Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

programma over 'vrijwillige' amputatie

Gestart door Ereinion, januari 17, 2006, 07:53:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ereinion

Ik zag gisteren een programma op Discovery over mensen die bepaalde ledematen niet herkennen als iets dat bij hun hoort en ze dus liever zouden laten amputeren, zodat ze gelukkig met zichzelf kunnen zijn. Hebben jullie dat ook gezien of daar iets van gehoord? Ik vond het heel interessant, maar moeilijk te bevatten.
Op mijn werk vonden ze deze mensen geestelijk gestoord, bijna klaar om opgenomen te worden.  >:( Daar kan ik dan niet tegen. Hoe moeilijk het ook te begrijpen is, vind ik dat deze mensen zelf moeten weten of ze liever zonder been door willen gaan. Maken sommigen van mijn werk zich er ook nog zorgen over dat die mensen dan niet meer kunnen werken en ze een uitkering krijgen van onze belasting.  >:( (Het waren trouwens Amerikanen in de documentaire)
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

TBW

Dat klinkt redelijk raar...  :-\

Ach ja, zolang iedereen gelukkig is...

Jovi_Hobbes

Citaat van: Ereinion op januari 17, 2006, 07:53:39 PM
Maken sommigen van mijn werk zich er ook nog zorgen over dat die mensen dan niet meer kunnen werken en ze een uitkering krijgen van onze belasting. >:(

Zucht, dat is toch altijd wel zo'n vermoeiende reactie!
Ik heb het programma niet gezien en ik moet eerlijk zeggen dat ik het me niet goed kan voorstellen dat je een deel van je lichaam niet wilt hebben, maar blijkbaar hebben de mensen waar het om ging dat gevoel wel heel sterk. Ik ben het helemaal met je eens dat je daar dan toch een soort van respect voor moet hebben in plaats van die mensen maar meteen voor gek verklaren.
Maar ja zo werkt de wereld: anders = verkeerd = gek  :'(
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Ereinion

Het was ook niet zo dat ze opeens dachten, laat ik mijn been er eens af halen. Het zorgde hun hele leven al voor problemen. Het probleem is ook dat er geen ziekenhuis is dat de operatie uit wil voeren, dus verwonden ze zichzelf vaak om een amputatie af te dwingen. Dat doe je niet zomaar, lijkt me.
Ik had al eens gehoord dat mensen na een herseninfarct oid bepaalde lichaamsdelen niet herkennen en ook niet doorkrijgen dat ze aan hun vast zitten. Schrikken ze 's nachts wakker, omdat er een vreemde arm bij hun in bed ligt, terwijl dat hun eigen arm is. Misschien heeft dit daar ook ergens mee te maken.  ???
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Jovi_Hobbes

Eigenlijk moet ik mijn gedachten anders verwoorden: ik kan me wel heel goed voorstellen dat als je een lichaamsdeel hebt dat je echt niet als onderdeel van jezelf voelt, dat je daar op een gegeven moment vanaf wilt, want ik denk dat daar op psychisch niveau dan heel veel problemen meespelen. Het is volgens mij vergelijkbaar met mensen die zichzelf echt niet kunnen accepteren (om wat voor reden dan ook) en uiteindelijk zelfmoord plegen. Ik vind het alleen heel moeilijk voor te stellen dat je een normaal lichaamsdeel hebt dat je (opeens) niet meer als van jezelf herkent. Het lijkt me heel beangstigend.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Ereinion

Mij ook.
Een arts in het programma vergeleek het met mannen die vrouw willen worden en andersom. Die laten ook lichaamsdelen weghalen die volgens hun niet horen bij wie ze zijn. Dit is wel enigzins geaccepteerd, en de vergelijking maakte het voor mij beter te begrijpen.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Jovi_Hobbes

Inderdaad.
Overigens vind ik Discovery best een goede zender. Ze hebben wel vaker documentaires over dit soort taboe-onderwerpen en maken het dus een beetje bespreekbaar.
:cake: voor Discovery
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Ereinion

 :klap: en  :cake: voor hen.

Discovery is inderdaad goed. Nu we weer kabel hebben kijken we niet meer alleen naar NL 1, 2 en 3. Maar naar NL 1, 2, 3, en Discovery.  ;D
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

TBW


Ereinion

Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

TBW

Ereinion, als reactie op:

Citaat van: Jovi_Hobbes op januari 17, 2006, 08:12:11 PM
ik kan me wel heel goed voorstellen dat als je een lichaamsdeel hebt dat je echt niet als onderdeel van jezelf voelt, dat je daar op een gegeven moment vanaf wilt, want ik denk dat daar op psychisch niveau dan heel veel problemen meespelen.

myra

Ik ben op internet eens het 'devotee' fenomeen tegengekomen. mss is dat daarmee verwant. Kort samengevat zijn dit valide mensen die graag een handicap zouden willen hebben, omdat ze zich zo beter voelen. Er zijn mensen die bv in een rolstoel willen zitten, maar ook die bv een amputatie verlangen. Zelf vergelijken ze het met transseksueel zijn. Zoals iemand zich beter zou voelen als hij/zij van geslacht verandert, zo zouden zij zich beter  voelen wanneer ze een handicap hebben. Voor de meeste mensen lijkt dit natuurlijk nogal ongewoon...

Is dat zo'n beetje waar t over ging, Ereinion?

TBW

Is het wat vergelijkbaar met mensen die zichzelf snijden? Enfin, het heeft in elk geval een psychologische grond.

Sammy

Interessant!

Maar ik durf er weinig over te zeggen. Genderidentiteitsstoornissen zouden ook wel eens gedeeltelijk een biologische basis kunnen hebben. Of de fenomenen besproken in deze draad in ieder geval een psychologische grond hebben, is dus zelfs niet zeker.

Sammy

Hihi.. en aan de andere kant zijn er dan ook weer die van amputaties houden op een heel andere manier:

Acrotomophilia

;D