Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Oorzaak, gevolg en eventuele remedie?

Gestart door Jan, februari 06, 2008, 01:23:47 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan

Hoi,

Sam:
Wat overtuigt mij na afwijzing dat ze me geweldig vindt?
Best moeilijk om te beantwoorden! Ik weet hoe het in de praktijk in elkaar steekt en heb er begrip voor. Het gevoel blijft wel dubbel, verstand en gevoel combineren is het. Zoals Ereinion schrijft, dat het door haar vriend niet als persoonlijk ervaren wordt, denk ik dat dat inmiddels ook voor mij geldt. En ook dat er andere leuke dingen zijn die ook heel belangrijk zijn.
Ik heb dat wel moeilijk gevonden en soms nog. Maar het is de kunst je niet alleen te focussen op één ding en de andere mooie dingen te vergeten.
Een opsteker is dat een dergelijke relatie in de basis verder wel goed moet zijn. En daar kunnen we dan trots op zijn.

Ereinion:
Duidelijk! Je hebt het zo ingevuld dat je het van elkaar kan loskoppelen. Dat is een manier om er goed mee om te gaan.
Ik herken het dat inzepen en eigenlijk alles wat niet direct aan een seksuele handeling doet denken geen probleem is. Dan zijn de aanrakingen die anders schrik geven ineens geen probleem.
Dat valt mij in elk geval wel vaak op. Eigenlijk zou je dan zeggen dat het tussen de oren ergens zo "geprogrammeerd" moet zitten?

Groetjes, de andere meedenker  ;)

Ereinion

Citaat van: Jan op februari 21, 2008, 05:09:09 PM
Duidelijk! Je hebt het zo ingevuld dat je het van elkaar kan loskoppelen. Dat is een manier om er goed mee om te gaan.
Ik herken het dat inzepen en eigenlijk alles wat niet direct aan een seksuele handeling doet denken geen probleem is. Dan zijn de aanrakingen die anders schrik geven ineens geen probleem.
Dat valt mij in elk geval wel vaak op. Eigenlijk zou je dan zeggen dat het tussen de oren ergens zo "geprogrammeerd" moet zitten?

Misschien is geprogrammeerd wel de goede term. Het komt misschien ook wel door de stress van het seks moeten hebben of er in ieder geval weer over na moeten denken, en de angst om hem af te wijzen. Dat verpest al veel in de aanloop er naartoe. Als ik weet dat er geen seks komt hoef ik daar in ieder geval geen energie in te steken en kan ik ontspannen.
Maar het werkt ook anders, nu ik douchen niet met seks associeer, hoef ik die bevestiging dat er niets uit komt niet meer en kan het zomaar gebeuren dat er dus wel iets uit voortvloeid. Dat vind ik dan ook niet erg.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Sam

Citaat van: Jan op februari 21, 2008, 05:09:09 PM
Een opsteker is dat een dergelijke relatie in de basis verder wel goed moet zijn. En daar kunnen we dan trots op zijn.

aaaaww.. goed om te horen. Inderdaad iets om trots op te zijn.  :cake:  voor Jan en zijn vriendin.

Jan

Was ik weer..  :wave:

Nou Sam, dat trots kunnen zijn mag hopelijk ook op jou/jullie slaan.
Een relatie beginnen is niet zo moeilijk, maar het doorontwikkelen ervan kost energie. En als seksuele zaken dan niet volgens de standaard boekjes verlopen dan zie ik een dergelijke relatie als toch een stuk overwinning op de rest van de mensen. Maar als je dat vergelijk niet hebt zou het kunnen dat je daaraan misschien gedeeltelijk voorbij gaat? Maar nogmaals, ik zie het als de andere kant en heb dat vergelijk wel.

En Ereinion, ik snap het. Het menselijk brein zit complex in elkaar en kan vele zaken beïnvloeden.
Persoonlijke vraag, je hoeft uiteraard niet te antwoorden, maar als -er- zomaar iets uit (douchen) voortvloeid, voel je je dan neutraal in de zin van iets spontaans vanuit jezelf? Wil je daar iets meer over kwijt?
Ik heb ook ervaren dat als ik er maar niet over praat, dat het dan minder confronterend is bij mijn vriendin. Ik denk en merk ook wel dat als ik het wat op z'n beloop laat, dat ze zich vrijer voelt en haar eigen ontwikkelingen beter kan suren zonder die storende factor die haar steeds -terugzet-. Herken je daar iets in?

