Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Biologisch en psychisch

Gestart door Jovi_Hobbes, februari 08, 2007, 07:16:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fricai

#90
'Ze' kunnen hooguit claimen dat personen die als zodanig identificeren niet daadwerkelijk aseksueel zijn. ;)

Als we even mogen aannemen dat homoseksualiteit en biseksualiteit echt bestaan, is het eigenlijk niet meer dan logisch dat er ook een variant/afwijking met 'geen van beide' bestaat. Ik denk dat een meerderheid binnen wetenschap en gezondheidszorg het daar ook wel mee eens is. We hoeven niet zo veel te overtuigen. :P (Gelukkig, zou toch zo'n welles-nietes verhaal worden)

CiteerTel daarbij op dat aseksualiteit vaak als ziekte wordt gezien omdat het evolutionair niet te verklaren is, en categorie A wordt geheel ondergesneeuwd.

Evolutie doet er niet toe. (Althans, zolang er geen vermoeden is dat aseksualiteit erfelijk is, en dat is er niet) Er treden in de natuur overal continu afwijkingen op die verminderd (of verhoogd, btw) reproductief succes als gevolg hebben, 'de normaalste zaak van de wereld', if you will.

CiteerIk vind ook dat iemand uit categorie B geen 'echte' aseksueel is, maar in de wetenschap wordt dat onderscheid niet gemaakt. De wetenschap werkt met zo min mogelijk hokjes, dus worden A en B samengevoegd.

Over welke wetenschappers heb je het? Ik weet van niks namelijk.

Dutchamoeba

Pff, daar stel je me een vraag. Ik ben dit toch bij een aantal artikelen/slides van presentaties voor op de universiteit tegengekomen. Ik heb nooit genoteerd wie dat waren en hoe die artikelen/presentaties heetten, maar ik weet wel dat ik er een aantal heb gezien met zulk gedachtegoed. Geef me even de tijd (ik heb het nu vrij druk) om ze opnieuw op te zoeken, en ik zal je een lijstje geven. :)

Fricai

Oh serieus... Crap, ik dacht meer dat het een aanname van je was. (die ik dan niet deelde) Je hoeft niet te zoeken hoor. ;)


Dutchamoeba


noor

Waarom zou er een bepaalde oorzaak zijn? Waarom bestaat er homoseksualiteit in de dierenwereld? Want ja, ook dieren vertonen homoseksueel gedrag en er zijn zelfs homoparen bekend. Evolutionair heeft het geen nut, dat klopt, maar niet alles is te verklaren via evolutie. Nog niet in ieder geval. Het bestaat gewoon. Mensen hebben de neiging om voor alles een reden te willen hebben, soms is er gewoon geen reden.

AceVentura

Citaat van: VeganAce op februari 02, 2015, 12:32:20 PM
Als aseksualiteit een geaardheid is dan is dat bepaald in de hersenen. Het reptielenbrein.
Voor zover ik weet is er nog geen enkele aanwijzing gevonden waar geaardheden vandaan komen, heb jij bronnen die dit onderbouwen ? Dat zou namelijk een mooie nieuwe ontwikkeling zijn.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Edewecht

Citaat van: noor op februari 02, 2015, 11:57:03 AM
Waarom zou er een bepaalde oorzaak zijn? Waarom bestaat er homoseksualiteit in de dierenwereld? Want ja, ook dieren vertonen homoseksueel gedrag en er zijn zelfs homoparen bekend. Evolutionair heeft het geen nut, dat klopt, maar niet alles is te verklaren via evolutie. Nog niet in ieder geval. Het bestaat gewoon. Mensen hebben de neiging om voor alles een reden te willen hebben, soms is er gewoon geen reden.

Heerlijk antwoord!  :D Daarom doe ik ook niet mee aan dit topic.
(Oeps! Sta ik er nu toch op!)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Citeer
We komen op dit forum vaak gelijktijdig 'uit de kast' met onze geaardheid en aseksualiteit en dat heeft volgens mij dus niets met elkaar te maken. We hoeven niet te zeggen dat we homo-romantisch aseksueel of hetero aseksueel zijn. We hoeven ons dan ook niet een plaatsje zien te verwerven bij het COC.
Ik weet even niet zeker of ik je niet goed begrijp of dat ik het gewoon niet met je eens ben  ;D
Als je het bovenstaande bedoeld voor jouzelf is het uiteraard prima, maar als je bedoeld dat het betrekking heeft op alle aseksuelen dan heb ik toch een aantal dingen waar ik het mee oneens ben.

