Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Oorzaak, gevolg en eventuele remedie?

Gestart door Jan, februari 06, 2008, 01:23:47 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

phate

ik lees opeens heel veel over controle de laatste tijd, wat bij mij de vraag oproept hoe erg jullie controle hebben over jullie leven, gaat alles precies gepland in puntjes vooruit of leven jullie zo van ik zie wel waar het schip strand. Ik zelf heb wel controle over mijn leven maar vind het absoluut niet erg om me te laten leiden en om de controle te verliezen en gewoon te "gaan"

Overigens (heel erg offtopic) zie ik hier best veel filosofiese zingevingsvragen.

Ienepien

Ja, dat klopt. Ieder benaderd zijn vragen op een andere manier. Maar van elkaar kunnen we héél veel leren.
En het zet je aan het denken.

Sam

Was daar niet al een topic over?  http://asexuality.org/du/index.php?topic=1166.0
Ik denk dat ik zelf de controle uitstekend los kan laten, bij van alles, maar niet op het gebied van seksualiteit!

Je zou het kunnen vergelijken met de situatie waarin een seksueel persoon een bepaald iemand totaal niet mag, terwijl diegene wel voortdurend seksuele avances maakt. Volgens mij worden "gewone" mensen daar ook niet blij van en soms ook angstig en gestresst.

Goede vergelijking.
Ik had laatst ook zo'n soort gesprek met mijn vader, een schat maar een beetje homofoob. Hij snapt mijn aseksualiteit niet helemaal dus vroeg ik hem "Hoe zou jij het vinden in een wereld te leven waar homoseksualiteit de norm was, waar iedereen aannam dat je homoseksueel was, en waar alle seks tussen mannen was?". Toen begreep hij iets beter hoe het idee seks voor mij werkte.
Uiteraard is dit NIET negatief bedoelt richting homoseksualiteit, het was gewoon een geschikte metafoor. Ook altijd een goed antwoord als mensen vragen of ik niet eerst seks moet hebben voor ik het afwijs: "Moet een hetero seks hebben met iemand van zijn eigen geslacht om zeker te weten dat hij hetero is?" Nee toch! Omgekeerd ook niet natuurlijk.

Maar goed, ik dwaal af.

phate

oeps sorry maar dat krijg je als je al zo lang niet geweest bent en te lui bent om te zoeken.

Maar wel zeker een hele goed verduidelijking en maakt het ook een stuk helderder om te begrijpen. (tenzij je er zo diep in zit als wij hier zitten)

Ereinion

Die vraag heb ik ook wel eens gesteld, Sam.
Fijn dat je vader het nu wat meer begrijpt!
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Sam

Absoluut, mijn ouders zijn de enige met wie ik mijn aseksualiteit face-to-face bespreek, ik zou niet zonder hun steun en begrip kunnen.

Ienepien


Jovi_Hobbes

Zeker!
Ik denk ook dat deze "omgekeerde" voorbeelden soms de beste manier zijn om aan ge:interesseerde mensen uit te leggen hoe onze gevoelens wat seks betreft in elkaar zitten.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

petra1963

Soms denk ik wel eens, in aansluiting op wat Sam schreef, dat het simpelweg zo is dat sexuelen ver in de meerderheid zijn. En dat asexuelen zich dus moeten verklaren en verantwoorden. En tegen hun onmacht daarin aanlopen. Terwijl sexuelen, als ze dat zouden moeten, ook stil zouden vallen als het gaat om de reden waarom ze sexueel zijn.

Daarom: wat is het probleem ? En voor wie ? En waarom ?
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Sam

ha, iemand die ons terug op topic brengt.  :)

'oorzaak gevolg en eventuele remedie' ging niet echt uit van een probleem, maar het zijn zeker interessante vragen:
Wat is het probleem ? En voor wie ? En waarom ?
Tjaa, als een aseksueel er zelf tevreden mee is, is er geen probleem. Soms is het dat blijkbaar wel voor mensen van wie hun aseksualiteit gevolg is van een trauma. Een dergelijke geforceerde aseksualiteit kan misschien beter verwerkt worden indien mogelijk.
Het probleem ontstaat natuurlijk wanneer er een relatie in het spel is. Dan ontstaat er een probleem en dat is naar mijn mening niet de aseksualiteit. Het probleem dan is dat er in een relatie twee mensen zijn met een verschillende seksualiteit. Wat dan normaal is en wat afwijkend maakt geen bal uit.
Maar wat ik nu schrijf is eigenlijk een onderwerp op zich:
seksueel-aseksuele relaties: Oorzaak, gevolg en eventuele remedie?

Misschien doelde je daar helemaal niet op peter. Excuses in dat geval. Ik spui gewoon maar wat gedachten. Ik ga ervan uit dat je met 'het probleem' niet slechts op aseksualiteit doelt, want dat zou ik niet per definitie een probleem noemen.

petra1963

Inderdaad. Asexualiteit zie ik niet als een probleem. Het wordt pas een probleem wanneer de persoon die asexueel is daar zelf ongelukkig mee, is, of in een relatie tussen een sexueel en een asexueel. Dus, is het dan niet de context die maakt dat er een probleem is ?

Ik bedoelde ook dat het feit dat de overgrote meerderheid van de mensen sexueel is maakt dat sexueel zijn feitelijk de norm is van hoe je je als mens dient te gedragen. En wat je behoort te voelen, en te willen. Opnieuw: de context maakt dat je een probleem ervaart. Dat geldt zowel voor mensen die sexueel zijn als mensen die asexueel zijn.

Anders gezegd ( ik zoek naar woorden om een onderhuids gevoel te formuleren, zucht ) Ik had, en heb bi deze thread af en toe het gevoel dat asexualiteit teveel tot een probleem op zich gemaakt wordt. Zo van ( kort gezegd) asexueel= probleem. En daar voel ik me een beetje onbehaaglijk onder, daarom reageer ik ook niet zoveel bij deze thread. Misschien ben ik de enige die dit zo ervaart...
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Ienepien

Ik reageer ook niet zo veel hierin. Ik heb alleen zelf een probleem. Met mijn man samen heb ik geen probleem wat betreft sex. Het is allang geleden geaccepteerd, "dat ik nou eenmaal zo ben, en dat het bij ons nou eenmaal zo gaat, zoals het gaat"

Ereinion

Ik had dat ook al een keer gepost, Peter, dus je bent niet de enige die er zo over denkt.  :knuffel:

Maar ik vind het ook wel interessant wat hier gezegd wordt...
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Ienepien

Ja zeker wel. Het zet je toch tot nadenken, en vaak komen er ook wel interessante dingen aan bod.

Sam

Anders gezegd ( ik zoek naar woorden om een onderhuids gevoel te formuleren, zucht ) Ik had, en heb bi deze thread af en toe het gevoel dat asexualiteit teveel tot een probleem op zich gemaakt wordt.

Door de manier waarop het topic begon is dat misschien wel een beetje het geval. Aseksualiteit wordt op zijn minst besproken als potentieel probleem, en dan vooral aseksualiteit als gevolg van een negatieve ervaring. Vooral het woordje 'remedie' impliceerd een noodzaak tot oplossen.
Maar ik vind dat er voldoende tegengewicht is in de bespreking en voor een deel van de aseksuelen is het ook een probleem, zie deze poll bijvoorbeeld: http://asexuality.org/du/index.php?topic=685.0
Ook als je het niet als probleem ziet blijft het interessant de oorzaken en gevolgen te bespreken. Wat maakt iemand nou aseksueel? Kun je dat 'worden' en weer seksueel worden? Ben je dan wel een 'echte' aseksueel? Etc etc.