Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Levensdoel

Gestart door Sammy, november 22, 2005, 02:00:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

pinky

Zoals in het bos, je kunt kijken naar de mooie dingen, dan heb je een mooi leven. Maar als je kijkt naar al de vervelende dingen, dan heb je een vervelend leven. Tis maar net hoe je het hebben wilt!

Rhapsody

#121
Boeiend topic.

Ik las net dit op een site over praktische filosofie:

'Maakt de zoektocht naar uitgaan, drugs, seks, drank en alle ander
tijdelijke bezigheden je werkelijk gelukkig? 
Emotioneel volwassen 
Wat betekent het om volwassen te zijn. Je bent misschien fysiek volwassen maar ben je ook
emotioneel volwassen? Reacties zoals verdriet, frustratie, depressie, jaloezie, boosheid, haat,
enz. zijn een teken van onvolwassenheid. Emotioneel volwassen wordt je als je zicht krijgt op wat
er in jezelf omgaat, zo kun je er uiteindelijk los van komen en zal je leven rijker worden.'

Ik vind het interessant hoe er naar seks wordt verwezen als iets dat niet gelukkig maakt, het is dan ook vergankelijk, en van korte duur.

Hier de link: http://www.praktischefilosofie.nl/uploads/leeuwarden/Jongeren.pdf

Dit is een humanistische kijk op het leven moet ik er wel even bij zeggen.

Gabrielle

Citaat van: Rhapsody op februari 18, 2009, 10:17:49 PM
Reacties zoals verdriet, frustratie, depressie, jaloezie, boosheid, haat,
enz. zijn een teken van onvolwassenheid.
Ik ben het hier toch niet mee eens, zeker niet waar het verdriet betreft. Het lijkt me een rijtje van negatieve gevoelens en ik vind dat verdriet niet negatief hoeft te zijn.

Ienepien

En als het wél zo is, bevestigd het het feit, dat ik in de pubertijd zit nog eens extra! :o

Maar waarom zou een volwassene geen verdriet kunnen hebben? Depressies? :-\

pinky

DE vraag is hoe je ermee omgaat. Als je het op anderen afreageert.

Het idee dat seks je niet gelukkig maakt, helemaal mee eens. Ik ken mensen die zo druk bezig zijn met seks, scoren, klaarkomen etc, dat het ze beheersd. Totdat de vriendin van één van hen (een vriend van mij) aangaf dat ze geen seks meer wilden, omdat het teveel gericht was op het eindresultaat. Die jongen deed wat nodig was zodat zowel hij als zijn vriendin kwamen. En dat wilde ze niet meer. Dus zijn ze weer gaan vrijen/ de liefde bedrijven. Het was zelfs voor die jongen een opluchting toen hij erachter kwam dat het inderdaad niet ging om wat hij presteerde in bed, maar om hoeveel liefde hij gaf.

Ik denk dat het met alles zo is. Als je alleen gefoccussed bent op het eindresultaat en niet op het doel van de actie, dan mis je zoveel. Datgene waar het werkelijk om gaat namelijk. Liefde...

Maar goed, ik denk dat echt volwassen zijn betekent dat je weet wat je wanneer voelt en dit kunt verwerken zonder anderen pijn te doen in het proces. En dat lukt haast niemand. Ik denk dat weinig mensen echt ooit volwassen zullen worden. Ik vraag me echter af of het ook mogelijk is. Uiteindelijk zijn we allemaal kind geweest en dat was over het algemeen een periode met weinig verantwoordelijkheden en redelijk simpel leven. Wat er was, dat was gewoon en dat accepteerde je. Het was minder gecompliceerd. Wie verlangt daar nu niet naar terug zo af en toe?

Ienepien

Wijze les, zelfs voor een puber-oma, Pinky. Dank. :knuffel:

pinky

Eeuhm... graag gedaan?   :)

Ienepien

Dat bovenste verhaal. :-X

pinky

Citaat van: Pinky op februari 18, 2009, 08:11:52 PM
Zoals in het bos, je kunt kijken naar de mooie dingen, dan heb je een mooi leven. Maar als je kijkt naar al de vervelende dingen, dan heb je een vervelend leven. Tis maar net hoe je het hebben wilt!

Deze? Tsja, nou moet ik er nog zelf naar gaan leven! hahaha!

Ienepien

Ehhhhhhhhhhh, nee, laat maar.......................(die bedoelde ik niet)

pinky

 ???  *wordt nu wel heel nieuwsgierig*

Rhapsody

Citaat van: Gabrielle op februari 18, 2009, 11:19:35 PM
Citaat van: Rhapsody op februari 18, 2009, 10:17:49 PM
Reacties zoals verdriet, frustratie, depressie, jaloezie, boosheid, haat,
enz. zijn een teken van onvolwassenheid.
Ik ben het hier toch niet mee eens, zeker niet waar het verdriet betreft. Het lijkt me een rijtje van negatieve gevoelens en ik vind dat verdriet niet negatief hoeft te zijn.

Met verdriet ben ik het ook niet helemaal eens. Maar ja, dat staat op hun site.

Rhapsody

#132
Citaat van: Ienepien op februari 18, 2009, 11:21:38 PM
Maar waarom zou een volwassene geen verdriet kunnen hebben? Depressies? :-\

Natuurlijk kan dat. :)

Alleen het is de filosofie van het Humanisme om hier niet onder te lijden, om niet in een neerwaartse spiraal terecht te komen.

Hm, misschien is dit wel leuk/interessant om te lezen: http://www.humanistischverbond.nl/diensten/geestelijk.html


Ienepien

 :schater: Zit ik te lezen: humanistische geestelijke wekker.
En ik maar denken, waarom moet je dan een aparte wekker aanschaffen? :rollol:

Rhapsody

Ik snap 'em niet.  :banghead: Haha.