Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

artikel verschenen januari 2006 (de jonge journalist)

Gestart door myra, januari 27, 2006, 09:58:46 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jovi_Hobbes

Hallo Saskia,

Leuk dat je hier reageert! Om even terug te komen op je vraag wat wij wel graag zouden willen lezen het volgende. Laat ik beginnen met te zeggen dat elk artikel dat het onderwerp aseksualiteit serieus benadert in mijn ogen waardevol is. Jouw artikel valt daar zeker ook onder. Het is duidelijk dat je je er in hebt verdiept en dat onderzoek onder twee mensen is dan wel iets waar ik het niet zo mee eens was, maar die laatste alinea maakte voor mij veel goed.
Nu dan wat ik belangrijk vind in een artikel over aseksualiteit:
- dat aseksualiteit serieus wordt genomen
- dat aseksuele mensen niet worden afgeschilderd als mensen met een gebrek
- dat er duidelijk wordt vermeld dat aseksuelen weldegelijk verliefd kunnen worden
- dat een aseksuele relatie niets minder is dan een seksuele relatie
- dat aseksuelen niet zielig zijn en niet het gevoel hebben dat ze iets missen
- dat aseksualiteit geen fase in het leven is die wel weer voorbij gaat
- dat er niet meteen een medische verklaring voor wordt gezocht, maar dat het gewoon gepresenteerd wordt als een feit: aseksualiteit bestaat en daar hoeft helemaal niets mis mee te zijn
Maar veel van deze dingen heb je dus al wel in je artikel verwerkt.

Om je artikel wat verder uit te breiden zou je misschien wat ideeën en ervaringen van aseksuelen erin kunnen verwerken. Zodat het artikel minder klinisch is en een "ziel" krijgt. Als je wilt mag je mij bijvoorbeeld best een aantal vragen mailen die ik dan zo goed mogelijk probeer te beantwoorden en misschien zijn er wel meer mensen die daaraan mee zouden willen werken.

De stelling over modeverschijnsel, kan ik op zich wel begrijpen. Als je eenmaal over iets nieuws hebt gehoord lijkt het overal de kop op te steken. Maar mensen vergeten vaak dat iets wat voor hun nieuw is niet persé echt nieuw hoef te zijn. Zelf ben ik voor zover ik weet al mijn hele leven aseksueel (en dat is al 27 jaar, niet echt nieuw dus). Sinds een paar jaar weet ik hier dan een term voor en beginnen er groepen te ontstaan van mensen die zich herkennen in de definitie van aseksualiteit. De term is nieuw, maar het gegeven niet. Het een modeverschijnsel noemen is in mijn ogen onrechtvaardig.

Maar nogmaals alle lof voor het feit dat je een onderbouwd artikel over aseksualiteit hebt geschreven. Daarmee verdien je heel veel  :cake: :cake: :cake: :cake: :cake:
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

saskia

Hallo allemaal!

Bedankt voor alle reacties! Ik ga het artikel herschrijven, als het af is zal ik het ter goedkeuring bij jullie voorleggen dan krijgen jullie ook de kans een 'eerlijk' artikel over aseksualiteit de wereld in te sturen. Ik ga even alle reacties op een rijtje zetten, waarschijnlijk zal ik nog wel vragen hebben dus jullie horen nog van mij! nogmaals bedankt allemaal!

Gr saskia

Ereinion

Klinkt goed! Veel succes ermee, Saskia! En al je vragen zijn welkom.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

saskia

hallo allemaal!

Ai ai, ik schaam me dood, sorry voor mijn wel erg late reactie. Hieronder staat het artikel, ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Schaam je vooral niet om je ongezouten mening te posten.

Gr Saskia
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Niet nu lieverd ik heb geen zin, eigenlijk nooit niet, ik ben aseksueel.