Jan

Een praktisch vraagje: hoe voeg ik een citaat in zo'n mooi kadertje toe?

Ereinion

Citaat van: Jan op februari 21, 2008, 09:16:57 PM
Een praktisch vraagje: hoe voeg ik een citaat in zo'n mooi kadertje toe?

Rechts naast de berichtjes staat een knopje citeer, als je daarop drukt krijg je hetzelfde scherm als wanneer je iets wilt posten, maar nu met het citaat er al in. Je kunt hierin ook nog dingen verwijderen, maar je moet wel de codes tussen de haakjes [], voor en achteraan het bericht, laten staan.
Je kunt het ook op een andere manier doen, je klikt eerst op reageer om een reactie te plaatsen. Als je dan naar beneden scrolled staat er een 'samenvatting' van het onderwerp. Naast ieder berichtje staat 'voeg citaat toe', klikken en verder werkt het hetzelfde.


Over je andere vragen ga ik nog even nadenken!  :wave:
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

fleurtje

Citaat van: Jan op februari 21, 2008, 09:15:34 PM
Was ik weer..  :wave:

Nou Sam, dat trots kunnen zijn mag hopelijk ook op jou/jullie slaan.
Een relatie beginnen is niet zo moeilijk, maar het doorontwikkelen ervan kost energie. En als seksuele zaken dan niet volgens de standaard boekjes verlopen dan zie ik een dergelijke relatie als toch een stuk overwinning op de rest van de mensen. Maar als je dat vergelijk niet hebt zou het kunnen dat je daaraan misschien gedeeltelijk voorbij gaat? Maar nogmaals, ik zie het als de andere kant en heb dat vergelijk wel.

En Ereinion, ik snap het. Het menselijk brein zit complex in elkaar en kan vele zaken beïnvloeden.
Persoonlijke vraag, je hoeft uiteraard niet te antwoorden, maar als -er- zomaar iets uit (douchen) voortvloeid, voel je je dan neutraal in de zin van iets spontaans vanuit jezelf? Wil je daar iets meer over kwijt?
Ik heb ook ervaren dat als ik er maar niet over praat, dat het dan minder confronterend is bij mijn vriendin. Ik denk en merk ook wel dat als ik het wat op z'n beloop laat, dat ze zich vrijer voelt en haar eigen ontwikkelingen beter kan suren zonder die storende factor die haar steeds -terugzet-. Herken je daar iets in?

fleurtje

OEI
Mijn kader is dus al mislukt.
Het enige wat ik nogal belangrijk vond is dat Jan zegt dat zijn vriendin een stuk losser wordt nadat hij haar niet met opmerkingen lastig valt wat sex betreft.
Awel dat is een flinke zet.
Hoe meer ik thuis wordt geconfronteerd met dat hele gedoe,ben ik er al moe naar gehoord stil zwijgen om er ook nog eens aan te beginnen.

Ereinion:Wat goed dat je vriend weet hoe ver hij kan/mag gaan.
Maar er zijn nogal eens woorden die niet echt aanleiding geven over sex,maar mijn man vindt sommige opvattingen dadelijk een link dat ik zin heb in sex.
Vb.als hij net voetbal wil zien op tv zou hij de wedstrijd best wel willen missen,ook Erienion heb je hier eens neergeschreven dat je jezelf gewoon geeft om aan zijn behoeftens te voldoen,dat op zich vind ik wel heel mooi :klap: als je dat als vrouw naar hem kan doen.
Daar ga ik op zich eens werk van maken,gewoon even mijn verstand op nul.
In ieder geval er is nog werk genoeg aan de winkel. :wave:

Ereinion

Soms is het trouwens wel, hoor, dat ik geirriteerd raak als hij er steeds weer over begint. Maar dat zeg ik dan ook gewoon: "Hoe je nu doet werkt alleen maar averechts." :D Hoe meer ik hier post, hoe meer ik er achter kom dat we blijkbaar een vreemde mix hebben gevonden die voor ons heel goed werkt.

Om op Jans vraag terug te komen.
Citaat van: Jan op februari 21, 2008, 09:15:34 PM
En Ereinion, ik snap het. Het menselijk brein zit complex in elkaar en kan vele zaken beïnvloeden.
Persoonlijke vraag, je hoeft uiteraard niet te antwoorden, maar als -er- zomaar iets uit (douchen) voortvloeid, voel je je dan neutraal in de zin van iets spontaans vanuit jezelf? Wil je daar iets meer over kwijt?
Ik heb ook ervaren dat als ik er maar niet over praat, dat het dan minder confronterend is bij mijn vriendin. Ik denk en merk ook wel dat als ik het wat op z'n beloop laat, dat ze zich vrijer voelt en haar eigen ontwikkelingen beter kan suren zonder die storende factor die haar steeds -terugzet-. Herken je daar iets in?

Neutraal... ik weet niet zeker of ik je goed begrijp. Als ik seks heb, vind ik het prettig, maar om andere redenen waarom mijn vriend het prettig vind. (maar dat doet er niet echt toe) Maar ik moet me dan wel ergens overheen zetten, denk ik, hoewel de barriere op zo'n moment minder duidelijk is. Het is niet zo dat ik hem dan bespring, maar meer een besef dat ik op dat moment wel over kan gaan tot meer. En het kan ook halverwege omslaan, dat ik afgeleid ben en geen zin meer heb.
Ik denk dat ik wel begrijp wat jij bedoelt met spontaan uit jezelf, maar ik vind het moeilijk om het antwoord te verwoorden. Het is op zo'n moment niet zo dat ik vanuit mijn gevoel zonder er bij na te denken verder ga. Het is juist dat ik er over nadenk dat ik wel eens verder kan gaan. Maar er zit ook wel gevoel bij natuurlijk.

Je tweede vraag heb ik hierboven ook al een beetje beantwoord. Ik vind het helemaal niet erg dat mijn vriend laat blijken dat hij zin heeft. Ik vind het al helemaal niet vervelend als hij er een goed gesprek over wil hebben. Misschien hebben we het er wel bijna dagelijks over, maar dat is dan meer in de trant van dat iemand iets gezien heeft op tv, of ik hier iets heb gelezen en dat we dan kijken hoe het bij ons is. Dat heeft niet zo veel invloed op ons werkelijke seksleven.
Maar als hij elke dag aan gaat geven dat hij zin heeft, dan kan ik steeds minder verdragen. Een gewone knuffel is dan al gevaarlijk, dus vind ik dat ook niet fijn. Dus in die zin moet hij me wel een beetje ruimte geven. Ik merk ook wel aan hem dat hij er behoefte aan heeft zonder dat hij dat zegt. En ik denk dat hij onderhand wel weet dat ik daar rekening mee hou.
En hij heeft inderdaad ook wel eens tegen me gezegd dat hij wel merkt dat hij meer bereikt als hij me wat met rust laat. Het ligt er dus wel aan op welke manier je er aandacht aan besteed.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Sam

Citaat van: Jan op februari 21, 2008, 09:15:34 PM
Nou Sam, dat trots kunnen zijn mag hopelijk ook op jou/jullie slaan.

Kijk, ik kan ook quoten!  ;D
Mijn vriend en ik hebben nog een hoop op te lossen, maar dat komt vooral voort uit het aseksueel-seksueel dilemma. Veel dingen moeten we nog uit zoeken en een plaats voor vinden. Het is ook nog geen relatie van jaren.

Ik vind het juist vervelend als mijn vriend aangeeft dat hij zin heeft. Dan denk ik: 'waarom moet je dat nou laten blijken? Je krijgt het toch niet'. Klinkt wat bot, maar zo zeg ik het hem ook niet. Als hij laat merken hoe vaak hij wel niet aan seks denk, maakt dat mij alleen maar onzeker over in hoe verre hij geluk kan vinden in een relatie met mij. Onnodige zorgen.
Ik ben altijd de gene die over aseksualiteit begint, dat wil hij dan weer niet bespreken.


Ienepien

Misschien is voor jullie wel een afspraak te maken, van 1x per 2 weken ofzo? En dat hij er dan helemaal voor mag gaan?
Of trek je dat niet? :-\

Ereinion

Sam, waarom zeg je dat dan gewoon niet als hij zegt dat hij zin heeft? Iets van: "Dat maakt me heel onzeker, want je vraagt iets van me waarvan je weet dat ik het je niet kan geven. En ik vind dat erg rot voor je, maar zo druk je me met mijn neus op de feiten."

Dergelijke afspraken werken voor ons zeker niet, maar misschien voor anderen inderdaad wel.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Sam

#72
Het zijn meer de kleine opmerkingen en grapjes waarmee hij laat weten zin te hebben of me seksueel aantrekkelijk te vinden. Al bedoelt hij dat niet verkeerd, ik moet hem inderdaad maar duidelijker zeggen dat dat me alleen maar onzeker maakt.

Ik hoop dat Ienepiens uitspraak niet naar mij gericht was (volgens mij had ze het tegen fleurtje), want dat zou ik zeker niet trekken. Aan mijn lijf geen seks of gefrunnik, nooit niet. brrrr.

Jovi_Hobbes

Citaat van: Sam op februari 22, 2008, 01:06:17 PM
Het zijn meer de kleine opmerkingen en grapjes waarmee hij laat weten zin te hebben of me seksueel aantrekkelijk te vinden. Al bedoelt hij dat niet verkeerd, ik moet hem inderdaad maar duidelijker zeggen dat dat me alleen maar onzeker maakt.

Dat is voor hem natuurlijk ook een logische manier om te laten blijken dat hij van je houdt. In de meeste relaties wordt zoiets als een compliment gezien, maar voor een aseksueel gaan op zo'n moment alle alarmbellen af. Misschien is het een goed idee om hem dat inderdaad eens op een rustige manier duidelijk te maken. Hij zal het vast niet meteen helemaal opgeven, maar hij begrijpt jouw reactie dan misschien wel weer wat beter.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Jan

Hallo allemaal,

Ik begrijp dat de reactie op -het beginnen praten- over seks, uit ongeveer al jullie omschrijvingen ongeveer meteen een soort knop omzet die de boel op de parkeerrem zet?
Dan bevestigt het mijn beschreven ervaring met mijn vriendin. Het blijkt dus een soort -algemeen beeld- te geven; erover praten in de zin van iets op TV etc. is niet persoonlijk en dat kan wel. Zoda het persoonlijk begint te voelen, ofwel dat je denkt dat het betrekking heeft op jezelf, dan gebeurd er iets met een stopteken als gevolg.
Ereinion blijkt met haar vriend een mix gevonden te hebben om het voor haarzelf plekjes te geven waarmee ze de 'knop' deels kan omzeilen als ik het goed zie?
Sam wil graag dat haar vriend weet dat ze hem geweldig vindt, maar geeft heel duidelijk aan geen gedoe te willen.
In jullie geval denk ik dan een goede / optimale communicatie erg belangrijk zal zijn om voor je vriend de boel "begrijpelijk" te houden. Ik vind het nogal wat om als vriend te weten dat je de vriend geweldig vind, maar dat -seks of gefrunnik- absoluut is uitgesloten. Dat is een heel sterk aangegeven grens die m.i. bij hem waarschijnlijk behoorlijke twijfelgevoelens kan oproepen?
En, Ienepien, afspraken maken is in dit geval net zoiets als vragen of de partner op een gegeven datum om XX uur de knop even wil omzetten. Ik denk dat dat niet gaat werken...
Bij de samenvatting van Jovi sluit ik mij geheel aan.

Ik heb de laatste reacties even (voor mijzelf) samen proberen te vatten en ook maar gepost met het idee dat ook hier weer reactie en verduidelijking op komt. Zoals ik nu toenemend als positief ervaar in het proces van mijn vraagstelling 'oorzaak, gevolg en eventuele remedie.
Zoals ik eerder heb aangegeven miste ik dit soort discussies op dit forum die steeds tot de kern van de beleving terugkeerden en dan daarop verder gingen. Nu heb ik er een goed gevoel bij wat mij ook steunt om mijn vriendin steeds beter te begrijpen!