We zijn vanuit AVEN juist hard bezig om aseksualiteit als een geaardheid geaccepteerd te krijgen, ik begrijp dan even niet waarom je zegt dat dat niets met elkaar te maken heeft. Voor mij als aromantisch aseksueel is het juist ook belangrijk om het romantisch deel te benoemen omdat daar -ook binnen onze groep- verschil zit.
Bij het COC heb ik wel wat gemengde gevoelens. Aan de ene kant is COC volgens mij een organisatie die zich voornamelijk richt op homoseksualiteit, en is daarom voor ons misschien niet direct interessant. Aan de andere kant is er wel een sterke link omdat aseksualiteit in de maatschappij wordt behandeld zoals homoseksualiteit enkele decennia geleden werd behandeld, ik denk dus dat we zeker van hun kunnen leren. Niet omdat de geaardheden het zelfde zijn maar omdat ze ervaring hebben in het "anders zijn" en "geaccepteerd willen worden". De samenwerking zoals Imogen die aan het beginnen is met COC Nijmegen zie ik dan ook zeker als zeer waardevol.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

AceVentura

Ik denk dat je mijn zin gelezen hebt met teveel nadruk op het woord geaccepteerd. Wat ik bedoel is: We willen juist dat mensen aseksualiteit als geaardheid zien, zou zin interpreteer ik als "aseksualiteit en geaardheid hebben niets met elkaar te maken". Daardoor zit ik even zo:  ??? maar misschien interpreteer ik je opmerking verkeerd.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Sir F

Je zou aseksualiteit kunnen zien als een gebrek aan geaardheid. Net als blauwe ogen het gebrek aan een bepaald pigment is voor bruine ogen. Maar ook dat gebrek is aangeboren en zit dus in je aard, dus in die zin is het wel een geaardheid.

Als je seksuele verlangen door niemand wordt geprikkeld, zal het atrofieren. Antoine Bodar had het daar ooit eens over: hij dwingt zichzelf tot celibaat (want priester) en heeft veel minder libido nu dan toen hij net begon. Je libido valt in slaap, en zal ook niet zo snel wakker worden (want doof voor (bijna) elke wekker).

Ik geloof niet dat ik echt een punt heb dus ik laat het hierbij, misschien dat iemand anders er iets mee kan ;)

Sir F

Ik weet niet of ik het daar zonder meer mee eens kan zijn. Ik weet namelijk niet of het gebrek aan interessse in seks van de gemiddelde aseksuele persoon echt afwezig is, of dat het libido slaapt/bewusteloos is vanwege gebrek aan prikkels.

Imogen

Ik ben het op verschillende punten eens met zowel VeganAce als AceVentrura. Voor de buitenwereld gaat het eigenlijk niemand wat aan of ik op mannen, vrouwen, mannen en vrouwen of helemaal niemand val, daar sexuele gevoelens voor heb.
Aan de andere kant was ik ´pas´ 33 toen ik me voor het eerst in asexualiteit ging verdiepen nadat door een opmerking van mijn zus bij mij het kwartje viel. Ik had er ook nog nooit over gelezen in tijdschriften. Daardoor heb ik 2x in een sexuele relatie gezeten wat ik eigenlijk niet wilde maar dit wel deed omdat ik niet wilde ´afwijken´ van de maatschappij; ben ook enkele keren naar de seksuologe geweest omdat ik dacht dat er wat met me mis was. Als ik eerder had geweten, door bijv. de media dat asexualiteit bestaat en wat het inhoud, had ik denk ik echt wel andere keuzes gemaakt. Er op z´n minst met mijn toenmalige vriend over gesproken.

Zichtbaarheid is dus wel degelijk van belang. Al is het maar om te laten zien dat er helemaal niks mis is met het niet (willen) hebben van seks en seksgerelateerde handelingen. En het gevoel weg te nemen dat je de enige bent.
Door het geven van voorlichting op bijv. scholen, door het COC, kunnen jongeren al veel vroeger een naam geven aan het gevoel dat ze hebben, of juist wat ze niet hebben en daardoor andere keuzes maken. Door niet met iemand anders naar bed te gaan omdat je anders als enige in de klas maagd bent/blijft of een onzekerheid weg te nemen doordat die jongeren via internet of via zo´n inloopcafé veilig kunnen praten met andere asexuelen.
Ik ben meer dan 10 jaar lang sexueel geïntimideerd, gestalkt en betast tijdens of na het uitgaan (door zowel bekenden als een collega en vreemde mannen) omdat ik geen vriend/vriendin heb. Ben naar de politie geweest maar die doen niks omdat er fysiek niks gebeurd is (volgens hen) en er geen lichamelijk bewijs is. Moet ik dan wachten tot ik een keer ´gecorrigeerd´ verkracht wordt omdat ik mannen afwijs en zij denken dat ze me kunnen ´genezen´? "Binnen de politie bestaan verschillende teams die zich richten op het welzijn van specifieke groepen. Eén van die teams is Roze in Blauw. Dit team zet zich in voor de belangen van homo's, lesbiënnes, biseksuelen en transgenders (LHBT)."(http://www.politie.nl/onderwerpen/roze-in-blauw.html). Dus niet voor mensen die asexuel zijn. Of is dit te kortzichtig?

