Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Een grondwet voor Vlaanderen

Gestart door TBW, februari 01, 2006, 08:29:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TBW

Citaat van: Zonnekind op september 26, 2006, 06:21:16 PM
Mijn tante, de neef van mijn moeder, mijn schoonvader,... zitten allemaal in de politiek. Ik ben alles errond dus al kotsbeu! :banghead: Maar ik stem wel met volle overtuiging voor die partij!

De sossen?

Zonnekind

Zij komen op voor CD&V (gelukkig allemaal voor dezelfde partij :D)
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

TBW

Citaat van: Zonnekind op september 26, 2006, 06:42:39 PM
Zij komen op voor CD&V (gelukkig allemaal voor dezelfde partij :D)

De tjeven dus. Leuk. Tegenstanders, maar leuk. Ik mag die christen-democraten wel. Spijtig dat ze niet allemaal als http://en.wikipedia.org/wiki/Barry_Goldwater zijn, maar hey, de wereld is niet perfect.

petra1963

Op 22 november zijn er in Nederland weer ( ja: weer !) parlementsverkiezingen. We zijn inmiddels al aan het Kabinet Balkenende III, we lijken wel Italië.. >:(
Maar goed..ik ga dan Groen Links stemmen, of Christenunie. Ik aarzel de laatste jaren tussen die twee, en ik denk dat het weer Christenunie wordt, hoewel ik Femke Halsema graag als premier zou zien.. :)
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

TBW

GL zijn zo die coërcieve totalitairen zo eh?

petra1963

Zo ken ik GL in ieder geval niet.. :) en ik ben er jaren lid van geweest, heb zelfs in het bestuur van GL Nijmegen gezeten.. Dus volgens mij valt dat totalitaire coërcieve wel mee.
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Stev

Citaat van: TBW op september 24, 2006, 11:17:30 PM
Mensen spreken er andere talen en hebben voor een groot deel ook een andere geschiedenis.
Een aanzienlijk deel van Vlamingen vindt het geld versassen van Vlaanderen naar Wallonië niet fijn,

Dit speelde ook in Tsjecho-Slowakije mee, nu Tsjechië en Slowakije. Het is er uiteindelijk toch van gekomen.
Een grens is eigenlijk een wens om verder te gaan (Loesje)

Ereinion

Citaat van: TBW op september 27, 2006, 10:31:15 AM
GL zijn zo die coërcieve totalitairen zo eh?

Klinkt niet erg positief, al weet ik niet helemaal precies wat het betekend. Het is niet iets wat ik bij Groen Links in gedachten heb.
Zelf stem ik meestal SP, maar ik verdiep me er van te voren steeds opnieuw in, om te kijken wat op dat moment het beste bij me past.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Zonnekind

Citaat van: Stev op september 27, 2006, 11:28:21 AM
Citaat van: TBW op september 24, 2006, 11:17:30 PM
Mensen spreken er andere talen en hebben voor een groot deel ook een andere geschiedenis.
Een aanzienlijk deel van Vlamingen vindt het geld versassen van Vlaanderen naar Wallonië niet fijn,

Dit speelde ook in Tsjecho-Slowakije mee, nu Tsjechië en Slowakije. Het is er uiteindelijk toch van gekomen.

Ik ben voor een groot stuk opgegroeid in d'Ardennen, een deel van België dat zich in Wallonië bevindt maar waar je absoluut geen Wallonië tegen mag zeggen wil je geen kogel door je kop krijgen door een woeste Ardenais! Ik heb van kleins af aan een heel groot verschil gemerkt tussen de 2 streken, de mentaliteit is totaal anders. Ik voelde me altijd "thuiskomen" als ik naar ginder ging. Maar op een gegeven moment ben ik er echt ontzettend kwaad geworden. Wij als Vlaming spreken overal de taal van de streek (of proberen tenminste). Ik vind het logisch dat wij Frans proberen te praten als we in Wallonië zijn. Maar in het mooie Ardennen en Wallonië denken ze daar blijkbaar anders over. Een man van bij ons in de straat kwam mij op een gegeven moment vertellen dat hij heel kwaad geworden was. Hij was naar zee gegaan (ik weet niet meer precies welke stad maar heb het toen nagekeken en het lag wel degelijk in Vlaanderen) en hij vond het schandalig dat de mensen hem daar niet verstonden als hij Frans sprak! :banghead:
Sindsdien ben ik het heel anders gaan bekijken en vind ik het ook niet meer kunnen dat Vlaanderen geld blijft geven aan die Fransen, ze verdienen het niet! Je moet maar eens nagaan hoeveel geld er van de flitsboetes naar het franstalig gedeelte in België gaat. Terwijl er misschien 3 flitspalen in Wallonië staan! Dat ze daar dan ook wat palen zetten en niet alleen wachten op ons geld!
Nog een belangrijk verschil: om hier bijvoorbeeld leerkracht te worden in de lagere school moet je een diploma van Frans behalen. Dat niveau ligt vrij hoog. In onze straat in d' Ardennen woonde een leraar Nederlands die lesgaf in de hogere graden van het middelbaar (16 tot 18 jarigen) Hij kon absoluut geen Nederlands, sprak ons altijd aan in het Frans, begreep zelfs geen Nederlands en zijn uitspraak was schandalig. En dat kan allemaal zomaar...
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

petra1963

Hoi Zonnekind,
Uit je reactie wordt mij weer duidelijk hoeveel emoties de 'taalkwestie' kan oproepen, hoewel ik als Nederlander dat gevoelsmatig niet na kan voelen. Maar ik had in Brussel een rare ervaring die hier misschien wel past..

Eind jaren '80 was ik met een bus studenten mee op een dagexcursie naar Brussel. Aan het eind van de middag hadden we nog tijd over, en de chauffeur van de bus zette ons ergens in Brussel af
(ik weet niet meer waar). We hadden een paar uur de tijd om zelf nog wat rond te zwerven. Dus met de vriend van mij die mee was zwierven we zo wat rond. We wilden op een bepaald moment wel wat eten en drinken, dus we doken een cafe'tje in.
Dat bleek franstalig.. nou spraken ( en spreken) die vriend van mij en ik beide ook wat Frans. Dus dat was niet zo'n probleem. Maar het was raar dat de mensen die daar dat cafe hadden weigerden ook Nederlands/ Vlaams te verstaan. We voelden wel dat het zo lag.. En dat in een officieel tweetalige stad als Brussel..en ik zou ook denken: als je met een cafe geld wil verdienen, kun je ook best wat flexibeler zijn.. Maar niks hoor..tot het bittere eind hielden ze hun gedrag vol.
Tot het moment dat die vriend en ik onderling ( en natuurlijk in het Nederlands) besproken hoeveel Franken ieder van ons nog over had, en hoeveel dat in guldens waard was, en waar we dat terug zouden gaan wisselen..
Toen merkten we dat ze luisterden, en ons dus best konden verstaan. En toen we het cafe uitliepen, kwam er in aarzelend Hollands nog een 'goedendag' uit bij de cafe- eigenaren.
Ik werd toen toch boos...ik voelde me zo belazerd.. puur uit onwil ons dwingen om ons in het Frans in allerlei bochten te moeten wringen.. terwijl ze best Nederlands verstonden.. Oh wat was ik kwaad.. >:(
Sindsdien spreek ik als ik in Brussel ben principieel alleen maar Engels.. ik ga me niet opnieuw voor dat soort gedrag vernederen.. >:(
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Ann

seg TBM ik zou dat document graag lezen hoor:) van de professor, maar op deze pc kan ik dat neit openen , en mijn andere is nog een tijdje kapot:(


os : GROEN GROEN GROEN GROEN  ;D ;D ;D ;D
Our task must be to free ourselves from this prison by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature in its beauty.
- Einstein

Zonnekind

Peter,

ja ik kan me het best voorstellen hoe het er aan toe ging. Voor ik die hele kwestie in d' Ardennen zelf had meegemaakt, sprak ik Frans waar ik kon. Op een gegeven moment deed ik ergens in het Brusselse mee aan een badmintontornooi. Ik wou daar iets gaan drinken in de cafetaria en bestelde mijn drinken in het Frans. Er zat een vrouw aan de toog die meteen naar mij kwam en vrij kwaad zei: waarom spreek je geen Nederlands? Dit is hier een tweetalige stad, jij moet je eigen taal spreken! Ze verstaan dat hier wel!
Ik vond haar reactie toen absurd.
Na die kwestie in d'Ardennen geef ik de vrouw groot gelijk...
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Willem

Citaat van: peter1963 op september 27, 2006, 02:37:22 PM
Sindsdien spreek ik als ik in Brussel ben principieel alleen maar Engels.. ik ga me niet opnieuw voor dat soort gedrag vernederen.. >:(


ENGELS !!!???????????????????
van absurd gesproken...  (lijkt op één of ander boek van Kafka, wel)
Als je in Brussel Engels spreekt ben je meteen "gebombardeerd" tot één van die vele Europese ambtenaren die méééér verdienen dan de Belgen met hetzelfde soort werk, en toch nog minder belasting betalen dan die Belgen...
Ravotten-Stilte-Denken-Doen
Mogelijk opnieuw zoekend naar een héél sportieve partner

Zonnekind

Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

petra1963

Misschien...maar dan zit ik niet klem in een taalstrijd waar ik geen behoefte aan heb. En die mij ook niet echt aangaat, denk ik in alle bescheidenheid. Ik wil niet nog een keer gemangeld worden door franstaligen die doen alsof ze geen Nederlands spreken omdat ze er geen zin in hebben.. >:(
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)