Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

introvert/extravert?

Gestart door myra, november 09, 2008, 09:38:54 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AceVentura

Ik denk dat de nuance in het woord "doen" zit. Je bent introvert, en je kan extravert doen, niet extravert zijn.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

mobo

Ik ben introvert, vind het heerlijk om op mezelf te zijn.  Spreek  met 1 iemand af dan met een groep, vooral als dan iedereen naar mijn luistert als ik wat vertel.  Bende laatste jaren wel wat opener geworden, vooral als het over gevoelens praten gaat. Mocht iemand vragen hoe het met mijn gaat en het gaat op dat  moment niet dan zeg ik dat ook.

Edewecht

#63
Citaat van: Ace of Cups op december 22, 2020, 09:55:09 PM
Citaat van: Edewecht op december 21, 2020, 05:59:07 PM
Introvert.

Behalve als ik op een podium sta. Dan komt mijn extraverte kant aan bod!  :cheerleader:
Wat goed! Kan je dat leren, Edewecht?

Citaat van: Ace of Cups op december 22, 2020, 11:14:55 PM
Citaat van: AceVentura op december 22, 2020, 10:32:10 PM
Of je introvert of extravert bent is een behoorlijk diep gewortelde voorkeur, die voorkeur veranderen gaat je niet lukken. Je kan jezelf wel oefenen in datgene wat je wil, en als dat nodig is onderzoeken wat je tegenhoud om dat te doen. Het zal je altijd meer energie/moeite blijven kosten dan je voorkeur.
Interessant dat je het een voorkeur noemt! :)
Ik heb vaak de neiging het maar als een onhandige eigenschap te ervaren, maar inderdaad, ben ik er vaak best content mee :) Al is het op een podium of voor een groep gewoon vrij lastig, vandaar het label 'onhandige eigenschap'
Maar ik geloof dat veel te veranderen is, misschien zelfs een diepgewortelde voorkeur?
Er zijn mensen die van mening zijn dat je alles kunt leren en dat je alles kunt worden 'als je maar wilt!'
En dit zou best wel eens waar kunnen zijn, maar -
om sommige dingen te leren kan zóveel 'wil' of energie nodig zijn dat dat niet in balans is met wat je wilt bereiken.
Sterker nog: om iemand te worden die je niet bent - - nee, dat lijkt me niet raadzaam (voorzichtig gezegd).

Ik denk dat minstens even zinvol kan zijn om je energie te steken in het leren omgaan met hoe je in elkaar zit. (Dat heet ook wel 'jezelf accepteren', maar dit vind ik niet zo lekker klinken :-\ )

Elke medaille heeft twee kanten. Introvert-zijn hoeft niet alleen nadelig te zijn. De voordelen van introvert zijn, voor mezelf althans, zijn: diepgang, rust, beschouwing, anker in mezelf, goed alleen kunnen zijn, minder afhankelijk van anderen of hun aandacht/waardering.

(En af en toe vakantie nemen van mn introvert-zijn, en lekker staan glunderen op een podium :cheerleader: )
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Over het introvert zijn en de voordelen daarvan is ook een TED talk geweest die het bekijken zeker waard is:
https://www.ted.com/talks/susan_cain_the_power_of_introverts
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

kwarktaart

Ik heb introvert gestemd.
Ben best een huismus en voel me beter met 1 op 1 contacten dan in een groep. Hoewel ik mijn leven nu eigenlijk iets té rustig vind.

Koffie

Ik weet niet of je echt je aard kunt veranderen. Je kunt gedrag aanpassen, en dat kan in bepaalde situaties voordelen hebben. Ook voor jezelf. Maar het kan ook betekenen dat je, om maar anders te doen dan hoe je werkelijk bent, over grenzen heen gaat en daardoor jezelf schade doet. Zelfs het zicht kwijtraakt op wie je echt bent.

Ik ben introvert, heb zeker in mijn jonge jaren erg mijn best gedaan om dat niet te zijn, waar ik best van heb geleerd. Een heleboel daarvan heb ik geleerd in de 3 jaar dat ik MDGO-Agogisch Werk deed. Ik pluk er nog wel vruchten van. Maar ik stortte compleet in na die opleiding. Ii viel in een diep gat en kon andere opleidingen niet meer afmaken. En ik werd ziek.

Het mest passend bij mij is dat muurbloempje. Af en toe wil ik best even in de felle zon, ik ben daar niet perse heel bang voor. Maar dat kost enorm inspanning. Maar graag grotendeels in de schaduw. En niet te midden van de massa. Ieder zijn/haar/diens plek!

Ik vergelijk het met een elastiek. Er zijn situaties waarin ik sociaal wil of moet zijn, dan trek ik mijn elastiek een eind uit. Maar dat kost kracht en op den duur trek ik dat bijna letterlijk niet meer, en dan trekt het elastiek weer in. Pas zat ik met mensen aan tafel na een spannende aangelegenheid en dan gebeurt het gewoon weer: ik ga 'spacen'. Dan val ik terug in mijn eigen gedachtenwereld. O ja! Denk ik dan. Je moet even socializen! En dan gaat het weer even, tot ik weer in mijn eigen space terugval. Dan lukt het me niet meer die spanning op het elastiek te houden.

