Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Kinderachtige aseksuelen?

Gestart door Sammy, maart 13, 2006, 11:47:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

petra1963

Dat durfde ik nou niet te zeggen.. :rollol:
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Ereinion

Nee, er was geen poortje en we zijn er lekker doorheen gekropen, zonder vast te blijven zitten.  ;D

Hebben we ook een keer bij een tentoonstelling over Indianen gedaan. Daar hadden ze dorpjes nagebouwd en de kinderen konden daar onderdoor kruipen en af en toe hun hoofd omhoog steken om alles van dichtbij te bekijken. Wij dus ook. Vraag me wel af hoe andere bezoekers dachten als ze opeens onze koppies omhoog zagen komen.  :schater:
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Ienepien


Sam

 :schater: Leuk!
Zou ik ook doen. Bij mij in de buurt is ook een geweldig leuk groot klimrek in de vorm van een soort sprookjeshuis, met allemaal kamertjes en gangetjes. Daar moet ik toch maar eens in.  ;D
Ook zoiets: ik wil weer eens in een doolhof!

Elmo-Girl

Citaat van: Sam op maart 10, 2008, 11:34:45 AM
Ook zoiets: ik wil weer eens in een doolhof!

Dan moet je ff tot de zomer wachten... dan zijn er weer van die maïsdoolhoven...
Ik vind dat we daar ook al volwassene in mogen.... die zijn tenminste ook hoog genoeg!  :D

Koffie

Ik heb niet dit hele topic gelezen, dat is me een beetje te gortig. ;)
Maar Ace Ventura linkte hier naar toe en aan het begin van dit topic werd dit lijstje eigenschappen genoemd, en de vraag werd gesteld of aseksuelen zich erin herkennen:

1) speels
2) beetje kind zijn
3) verlangen naar kindertijd
4) intelligent


Dus nu ja, ik zal het beantwoorden:
1. Speels. Ik kan best speels zijn, gekke stemmetjes doen, grapjes maken, als de glijbaan breed genoeg is van de glijbaan glijden... lekker keihard met de fiets van een steile heuvel suizen... en ik ben 52.
2. Een beetje kind zijn. Ik heb eigenlijk geen idee wanneer je een beetje kind bent. Als je voldoet aan punt 1? Ik voel me niet een beetje kind. Maar ik voelde me als kind ook geen kind. Ik voel me altijd leeftijdsloos, ik heb me nooit met een bepaalde leeftijd kunnen identificeren.
3. Verlangen naar de kindertijd. Nee, dat verlangen ken ik niet. Heb ik ook niet gehad. Ik vond kind zijn moeilijk, wil ook niet terug naar die tijd. Volwassen zijn vind ik ook moeilijk, maar ik ben in elk geval niet meer afhankelijk van mensen die niet in staat waren hun belang voor dat van het belang van anderen te laten gaan. En dat heb je nodig, als ouder.
4. Intelligent. Tja dat is ook weer zo wat. Ik kom nogal wat intelligente mensen tegen die niet aseksueel zijn. Ik zelf ben best intelligent denk ik, maar ik ben hartstikke A. Ik begrijp niet hoe dit met elkaar in verband zou kunnen staan.

Ik denk bij volwassenheid meer aan dingen als:
- je eigen belang ondergeschikt kunnen maken aan het belang van een ander.
- Niet alleen voor je eigen belang bezig zijn in vriendschappen en relaties, maar ook als er lastige tijden zijn en er veel emoties meespelen, proberen je te verplaatsen in de ander.
- Verantwoording nemen voor je keuzes.
- beseffen dat je zelf verantwoordelijk bent voor je eigen leven en levensgeluk. Dat wil niet zeggen dat je gelukkig moet of kunt zijn, maar het is niet iemand anders verantwoording.

En zo is er wel meer te zeggen, denk ik. Of iemand al dan niet volwassen is, heeft voor mij dan ook volkomen niets te maken met lekker van de glijbaan gaan of zoals ik, een gek dansje doen of een vliegtuig nadoen. Dat merk je als puntje werkelijk bij paaltje komt. Misschien juist als er niets te spelen valt.
Daar kan intelligentie en persoonlijkheidsontwikkeling dan ook wel eens dingen bemoeilijken. Maar of dat invloed heeft op seksuele aantrekking, dat klinkt voor mij echt heel gek.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

PallaS.

Persoonlijk vind ik het lijstje een beetje.... vreemd overkomen, dus los van de vraag of het lijstje voor ons individueel opgaat of niet, ben ik zelf vooral heel benieuwd naar waarop het lijstje gebaseerd is. Echter, de link naar het oorspronkelijke artikel werkt niet meer, en ik kan het zo één, twee, drie niet vinden. Dus als iemand nog wel een kopie heeft, laat het me vooral weten: ik zou heel graag een kijkje willen nemen in de bronnenlijst.

Koffie

Ja, daar ben ik dus ook naar aan het zoeken. Ik geloof dat mijn zoektocht gaat stranden.
Het is ook al een heel oud topic (2006, ik was toen 37 en officieel nog niet aseksueel, dat was pas 6 jaar daarna). Hopelijk heeft de visie op aseksualiteit ook wat groei doorgemaakt, en worden we niet meer als 'onvolwassen' omschreven.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Edewecht

Citaat van: Sammy op maart 13, 2006, 11:47:02 AM
Quote uit het artikel van Lydia van der Weide over een typerend eigenschap van aseksuelen:

Ze zijn vaak wat speelser dan andere mensen. Ze zijn nog een beetje kind en vaak verlangen ze terug naar hun kindertijd, waar ze nog niet aan al die gekke seksuele normen hoefden te voldoen en ze gewoon zichzelf konden zijn. Daarnaast zijn ze meestal heel intelligent.

Ze noemt vier samenhangende, maar toch afzonderlijk te onderscheiden eigenschappen:
1) speels
2) beetje kind zijn
3) verlangen naar kindertijd
4) intelligent


:geezer: Ohhh alsjebliiiieeft >:( :o Het eerste dat me opvalt is: "ze". "Ze zijn..." Er wordt over aseksuelen gesproken, niet met. Dat hebben we nu wel gehad, anno 2021, nietwaar?

Het tweede, over 2021 gesproken: dit artikel dateert uit 2006! Een soort prehistorie. Freud was toen misschien net dood. Alle ideeën over 'seks=gezond' en 'gezonde mensen doen seks' stonden nog recht overeind. Ook dat hebben we nu wel gehad, lijkt me.

Ik herinner me vaag dat er een of twee artikeltjes van Lydia van der Weide onder onze links stonden op de wiki, bij gebrek aan beter. Maar ik heb ze destijds verwijderd, omdat er inmiddels veel betere artikelen kwamen, en ik de schrijfsels van Lydia toen al met opgetrokken wenkbrauwen las.

Kortom: niet (meer) serieus nemen, overgaan tot de orde van de dag, en happy aseksueel zijn. (Is mijn mening.)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Fricai

Citaat van: PallasSophia op september 06, 2021, 11:52:01 PM
Echter, de link naar het oorspronkelijke artikel werkt niet meer, en ik kan het zo één, twee, drie niet vinden. Dus als iemand nog wel een kopie heeft, laat het me vooral weten: ik zou heel graag een kijkje willen nemen in de bronnenlijst.

Hier kun je het artikel lezen via Internet Archive.

Het lijstje wordt genoemd door een aseksueel die aan het woord komt, Geraldin. Ik denk dat het niet meer is dan haar vermoeden.

AceVentura

Oeps, wat kan een linkje een hoop los maken ::)

Bedenk inderdaad dat het allemaal oud en antiek is. 2006 ... toen bestond dit forum net een jaar, heel AVEN bestond net 4 jaar ... inzichten zijn in de loop van de tijd wat veranderd, dus een inhoudelijke discussie is misschien niet zo nuttig meer.

@Fricai bedankt voor het opzoeken bij het internet archive :cheerleader:

De naam Geraldin komt me ook wel bekend voor, was dat niet iemand die ooit hier actief is geweest?

53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

PallaS.

#206
@Fricai, top, dank je wel! Toch fijn om het hele artikel te kunnen lezen, en een context te hebben. En ja, het is vrij gedateerd - al was het maar vanwege de Michael Jackson-opmerking. Er is een hoop gebeurd in de afgelopen 15 jaar...

Oh, en toen ik de naam van Geraldin Rich Jones googelde, kwam ik uit op ons eigen forum:

Citaat van: Brummetje op november 28, 2009, 11:58:04 AM
Ze heet: Geraldin Rich Jones.

A.k.a. Geraldin Levi Joosten-Van Vilsteren. Ze schijnt een comédienne te zijn en een boek geschreven te hebben over aseksualiteit, genaamd "L'amour sans le faire". De claim wordt gemaakt dat dit het eerste boek over aseksualiteit was ooit. Daarnaast heeft ze meegewerkt aan het boek "Nonlibidoism: The Short Facts". Verder lijkt ze een beetje uit beeld verdwenen te zijn.

Btw, de website die in het artikel genoemd wordt, bestaat allang niet meer, maar ik vind toevallig wel een discussion thread erover hier: https://www.asexuality.org/en/topic/1196-official-asexual-society-site/

En net ook een discussion thread op ons eigen forum - wat is de wereld toch klein!
https://du.asexuality.org/forum/index.php?topic=1062.0

Zo lezende krijg ik het beeld dat Geraldins uitlatingen destijds ook niet zonder controverse waren, in ieder geval wel op ons forum. Echter, ze is iemand die in de vroege jaren bezig is geweest met aseksualiteit en erover naar buiten is getreden, wat me enigszins nieuwsgierig naar haar maakt. Ik ben benieuwd wat er uiteindelijk van haar geworden is.   

Fricai

Ook die site is nog beschikbaar via Internet Archive, hier.

Edit: De website werd ook genoemd in een praatje van Nat Titman (Londen, 2012) over de geschiedenis van aseksualiteit op het internet, Hier te vinden (Youtube, engelstalig). Ik was daar bij destijds, moest er ineens aan denken.

Daar stond onder andere dit stukje, waar mijn aandacht naar uit ging:

Citaat van: The Official Asexual SocietyThe biggest feeling that most Asexuals have is the longing for and the holding on to their childhood ...

Asexuals will always remain children at heart.

Loads of asexuals have been wrongly accused of phedophilia , because people are unaware of the existence of asexuality. They can't understand that
asexuals are still a child mentally in many ways. They are still live out their childhood.

Because of this a lot of Asexuals mostly prefer the company of children over adults, and befriend quite a few. The reason for this seems obvious: Children are asexual in general, and are non threatening to be with. Children won't come to you with dirty jokes, or questions like: "When are you finally getting a boyfriend/girlfriend" or "I just saw this nice piece of ass!" Children just
don't think this way and neither do asexuals.
It seems that in this day and age when a person that lives without sex, but adopts or has kids over to stay, or plays with children without working for a school or Kindergarten thing, must immediately be a child molester.
It seems that people these days can't understand that there are people out there that don't want sex, not now, not ever. They don't understand that there are people who simply just don't think that way, that their minds just don't work that way. The world according to those people revolves around sex and violence and people that want to fly away from this by returning to their childhood. A time when there weren't all these questions and expectations. A world of magic and wonderment, the world op Peper Pan ...

The problem is that there unfortunately are a lot of asexuals that don't understand that people can actaully think wrongly of a grown up person spending time with children so much.
Most asexuals just can't understand this because they can't see or feel this age difference.
Asexuals are still children at heart, not weird or strange or bizarre. The only thing Asexuals are up to is trying to get on with their lives. Just like the rest of humanity.

Eerlijk gezegd komt dit op mij over alsof de schrijver/schrijfster een pedofiel is die dat niet kan accepteren en zichzelf wijs heeft gemaakt dat hij/zij in plaats daarvan aseksueel is.

Onverwachte wending in de zoektocht... :o Ik verwachtte hooguit oude discussies van aseksuelen te vinden waarvan toevallig meerdere zich zo voelden (meer speels, kinderlijk), waardoor iemand in een interview dat als eigenschap van seksuelen zou presenteren.

AceVentura

Goed gevonden PallasSophia :klap: (en ook Fricai, je bericht komt erbij terwijl ik dit typ ;) )

Misschien nog een interessant stukje context: Vroegah (voor AVEN) waren non-libidoisten en aseksuelen 1 groep, waarschijnlijk omdat we tegen veel dezelfde dingen aan lopen en elkaars verhalen ook wel deels herkennen. Later zijn die twee steeds meer uit elkaar gegroeid, en nu zie je weer het tegenovergestelde gebeuren waarbij sommigen non-libidoisme als een van de varianten van aseksualiteit zien.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

PallaS.

#209
Citaat van: AceVentura op september 07, 2021, 07:11:36 PM
Misschien nog een interessant stukje context: Vroegah (voor AVEN) waren non-libidoisten en aseksuelen 1 groep, waarschijnlijk omdat we tegen veel dezelfde dingen aan lopen en elkaars verhalen ook wel deels herkennen. Later zijn die twee steeds meer uit elkaar gegroeid, en nu zie je weer het tegenovergestelde gebeuren waarbij sommigen non-libidoisme als een van de varianten van aseksualiteit zien.

Ah, top, dank je! Interessant om te weten - zeker als groentje hier die net komt kijken. ;)

Ik ben nog even aan het kijken of ik ergens het RLT4-internet archief kan vinden, want er schijnt een interview te zijn met Geraldine tijdens RTL4 nieuws, uitgezonden op 19 februari 2008. Tot nu toe heb ik geen succes, en ik vermoed ook dat het me niet gaat lukken, maar wie weet. En dan zal ik stoppen met tijd te besteden aan dit onderwerp, voordat ik echt verzand raak hierin en te ver val in dit "rabbit hole", haha. XD 

@Fricai, yup, I know how you are feeling... Dit konijnenhol blijkt veel dieper te zijn dan verwacht - en het wordt steeds surrealistischer met iedere wending.

EDIT: het is 20:13, en ik ga nu écht iets anders met mijn leven doen XD Bij deze, er schijnt ook een interview met Geraldine te bestaan uit 2006. EenVandaag (destijds nog TweeVandaag), 18 april 2006. Natúúrlijk is deze aflevering niet online beschikbaar,  maar mocht iemand nog iets tegenkomen, post het vooral op het forum.