Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

vragenlijst voor een boek.

Gestart door Ereinion, januari 21, 2008, 05:30:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Ereinion

Ik had al eens aangegeven dat ik samen met mijn tante bezig ben met een boek over diverse geaardheden. En aangezien er nog niet zoveel informatie over aseksualiteit te vinden is, zoals onderzoeken en dergelijke, hebben we besloten dit hoofdstuk aan te vullen met veel interviews.

Dus bij deze de vragen die ik graag aan jullie wil stellen. Het kan best dat ik naar aanleiding van de antwoorden weer nieuwe vragen heb, maar die volgen dan nog. Ik hoop dat ik veel reacties van jullie krijg, zodat ik er een mooi verhaal van kan maken. Je mag de antwoorden naar me doormailen, maar je mag ze ook hier plaatsen. Misschien maakt dat wel weer een interessante discussie los. Alvast heel erg bedankt namens ons beiden!  :cake:

- Wat houdt aseksualiteit voor jou in?
- Hoe kwam je er achter dat je aseksueel bent?
- Heeft het lang geduurd voor je daar achter kwam?
- Wat is je plek binnen de samenleving? Voel je je een buitenstaander? Vind je dat de Nederlandse/vlaamse samenleving erg op seks   gebaseerd is?
- Denk je dat het een taboe is om aseksueel te zijn, en waarom wel of niet?
- Ben je er zelf open over dat je dit bent? Waarom wel of niet? Kun je voorbeelden noemen van hoe mensen reageerden (liefst zowel positief als negatief)? Hoe gaan mensen in je omgeving er na een tijdje mee om?
- Vond je het zelf moeilijk om met je aseksualiteit om te gaan? Hoe is dat nu?
- Zou je het veranderen als daar mogelijkheden voor zijn? En waarom?
- Ben je geinteresseerd in de oorzaak van aseksualiteit?
- Wat denk je dat de oorzaak van aseksualiteit is? (trauma, hormonen, hersenen, erfelijk, iets anders)
- Hoe belangrijk is je seksuele geaardheid voor jou? Is het slechts een klein gedeelte van wie je bent? Of heeft het juist een grote invloed gehad op hoe je nu bent?
- Ben ik iets vergeten te vragen wat je wel graag kwijt wilt?
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Sismo

Ik ga nu nog even niet al je vragen beantwoorden, maar later (snel) zeker! Nu lekker slapen!  :wave:
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

petra1963

Ik ga over je vragen nadenken.. het antwoord komt nog.
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Ereinion

#3
Alvast bedankt!

Hier trouwens een link naar het eerste onderwerp dat ik hierover heb opgestart. http://asexuality.org/du/index.php?topic=443.0 Niet iedereen die hier de vragen beantwoord hoeft trouwens op de foto, want we weten nog niet precies hoe we dat gaan doen.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Dutchangel

Ik zal me van 't weekend eens achter die vragen zetten  :wave:

Jovi_Hobbes

Ik ga er van het weekend ook tijd voor maken. Geen idee of ik je de antwoorden mail of ze hier neerzet, ligt eraan wat er allemaal uit mijn vingers komt terwijl ik de vragen aan het beantwoorden ben  :D
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

myra

#6
Citaat van: Ereinion op januari 21, 2008, 05:30:58 PM

- Wat houdt aseksualiteit voor jou in? geen seksuele aantrekkingskracht ervaren, niet seksueel opgewonden geraken
- Hoe kwam je er achter dat je aseksueel bent?Door wat te experimenteren in mijn eerste relatie en te ontdekken dat ik er helemaal niks aan vond...Ik begreep niet iedereen er zo opwindend en leuk aan vond. Voor mij was het echt onaangenaam
- Heeft het lang geduurd voor je daar achter kwam?Ik was 22 toen
- Wat is je plek binnen de samenleving? Voel je je een buitenstaander? Vind je dat de Nederlandse/vlaamse samenleving erg op seks   gebaseerd is?Ik vind de invloed van seksualiteit toch duidelijk merkbaar in de samenleving : het  is volop aanwezig in films, videoclips, liedjes en reclames. En je wordt vaak als psychisch gestoord beschouwd als je niet aan seks doet. Een koppel heeft volgens de vrouwenbladen 'relatieproblemen' als ze geen seks (meer) hebben
- Denk je dat het een taboe is om aseksueel te zijn, en waarom wel of niet? ]k vind persoonlijk van wel, ik heb het gevoel dat de meeste mensen aseksueel zijn niet  echt begrijpen, omdat ze zelf wel een seksuele behoefte hebben. Ze kunnen het zich eenvoudigweg niet voorstellen en vinden het maar vreemd.
- Ben je er zelf open over dat je dit bent? Waarom wel of niet? Kun je voorbeelden noemen van hoe mensen reageerden (liefst zowel positief als negatief)? Hoe gaan mensen in je omgeving er na een tijdje mee om? Alleen bij vrienden en bij mijn partner  ben ik er open over. Mijn partner is zelf niet zeer seksueel, dus hij vond dit geen probleem. De meesten van mijn vrienden aanvaardden het direct, een paar twijfelden of het niet kwam door mijn voorgaande relationele teleurstellingen en of het niet zou vanzelf zou overgaan? :)
- Vond je het zelf moeilijk om met je aseksualiteit om te gaan? Hoe is dat nu? Momenteel niet, want ik heb nu een aseksuele relatie, dus seks is sowieso niet aan de orde...
- Zou je het veranderen als daar mogelijkheden voor zijn? En waarom?Neen, ik ben gelukkig zoals ik ben nu
- Ben je geinteresseerd in de oorzaak van aseksualiteit? Ja, maar ik denk niet dat er één enkele oorzaak is, het zal wel een samenspel van factoren en oorzaken zijn
- Wat denk je dat de oorzaak van aseksualiteit is? (trauma, hormonen, hersenen, erfelijk, iets anders)Volgens mij zijn al deze factoren, ook in combinatie, mogelijk. Elke aseksueel heeft zijn eigen verhaal, zijn eigen lichaam en zijn eigen verleden...
- Hoe belangrijk is je geaardheid voor jou? Is het slechts een klein gedeelte van wie je bent? Of heeft het juist een grote invloed gehad op hoe je nu bent? Het heeft zeker een grote invloed op me gehad, in het verleden was mijn aseksualiteit een groot struikelblok in relaties. Ik heb een tijdje getwijfeld of ik niet lesbisch was, maar had ook geen seksuele gevoelens voor vrouwen...Nu is het slechts een klein gedeelte van mij, omdat ik er buiten op het AVENforum en met mijn partner er nauwelijks nog over praat
- Ben ik iets vergeten te vragen wat je wel graag kwijt wilt?Nee, ik denk dat je vragenlijst heel volledig was :) Succes ermee!


Ereinion

Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Rush`

#8
Citaat van: Ereinion op januari 21, 2008, 05:30:58 PM
Ik had al eens aangegeven dat ik samen met mijn tante bezig ben met een boek over diverse geaardheden. En aangezien er nog niet zoveel informatie over aseksualiteit te vinden is, zoals onderzoeken en dergelijke, hebben we besloten dit hoofdstuk aan te vullen met veel interviews.

Dus bij deze de vragen die ik graag aan jullie wil stellen. Het kan best dat ik naar aanleiding van de antwoorden weer nieuwe vragen heb, maar die volgen dan nog. Ik hoop dat ik veel reacties van jullie krijg, zodat ik er een mooi verhaal van kan maken. Je mag de antwoorden naar me doormailen, maar je mag ze ook hier plaatsen. Misschien maakt dat wel weer een interessante discussie los. Alvast heel erg bedankt namens ons beiden!  :cake:

Ereinion  :wave:  Daar gaatie:

- Wat houdt aseksualiteit voor jou in?
Het niet ervaren van seksuele aantrekkingkracht naar andere personen, destintresse/afkeer hebben van de fysieke daad.

- Hoe kwam je er achter dat je aseksueel bent?
Toen pogingen tot seks op een mislukking uitliepen wist ik defenitief dat het niet voor mij was weggelegd, ook al kon ik er toen nog geen naam aan geven.
Nadat ik het AVEN ontdekte wist ik (gelukkig) dat ik niet de enige was.


- Heeft het lang geduurd voor je daar achter kwam?
Nee, achteraf weet ik het al een hele lange tijd, al voordat ik de pubertijd in ging, veel later pas ga je toch expirimenteren en werd ik in de praktijk met m'n neus op de feiten gedrukt.
Al toen al mijn vrienden over seks/scooters/meisjes begonnen te praten had ik altijd de gedachte: Wat is daar leuk aan dan?


- Wat is je plek binnen de samenleving? Voel je je een buitenstaander? Vind je dat de Nederlandse/vlaamse samenleving erg op seks gebaseerd is?
Mijn plek in de samenleving is een werkend, sociaal persoon, een stipje op de radar. Geen buitenstaander, als ik over straat loop pik je de buitenstaanders er zo tussen uit, daar schaar ik mezelf niet tussen, misschien wel anders/ruimer denkend dan de meesten, maar zeker wel gelijkwaardig.
De maatschappij is behoorlijk op seks gebaseerd, je komt er zoveel van tegen op tv/radio/internet, reclames, gesprekken, noem het maar op.
Maar omdat ik (in tegenstelling tot sommige andere AVEN'ers) geen afkeer heb van sex kan ik me er niet echt aan storen.


- Denk je dat het een taboe is om aseksueel te zijn, en waarom wel of niet?
Ja, daarom zijn mijn ouders de enigen die ik het (tot nog toe) verteld heb.
Voor velen is het niet hebben van seks een raar iets waarvoor je toch met een scheef oog zal worden aangekeken, voor sexuelen hoort het er nou eenmaal bij, voor sommigen is het zelfs de basis van een relatie!


- Ben je er zelf open over dat je dit bent? Waarom wel of niet? Kun je voorbeelden noemen van hoe mensen reageerden (liefst zowel positief als negatief)? Hoe gaan mensen in je omgeving er na een tijdje mee om?
Zoals eerder gezegd, ik heb het verteld aan mijn ouders, maar verder loop ik er niet mee te koop.
Ik ben niet zozeer angstig voor de reactie die het teweeg zal brengen en het moeten uitleggen van de situatie waarin ik verkeer aan naasten, maar als een privé kwestie van deze orde op straat komt te liggen kan dat zeer nadelig zijn voor je carriëre en ook vooroordelen teweeg brengen bij eventueel nieuwe contacten.
Dit omdat het zijn van aseksueel toch als een taboe gezien wordt.


- Vond je het zelf moeilijk om met je aseksualiteit om te gaan? Hoe is dat nu?
Ja, voordat ik het AVEN ontdekte wist ik er geen naam aan te geven, daardoor leef je in je constante onzekerheid en weet je niet goed wat je er mee aan moet.
Je voelt je een beetje als atlas, je zeult constant een hele grote last mee.
Nu merk je dat je toch niet de enige bent en is er een grote last van mijn schouders gevallen, helemaal omdat je er over kan praten en iedereen een beetje in hetzelfde parket zit/zat.


- Zou je het veranderen als daar mogelijkheden voor zijn? En waarom?
Weet ik nog niet, ik ben dusdanig jong (24) dat ik als het kon toch liever voor een 'normaler' sexueel leven zou kiezen.
Ik ben dusdanig aan mensen gehecht en heb gezelschap en geborgenheid nodig om me goed te voelen, het asexuele leven maakt het vinden van een relatie/levenspartner toch een stuk moeilijker.

Maar aan de reële kant heb ik wel vrede met de huidige situatie van het asexueel zijn.


- Ben je geinteresseerd in de oorzaak van aseksualiteit?
Jazeker, ik denk alleen dat deze nooit gevonden zal worden.
Ik denk dat dit per mens verschilt en van verschillende oorzaken afkomstig is.


- Wat denk je dat de oorzaak van aseksualiteit is? (trauma, hormonen, hersenen, erfelijk, iets anders)
Combinatie van factoren, erfelijkheid denk ik echter niet.
Het zal eerder met trauma's, hormonen, karakter eigenschappen, persoonlijkheid, libido e.d te maken hebben.
Om voor mezelf te spreken zou het een trauma kunnen zijn (scheiding ouders op jonge leeftijd) in combinatie met mijn persoonlijkheid.
Hiervoor wil ik referen aan mijn sterrenbeeld Maagd, want in mijn ogen ben ik een rasechte Maagd:

"Maagden zijn verstandig en concreet, je kan ze maar moeilijk iets op de mouw spelden. Ze zijn leergierig en observeren heel praktisch en nuchter de werkelijkheid"
"Maagd is veeleisend, wat terughoudend, zal zich eerder bescheiden opstellen. Veel Maagden kunnen zich in het begin van het leven wat geremd en verlegen tonen. Ze kunnen zich moeilijk een houding geven, lijken eerder schuchter en angstig."
"De Maagd lijkt koel en beheerst. In werkelijkheid is het een nerveus teken, dat met moeite zijn onrust de baas blijft"
"In gevoelens en relaties is de Maagd matig en gematigd. Een Maagd leeft in teken van het verstandige leven, waarin alles gepland en berekend wordt. Bij Maagd wordt niets aan het toeval overgelaten. Zelfs de emoties worden weggedrukt."
"De Maagd is de geboren wetenschapsmens, die zuiver rationeel en berekend leeft. Gevoelsargumenten hebben bij de Maagd weinig waarde. De Maagd leeft met de neus op de materiële werkelijkheid en is zeer aardgebonden en materialistisch gericht."
"Aan gevoelens wordt weinig ruimte gelaten. Het zijn methodische mensen, die logisch en geordend werken."

Vooral de delen als alles zwart/wit zien, geen emoties, en het berekende maken vaak dat de spontaniteit en de sensueliteit er af zijn.
Hier tegenover staan ook zeer veel voordelen hoor, maar ik geloof dat deze o.a deze kenmerken van mij een asexueel maken.


- Hoe belangrijk is je geaardheid voor jou? Is het slechts een klein gedeelte van wie je bent? Of heeft het juist een grote invloed gehad op hoe je nu bent?
Voordat ik wist dat er zoiets als asexueel zijn bestond was ik altijd op zoek naar antwoorden voor de last van de vragen die het met zich mee bracht: Wat is er mis? Ben ik homo? Hoe kan dit? Wat is dit?
Nu ik het antwoord heb is het een deel van mij geworden en heb ik het kunnen verwerken en accepteren, als het persoon heeft het mij een stuk sterker gemaakt en in zekere delen gevormd tot wie ik nu ben.


- Ben ik iets vergeten te vragen wat je wel graag kwijt wilt?
Je bent vergeten om taart te vragen voor jezelf, want dat heb je wel verdient ;D  :cake: :cake: :cake:


The circle is through the looking glass

Ienepien

Wat heb je dat goed en vooral eerlijk (hoop ik) beantwoord.  :klap:

Dutchangel

- Wat houdt aseksualiteit voor jou in? Wel een relatie willen en durven aangaan, iemand willen beminnen en zo, maar als het er echt op aankomt dichtklappen gelijk een schelp en is er niet genoeg seksuele opwinding.
- Hoe kwam je er achter dat je aseksueel bent? Ik ben nu bijna 26, en na twee langdurige seksloze relaties begint het EINDELIJK te dagen...
- Heeft het lang geduurd voor je daar achter kwam? Idem
- Wat is je plek binnen de samenleving? Voel je je een buitenstaander? Vind je dat de Nederlandse/vlaamse samenleving erg op seks   gebaseerd is? Ja. Bij mijn vorige relatie kwam het woord aseksueel zijn nooit ter sprake omdat ik het niet kende. Ik dacht dat ik gewoon er niet klaar voor was (moet erg voor hem geweest zijn want we waren twee jaar samen) en nu ik iemand nieuw heb leren kennen, hij wilt wel seks. Dus ja, ik voel me beetje een buitenstaander. Hoe praat je hierover met iemand vraag ik me dan af.
- Denk je dat het een taboe is om aseksueel te zijn, en waarom wel of niet? Het blijft een drempel, als je in een relatie stapt wordt er vroeg of laat seks verwacht.
- Ben je er zelf open over dat je dit bent? Waarom wel of niet? Kun je voorbeelden noemen van hoe mensen reageerden (liefst zowel positief als negatief)? Hoe gaan mensen in je omgeving er na een tijdje mee om? De enige die hiervan weet is mijn huidige 'vriend'. Hij gelooft het niet echt en zegt dat ik me erover moet zetten. Maar hij is enorm geduldig, bij momenten 
- Vond je het zelf moeilijk om met je aseksualiteit om te gaan? Hoe is dat nu? Tja, ik besefte het pas een aantal weken geleden, dus da's effe moeilijk nu...
- Zou je het veranderen als daar mogelijkheden voor zijn? En waarom? Niet echt
- Ben je geïnteresseerd in de oorzaak van aseksualiteit? Misschien een beetje, gewoon dat ik er zeker van ben dat het niet tussen de oren zit
- Wat denk je dat de oorzaak van aseksualiteit is? (trauma, hormonen, hersenen, erfelijk, iets anders) Het zit in je, maar moest een trauma de oorzaak zijn, dan kan er misschien een beetje aan verholpen worden, mits begeleiding.
- Hoe belangrijk is je geaardheid voor jou? Is het slechts een klein gedeelte van wie je bent? Of heeft het juist een grote invloed gehad op hoe je nu bent? Tja, ik ben aseksueel, heb Tourette, autisme, psoriasis, dus het rijtje wordt langer hihi. Het zijn slechts deelfacetten van wie ik ben. Maar wel lastig om dit 'probleem' een plaats te geven.
- Ben ik iets vergeten te vragen wat je wel graag kwijt wilt? Nee, vond het een boeiende lijst hoor! Petje af!

