Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

vragenlijst voor een boek.

Gestart door Ereinion, januari 21, 2008, 05:30:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ereinion

Bedankt Brummetje!  :cake:

En wat is het antwoord op je eigen vraag? (waarschijnlijk weet ik wel het antwoord, maar toch...)
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Brummetje

Oja mijn eigen antwoord. Hihi.

JA! ;)

Ereinion

Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Zonnekind

Wat houdt aseksualiteit voor jou in?
Ik vind het moeilijk om een vaste definitie te geven over aseksualiteit, zelfs als ik alleen naar mezelf kijk. Er zijn momenten dat ik seks niet vies vind en heel soms zelfs zin heb, maar het lukt niet om seks te hebben. Er zijn andere momenten dat ik seks niet vies vind maar gewoon geen zin kan hebben. En dan zijn er nog momenten dat ik seks en alles wat er mee te maken heeft echt vies vind. Op zulke momenten kan ik zelfs geen kussen verdragen. In het algemeen gezien zou ik dus zeggen dat seks geblockeerd wordt, de ene keer wat sterker dan de andere.
Hoe kwam je er achter dat je aseksueel bent?
Ik had een vriendje dus er gebeurde wel dingen op seksueel vlak. Ik had wel zin maar het ging altijd nogal snel over. Na een tijdje vond ik het niet meer zo leuk, werd ik wat gespannen waardoor het ook pijn deed. Nog een tijdje later had ik helemaal geen zin meer, ik hoefde geen seks.
Heeft het lang geduurd voor je daar achter kwam?
Toen ik ongeveer 19 was begon ik te beseffen dat er iets mis was, ik heb pas 2 jaar later de website gevonden en ben zo pas op het begrip aseksualiteit gekomen.
Wat is je plek binnen de samenleving? Voel je je een buitenstaander? Vind je dat de Nederlandse/vlaamse samenleving erg op seks gebaseerd is?
Ik voel me heel vaak een buitenstaander. Vrienden en vriendinnen spreken vaak over hun seksleven, moppen gaan meestal over seks,... De maatschappij maakt het nog erger, in elke film en elke serie komt wel een seksscène, in elk praatprogramma gaat het over seks, zelfs reclame voor auto's geruiken seks,... Er wordt verwacht dat je alle dagen seks hebt en dat je er uitgebreid over stoeft tegen je vrienden.
Denk je dat het een taboe is om aseksueel te zijn, en waarom wel of niet?
Ik ben er zeker van dat het een taboe is. Ik heb vroeger veel geëxperimenteerd. Als ik daarover vertelde tegen vrienden dan kreeg ik geen vreemde reacties. Niet iedereen zou zoveel experimenteren maar ik kreeg enthousiaste reacties, ze stelden veel vragen,... Als ik mensen vertelde over mijn aseksualiteit, viel er vaak een stilte. Mensen weten niet wat ze er op moeten zeggen en ze begrijpen het ook niet. Het is meermaals gebeurd dat ik mijn verhaal deed en dat er daarna een vriend of een vriendin een vraag stelde over haar seksprobleem. Dat getuigde bij mij duidelijk van onberip voor mijn situatie.
Ben je er zelf open over dat je dit bent? Waarom wel of niet? Kun je voorbeelden noemen van hoe mensen reageerden (liefst zowel positief als negatief)? Hoe gaan mensen in je omgeving er na een tijdje mee om?