Nooit seks, voor veel mensen lijkt het onmogelijk. Toch bestaan er mensen die hun hele leven lang vrijwillig geen geslachtsgemeenschap hebben, aseksuelen. Een bekende aseksueel is Cliff Richard. Hij zou tijdens zijn eerste seksuele ervaring in slaap zijn gevallen en het bij die eerste keer maar hebben gelaten. Ook de Rowan Atkinson (Mr Bean) gaat samen met zijn vrouw seksloos door het leven. Deze 2 celebrities zijn geen uitzondering, 1 op de 100 mensen is aseksueel. Dit houdt dus in dat twee á drie van je kennissen geen seksuele gevoelens heeft. Hoog tijd voor wat meer informatie.

Aseksuelen zijn mensen die geen seksuele aantrekkingskracht tot iemand anders voelen en niet de behoefte hebben om seks te hebben. Het zijn dus zeker geen neurotische of seksueel getraumatiseerde mensen die geen relatie aan kunnen. Verwacht wordt dat aseksuelen moeilijk een relatie aangaan en gezinnen stichten. Niets is minder waar, op een Engelstalig forum over aseksualiteit blijkt zelfs dat verschillende leden getrouwd zijn en/of een gezin hebben.

Klinisch psychologe dr. Ellen Laan heeft onderzoek gedaan met twee aseksuele vrouwen van 19 en 30 jaar. Uit eerder onderzoek bleek dat ze beide een aandoening hadden waardoor ze sinds de pubertijd een gebrek hadden aan testosteron. Dit hormoon zorgt voor zowel mannen als vrouwen voor seksuele opwinding. Bij wijze van experiment kregen ze beide testosteron toegediend. Na afloop van de proef waren de vrouwen helemaal overdonderd door dit nieuwe gevoel en verlieten ze met rode wangen het onderzoekscentrum.

Aseksualiteit zou dus als het gevolg van een tekort aan testosteron kunnen komen, maar er kunnen wel vraagtekens bij het onderzoek gezet worden aangezien het onderzoek met slechts twee personen is gedaan. Daarnaast zou een tekort aan testosteron ook een vermindering van baardgroei en stemdaling in de pubertijd tot gevolg hebben. De aseksuele mannen op het forum geven aan niet later baardgroei te hebben gekregen dan een gemiddelde puber dus zij hadden waarschijnlijk geen gebrek aan testosteron. Het onderzoek zou dus een verklaring voor aseksualiteit kunnen zijn, maar dit is absoluut niet zeker. Een andere verklaring voor aseksualiteit is moeilijk te vinden.

Aseksualiteit is dus zéker geen fase in het leven die voorbij gaat. Je bent aseksueel, net zoals je homo bent, of aseksueel je veranderd niet ineens van ?geaardheid?. Men kan overigens naast hetero-aseksueel ook bi- of homo- aseksueel zijn. Zoals eerder vermeld moet er een duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen getraumatiseerde mensen en aseksuelen. Aseksuelen hebben nooit seksuele behoeften gehad, getraumatiseerde ?aseksuelen? hebben deze behoeften verloren door een ingrijpende en schokkende ervaring. De aseksuelen ervaren het gebrek aan seks overigens zeker niet als een gemis. Aseksuelen zijn vaak erg gelukkig, seks is immers geen primaire behoefte en een menselijk wezen kan ook zonder.

Voor veel aseksuelen is vriendschap en vertrouwen ook heel belangrijk. Aseksuelen kunnen zeker ook oprechte liefde voor iemand voelen en dus verliefd worden, het enige verschil is dat ze dit niet zullen uiten in seks met een geliefde persoon. Ze drukken dit eerder uit door een fijn gesprek, graag bij die persoon willen zijn, grapjes maken of een knuffel te geven. Eigenlijk zijn ze dus vrij normaal, ze vinden alle aspecten van een ?normale? relatie heel belangrijk, want een relatie bestaat natuurlijk niet alleen maar uit seksueel genot. Een andere misvatting is dat aseksuelen seks walgelijk vinden, dat is zeker niet zo. De meeste aseksuelen hebben geen enkel probleem met het feit dat er seksualiteit bestaat, ze zullen het alleen niet nastreven of ernaar verlangen. Aseksuelen zijn dus zeker niet intolerant naar seksuelen toe, het is geen elitaire gemeenschap.