Ereinion

Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Ereinion

 :D Het is juist fijn dat het zo uitgebreid is! Dank je, Jovi, voor je heldere antwoorden.  :cake:
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Zonnekind

Ik ga eerst even nadenken over de vragen...
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Brummetje

Het zwarte zijn mijn antwoorden en niet de vragen (omdat het in de OP wel zo staat).

- Wat houdt aseksualiteit voor jou in?
Dat ik niet opgewonden (kan?) word(en). En bij mij betekent het wrs ook het niet verliefd kunnen worden.
- Hoe kwam je er achter dat je aseksueel bent?
Door te zoeken op i-net. Te googlen op "nooit opgewonden" enzo.
- Heeft het lang geduurd voor je daar achter kwam?
23 jaar (ben nu 23 dus) :D
- Wat is je plek binnen de samenleving? Voel je je een buitenstaander? Vind je dat de Nederlandse/vlaamse samenleving erg op seks  gebaseerd is?
Ik voel me een buitenstaander, maar dat is vanwege andere redenen. Ik vind wel dat alles tegenwoordig veel op seks is gericht. Seks verkoopt zeg maar. (Hoewel is gebleken uit onderzoek van niet.)
- Denk je dat het een taboe is om aseksueel te zijn, en waarom wel of niet?
Nee ik denk het niet. Al weet niet iedereen hiervan, maar dat wil niet zeggen dat het een taboe is. Tuurlijk je hebt altijd mensen die het gewoonweg niet begrijpen. Die denken dat je vast de ware nog niet bent tegengekomen, of dat zij jou ff kunnen veranderen.
- Ben je er zelf open over dat je dit bent? Waarom wel of niet? Kun je voorbeelden noemen van hoe mensen reageerden (liefst zowel positief als negatief)? Hoe gaan mensen in je omgeving er na een tijdje mee om?
Als het ergens besproken word, dan durf ik het wel te zeggen, maar vanuit mezelf niet. Bij mij reageerden ze verrast. Ze vonden het positief apart, en vroegen er dingen over. Één jongen vond het knap.
- Vond je het zelf moeilijk om met je aseksualiteit om te gaan? Hoe is dat nu?
Nee, alleen mijn vriend begrijpt het nog niet helemaal.
- Zou je het veranderen als daar mogelijkheden voor zijn? En waarom?
Nee, ik mis niks.
- Ben je geinteresseerd in de oorzaak van aseksualiteit?
JA! Ik denk dat het een geaardheid is, net als hetero-/homo-/biseksueel en pedofielie
- Wat denk je dat de oorzaak van aseksualiteit is? (trauma, hormonen, hersenen, erfelijk, iets anders)
Ik denk dat het hormonaal is, iets wat al vanaf je geboorte in je zit.
- Hoe belangrijk is je geaardheid voor jou? Is het slechts een klein gedeelte van wie je bent? Of heeft het juist een grote invloed gehad op hoe je nu bent?
Het is voor mij slechts een klein gedeelte van wie ik ben, ik ben meer dan alleen maar aseksueel.
- Ben ik iets vergeten te vragen wat je wel graag kwijt wilt?
Ja "Zou je willen dat aseksualiteit een officiele geaardheid word?"