Ik ben er vrij open over, vrienden, collega's en sommige familieleden weten het. Mijn ouders hebben het eerst enkele jaren genegeerd, dit zou wel overgaan. Daarna waren ze geschrokken dat dit nog steeds zo was en ze weten duidelijk niet hoe ze er mee moeten omgaan. Vrienden, zoals de vraag hierboven, begrijpen het meestal niet. Ik heb nog maar 1 keer meegemaakt dat iemand heel veel vragen stelde over de hele situatie uit pure interesse. De andere mensen luisterden de eerste keer naar het verhaal, maar draaien al met hun ogen als je de tweede keer afkomt met hetzelfde probleem. En ze blijven hun seksverhalen vertellen, blijven vragen stellen,... Ook al blijf ik zeggen dat ik geen seks heb en er niet op kan antwoorden. Blijkbaar kunnen veel mensen dat niet vatten dat je dat niet kan. De ouders van mijn toenmalige vriend reageerden met heel veel begrip. Ze luisterden naar het probleem en reageren echt heel positief.
Vond je het zelf moeilijk om met je aseksualiteit om te gaan? Hoe is dat nu?
Ik vond het moeilijk en vind het nog steeds heel moeilijk. Ik wil een normale relatie kunnen hebben dus voor mij is mijn aseksualiteit echt een probleem. Ik heb nu de liefde van mijn leven moeten laten gaan omdat er iets mis is met mij, ik kan mezelf niet meer aanvaarden. Ik wil niet de definitieve stempel van aseksualiteit aanvaarden. Ik wil weten wat er mis is en wat ik er kan aan doen en dan zo snel mogelijk zorgen dat het opgelost is. Ik blif zoeken naar een uitweg want ik wil dit echt niet aanvaarden. Ik ben hier doodop van en ben op sommige momenten uitgeblust door mijn voortdurende zoektocht, maar ik kan niet rusten voor ik iets heb gevonden wat me toch hoop kan geven.
Zou je het veranderen als daar mogelijkheden voor zijn? En waarom?
Dit sluit aan bij de vorige vraag. Ik had het liever gisteren veranderd dan morgen. Ik had een schat van een vriend en ben hem kwijtgeraakt door mijn aseksualiteit dus ik zou niet liever willen dan dat het meteen verandert.
Ben je geinteresseerd in de oorzaak van aseksualiteit?
Ja, als ik die wist kon ik er iets aan doen (hopelijk). Daarom ga ik ook meedoen met het onderzoek.
Wat denk je dat de oorzaak van aseksualiteit is? (trauma, hormonen, hersenen, erfelijk, iets anders)
Misschien is dit wel voor iedereen anders. Ik ben al zoveel sporen afgegaan en sta nog steeds nergens. Ik heb geloofd in een trauma, in hormonenproblemen, in ... maar tot hiertoe blijkt niets bij mij helemaal het probleem te zijn. Misschien is het een combinatie van verschillende factoren.
Hoe belangrijk is je geaardheid voor jou? Is het slechts een klein gedeelte van wie je bent? Of heeft het juist een grote invloed gehad op hoe je nu bent?
Ik vind het moeilijk om te zeggen dat mijn geaardheid aseksueel is. Ik ben hetero. Ik heb nu een aseksueel probleem maar ik wil dit niet zien als mijn geaardheid. De aseksualiteit bepaalt nu wel heel mijn leven. Ik ben er niet echt bewust door veranderd van karakter enzo. Ik blif iemand die graag met jongens flirt en gek doet enzo. Maar misschien dat het onbewust wel dingen veranderd heeft.
Ben ik iets vergeten te vragen wat je wel graag kwijt wilt?
Ik denk het niet. Heel veel succes! :wave:

Ik ben nu weer een beetje aan het panikeren dat mijn antwoorden helemaal anders zijn dan de rest en dat jullie mij misschien vies gaan bekijken daarvoor :-[
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Sismo

 :-[ Ik zou je vragen dit weekend beantwoorden, maar ben een beetje langer bij vrienden blijven hangen dan ik vantevoren had bedacht....morgen ga ik er echt voor zitten! Sorry!
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

Ereinion

 :D geeft niets, Sismo.

Zonnekind, bedankt voor je openhartige antwoorden.  :knuffel: Natuurlijk heb je de vragen anders beantwoord, want jij bevind je in een hele andere situatie dan anderen hier op het forum. Ik zal je daarop nooit veroordelen en de rest ook niet, dat weet je toch?  :knuffel:

Als je trouwens liever hebt dat ik je postje weghaal....

Vergeet ik bijna de  :cake:
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Ienepien

Zonnekind, het gaat er volgens mij alleen maar om, dat je éérlijk geantwoord hebt. En dat heb je denk ik wel. :knuffel:

Zonnekind

Dank jullie wel voor die lieve reacties. Ereinion, je mag het gerust laten staan hoor, geen enkel probleem. De meeste van die antwoorden staan ook wat verwerkt in de tekst van Goed Gevoel dus iedereen kent mijn antwoorden toch al een beetje :)
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Sismo

#23
-   Wat houdt aseksualiteit voor jou in?
Aseksualiteit houdt voor mij in dat ik nog nooit seksuele opwinding gevoeld heb t.o.v. een ander.
- Hoe kwam je er achter dat je aseksueel bent?
Ik kwam achter de term aseksueel toen ik een artikel las uit de Telegraaf, dat ging over het boek van Geraldine Rich Jones. Ik ben toen lang op zoek geweest naar dat boek, maar het helaas nooit gevonden (begreep later dat het nooit in Nederland is uitgegeven). Het onderwerp zakte wat naar de achtergrond tot ik een artikel in de Opzij las. Ik vond wederom herkenning en kwam op het Aven-forum terecht. Inmiddels beschouw ik mezelf als aseksueel (hoewel er altijd een kleine twijfel blijft of ik niet gewoon super geremd ben als het om intimiteit gaat en ik er dus iets aan zou kunnen doen).
- Heeft het lang geduurd voor je daar achter kwam?
Achteraf gezien wist ik het altijd al denk ik, nu had het ook een naam.
- Wat is je plek binnen de samenleving? Voel je je een buitenstaander? Vind je dat de Nederlandse/vlaamse samenleving erg op seks   gebaseerd is? Mijn plek in samenleving, daar heb ik in het begin wel veel moeite mee gehad, wie was ik nu eigenlijk? Wat was mijn doel in het leven? Ik voel me soms wel een buitenstaander, maar kan dat steeds meer zien als iets positiefs, ik ben een beetje anders! De samenleving is behoorlijk op seks gericht, maar ik stoor me er niet aan. In mijn directe omgeving merk ik wel dat dat allemaal wel meevalt en de tv kan ik uitzetten of naar een andere zender kijken als het me niet aanstaat.
- Denk je dat het een taboe is om aseksueel te zijn, en waarom wel of niet?  Ik ervaar het niet als taboe, meer als iets waar weinig mensen van weten. - Ben je er zelf open over dat je dit bent? Waarom wel of niet? Kun je voorbeelden noemen van hoe mensen reageerden (liefst zowel positief als negatief)? Hoe gaan mensen in je omgeving er na een tijdje mee om?
Ik ben er redelijk open over, sinds ik weet wat er nu eigenlijk met mij aan hand is, wil ik erover vertellen. Ik zou willen dat het meer bekend is, meer gewoon. Dan moet ik er ook gewoon over doen, toch?
Al mijn vrienden en ook veel mensen in mijn familie weten ervan. Ik kan niet altijd inschatten hoe men er echt over denkt, maar iedereen reageert positief, er heeft nog niemand gezegd dat het toch echt niet kan. Wel een soort van ongeloof, hoe kan dat dan? Daar kan ik natuurlijk geen eenduidig antwoord op geven. Maar het ongeloof is vanuit mij hetzelfde: hoe kan iemand het nu wel fijn vinden? Dat zeg ik dan ook.

- Vond je het zelf moeilijk om met je aseksualiteit om te gaan? Hoe is dat nu? Ja, ik vind het wel moeilijk, niet zo lang ik alleen ben, maar het verlangen naar iemand in mijn leven is soms groot en dan loop ik er erg tegenaan. Intimiteit in het algemeen vind ik erg moeilijk en op dit moment ontloop ik het. Gewoon lekker alleen, dat maakt het leven voor mij nu een stuk eenvoudiger. Of dat een goede manier is dat weet ik niet, maar nu wel mijn keuze.
- Zou je het veranderen als daar mogelijkheden voor zijn? En waarom?
Ik kan me daar niets bij voorstellen, het zou zoveel van mijn zijn veranderen. Nee dus. - Ben je geinteresseerd in de oorzaak van aseksualiteit?
Ja! Ondanks dat veel mensen denken dat het niet in de genen zit, denk ik dat wel. In het gezin waar ik uitkom, ben ik nl. niet de enige! Ik denk wel dat het een combinatie is van erfelijkheid en de manier waarop je opgroeit.- Wat denk je dat de oorzaak van aseksualiteit is? (trauma, hormonen, hersenen, erfelijk, iets anders) :D zie vorige vraag!
- Hoe belangrijk is je geaardheid voor jou? Is het slechts een klein gedeelte van wie je bent? Of heeft het juist een grote invloed gehad op hoe je nu bent? Het is toch wel erg belangrijk, het heeft bepaald dat ik vrijgezel ben, dat ik me lang echt anders gevoeld heb en dat eerst niet begreep, onzekerheid over mezelf. Dat alles heeft natuurlijk zijn invloed op mijn leven gehad.- Ben ik iets vergeten te vragen wat je wel graag kwijt wilt?
Nee! Succes met je verdere onderzoek!
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

Ereinion

Mooie antwoorden, Sismo! dank je wel, het was het wachten waard.  ;)  :cake:
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

myra

nee, natuurlijk bekijken we je niet scheef, Zonnekind...

Ik zou waarschijnlijk hetzelfde als jij redeneren als de liefde van mijn leven een seksuele man was...

(hoewel...Seksueel zijn is een kenmerk bij mannen dat me afstoot.... :-\, dan hou ik automatisch afstand)

Maar je hoeft je niet in je aseksualiteit te settelen als je dat niet wilt he

Jovi_Hobbes

Nog meer  :knuffel: voor Zonnekind!
Wij respecteren je hier helemaal hoor Zonnekind en ik denk dat ik me in jouw situatie precies hetzelfde zou voelen, dus natuurlijk ben ik totaal niet boos op je. Ik vond je antwoorden zelfs erg mooi verwoord  :knuffel:
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Ereinion

Zou kunnen, daar moet ik even over nadenken. Ik weet niet zeker of ik die kant op wil gaan, omdat je tijdens interviews ook al allemaal vragen daarover krijgt. Dan vind ik dat er sowieso meer vragen over relaties in moeten en niet alleen over seksueel-aseksueel.
Misschien dat ik het tijdens het uitwerken toch nuttig vind, maar dan kan ik ze altijd nog toevoegen.

Bedankt voor het meedenken!  :cake:
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Stev

#28
Ben ik te laat?  :wave:

Wat houdt aseksualiteit voor jou in?
- zich seksueel niet aangetrokken voelen tot een ander
- desinteresse in het onderwerp seks (vooral vroeger; tegenwoordig wel een beetje, omdat ik het "eerlijk" naar mijn partner toe vind; je kunt niet iets afwijzen als je je daar niet in verdiept, dat bedoel ik) terwijl ik het absoluut niet als een taboe ervaar (niet meer, vroeger wel een beetje)
- moeite hebben met aanraken en aangeraakt worden
Het (seks, ernaar kijken, etc.) komt niet uit mezelf en ik kan slechts onder zeer "gunstige" omstandigheden over mijn eigen grens gaan (omwille van mijn partner).
- Hoe kwam je er achter dat je aseksueel bent?
Ik ben in mijn relatie tegen mijn eigen grenzen aangelopen  en ben toen samen met mijn partner op zoek naar een oplossing gegaan. Bijna op hetzelfde moment kwam ik ook de term aseksualiteit tegen.
- Heeft het lang geduurd voor je daar achter kwam?
Acht en half jaar huwelijk + twee en half jaar bij de seksuoloog  :)
- Wat is je plek binnen de samenleving? Voel je je een buitenstaander? Vind je dat de Nederlandse/Vlaamse samenleving erg op seks gebaseerd is?
Behalve dat zo iets een behoorlijk impact op je relatie heeft, voel ik me in de samenleving daardoor niet belemmerd. Ik denk dat het in die zin lastiger is als je als alleenstaand door het leven gaat? Ik vind de samenleving heel erg op seks gebaseerd maar daar doe ik lekker niet aan mee!
- Denk je dat het een taboe is om aseksueel te zijn, en waarom wel of niet?
Ik weet het niet. Ik daagt het zelf niet uit om erover te praten (anders dan op het forum) en degene die het van me weten, hebben me niet voor gek verklaard.  :)  Tegenwoordig verschijnt af ne toe ook iets in de media, dus helemaal onbesproken is het niet (meer).
- Ben je er zelf open over dat je dit bent? Waarom wel of niet? Kun je voorbeelden noemen van hoe mensen reageerden (liefst zowel positief als negatief)? Hoe gaan mensen in je omgeving er na een tijdje mee om?
Behalve mijn partner en mijn enige broer weet niemand het. Er is geen reden om het ook aan anderen te vertellen, ik zorg niet voor overlast, toch?  :)
Bij mijn partner viel het kwartje meteen, mijn broer herkende sommige dingen en verder maakte hij zich daar niet druk over en we hebben het niet meer over.
- Vond je het zelf moeilijk om met je aseksualiteit om te gaan? Hoe is dat nu?
Het heeft ervoor gezorgd dat ik me niet meer "raar" voelde. Maar in een relatie blijft het moeilijk. Ik voelde me in het begin heel erg egoïstisch en schuldig en bovendien was zelfs dat klein beetje intiems alsof verdwenen. Gelukkig was het tijdelijk en van die nul situatie kon ik langzamerhand weer iets gaan opbouwen. Het gaat in heel kleine stapjes beter. Wat blijft (en altijd is geweest) dat ik alles omwille van mijn partner doe (en dat is misschien uiteindelijk wel voor jezelf!)
- Zou je het veranderen als daar mogelijkheden voor zijn? En waarom?
Ja, ik denk het wel. Aan de andere kant heb ik wel het gevoel dat het "bij mij" hoort en ben ik bang dat ik als persoon daardoor zou veranderen (dus toch liever niet?)
- Ben je geïnteresseerd in de oorzaak van aseksualiteit?
Nee, de aseksualiteit zoals ik het zie heeft geen oorzaak, het is je geaardheid. Vervolgens kunnen er naar mijn mening heel veel oorzaken bestaan waarom iemand aseksueel is. Dat is dan medisch gezien misschien te verhelpen maar dat geeft geen garantie dat je aseksualiteit verdwijnt.
- Wat denk je dat de oorzaak van aseksualiteit is? (trauma, hormonen, hersenen, erfelijk, iets anders)
Dat kan dus alles zijn maar het kan ook je geaardheid zijn.
- Hoe belangrijk is je seksuele geaardheid voor jou? Is het slechts een klein gedeelte van wie je bent? Of heeft het juist een grote invloed gehad op hoe je nu bent?
Het is wel een onderdeel van mezelf (altijd al geweest, denk ik). Niet de aseksualiteit zelf heeft invloed op me gehad maar de acceptatie ervan. Ik ben daardoor veel zekerder geworden en kan daarom niet alleen in mijn relatie maar ook daarbuiten veel beter voor mezelf opkomen.
- Ben ik iets vergeten te vragen wat je wel graag kwijt wilt?
Ook al was je iets vergeten, ik ben nu uitgeput  :D  Succes ermee!



Een grens is eigenlijk een wens om verder te gaan (Loesje)

Ereinion

Nee hoor! Ik ga je antwoorden later lezen. maar alvast bedankt!  :cake:
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.