Een gehoorde vraag uit de samenleving is: ?kan je dan gewoon geen zín in seks maken?? ?Nee?, zegt Myra op het aseksuelen forum. ?Zin in seks krijgen is geen knop in ons hoofd die we kunnen omdraaien. Sommigen onder ons hebben effectief geprobeerd om zin in seks te maken, en hebben ervaren dat het niet lukt. Wij ervaren seksuele prikkels niet als aantrekkelijk en we zullen niet opeens seksueel worden door erotische beelden te zien. De meesten onder ons hebben hun aseksualiteit door middel van ervaringen met seks moet ontdekken, en hebben als zodanig ondervonden dat seks hun niet aanspreekt, ook niet als ze er erg veel moeite over doen.? Ereinion valt Myra hierin bij: ?hoe kun je zin maken in iets wat je niet aantrekkelijk vindt om te doen? Ik kan zin maken om mijn vriend een heel groot plezier te doen. Maar het is niet zo dat ik zin ga maken en vervolgens seksueel ben. Zoals Myra aangaf hebben sommige aseksuelen door seks te hebben ontdekt dat ze aseksueel zijn. Dus het gaat niet op om te zeggen dat we een mening hebben over iets wat we nog nooit gedaan hebben. (voor sommigen dan) Een andere tegenvraag; waarom gaan sommige seksuelen ervan uit dat we seksueel kunnen en moeten worden? Prima dat zij er van kunnen genieten, maar laat ons zijn zoals we zijn.?

Aseksualiteit wekt helaas nog veel weerstand en onbegrip in de samenleving op, veel mensen denken dat het weer een nieuwe modetrend is. ?Onzin?, zeggen de aseksuelen zelf. ?Er zijn altijd aseksuelen geweest, maar die komen nu pas voor hun gevoelens uit omdat de samenleving beter over seks kan praten.?

Op de eerder genoemde forums zijn ook veel topics te vinden met berichten als ?eindelijk weet ik wat ik ben, ik dacht dat ik gek aan het worden was!? Aseksualiteit is nog steeds een erg onbekend begrip, terwijl het gegeven al decennia bekend is. Vroeger wisten de aseksuelen simpel weg niet wat er met hen aan de hand was. ?Ik ben vier jaar geleden gestopt met vrijen?, verteld een van de aseksuelen op het Engelstalige forum. ?Ik heb maar 1 keer een orgasme gehad tijdens mijn leven, de rest heb ik gefaked. Ja, ook een man kan doen alsof!? Dit bericht, samen met een vijftal andere, geven de gedachten en gevoelens van mogelijk nog velen anderen weer. De leden van het online forum over aseksualiteit streven dan voor een bredere bekendheid het ?fenomeen?. Gelukkig wordt aseksualiteit steeds bekender en sluiten zich steeds meer mensen aan bij de praatgroepen en websites.

Het is erg belangrijk dat onze maatschappij de aseksuelen eindelijk eens gaat accepteren en erkennen. Alleen zo kunnen we alle duizenden aseksuelen uit hun isolement halen. Seks is niet alles in het leven, gelukkig zijn, daar draait het om. Als die mensen zo een gelukkig leven kunnen leiden, So What laat ze hun gang gaan, we leven in een vrij land, of niet?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Ereinion

 :klap:

Ik vind het erg goed. Het geeft een genuanceerd beeld over wat aseksualiteit is, en het is op een duidelijke manier verteld. En het heeft een hele mooie boodschap.  :)

Komt dit nu ook op internet te staan, of komt het ook nog ergens anders in?

En wat de late reactie betreft, dat maakt toch helemaal niet uit.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

saskia

heey heey!

Bedankt  ;D. De tekst komt alleen op internet te staan maar de zender waar ik bij werk wil ook erg graag wat aandacht aan aseksualiteit besteden. Ik heb hierover een nieuw topic gemaakt.

Gr Saskia



saskia

hahaa, bedankt voor alle reacties. Ik ga het artikel op internet zetten, het zal er vandaag of morgen zeker op www.dejongejournalist.nl staan!