Wat het COC betreft, er zijn ook asexuelen die zich in het homo/lesbische spectrum begeven. Dat staat los van of je je sexueel aangetrokken voelt tot een ander. Dus ik denk dat een samenwerking of op zijn minst het bespreekbaar maken van asexualiteit iets is om mee verder te gaan.

Dat is wat ik er over kwijt wil, duurde even omdat ik ondertussen met m´n zus aan de telefoon was  ;D
"I always felt a failure as a woman; didn't know how to be one...because I am non"

Dutchamoeba

Citaat van: Imogen op februari 03, 2015, 10:02:32 PM
Binnen de politie bestaan verschillende teams die zich richten op het welzijn van specifieke groepen. Eén van die teams is Roze in Blauw. Dit team zet zich in voor de belangen van homo's, lesbiënnes, biseksuelen en transgenders (LHBT)."(http://www.politie.nl/onderwerpen/roze-in-blauw.html). Dus niet voor mensen die asexuel zijn. Of is dit te kortzichtig?
Zo is het wel, helaas. Aseksualiteit is nog steeds niet bekend genoeg...

Imogen

@ VeganAce: Ik maak geen grapjes hierover. Ik werd sexueel geïntimideerd, niet in elkaar geslagen. Ik weet alleen niet wat het een met het ander te maken heeft. Mijn ex-collega wist dat ik asexueel ben en zei dan voor hij me bij mijn billen of borsten greep "Dan maakt het ook niet uit dat ik er aanzit". Hij werkte er al 30 jaar en ik pas enkele maanden tot een jaar. Wie denk je dat ze gingen geloven als ik er mee naar mijn leidinggevende ging.

En moeten asexuelen dan maar onherkenbaar blijven omdat ze anders net als homo´s en lesbo´s in elkaar geslagen worden? Beetje kort door de bocht vind ik.
Ik heb iig gezegd hoe ik er over denk en wil me verder niet meer mengen in deze discussie. Het gaat er niet om waar asexualiteit vandaan komt, uit het reptielenbrein of het aangeboren is of niet. Het gaat er om hoe je er zelf mee omgaat. Dat je jezelf accepteert en dicht bij jezelf blijft in wat je wel en wat je niet wilt. Als er nu nog iemand ongevraagd aan me zit kan hij/zij vervolgens naar de drogist voor een ehbo-doos....
"I always felt a failure as a woman; didn't know how to be one...because I am non"

Koffie

Volgens mij gaan er nu verschillende discussies door elkaar lopen.
Aan de ene kant: waar komt aseksualiteit (en seksualiteit, daarmee natuurlijk samenhangend) vandaan? Misschien uit het reptielenbrein, misschien niet. Het blijft toch een beetje speculatief, denk ik. Voor de een is dat een belangrijk iets, de ander ervaart een geaardheid meer als: 'Ik ben zo en wat maakt het uit waarom?' Het is beide goed. Juist in een topic als dit komen dat soort verschillen aan het licht en je kunt deze beide kanten dus tegenkomen in de discussie. Dat is geen uitgemaakte zaak, zo leven we hier samen op het forum.

De andere discussie is in hoeverre je geaardheden aan iemand kunt 'aflezen', of aanvoelen en dan weer de discussie in hoeverre visabillity belangrijk is in verband met acceptatie en respect. Een aantal mensen hier heeft te maken gehad met vormen van seksueel geweld, ik ook. In hoeverre dat te maken heeft gehad met mijn aseksualiteit weet ik niet, maar ik denk dat het heeft meegespeeld. 'Wil je niet? Nou bij mij wel!' Ik vind het belangrijk dat ook in dit opzicht dit forum een veilige plek biedt aan iedereen. Je kunt er verschillende visies op hebben, maar ook dat zijn geen uitgemaakte zaken. Het zou fijn zijn als er ruimte bleef voor ieders beleving.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie