Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Altijd maar weer over seks...

Gestart door JustMe01, februari 18, 2023, 11:48:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JustMe01

Ik heb een fijne job en het geluk dat ik mijn collega's ook mijn vrienden kan noemen (mijn allerbeste vriendin is ook een collega). We zijn een klein en close team en praten en lachen over alles, dus ook over seks. Mijn collega's (vriendinnen) hebben een (heel) gezond seksleven en zijn er ook erg open over. Goed voor hen natuurlijk maar bij deze gesprekken voel ik me als aseksueel een echte buitenstaander. Niet dat ik bij elk gesprek in het middelpunt van de belangstelling wil staan (helemaal niet!) maar elk gesprek lijkt tegenwoordig over seks te gaan.
Ikzelf heb nooit een relatie gehad, niet romantisch en al helemaal niet seksueel dus zelfs als ik betrokken word in een gesprek kan ik niets meer zeggen dan "tja... geen idee".
Ik begrijp dat aseksualiteit voor hen misschien een wat vreemd gegeven is, iets onbelangrijks "want ook al doe je 'het' niet, je weet wel hoe het werkt dus je kan best volgen waarover het gaat". Maar ik denk ook dat ze niet beseffen hoe moeilijk het is voor mij , dat ik me ontzettend ongemakkelijk voel om wie ik ben (alsof ik echt iets mis) en er niet bij hoor als ik niet met hen mee kan praten over lengtes, holtes en speeltjes.  :bloos:
We zijn volwassen vrouwen, ik kan toch niet van hen verwachten dat ze rekening houden met mijn kwetsbaar zieltje en het onderwerp meer vermijden? ... toch?
~ Every villain is a hero in his own mind ~

AceVentura

Fijn dat je zulke fijne collega's hebt :klap: dat scheelt al een hoop.

En tja, seks is vaak een hot item. Al hoewel het niet op m'n werk is verteld bijvoorbeeld m'n kapster (die ken ik ook beter dan alleen van het knippen) soms uitgebreid over dit onderwerp. Persoonlijk heb ik er geen aversie tegen, zij kent ook mijn aseksualiteit, dus dat leidt soms tot wat ongemakkelijke gesprekken waar we vervolgens om kunnen lachen ;D.

CiteerWe zijn volwassen vrouwen, ik kan toch niet van hen verwachten dat ze rekening houden met mijn kwetsbaar zieltje en het onderwerp meer vermijden? ... toch?
Ik denk dat dat helemaal niet raar is als je dat zou vragen. Als het een groep is die close is ontkom je er niet aan dat het onderwerp af en toe voorbij komt. Dat ze ook rekening met jou houden lijkt me dan niet gek. Dus als het voor jou nu te vaak besproken wordt mag je dat best aangeven.
Vergelijk het maar als een groep die constant over voetbal praat terwijl jij niet van voetbal houd. Dat het onderwerp voorbij komt is prima, maar er moet ook over andere dingen gesproken kunnen worden.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Welkom!

Als het over praten over dingen rondom seks aankomt, denk ik dat veel aseksuelen zich een buitenstaander voelen. Ja, ik weet hoe het werkt, ik heb relaties gehad en seks gehad, maar dat maakt me niet minder aseksueel. De beleving die er speelt rondom seks, die ervaar ik anders en dat is lastig uit te leggen.

Maar dat op zich kun je wel uitleggen, dat het anders is. En dat je dayt sopms een soort van geïsoleerd doet voelen. Ik denk niet dat je kunt verwachten dat ze er altijd helemaal rekening mee houden, maar wel dat ze zich ervan bewust zijn dat het jou steeds het gevoel geeft buiten de boot te vallen. Het ligt niet zwart-wit.

Het zal niet altijd uitgesproken worden, en onderwerpen komen vaak spontaan voorbij. Dit ook. Als je constant zou verwachten dat ze rekening met je houden is er een stukje spontaniteit weg.
Maar dat wil niet zeggen dat ze er niet, al is het met een blik, of wat dan ook, rekening mee kunnen houden. Dat ze mogen helpen zorgen dat je je niet te vaak buiten die boot voelt vallen. Jij houdt er ook rekening mee dat zij niet aseksueel zijn. Als er evenwicht is, is er wederzijds respect, en hoeft niemand zich ongemakkelijk te voelen.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie