakt, proberen te overtuigen met lieve woorden, GEDULD, naar therapeuten en praatavonden gaan om als resultaat zo goed als geen interesse in mijn sexualiteit (en dan spreek ik nog niet van het te doen maar gewoon interesse) te hebben dan ervaar ik dat niet alleen als een mislukking maar als een persoonlijke belediging aan mijn adres. Dus denk ik niet dat de ervaring hieromtrent gelijk kunnen zijn. Daarom is het juist zo moeilijk om erover te spreken. Als vergelijking neem ik geboorte in een mannenlichaam of vrouwenlichaam. Je kan van alles doen om in de schoenen te gaan staan van het ander geslacht maar ergens, ergens ben je nooit de ander. Dat is gewoonweg onmogelijk.



YM ::)

YM

Citaat van: Jovi_Hobbes op oktober 28, 2007, 12:13:59 PM

Inderdaad, er zijn zo veel banalere redenen waarom relaties worden verbroken dat het een illusie is te denken dat alle seksueel-aseksueel relaties stand zullen houden. Het zal misschien zelfs vaker niet dan wel werken, maar dat betekent niet dat dit soort relaties onmogelijk zijn.


Ik kan daar gewoon maar aanvullen wat ik onlangs aan mijn vrouw schreef:

"wat in vele huwelijken de meeste mensen nog het langst bij elkaar houdt is sex en
sex is bij ons juist het enige wat ons zou aanzetten tot scheiden
"

:cake:

YM


Ereinion

Citaat van: YM op oktober 29, 2007, 05:34:14 PM
Citaat van: Ereinion op oktober 28, 2007, 08:27:33 AM
Je zit er samen in, ervaart samen de problemen en moet samen op zoek naar oplossingen.
Samen inzitten OK, maar samen ervaren?? Denk ik niet. Ik kan niet spreken hoe het bij anderen aan toe gaat maar als ik zie wat ik gedaan heb, gesmeekt, georganiseerd, jaja ruzie gemaakt, proberen te overtuigen met lieve woorden, GEDULD, naar therapeuten en praatavonden gaan om als resultaat zo goed als geen interesse in mijn sexualiteit (en dan spreek ik nog niet van het te doen maar gewoon interesse) te hebben dan ervaar ik dat niet alleen als een mislukking maar als een persoonlijke belediging aan mijn adres.

Dat kan ik me voorstellen. Ik bedoelde eigenlijk dat het in een gelijkwaardige relatie zo zou moeten zijn. En ik vind het vervelend om hier te lezen dat dat in sommige relaties (waaronder die van jou) niet zo is. Daar wordt ik boos van. Eigenlijk was mijn posts misschien niet zozeer voor jou bedoeld, maar meer voor je vrouw, want ik geloof dat jij er juist heel veel moeite voor doet.  :knuffel:

Hoe reageerde je vrouw op die tekst?
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.