Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

wetenschappelijke onderzoeken en artikels

Gestart door kitteleentje, april 18, 2008, 04:11:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kitteleentje

wat ik hier vaak hoor, is de bewering dat er bijna geen onderzoek is rond aseksualiteit.  Ik heb het eens opgezocht (als student zijnde heb ik toegang tot onderzoeks-databases)  en er is inderdaad weinig onderzoek rond de aseksualiteit die geen problemen oplevert in relaties.  de gelukkige aseksuele om het zo maar te noemen, al is dat nogal een overstatement.

maar ik heb wel relatief veel onderzoek gevonden rond de zogenaamde "Hypoactive Sexual Desire Disorder" (waar nog een aantal andere namen voor zijn) .  Het gaat hier om een stoornis waarvan de symptomen geen lichamelijke of niet rechtstreeks wijzend op de aseksualiteit zijn, maar juist alle problemen die er bij komen op individueel vlak als op relationeel vlak.  We weten allen hoe moeilijk het kan zijn een relatie met een seksuele te onderhouden en daar slaagt deze stoornis nu juist op.

Maar de term wordt ook gebruikt voor tijdelijke aseksualtiteit aan te duiden veroorzaakt door medicijnen of een andere stoornis of ziekte.  Dus vele van die onderzoeken zijn niet echt toepasbaar op die aseksuelen die het altijd al zijn geweest.

Er is trouwens ookal een artikel te vinden rond het onderzoek waar zonnekind aan mee doet :) , maar daar is geen online versie van te verkrijgen.  Ik zou het kunnen aanvragen, maar daarvoor moet men een rede kunnen aangeven... en ik denk dat puur interesse niet genoeg is in deze fase van het onderzoek ;) .

Vrijwel alle artikels (als het al niet alle zijn) gaan over de stoornis bij vrouwen, waardoor ik begin te denken dat die stoornis enkel wordt gebruikt bij vrouwen met dat probleem.  Dus echt over aseksualiteit gaat het niet in mijn ogen.

En ze gaan ook vrijwel allemaal over de gevolgen van bepaalde medicijnen op de stoornis, dus allemaal vooral gericht op het genezen, terwijl men niet eens goed weet wat de oorzaak is.  Typisch fenomeen door al die farmaceutische bedrijven die naar een populair medicijn zoeken. :p

Dan kom ik ook nog wat artikels tegen in de stijl van: "Risk of sexual dysfunction in a radomly selected nonclinical sample of the Swedish population"  --> wat ik persoonlijk een beetje een aanvallende tittel vind :p .  risico op sexuele dysfunctie... alsof het 1 of andere ernstige, medische aandoening is.  Al is het vanuit een bepaald opzicht wel iets ernstig, daar het het relationeel leven sterk kan benadelen/beïnvloeden.
Maar toch... phuh...

Deze vond ik wel leuk: "Evaluating the quality of websites offering information on female hypoactive sexual desire disorder" , maar er was geen online versie beschikbaar :( .

Nuja, ik ga in elk geval nog wat verder speuren, moest ik iets mogelijks interessant tegen komen, post ik het hier wel.

Nu de vraag of anderen ookal eens zo een lectuur studie gedaan hebben?  en wanneer en wat ze dan tegen gekomen zijn?

Ereinion

Voor het boek waar ik mee bezig ben heeft mijn tante (ik schrijf het dus met haar) de onderzoeken op een rijtje gezet. De namen van onderzoekers zijn: Bogaert, Prause en Graham, en op dit moment is onder andere Lori Brotto bezig met een onderzoek, waaraan het engelse AVEN heeft meegewerkt.
Meer hebben we niet gevonden.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

kitteleentje

die heb ik inderdaad ook tegengekomen, nu ook nog eens lezen... dat is altijd meer werk.

Ik kom ook wel wat andere studies tegen, maar dan steeds waarvan er geen online versie is, of geen engelse (en ook niet nederlands  :P ).