Gr Saskia

Jovi_Hobbes

Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Sammy

Je artikel is veel verbeterd, nice job!

En wat de schaamteloze ongezouten mening betreft:  ;)

CiteerVerwacht wordt dat aseksuelen moeilijk een relatie aangaan en gezinnen stichten. Niets is minder waar, op een Engelstalig forum over aseksualiteit blijkt zelfs dat verschillende leden getrouwd zijn en/of een gezin hebben.

Volgens mij zijn relaties bij aseksuelen wel een probleem, simpelweg omdat seksuele mensen dikwijls een probleem hebben met abstinatie, en de aseksuele doelgroep maar uit tussen zo'n 0,5% en 1% van de bevolking bestaat. Als je verhalen leest van mensen die desondanks getrouwd zijn en/of een gezin hebben, betekent dat dat het niet altijd een probleem is.

Verder een algemene opmerking: als je jezelf journalist wil noemen, vind ik vijf spelfouten teveel. Zo gaan mensen die het artikel lezen je minder serieus nemen.  :-\

Jovi_Hobbes

Citaat van: Sammy op maart 29, 2006, 03:40:35 PM
Volgens mij zijn relaties bij aseksuelen wel een probleem, simpelweg omdat seksuele mensen dikwijls een probleem hebben met abstinatie, en de aseksuele doelgroep maar uit tussen zo'n 0,5% en 1% van de bevolking bestaat. Als je verhalen leest van mensen die desondanks getrouwd zijn en/of een gezin hebben, betekent dat dat het niet altijd een probleem is.

Ik ben het met je eens Sammy!
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Tempesta

Ik vind vooral de laatste alinea een mooie afsluiter  :D.

myra

Citaat van: Jovi_Hobbes op maart 29, 2006, 06:51:14 PM
Citaat van: Sammy op maart 29, 2006, 03:40:35 PM
Volgens mij zijn relaties bij aseksuelen wel een probleem, simpelweg omdat seksuele mensen dikwijls een probleem hebben met abstinatie, en de aseksuele doelgroep maar uit tussen zo'n 0,5% en 1% van de bevolking bestaat. Als je verhalen leest van mensen die desondanks getrouwd zijn en/of een gezin hebben, betekent dat dat het niet altijd een probleem is.

Ik ben het met je eens Sammy!

Een goed punt Sammy. Ik ben zelf ook meer en meer overtuigd dat de beste partner voor een aseksueel een andere aseksueel is en zoals je aanhaalde, aseksuelen zijn op zich een schaars ras. Ik vermoed persoonlijk ook dat de meeste aseksuelen single zijn. Een seksueel-aseksueel relatie gaat in het algemeen gepaard met veel onzekerheid en frustratie. Niet alleen bij de aseksuele, maar ook bij de seksuele partner, die eraan twijfelt of zijn/haar partner hem wel graag ziet, aangezien hij/zij hem/haar niet seksueel aantrekkelijk vindt. Dit is de keerzijde van de medaille, en zeker niet te onderschatten.

Ik geef eerlijk toe dat het ergens wel mijn droom is om een aseksuele soulmate te vinden. Ik realiseer me wel dat die kans erg klein is, aangezien het iemand moet zijn die én aseksueel is én een karakter heeft dat zeer goed bij het mijne past. Een levensgezel hebben om alles mee samen te doen spreekt mij wel aan, maar dan moet het ook iemand zijn waar ik me volledig op mijn gemak kan bij voelen.

Jovi_Hobbes

Je hebt helemaal gelijk dat het moeilijk is om iemand te vinden die èn aseksueel is èn bij je past, maar we moeten de moed niet opgeven! Wie weet wat de toekomst nog brengt. En volgens mij helpen we de toekomst zelf ook  nog een handje door bekendheid te creëren en daar dus meer aseksuelen mee op te sporen. Das een bijkomend voordeel, naast de doelen van bekendheid, acceptatie en het "helpen" van aseksuelen die, net als wij ooit, denken dat ze raar en alleen zijn.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?