Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

zweedse peuter groeit genderloos op

Gestart door Jip, september 12, 2009, 01:08:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jip

We kunnen ons ook afvragen waarom we als mensheid zoveel waarde hechten aan het feit of iemand een piemel of een vagina heeft. Feitelijk hebben we de mensheid 'in tweeën gedeeld' waarbij we de ene helft man en de andere helft vrouw zijn gaan noemen, zijn gaan zoeken naar patronen die we dan dus mannelijk danwel vrouwelijk zijn gaan vinden en waar we kinderen al vanaf het moment dat ze geboren zijn proberen in te stoppen, alléén vanwege de geslachtsdelen die bij de geboorte te zien waren en vanaf dat moment bepaalden dat het om een jongetje of om een meisje ging.

pinky

Omdat jongens en meiden door hun hormonen al eerder geneigd zijn een bepaalde rol op zich te nemen. Vanuit hun instinct wil de man sneller jagen en zijn gezin beschermen en de vrouw sneller zorgen. En dat is nog steeds te zien. De mannen zijn voornamelijk aan de macht, hebben hoge posities en de vrouwen de zorgposities in de samenleving. Over het algemeen dus... dat is niet voor niets zo gegroeid. En nu het voor ons niet meer nodig is, is jarenlange ingesleten gewoonte er niet in een paar jaar uit te sleuren...

Jovi_Hobbes

Ik denk overigens dat het allemaal niet zo verschrikkelijk zwart-wit is. De samenleving in zijn algemeen maakt inderdaad onderscheid tussen mannen en vrouwen en mensen koppelen daar ook rolpatronen en vooroordelen aan (de een meer dan de ander). Veel ouders zullen toch anders te werk gaan. Die kennen hun kind door en door en zullen inspelen op de dingen waar de interesses van het kind naar uitgaan. Natuurlijk zijn er mensen die hun zonen alleen auto's geven en hun dochters alleen poppen, maar die ouderwetse manier van opvoeden komt volgens mij nog maar weinig voor. Voor ouders zijn kinderen denk ik al grotendeels genderloos. Ouders kijken naar het individu dat hun kind is, niet naar het labeltje jongen of meisje.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

pinky

Dat zou ik als moeder denk ik wel doen. Als mijn zoon met barbies wil spelen, hij gaat zijn gang maar. En als mijn dochter wil voetballen, go ahead! Het wordt denk ik anders als ze aangeven ook altijd van het andere geslacht te willen zijn. Maar goed, daar ga ik tegen die tijd wel over nadenken. Eerst maar eens kinderen zien te krijgen.. hahaha!

Zonnekind

Ik denk ook dat er de laatste tijd al minder naar gekeken wordt. Ik heb de indruk dat meestal de moeders het minder erg vinden als hun zoon met een poppenwagen speelt of met een roze speelgoedstofzuiger rondloopt dan dan hun dochter mannelijker is en kiest voor voetbal. Dit is ook omgekeerd, een vader zal een vrouwelijkere zoon erger vinden dan een mannelijkere dochter, denk ik.
Ik begrijp de gedachtengang van de ouders van het kindje uit Zweden, maar denk ook dat het kindje veel te hard gaat gepest worden later.
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

pinky

Als dit zo blijft wel ja! Dat is nog ongewoner dan een jongen die zich een meisje voelt en andersom!