Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Kinderachtige aseksuelen?

Gestart door Sammy, maart 13, 2006, 11:47:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

petra1963

Citaat van: Willem op november 29, 2006, 08:32:30 PM
Nee nee nee !!!   Je enige probleem is dus dat je blijkbaar niet weet waarvoor het een maat is !
IQ = Intelligentie Quotient.  De testen voor volwassenen zijn afgeleiden (en dus gecorrigeerde), van de eigenlijke voor kinderen, want de test was een meetlat voor snelheid en omvang vaan LEERVERMOGEN, bij kinderen.
Men kan vaststellen (via een reeks testsoorten die representatief zijn voor telkens weer een ander klein detail binnen die specifieke vermogens) wat de GEMIDDELDE prestatie is voor een welbepaalde leeftijd. Gemiddeld wil zeggen: 50 % van de kinderen doen het minder goed, 50% doen het beter. éénmaal dat gemiddelde geijkt (en dat is het moeilijkste) kan men de afwijking naar boven en naar onder in een puntensysteem meten en berekenen, dus.
IQ 100 staat voor het gemiddelde. Boven de honderd staat voor "het kind is qua intelligentie voor op zijn leeftijd... respectievelijk achter.
De test bestaaat dan ook (via een ijkingssysteem...) in vele varianten PER leeftijd.
Bij volwassenen is er de moeilijkheid dat dat typerende groei-leerproces uit de kindertijd er niet meer is, eb de ijking verschilt dan nogmaals.
Maar die vragenlijstjes zijn geen doel, hé?  Ze zijn werkelijk ontworpen om telkens een zo klein mogelijk detail uit ons denkproces te lichtten en dat te evaluren. Het is per definitie NIET de bedoeling dat je er op gaat 'oefenen'... Daarom zijn testen laten rondslingeren (op internet of vroeger in 'boekskes') stupied.
NIEMAND heeft ooit beweerd dat het IQ alles zegt over een mens, noch dat het het belangerijkste is.
Het is een technisch gegeven, en het zegt vooral HOE GROOT je leercapaciteiten zijn. En daarvoor dient het !  (Studieorientering etc)
OK !??
Meer is het niet...

Hoi Willem,
Je weet er blijkbaar meer van.. prima. Want je beantwoordt wel mijn impliciete vraag. En vergeef mij mijn  enigszins cynische formuleringen. Daar heb ik wel vaker last van.. Maar er zit over het algemeen wel een serieuze vraag achter, en die heb je hiermee  beantwoordt. Waarvoor dank !  ;)
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Ann

grote van leercapaciteit,kan ook,onze lerares sociologie zei : de sociale aangepastheid
maar euh...heb niet zo'n grote leercapaciteit
ik moet iets begrijpen,van buiten leren suck ik in
en ik vergeet super snel,en ben heel vergeetachtig
mijn examens ben ik na een week volledig vergeten :P als het al niet sneller is
Our task must be to free ourselves from this prison by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature in its beauty.
- Einstein

Thiotric

Intelligentie... een schaling voor leervermogen... maar dan mag je het leren wel niet vergeten natuurlijk...  ;)
A. Einstein: Common sense is the collection of prejudices acquired by age eighteen

petra1963

Sociale aangepastheid.. die woorden zocht ik eigenlijk ook met mijn opmerking over culturele verschillen. Is er een relatie tussen emotionele intelligentie en sociaal aangepast gedrag ?

Ben ik sociaal aangepast ? Ja, in sommige aspecten wel.. maar in andere,met name materiële en consumptieve aspecten niet..

Is dat een probleem ? In mijn leven tot nu toe niet. Ik heb geen problemen met mijn familie, vriendenkring of hier op de Refter vanwege verstoorde relaties of sociale verhoudingen.
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

myra

dan is het geen probleem dus :) je functioneert goed in je sociaal netwerk

Ereinion

Citaat van: Willem op november 29, 2006, 10:09:09 AM
Over hoge intelligentie heb ik een idee... het MOET niet zo lopen, maar binnen een hoge intelligentie is er wellicht méér kans dat vriendschap enerzijds, en verstandelijke geneugtes anderzijds de puur sexuele driften kunnen overstemmen... Ik zeg het, het moet niet zo zijn, maar een IQ onder de 100 (= bevolkingsgemiddelde) zal je VERMOEDELIJK niet tegenkomen onder asexuele mensen.

Hoewel ik je kan volgen vind ik dat een rare gedachte. Een beetje uit de hoogte; aseksuelen hebben een hoger iq dan de gemiddelde mens.  :-X Ik vind het nu bijna jammer dat ik ook een hoog iq schijn te hebben.

Ik vind mezelf trouwens niet erg inteligent, veel dingen die in de maatschappij gebeuren (gewone algemene kennis) snap ik niet. Dus het zal wellicht zeggen hoeveel potentie ik heb, maar ik doe er gewoon niets mee.  ;) Bestaat er trouwens ook een creatieve q?
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Thiotric

(nu moet ik eerst iets toegeven.... :-[..... ik heb wel wat "rondgezworven" vroeger en heb enorm intelligente vrouwen gekend, met een zeer uitgeproken seksualiteit.) De subtiliteit in uiting is mssien anders bij "slimmere" mensen, minder "opvallend", daar kan ik wel inkomen. Maar ik volg Ereinion dat het een beetje blazé klinkt om die twee te linken.
A. Einstein: Common sense is the collection of prejudices acquired by age eighteen

petra1963

Ereinion schreef: > Hoewel ik je kan volgen vind ik dat een rare gedachte. Een beetje uit de hoogte; aseksuelen hebben een hoger iq dan de gemiddelde mens.   Ik vind het nu bijna jammer dat ik ook een hoog iq schijn te hebben.<


Mee eens ! Die twee zaken verbinden ( asexualiteit en IQ) klinkt mij wat uit de hoogte. En wat overdreven.
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

elke

Citaat van: Ereinion op november 29, 2006, 10:12:35 PM
Bestaat er trouwens ook een creatieve q?

Daar ben ik al mee bezig geweest omdat ik een hoogintelligent kind in de klas had. Er is een verschil tussen hoogintelligent en hoogbegaafd zijn. Met een IQ-test meet je je hoogintelligentie, niet je hoogbegaafdheid. Je kan hoogintelligentie pas omzetten naar hoogbegaafdheid als je iets creatiefs doet met die intelligentie. Veel hoogintelligente kinderen worden op school niet uitgedaagd of dagen zichzelf niet uit, voelen zich zelfs slecht bij hun hoge intelligentie, proberen zich aan te passen aan de groep door zich dommer voor te doen als ze zijn, presteren zelf vaak slecht in het middelbaar. Deze kinderen zijn niet hoogbegaafd. Als volwassene moet je hier oog voor hebben, met die kinderen veel praten over hun 'anders zijn', zichzelf leren aanvaarden en uitdagingen aanreiken.

Willem

Citaat van: peter1963 op november 30, 2006, 04:06:58 AM
Ereinion schreef: > Hoewel ik je kan volgen vind ik dat een rare gedachte. Een beetje uit de hoogte; aseksuelen hebben een hoger iq dan de gemiddelde mens.   Ik vind het nu bijna jammer dat ik ook een hoog iq schijn te hebben.<


Mee eens ! Die twee zaken verbinden ( asexualiteit en IQ) klinkt mij wat uit de hoogte. En wat overdreven.



"Uit de hoogte"? ...helemaal naast de kwestie.
Het gaat niet over wat je graag-zou-hebben-hoe-het-is! Het gaat over hoe-het-werkelijk-is ! (Waarneming)
Het verband is NIET causaal, het is statistisch. Als je mijn bericht leest zal je zien dat ik het over 'de kans is groter' had. Maar misschien is een moeilijk woord nu duidelijker !   ;D ;D ;D ;D
Anderzijds: goed onderzoekje, speurtocht....   VIND mij die asexuelen met een iq lager dan 100.... (zoek zoek, tel tel, zoek zoek, tel tel... vrij naar Urbanus) ...  CORRECTIE !!!  vanaf een heeeeeeeeeeeeeel laag iq is er ook geen sexueel leven meer, nee, CORRECT ! idioten zijn steeds asexueel...  :banghead:
Ravotten-Stilte-Denken-Doen
Mogelijk opnieuw zoekend naar een héél sportieve partner

elke

daar zou ik echt nog niet zo zeker van zijn, hoor!
Heb ooit vrijwilligerswerk met verstandelijk gehandicapten gedaan, en met die hun libido was niets mis, integendeel!

Willem

Waren het idioten ??  ;D  Stom dat wij dat woord zo 'vulgair' gebruiken... het is een technische term op de IQ schaal... tweede trap: debielen.
Debielen kunnen inderdaad héél erg sexueel actief zijn.
Maar, idioten hebben dacht ik, nooit de mentale leeftijd van 2 jaar of zo overschreden. Debielen kunnen ook niet spreken, ze behelpen zich nog steeds met "baby-geluiden". (ook al is het met zware stem... )
Ravotten-Stilte-Denken-Doen
Mogelijk opnieuw zoekend naar een héél sportieve partner

Sismo

Ik werk met verstandelijk gehandicapten en ik denk toch wel een aantal mensen te kennen die totaal geen interesse hebben in seksualiteit (ik weet geen exacte IQ-gegevens, maar ze zijn zeker niet idioot!). Waarschijnlijk is hen bij de opvoeding meegegeven dat seks toch echt niets voor hen is en zijn ze dat gaan geloven. Een andere reden van aseksualiteit, maar het is er wel eentje denk ik.
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

Thiotric

Willem.... je bent erg scherp hoor, het is hier tenslotte geen vakblad uit de medische sector...( idioot vind ik om het zoveelste statistisch onderzoek, waarschijnlijk volledig uit de context gerukt, als grote waarheid te zien). Wie enige ervaring heeft met statistieken weet dat je met het 'juiste" onderzoek alles kan aantonen...
De enige link die ik zou kunnen leggen is dat hoger begaafden een "complexer" leven gaan leiden, meer aanleg voor stress hebben enz. . Vanuit die context kan zo iemand misschien wel een lager of afgeremd libido hebben, maar dat is dan eerder omgevingsgebonden dan fysiek.
A. Einstein: Common sense is the collection of prejudices acquired by age eighteen

Sammy

Citaat van: Ereinion op november 29, 2006, 10:12:35 PM
Ik vind mezelf trouwens niet erg inteligent, veel dingen die in de maatschappij gebeuren (gewone algemene kennis) snap ik niet. Dus het zal wellicht zeggen hoeveel potentie ik heb, maar ik doe er gewoon niets mee.  ;) Bestaat er trouwens ook een creatieve q?

Een zekere Sternberg heeft ooit wel eens gepleit daarvoor. Hij argumenteerde dat wat wij intelligentie noemen maar een klein deel is van de vaardigheden die later de prestatie bepalen. Hij noemde die intelligentie "analytische intelligentie", en wierp daarnaast de begrippen "creatieve intelligentie" en "praktische intelligentie" op.

'k Vind het persoonlijk een leuk modelletje. 't Lijkt meer op het dagelijks leven aan te sluiten dan een één-dimensionale intelligentie.