Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

one

Gestart door Ereinion, maart 12, 2006, 07:28:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ereinion

Ik twijfel een beetje of deze al gepost is. Als dat zo is moeten we dit onderwerpje maar weer verwijderen.
http://www.lydiavanderweide.nl/one/artikel.php?pArt=001
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

myra

#1
Die theorie van die seksuologe slaat voor mij nergens op.  Een douche nemen een vorm van seks? ja dan is iets lekkers eten vast ook een vorm van seks, omdat je je tong erbij gebruikt.  ::)

Knoddepropje

Ja, dat vond ik idd ook erg raar, de rest van het artikel vond ik wel okee eigenlijk.
Gek he? Dat juist de seksuologn zo bekrompen zijn??

Sammy

Paar interessante zaken in dat artikel, zoals "antiseksuelen":
CiteerAntiseksuelen zijn tegen alles wat met seks te maken heeft, voor zichzelf én voor anderen.
Voorbeeld van te enthousiaste labeling, of zouden er echt een aanzienlijke groep mensen zijn die met idealistisch opgeheven hoofd ten strijde trekken tegen De Grote Kwade Seks?  ;D

(Voor een andere uitspraak zal 'k een appart topic openen.)
-------------

Citaat van: myra op maart 12, 2006, 08:09:26 PM
Die theorie van die seksuologe slaat voor mij nergens op.  Een douche nemen een vorm van seks? ja dan is iets lekkers eten vast ook een vorm van seks, omdat je je tong erbij gebruikt.  ::)

Je bent dus duidelijk geen Freudiaan. ;)
Zelf zie ik er wel wat in. Persoonlijk heb ik ook een grondige afkeer aan douchen, en aan naakt zijn in't algemeen ('k slaap met kleren aan en zo...). Ook een hekel aan knuffelen, en op de ergste momenten van 't jaar eet ik liever ook helemaal niks. Ik voel dus duidelijk het verband dat ze legt.

@ Knodje: 't Is maar hoe breed je seks definieert. Heeft niks met bekrompenheid te maken, hoogstens met psychobabble.

Knoddepropje

Dat weet ik wel, maar t ging mij er een beetje om dat juist de seksuologen voornamelijk vinden dat wij niet goed zijn, dat we iets mankeren e dat daar iets aan gedaan moet worden. Juist die mensen geloven stelselmatig dat het niet kan dat je geen seksuele gevoelens hebt. En daar stoor ik mij wat aan, en dat vind ik dan dus wat bekrompen.... :-\

En ik vind idd dat douchen of in bad zitten niks met seks te maken heeft als je dat gevoel er ook niet mee hebt. Je moet toch gewoon schoon worden ??? Ik ga binnenkort eens naar de sauna, dat heeft voor mij echt he-le-maal niks met seks te maken, terwijl wél iedereen daar in zijn blote kont loopt. t Is maar net hoe je t bekijkt wss....

Sammy

Citaat van: Knoddepropje op maart 13, 2006, 11:25:50 AM
Dat weet ik wel, maar t ging mij er een beetje om dat juist de seksuologen voornamelijk vinden dat wij niet goed zijn, dat we iets mankeren e dat daar iets aan gedaan moet worden. Juist die mensen geloven stelselmatig dat het niet kan dat je geen seksuele gevoelens hebt. En daar stoor ik mij wat aan, en dat vind ik dan dus wat bekrompen.... :-\

En zeer terecht. :)

Citaat van: Knoddepropje op maart 13, 2006, 11:25:50 AM
En ik vind idd dat douchen of in bad zitten niks met seks te maken heeft als je dat gevoel er ook niet mee hebt. Je moet toch gewoon schoon worden ??? Ik ga binnenkort eens naar de sauna, dat heeft voor mij echt he-le-maal niks met seks te maken, terwijl wél iedereen daar in zijn blote kont loopt. t Is maar net hoe je t bekijkt wss....

Inderdaad. Ik kan heel goed begrijpen dat het voor jou helemaal los staat. Dat verband van houdt enkel steek als je rekening onbewuste en ontwikkelingsprocessen. Meer voor de vakliteratuur, zeg maar. 't Hoort eigenlijk helemaal niet thuis in zo'n artikel.

theruudstar

Ach, die seksuologen hebben helemaal gelijk, er bestaat geen aseksualiteit. Verder kan je niet sneller dan het geluid, is de aarde plat en worden baby's door ooievaars gebracht. :P

myra


Citaat van: myra op maart 12, 2006, 08:09:26 PM
Die theorie van die seksuologe slaat voor mij nergens op.  Een douche nemen een vorm van seks? ja dan is iets lekkers eten vast ook een vorm van seks, omdat je je tong erbij gebruikt.  ::)

Je bent dus duidelijk geen Freudiaan. ;)
Zelf zie ik er wel wat in. Persoonlijk heb ik ook een grondige afkeer aan douchen, en aan naakt zijn in't algemeen ('k slaap met kleren aan en zo...). Ook een hekel aan knuffelen, en op de ergste momenten van 't jaar eet ik liever ook helemaal niks. Ik voel dus duidelijk het verband dat ze legt.


Citeer

Ik heb respect voor Freud als grondlegger van de psychoanalyse. Hij was de eerste arts die zich zo uitgebreid met de menselijke psyche bezig hield en daarvoor verdient hij veel erkenning.

Freud zoekt voor alles zowat een seksuele verklaring. Aseksualiteit zou voor hem waarschijnlijk 'verdringing van het Zelf als een seksueel wezen' geweest zijn. En verdringing is een handige truk om alles te verklaren. Als de patient zegt dat hij geen probleem heeft, roept de psychoanalyticus enthousiast : jawel, maar je hebt het verdrongen, je bent er je niet bewust van. ;D

Ben jij een Freud aanhanger, Sammy?

Sammy

Goh, aanhanger.. 'k denk dat het tijd wordt dat ik m'n bescheidenheid bovenhaal en moet toegeven dat ik er nog te weinig van ken om mezelf als aanhanger van iets of iemand in de psychologie te zien.  :-[ Je moet bedenken dat ik vóór m'n psychologiestudie in het exacte wetenschappenwereldje zat, waar alles wat naar cirkelredeneringen ruikt wordt gemeden als ware het middeleeuwse martelmethoden. ;D 't Is pas nu dat ik ondek dat filosofische constructen, zoals Freuds onderbewuste, ondanks hun logische tekortkomingen bijdrage kunnen leveren tot een beter begrip van de mens, mits je er met de nodige voorzichtigheid mee omspringt. Dat ervaar ik best wel als een openbaring, een nieuwe wereld die opengaat, en misschien dat ik er daarom momenteel ietsje te enthousiast over doe. ;D

Heb jij een specifieke stroming die je aanhangt, Myra?

myra

#9
nee, niet echt. Ik heb ondekt in mijn studies en tijdens mijn stage dat psychologen mensen eigenlijk heel weinig kunnen verderhelpen. Het kan opluchten om eens te praten over problemen- bij verwerkingsproblematieken kan dat belangrijk zijn- maar de meeste problemen kan een psycholoog niet oplossen vrees ik.  Ik werk ook zelf niet als psychologe maar als begeleidster van mentaal gehandicapten. Ik vind empathie en inlevingsvermogen zeer belangrijke waarden, heb mij die wel eigen gemaakt in mijn opleiding, maar ik voel mij eigenlijk strikt gezien geen psycholoog.  ;)

Jovi_Hobbes

Citaat van: Knoddepropje op maart 13, 2006, 11:25:50 AM
Dat weet ik wel, maar t ging mij er een beetje om dat juist de seksuologen voornamelijk vinden dat wij niet goed zijn, dat we iets mankeren e dat daar iets aan gedaan moet worden. Juist die mensen geloven stelselmatig dat het niet kan dat je geen seksuele gevoelens hebt. En daar stoor ik mij wat aan, en dat vind ik dan dus wat bekrompen.... :-\

Dat valt mij inderdaad ook elke keer weer op. Het lijkt wel een soort beroepsbescherming ofzo! Als ze erkennen dat er mensen bestaan die geen seks willen maar ook niet ziek zijn lopen ze een hoop patiënten mis  :-\

Citaat van: myra op maart 14, 2006, 07:02:18 PM
nee, niet echt. Ik heb ondekt in mijn studies en tijdens mijn stage dat psychologen mensen eigenlijk heel weinig kunnen verderhelpen. Het kan opluchten om eens te praten over problemen- bij verwerkingsproblematieken kan dat belangrijk zijn- maar de meeste problemen kan een psycholoog niet oplossen vrees ik.

Wat mooi dat je dat zo zegt. Ik heb zelf namelijk altijd het idee gehad dat het belangrijkste dat een psycholoog doet is dat hij/zij iemand helpt inzien dat je uiteindelijk zelf je problemen moet oplossen. Een psycholoog kan naar mijn mening iemand wel ondersteunen bij dat proces maar uiteindelijk moet de oplossing uit de persoon zelf komen.
Ik ben dan eigenlijk wel een grote fan van zelfhulp. Als ik zelf ergens problemen mee heb kan ik me daardoor best een tijd rot voelen, maar het draait er altijd weer op uit dat ik uiteindelijk voor mezelf op een rijtje krijg wat nou precies het probleem is en wat ik daar dan aan kan doen. Wat niet betekent dat ik dan ook altijd direct iets doe om het probleem op te lossen, maar ja dat verschilt per probleem...
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?