Van mij mag ik zo blijven.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Echt veranderen denk ik ook niet.

Zoals ik eerder al zei: Als je introvert bent kan je best extravert doen maar dat zal je meer moeite kosten. Als je als introvert een beroep hebt waarbij je continu extraverte activiteiten moet doen heb je goed voor jezelf te zorgen, vaak in de vorm van momentjes voor jezelf. Doe je dat niet dan zal je het snel als een te grote belasting ervaren.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Edewecht

Citaat van: Ace of Cups op december 22, 2020, 09:55:09 PM
Citaat van: Edewecht op december 21, 2020, 05:59:07 PM
Introvert.

Behalve als ik op een podium sta. Dan komt mijn extraverte kant aan bod!  :cheerleader:
Wat goed! Kan je dat leren, Edewecht?

Ik vergat iets te zeggen:
los van de vraag of je als introverte persoon wel of niet extravert kunt 'worden', - ik denk dat je podium-extravertheid wel kunt aanleren. Daar zijn opleidingen en cursussen voor. Theater, toneel, maar ook Spreken in het Openbaar enzo. Dan leer je technieken. Je bent dan in een rol, als acteur of als spreker / betoger / deskundige over een bepaald onderwerp. Dan staat die extravertheid duidelijk los van jou als mens, het is slechts een gereedschap.

Ik heb meerdere interviews gezien met André van Duin, of all comedians. Hij zegt van zichzelf dat hij thuis een hele rustige, huiselijke jongen is. Een heel ander mens dan op het podium.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Citaat van: Edewecht op april 18, 2022, 02:25:47 PM
Ik heb meerdere interviews gezien met André van Duin, of all comedians. Hij zegt van zichzelf dat hij thuis een hele rustige, huiselijke jongen is. Een heel ander mens dan op het podium.
Het valt me op dat je dat van heel veel podium/TV artiesten hoort. Ook Tieneke Schouten is bijvoorbeeld heel anders als ze geïnterviewd wordt als wanneer ze op het podium staat.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

AceOfCups

Citaat van: Edewecht op april 18, 2022, 02:25:47 PM
Ik vergat iets te zeggen:
los van de vraag of je als introverte persoon wel of niet extravert kunt 'worden', - ik denk dat je podium-extravertheid wel kunt aanleren. Daar zijn opleidingen en cursussen voor. Theater, toneel, maar ook Spreken in het Openbaar enzo. Dan leer je technieken. Je bent dan in een rol, als acteur of als spreker / betoger / deskundige over een bepaald onderwerp. Dan staat die extravertheid duidelijk los van jou als mens, het is slechts een gereedschap.
Precies dat! :cheerleader: Mocht ik ooit mijn euritmieopleiding weer oppakken (al kan ik me daar nu niets bij voorstellen) dan kom ik graag bij je in de leer ;)
Ecce homo

Edewecht

Citaat van: Ace of Cups op april 18, 2022, 10:15:26 PM
Precies dat! :cheerleader: Mocht ik ooit mijn euritmieopleiding weer oppakken (al kan ik me daar nu niets bij voorstellen) dan kom ik graag bij je in de leer ;)

Aarghh! Nee! Niet bij mij. :banghead: Je zoekt maar een professionele hulpverlener op :gek:
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Mercutio

100% introvert.

Ergens in mijn twintiger jaren cursussen assertiviteit gedaan en héél lang geoefend op extrovert overkomen.
Dat is gelukt :)

......Een beetje te goed. Mensen die me zien denken vaak dat ik juist extrovert ben en geloven mij vaak niet als ik ze vertel dat ik helemaal niet goed ben in sociale situaties en eigenlijk introvert ben. Die hebben geen idee hoe lang ik mij van te voren sta op te peppen, dat ik van alles alvast instudeer en dat ik soms helemaal in de paniek ben als mijn energie op is en ik tussen mensen in sta.
Tot mijn studiejaren aan was ik stil, verlegen en braaf. Nu ben ik iets minder stil en kom zelfverzekerder over. Maar van binnen ben ik onveranderd.

PallaS.

Oef. Goeie.

Ik heb altijd gedacht dat ik sterk introvert was, maar afgelopen twee jaar lijkt er minder van dat beeld te kloppen dan ik dacht. True, de manier waarop ik oplaad is rust en ruimte, dus in dat op zicht zit ik zeker aan de introverte kant van het spectrum. Echter, misschien door mijn opleiding als docent of door het feit dat ik nu eindelijk mijn eigen plek en leven heb, merk ik dat er een volslagen andere kant naar buiten komt. Plus ik kwam er een tijdje geleden achter dat een introverte vriendin van me als extravert ziet.  :schater: Dus wellicht ben ik ambiverter dan ik altijd gedacht heb.

AceVentura

Je inmiddels een beetje kennende snap ik ook wel dat mensen jou als extravert kunnen zien ::)
Die "batterij opladen" is vaak de meest prominente eigenschap waarmee je introvert/extravert kan onderscheiden. Wel leuk dat het zo bij jou in beweging is :klap:
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler