Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Types van relatievorming

Gestart door TBW, oktober 24, 2005, 12:23:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ere

Citaat van: Zonnekind op december 28, 2007, 02:53:00 PM
Wat versta je dan onder een relatie hebben? Als je spreekt over een relatie zonder verliefd te zijn, heb je het dan niet over gewoon vriendschap?
Lijkt mij ook ja.

Jovi_Hobbes

Citaat van: Zonnekind op december 28, 2007, 02:53:00 PM
Wat versta je dan onder een relatie hebben? Als je spreekt over een relatie zonder verliefd te zijn, heb je het dan niet over gewoon vriendschap?

Daar heb je natuurlijk ook wel gelijk in, mijn opmerking was ook niet helemaal serieus, maar toch: als ik zou moeten kiezen tussen een seksuele relatie en samenleven met een hele goeie vriend waarbij dan alleen de verliefdheid ontbreekt dan kies ik voor het laatste. Ik wil best mijn leven met iemand delen, en vind daarbij het allerbelangrijkste dat die persoon iemand is waar ik het heel goed mee kan vinden en bij wie ik me op mijn gemak voel en mezelf kan zijn. Verliefdheid is dan wat mij betreft optioneel. Verliefdheid is eigenlijk alleen maar een natuurlijk plakmiddel om ervoor te zorgen dat mensen lang genoeg blind zijn voor elkaars tekortkomingen. Na een tijdje zijn mensen zo aan elkaar "verslaafd" dat verliefdheid niet meer nodig is. Dat verdwijnt dus ook binnen twee jaar. Wat overblijft is houden van en dat kan naar mijn mening ook zonder verliefdheid.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Mau

Nou, ik zou geen relatie kunnen hebben met iemand waar ik niet verliefd op ben.. Dan is het of een gewone vriendschap, of ik mag diegene niet. (en dat laatste is geen fijne relatie).
Als ik ooit een relatie begin, dan wil ik geen seksuele relatie, maar ik moet wel die verliefdheid hebben anders begin ik er niet aan. Verliefdheid is voor mij geen plakmiddel, maar gewoon het gevoel waardoor ik meer zelfvertrouwen krijg en daarin dus fijner in de relatie zit. Het is wel zo dat je in verliefdheid snel blind bent, dat is het nadeel...

Zonnekind

Jovi ik begrijp je wel denk ik. Je hebt het niet echt over een relatie maar eerder over gewoon samenwonen met een goede vriend. En het is waar, je goeie vrienden kan je zeker ook graag zien.

Oh, nog een vraagje. Vinden jullie dat er een verschil is tussen "Ik zie je graag" en "Ik hou van jou"?
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Ienepien

Voor mij wel. Maar ik denk, dat jullie dat in België zo zeggen ipv bij ons ik hou van jou.
Het kan dus voor ons hetzelfde betekenen.
Als ik hier zeg: ik zie je graag, dan betekent het gewoon, dat je goeie vrienden bent, en iemand (letterlijk) graag ziet.

Zonnekind

Ik zei tegen Viper in het begin dat we samen waren altijd: Ik zie je graag. Pas na enkele maanden was dat gevoel veel intenser en dieper en gemeender en pas toen kon ik zeggen: Ik hou van jou.
Ik dacht dat de meeste mensen hier toch een onderscheid in zagen maar een paar weken geleden heb ik daar met een goeie vriend over gebabbeld en die zag daar geen verschil tussen.
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Ienepien

Voor mij betekent IK HOU VAN JOU toch echt wel iets, wat je met je hart voelt. :knuffel:
En dat zeg je niet tegen zomaar iemand.

Zonnekind

En als je nu verliefd bent en je begint daar pas een relatie mee, kan je dan van in het begin "ik hou van jou" zeggen?
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Ienepien

Nee, vind ik niet. Als je verliefd bent is het nog niet meteen houden van. Dat moet groeien.
En als het zover is, dat het houden van is, dan vóel je dat.
En als je het nog niet voelt, vind ik niet, dat je het al mag zeggen. :-\

Ereinion

Ik vind het ook wel een verschil. Ik zou het zoals jou gebruiken, Zonnekind.

Ik gebruik 'Ik houd van je' niet zomaar. Ik heb nu nog wel eens dat mijn vriend dat tegen mij zegt en ik nog boos op hem ben na een meningsverschil (vooral zo'n bepaalde periode in de maand, dan ben ik nog koppiger  ;) ) dan zeg ik niet hetzelfde tegen hem. Dan voel ik dat niet zo en gebruik ik het ook niet.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Jovi_Hobbes

Dat vind ik wel een mooi principe Ereinion. Het is maar al te makkelijk om die vier woordjes te zeggen "ik hou van jou" maar ze zeggen en ze ook menen is natuurlijk iets heel anders. Eigenlijk wordt het veel te veel gebruikt en heeft het daardoor zijn waarde wat verloren. Houden van is in mijn ogen iets wat echt moet groeien, dat kun je dus niet al na één afspraakje zeggen, vind ik.

Ik dacht altijd dat "ik zie je graag" het Vlaamse equivalent van "ik hou van jou" was, maar blijkbaar zit er toch wat verschil in gevoelswaarde.

Citaat van: Zonnekind op december 31, 2007, 10:28:36 AM
Jovi ik begrijp je wel denk ik. Je hebt het niet echt over een relatie maar eerder over gewoon samenwonen met een goede vriend. En het is waar, je goeie vrienden kan je zeker ook graag zien.

Maar ook op het gebied van vriendschappen en "houden van" heb je verschillende gradaties. Ik hou bijvoorbeeld erg veel van mijn ouders, maar ik ben nooit verliefd op ze geweest  :D en bij mijn beste vriendin heb ik toch een heel ander gevoel. Ik geef natuurlijk wel om haar, maar op een andere manier. Het raakt mij bijvoorbeeld als zij nare dingen meemaakt, maar ik geloof niet dat je dat kunt omschrijven als "houden van" Voor mij zit er toch wel een verschil tussen goede vriendschap en houden van.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

myra

Voor mij persoonlijk is er geen echt verschil tussen 'ik zie je graag' en 'ik hou van jou', maar dat heeft ook wel te maken met persoonlijk aanvoelen. Zoals jij het beschrijft, Zonnekind, is het natuurlijk wel verschillend en ook heel mooi dat het aangeeft dat je relatie dieper wordt.

biaseksueel

Die taal, is dat niet ook erg plaatsgebonden? "Ik zie u graag" heeft in Vlaanderen toch een heel andere betekenis?! Wel grappig: anderhalf jaar geleden kwam ik voor het eerst in België wonen. Kwas op een onthaalweek van school, amuseerde me ontzettend, leerde veel toffe mensen kennen. Toen was er een keer een meisje die tegen me zei "Ik zie u graag" en ik wist niet hoe ik het moest interpreteren. Ik dacht waarschijnlijk bedoelt ze het gewoon vriendschappelijk zo van "ik vind u 'n toffe!" ofzo, maar ik was daar dus niet zeker van  :D  Ik weet het eigenlijk tot op de dag van vandaag nog steeds niet, maar laten we het erbij houden dat ze me wel mocht. (ik haar ook trouwens)
Leuk die Belgen  ;)

wieweet

Ik zit tussen type B en D in en ik neig meer naar D Overigens als ik mijn geboortehoroscoop bekijk heb ik de Noorder Maansknoop in het 12e huis en in Maagd dus graag op mezelf en niet op zoek naar een relatie nooit geweest ook maar wel met een kinderwens en die is uitgekomen...

Zonnekind

Mag ik dan zo nieuwsgierig zijn om te vragen hoe je aan die kinderen komt?
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.