Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

a-seksuele orientaties

Gestart door myra, januari 27, 2006, 10:07:23 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jovi_Hobbes

Mooi gezegd Dutchamoeba.
Kort gezegd komt het erop neer dat je twee soorten aantrekkingskracht hebt: seksuele aantrekkingskracht en romantische aantrekkingskracht. Aseksuelen kennen geen seksuele aantrekkingskracht naar anderen, maar kunnen wel romantische aantrekkingskracht ervaren. Overigens zijn er ook aseksuelen die geen van beide ervaren.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Fricai

Het lijkt me logischer om het te verwoorden als dezelfde aantrekking, maar dat bij aseksuelen een linkje naar seks mist? =]

Dutchamoeba

Ik weet het niet. Het is niet alleen de seks die ontbreekt, maar ook de seksuele aantrekkingskracht. Ik voel me eerder aangetrokken tot iemands karakter, en dus niet in eerste instantie tot iemands uiterlijk, wat vaak toch het begin van een relatie vormt.

Jovi_Hobbes

Citaat van: Fricai op november 17, 2012, 04:07:34 PM
Het lijkt me logischer om het te verwoorden als dezelfde aantrekking, maar dat bij aseksuelen een linkje naar seks mist? =]

Ik denk het niet. Volgens mij gaat het om het fundamentele verschil tussen lust en liefde. Vaak gaan die samen maar voor aseksuelen dus juist niet. De een kan makkelijk bestaan zonder de ander, dus volgens mij gaat het wel degelijk om twee verschillende dingen.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Dutchamoeba


Fricai

Misschien denk ik irritant wetenschappelijk. :P

Denken jullie dat het biologisch twee verschillende fenomenen zijn? Dat geloof ik niet, namelijk. Je hebt een fenomeen 'aantrekking', wat 'bedoeld is' om te zorgen dat je je voortplant (want op een dergelijk fenomeen is geselecteerd in het verleden). Aseksuelen hebben een 'afwijking' (sorry als iemand zich beledigd voelt door dit woord, ik weet niet wat ik er anders moet neerzetten) waardoor dat fenomeen aantrekking zich anders manifesteert (en homo- en biseksuelen hebben diezelfde aantrekking als heteroseksuelen, maar daar zit een afwijking in op wie het gericht is).

Eens, of niet?

Dutchamoeba

Hmm, daar zit misschien wel wat in, ja... Als ik het goed begrijp zit er, in tegenstelling tot homo- en biseksuelen, geen afwijking in op wie de aantrekking gericht is, maar op WELK ASPECT (karakter) van iemand die aantrekking gericht is.

Lizzie7

Ja, maar als je het puur op karakter zou gaan bekijken, dan kom je weer terecht bij de vraag van Lente: waarom worden we dan toch op een niet-seksuele manier aangetrokken door een bepaald geslacht? Als het puur op basis van karakter zou zijn, zouden alle aseksuelen dan toch biromantisch moeten zijn?

Fricai

Citaat van: Dutchamoeba op november 19, 2012, 11:18:39 AMHmm, daar zit misschien wel wat in, ja... Als ik het goed begrijp zit er, in tegenstelling tot homo- en biseksuelen, geen afwijking in op wie de aantrekking gericht is, maar op WELK ASPECT (karakter) van iemand die aantrekking gericht is.

Lijkt me eerlijk gezegd ook niet logisch te classificeren a.d.h.v. tot welk aspect je bent aangetrokken, gezien dat zowel onder aseksuelen als seksuelen van persoon tot persoon verschilt.

Duidelijkst lijkt me dat voor seksuelen er een link zit tussen aantrekking en lust, die er voor aseksuelen niet is (zelfs wanneer zowel de aantrekking als lust beide onafhankelijk wel 'werken')?

Lente

Bedankt voor de reacties. Ik vind het nog moeilijk op mezelf toe te passen. Ik zie mezelf wel als romantisch. (Ik verlang naar een maatje voor het leven, met wie ik alles kan delen, kan knuffelen en tegen wie ik lekker kan aankruipen.) Maar ik ben nog nooit verliefd geweest. Kun je dan weten of je op mannen of op vrouwen valt, als je de persoon bij wie je dat speciale gevoel hebt nog niet bent tegengekomen?

Fricai

Citaat van: Lente op november 19, 2012, 06:40:11 PMKun je dan weten of je op mannen of op vrouwen valt, als je de persoon bij wie je dat speciale gevoel hebt nog niet bent tegengekomen?

Goede vraag. Ik zou denken van wel, gezien niet alle aantrekking ook direct verliefdheid is. Maar zal (zoals alles :P) wel weer verschillen tussen mensen.
Verliefdheid is wel een stuk 'duidelijker' iig, het is ook standaard argument voor als men vraagt of ik niet misschien homo ben ('Zou ik dan niet verliefd moeten worden op mannen i.p.v. vrouwen? ::)).

AceVentura

Citaat van: Lente op november 19, 2012, 06:40:11 PM
Kun je dan weten of je op mannen of op vrouwen valt, als je de persoon bij wie je dat speciale gevoel hebt nog niet bent tegengekomen?
Bij mij is het voornamelijk een gevoel, concreter dan dat wordt het denk ik niet :) Ook gevoel heeft wel eens de neiging om er naast te zitten, maar om het makkelijk te houden ga ik daar even niet van uit  ;D
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Jovi_Hobbes

Citaat van: Fricai op november 19, 2012, 12:41:30 PM
Duidelijkst lijkt me dat voor seksuelen er een link zit tussen aantrekking en lust, die er voor aseksuelen niet is (zelfs wanneer zowel de aantrekking als lust beide onafhankelijk wel 'werken')?

Hè? Nu maak je toch zelf ook het onderscheid?
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Fricai

Ja, tussen aantrekking en libido? De discussie ging toch om het onderscheiden van verschillende typen aantrekking?
Helpt dit:

CiteerDuidelijkst lijkt me dat voor seksuelen er een link zit tussen aantrekking(=aantrekking) en lust(=libido), die er voor aseksuelen niet is (zelfs wanneer zowel de aantrekking(=aantrekking) als lust(=libido) beide onafhankelijk wel 'werken')?

Of volg ik niet. =]

Jovi_Hobbes

Volgens mij hebben we het gewoon weer over hetzelfde. Alleen omschreef ik libido als seksuele aantrekkingskracht. Ik begrijp dat jij dat niet helemaal zuiver vindt maar ik vind het altijd wel een duidelijke manier om het verschil aan te geven.
Verliefdheid = romantische aantrekkingskracht
Lust = seksuele aantrekkingskracht en daarvoor heb je inderdaad een libido nodig
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?